Приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" леко се отлага
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" леко се отлага

Приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" леко се отлага

По искане на кандидати агенцията ще удължи срока за оферти с десетина дни

7009 прочитания

© Надежда Чипева


Два от общо четирите кандидат-купувача на "БДЖ - Товарни превози" са поискали от Агенцията за приватизация да удължи срока за проучване на компанията и за подаване на окончателни оферти и ведомството е склонно да уважи искането. Това съобщиха източници, близки до АП. Най-вероятно новата дата ще е около 25 март.

Успоредно с желанието на кандидатите все още има и друга пречка за сделката - 100% от дяловете на  "БДЖ - Товарни превози" са запорирани от кредитор на компанията майка. А това прави невъзможно прехвърлянето на акциите от държавния холдинг към частния купувач.

Докъде са кандидатите

Общо четири фирми поискаха да проучат товарния превозвач, като половината от тях са български, а другите чужди. От българска страна за дружеството се състезават собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домусчиев и Първа инвестиционна банка. Единствената компания със сериозен опит в жп превозите, която участва в процедурата, е частният румънски жп превозвач Grup Feroviar Roman. Най-непознат за българската публика е последният кандидат - австрийската финансова група Donau Finanz.

Представители на четирите кандидата от дни проучват финансовото и правното състояние на продаваното дружество, срещат се със синдикати, агенция, ръководството на "БДЖ холдинг". По първоначален план те имаха срок до 8 март да приключат с т.нар. дю дилиджънс и ако решат - да подадат оферта до 12 март.

По неофициална информация обаче двете чужди фирми са поискали повече време за запознаване с детайлите. Тъй като 10 дни едва ли са фатални за затъналото дружество, Агенцията за приватизация е склонна да се съгласи. Най-малкото защото така шансът за повече оферти се увеличава.

На този етап няма официално отказал се кандидат, но няма и декларирал, че ще подаде оферта. Те са движени от различни интереси в приватизацията -  за скрап, заради пристанищни терминали по морето, за возенето на собствен товар или заради бизнеса като цяло. Така не е изключено обединение между част от конкурентите, интересуващи се от различни части на товарното дружество.

Тежкото финансово състояние на холдинга и товарното дружество, загубата на бизнес, социалните ангажименти, високият депозит в сделката от 20 млн. евро и най-вече обезпеченията към облигационерите на холдинга  са причините, които могат да откажат всеки от кандидатите. Да добавим и най-новата пречка - политическата несигурност и говоренето, и протестите срещу приватизацията като цяло. На този фон е възможно офертите да се стопят до нула.

Опасност от авария

Ако приватизацията бъде прекратена, каквото е желанието на част от синдикатите, БСП и част от протестиращите, това със сигурност приближава жп холдинга към фалит. С приходите от приватизационната сделка (които се очаква да са от порядъка на 100 млн. лв.) трябва да се погаси най-спешната част от общо 700-те млн. лв. дългове на "БДЖ холдинг". Най-критични са забавените плащания по двата облигационни заема и просрочията към германската KfW за мотрисите Siemens. Получените пари от приватизацията на товарните превози няма да са достатъчни за трите плащания, но все пак са едно прилично начало, което поне за кратко ще успокои кредиторите.

В случай на прекратяване на сделката за БДЖ няма ясно бъдеще - пътническите превози вероятно ще се разделят с мотрисите Siemens, а товарните - със заложените си най-атрактивни вагони. Така дори официално да не се влезе в процедура по фалит, то дейността на холдинга ще е невъзможна.

Два от общо четирите кандидат-купувача на "БДЖ - Товарни превози" са поискали от Агенцията за приватизация да удължи срока за проучване на компанията и за подаване на окончателни оферти и ведомството е склонно да уважи искането. Това съобщиха източници, близки до АП. Най-вероятно новата дата ще е около 25 март.

Успоредно с желанието на кандидатите все още има и друга пречка за сделката - 100% от дяловете на  "БДЖ - Товарни превози" са запорирани от кредитор на компанията майка. А това прави невъзможно прехвърлянето на акциите от държавния холдинг към частния купувач.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Типично за държавния сектор. Не само текущите приходи поели нанякъде, но и теглили заеми колкото оборота за 5 години напред, съответно също потънали някъде...

  • 2
    ibmibm avatar :-|
    ibmibm

    БОЙКО БОРИСОВ прикрива ОРГАНИЗИРАНА ПРЕСТЪПНА ГРУПА В БДЖ. Тази ОРГАНИЗИРАНА ПРЕСТЪПНА ГРУПА се състои от Владимир Владимиров-председател на СД на Холдинг БДЖ, Велик Занчев-изпълнителен директор на Холдинг БДЖ и Пламен Джуров-управител на БДЖ Товарни превози. Тази ОРГАНИЗИРАНА ПРЕСТЪПНА ГРУПА успя за една година да присвои над 50 МИЛИОНА лева от БДЖ чрез корупционни сделки, опорочени обществени поръчки, кражби в особено големи размери на гориво, източване на държавния резерв и кражба на държавната субсидия за БДЖ Пътнически превози. ДАНС и Криминална полиция разполагат с всички дакозателства за ареста на ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТЪПНА ГРУПА, но чакат разрешение от БОЙКО БОРИСОВ. БОРИСОВ, ЗАЩО МЪЛЧИШ ЗА КОРУПЦИЯТА В БДЖ???

