Арабската пролет повиши търсенето на бронирани автомобили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Арабската пролет повиши търсенето на бронирани автомобили

Бронировката на автомобила повишава цената му поне три пъти

Арабската пролет повиши търсенето на бронирани автомобили

Политическата нестабилност и социалните бунтове карат богаташи, чуждестранни фирми и правителства да търсят допълнителна сигурност

5720 прочитания

Бронировката на автомобила повишава цената му поне три пъти

© Reuters


Политическата и икономическа нестабилност, които предизвика "арабската пролет" в Близкия Изток, се оказват добре дошли за производителите на бронирани автомобили, пише Reuters в обширен репортаж. На фона на бунтовете и растящото социално недоволство все повече богати личности и правителствени служители търсят допълнителна сигурност в специално преработени превозни средства. Войните в Афганистан и Ирак направиха последното десетилетие много печелившо за компании като канадската INKAS, британската Jankel и германската Transeco. Въпреки постепенното отшумяване на тази конфликти, нестабилността в региона продължава да им осигурява бизнес. Един от по-новите играчи в бизнеса – основаната през 2010 г. Ares Security Vehicles, отчита стабилен ръст на поръчките.

Растящ пазар

"Днес изпращаме една партида за Ирак и още една за Русия. Утре очакваме доставка на 30 автомобила, предназначени за Либия", коментира пред Reuters белгиецът Марк Рувел, изпълнителен директор на базираната в Дубай компания. По неговите думи компанията произвежда по два бронирани автомобила всеки ден, като голямата част от продажбите са за Афганистан и Ирак.

Според данните на консултантската фирма IHS Jane's свиването на разходите в световен мащаб намалява пазара на конвенционални военни превозни средства с над 4% годишно. Същевременно расте търсенето на бронирани джипове и лимузини, които външно са неразличими от цивилните автомобили, но имат зашита от малки огнестрелни оръжия и гранати.

Златният стандарт за този тип автомобили безспорно е лимузината Cadillac на щатския президент, която освен бронировката разполага със собствени защитни оръжия и запас от въздух в случай на химическа атака. Някои от големите автомобилни компании като Mercedes-Benz, BMW и Jaguar Land Rover сами произвеждат бронирани версии на някои от моделите си. Голямата част от индустрията обаче се представлява от фирми, които преработват цивилни автомобили. Много от тях са базирани извън Западна Европа и САЩ, което им позволява не само да предлагат по-ниски цени, но и да избягват сложните регулации за износ на подобен тип стоки.

Този бизнес далеч не е нов – британската Jankel, която също така произвежда бронирани превозни средства за борба с масови безредици за полицията и военните, преработва лимузини за държавни глави и други клиенти от 80-те години на миналия век. Мащабът на търсенето в последните години обаче представлява съвсем нов етап, като експертите отбелязват особено голям ръст на търсенето от правителства, фирми и отделни личности в страните, засегнати от "арабската пролет".

"Това е доста тъмен пазар и е трудно да се определят точните цифри", отбелязва Джон Хоукс, старши анализатор на пазара на военни превозни средства в IHS Jane's. През последните 4-5 години обаче компаниите са постигнали ръст на продажбите от 30-40 процента. Големите производители все повече осъзнават, че в това има много пари, но ръстът до голяма степен идва от другия край на веригата", добавя той. Цената на един брониран Land Cruiser например е поне 150 хил. долара – повече от три пъти повече от нормалния автомобил.

В разгара на конфликтите в Афганистан и Ирак само в Обединените арабски емирства са оперирали дузина фирми, произвеждащи по 400 бронирани автомобила месечно. В последно време търсенето на тези пазари започва да спада. От една страна, това се дължи на намаляването на чуждестранните военни контингенти и персонал, а от друга - на появата на повече местни фирми.

Правителствени поръчки

ОАЕ обаче остава предпочитана база за фирите от бранша заради евтината работна ръка, ниските данъци и лесния достъп до други растящи пазари в Близкия Изток, Африка и Азия. Сред основните клиенти са чужди петролни компании и местни богаташи, страхуващи се от отвличания. От сектора обаче коментират, че големите пари идват от правителствените поръчки.

"Има голям интерес към продукцията ни – вътрешни министерства, президентски охранителни служби, компании от Залива и не само", коментира Джон Лашмар, директор на маркетинга в Ares Security Vehicles. Особено голям ръст на поръчките се отчита от полицейските и държавните охранителни служби в Средния Изток и Северна Африка. Според един от източниците на Reuters наскоро Саудитска Арабия е поръчала голямо количество бронирани джипове заради опасения от размирици сред шиитското малцинство по границата с Йемен. Катар също е поръчал няколко дузини такива автомобили, за които се подозира, че са предназначени за бунтовниците в Сирия. Някои фирми разширяват производството си и с машини за контрол на тълпите, чието търсене също расте.

"Най-странната поръчка, която сме имали, е брониране на спортно Porsche. Отказахме, защото предпочитаме да се концентрираме върху нещата, в които сме добри", казва Марк Рувел. Някои фирми като щатската Lasco Group обаче предлагат подобни услуги. Срещу 100 хил. долара над цената на автомобила можеш да бронираш Ferrari, макар и само с подсилен алуминий, който може да издържи само стрелба от пистолет. "Понякога става въпрос са мода и лайфстайл, като такива клиенти не се вълнуват доколко наистина е брониран автомобила", отбелязва Джон Хоукс от IHS Jane's.

Политическата и икономическа нестабилност, които предизвика "арабската пролет" в Близкия Изток, се оказват добре дошли за производителите на бронирани автомобили, пише Reuters в обширен репортаж. На фона на бунтовете и растящото социално недоволство все повече богати личности и правителствени служители търсят допълнителна сигурност в специално преработени превозни средства. Войните в Афганистан и Ирак направиха последното десетилетие много печелившо за компании като канадската INKAS, британската Jankel и германската Transeco. Въпреки постепенното отшумяване на тази конфликти, нестабилността в региона продължава да им осигурява бизнес. Един от по-новите играчи в бизнеса – основаната през 2010 г. Ares Security Vehicles, отчита стабилен ръст на поръчките.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    d.petkov avatar :-|
    d.petkov

    Тва милионер да си в тези държажи голям стрес, братче!

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    До коментар [#1] от "d.petkov":

    Да, всички гледат как да те потопят :)

  • 3
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    ... Тъй, тъй, справянето с народната любов иска инвестиции.

  • 4
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "Най-странната поръчка, която сме имали, е брониране на спортно Porsche."

    Предполагам, номерът на колата е изглеждал от сорта:

    А Z 1 Z

    или

    K 0 N D 1 0

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Арабската пролет повиши търсенето не само на бронирани автомобили но и на калашници, джепане и ковчези.... въобще стимулира вътрешното търсене....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK