Производителят на Airbus очаква още по-успешна година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Производителят на Airbus очаква още по-успешна година

EADS очаква разработката на Airbus A350 да доведе до непредвидени разходи и през 2013 г.

Производителят на Airbus очаква още по-успешна година

EADS отчете ръст на печалбата въпреки извънредните разходи по програмите за самолетите A350 и A380

4143 прочитания

EADS очаква разработката на Airbus A350 да доведе до непредвидени разходи и през 2013 г.

© Reuters


Европейският авиационен и отбранителен консорциум (EADS) отчете силен ръст на печалбата през миналата година, но предупреди, че програмата за нов пътнически самолет Airbus продължава да ги изправя пред предизвикателства, съобщи Financial Times. През 2012 г. компанията е реализирала печалба преди лихви, данъци и еднократни разходи от 3 млрд. евро, което представлява 68% ръст спрямо 1.8 млрд. през 2011 г. Нетната печалба е нараснала с 19% до 1.2 млрд., като върху нея са натежали извънредни разходи, свързани с разработката на Airbus A350.

Програмата за новия пътнически лайнер претърпя забавяния, които отложиха въвеждането му в експлоатация за втората половина на 2014 г. Според много анализатори тази програма е най-голямата заплаха за подобрената рентабилност на EADS. В предишни години подобни проблеми и забавяния в други разработки, като например A380, също са се отразявали негативно на финансовите резултати. "Постигнахме добър прогрес с A350, но програмата остава предизвикателна, а графикът ни притиска", заявиха от компанията при представяне на резултатите.

Предизвикателствата остават

Предизвикателствата пред подобни авиационни разработки бяха подчертани от проблемите на главния конкурент на EADS – щатската Boeing. Тя трябваше да спре полетите на всички 787 Dreamliner – основната алтернатива на A350 - заради серия от аварии и проблеми с акумулаторите. От EADS предупреждават, че програмата може да доведе до извънредни разходи и през 2013 г., като може да се де се очакват и проблеми с A380, тъй като компанията трябва да реши появилия се проблем с пукнатини в крилата.

Въпреки това консорциумът прогнозира оперативна печалба от 3.5 млрд. евро през 2013 г., както и силен ръст на печалбата на акция заради планираното обратно изкупуване. Приходите през 2012 г. са се покачили с 15% до 56.5 млрд. евро, а кешовите резерви са нараснали до 12.3 млрд. евро спрямо 11.7 млрд. за предишната година.

Подразделението за производство на пътнически самолети Airbus отчете приходи от 38.6 млрд. евро, което представлява ръст от 17%. Оперативната печалба е достигнала 1.2 млрд. евро спрямо 584 млн. за 2011 г. Повишението отразява ръста при доставените на клиентите машини – 588 при 534 за предишната година. Печалбата щеше да е още по-голяма без еднократните разходи в размер на 522 млн. евро, от които 251 млн. са били за решаване на проблема с крилата на A380, а 124 млн. за модификации на програмата A350.

Военна индустрия

Намаляването на разходите на повечето западни правителства се е отразило силно на звеното на EADS за военна продукция Cassidian. Приходите са спаднали с 1% до 5.7 млрд. евро, а оперативната печалба е спаднала с 57% до 142 млн.

През октомври EADS се отказа от планираното сливане с британската военна корпорация BAE Systems, което щеше да създаде един от най-големите играчи в авиационната и отбранителна индустрия в света. Основната причина бяха възражения от страна на германското правителство, което заедно с френското контролира консорциума чрез директно и косвено акционерно участие. Влиянието на Берлин и Париж обаче ще намалее след планираната промяна на корпоративната структура, което трябва да завърши следващия месец.

Европейският авиационен и отбранителен консорциум (EADS) отчете силен ръст на печалбата през миналата година, но предупреди, че програмата за нов пътнически самолет Airbus продължава да ги изправя пред предизвикателства, съобщи Financial Times. През 2012 г. компанията е реализирала печалба преди лихви, данъци и еднократни разходи от 3 млрд. евро, което представлява 68% ръст спрямо 1.8 млрд. през 2011 г. Нетната печалба е нараснала с 19% до 1.2 млрд., като върху нея са натежали извънредни разходи, свързани с разработката на Airbus A350.

Програмата за новия пътнически лайнер претърпя забавяния, които отложиха въвеждането му в експлоатация за втората половина на 2014 г. Според много анализатори тази програма е най-голямата заплаха за подобрената рентабилност на EADS. В предишни години подобни проблеми и забавяния в други разработки, като например A380, също са се отразявали негативно на финансовите резултати. "Постигнахме добър прогрес с A350, но програмата остава предизвикателна, а графикът ни притиска", заявиха от компанията при представяне на резултатите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    Филипе, къде ти е анализът? Да не би да го забрави някъде из компа?

    Къде са приходите за последните години, конкурентите, очакваните сливания на авиокомпании, тенденциите в индустрията, последни инжинерни разработки?

    Поднесена така, статията е за "Стандарт" или "24 часа".

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Доста по-интересна е статията в the Economist от декември 2012 за борбата между Германия и Франция вътре в ЕАДС и политиката на "държавен капитализъм' която действа в тази сфера
    - виж http://www.economist.com/news/business/21565629-france-and-germany-lead-revival-state-intervention-big-brother-back

  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Колкото до съкратения дял на военните поръчки в портфолииото на ЕАДС, проблеми с пускането в срок на разработката на А350 - XWB (екстра широк вариант), отказването от леките литиево-йонни акумулатори ползвани от Боинг 787 в полза на традиционните, и други колебания - виж днешния Ню Йорк Таймс
    http://www.nytimes.com/2013/02/28/business/global/eads-profit-soars-19-percent.html?hpw
    Борбата в сектора между САЩ и Европейския консорциум е жестока (тази между великобритания, Германия и Франция вътре в ЕАДС е не по-малко изострена), ще има още много интересни моменти в които ще сме само зрители.

  • 4
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    Лошо няма да очакват, за мен е важно производителите на лещи москвичи да нямат очаквания.

  • 5
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Дриймлайнър е прекрасен самолет! Надявам се А350 да бъде достоен конкурент! Ако и производителите на самолети и авиокомпанииите - техни клиенти. се замислят малко и за пътниците, то нещата ще си дойдат на място. Не намирам за нормално да плащам 50 евро в посока повече само за място до аварийния изход, защото е по-широко! Да се замислят малко и за това, че осем часа е много за полет от Ню Йорк до Европа! Надявам се на Сър Ричард Брансън да намери заместител на Конкорд!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.