  • 3
    ibmibm avatar :-|
    ibmibm

    БДЖ – Товарни превози е разпродавал като за последно имущество на смешни цени, съобщиха железничари за komentator.bg. Търгът за продажба на 55 превозни средства на компанията е обявен на 15.11.2012 – няколко часа преди да бъде официално обявена втората процедура за приватизация на компанията, а е проведен дванадесет дена по късно.
    Железничарите са скандализирани от цените, на която са извършени продажбите. Специализиран противопожарен автомобил „Шкода Кароса“, собственост на Фериботния комплекс във Варна е бил продаден за малко над 3000 лева. „Този автомобил бе в идеално техническо състояние – само на 18 хиляди километра – оборудван и обслужен, през цялото време е съхраняван в гараж. Купувачите просто дойдоха с една туба дизел и го подкараха. А само преди 3 години от ръководството на комплекса му сложиха чисто нови гуми, за което платиха 8000 лева.“, обясни служител в комплекса. По думите му освен всичко друго, заради високата си проходимост „Кароса“-та е била използвана и по време на големи снегове, за да осигурява достъп до работните места на железничарите от комплекса.

    Самата машина тежи 18 тона, като дори да бъде предадена за скрап, тя би струвала около 7-8 хиляди лева. Подобни цени под цената за скрап са били и на голяма част от останалата техника. Справка в mobile.bg показва, че същият автомобил вече е е пуснат в продажба от новия си собственик. В обявата описанието е „Пожарен автомобил напълно обурудван с нови гуми с двигател на шкода“. Цената му е „скромна“ – 10 хиляди лева.
    Междувременно от инициативния комитет на протестиращите публикуваха информация във Фейсбук, че са обезпокоени от ускорените срокове за продажба на „БДЖ – Товарни превози“, като според тях се прави всичко възможно предприятието да бъде приватизирано „по бързата процедура“ в рамките на сегашния парламент. Те обявиха, че са против приватизацията на предприятието и че ще искат детайлно разследване на всички разпоредителни сделки в него.

  • vassilun

    [quote#1:"cinik"]Не само текущите приходи поели нанякъде, но и теглили заеми колкото оборота за 5 години напред, съответно също потънали някъде... [/quote]

    А за да бъде още по-гадно, всички тези кредити са гарантирани от държавата, което означава, че ще бъдат върнати от всички българи!

    И още по-гадно - натам отиват и пътническите превози и Български Пощи, за ВМЗ е вече ясно! Набутването с БеляНЕ май го попреглътнахме, макар и да не сме го платили все още!

  • 5
    npaine avatar :-?
    NPaine

    И какво, викате държавата била добър стопанин, а?

  • 6
    chert avatar :-|
    петро

    "Приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" леко се отлага"
    =======
    Свалят цената.
    Мисля си, че е най добре да изчакат И. Костов!

  • 7
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    По цял свят държавите разпродават дружествата си на загуба и пазят печеливши си .
    В комунистическата бананова република тук се разпродават без пари и разграбват печеливши отрасли за да може да се покрие загубата на оставащите непечеливши държавни такива (ВМЗ ,Кремиковци ,ТОплофикация ....)
    После на тяхно място "чуждите инвеститори "ще ни обяснят как да им плащаме добре за да ни изнасят парите навън .
    Комунист или Фашист =Висококачественна ТОР-Гюбре от най висок клас за торене.

  • m17

    До коментар [#7] от "Seola":

    И кое точно печелившо е продала държавата в последните 20 години ?!?
    Щом се е стигнало до приватизация значи фалита е зад ъгъла и това е последния шанс. Ако се случат читави новите собтвеници и след здраво рязане има шанс, иначе фалит и нарязване.

  • 9
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    До коментар [#8] от "m17":


    [quote#8:"m17"]
    "И кое точно печелившо е продала държавата в последните 20 години ?!? Щом се е стигнало до приватизация значи фалита е зад ъгъла и това е последния шанс. Ако се случат читави новите собтвеници и след здраво рязане има шанс, иначе фалит и нарязване. [/quote]"

    Ти защо питаш ?
    В последните 25 години докато застрояваха плажове,приватизираха всичко и ограбиха целият държавен сектор -всичко което суверена бе построил с собственни ръце ти да не би случайно да си ял/яла детски кашички по това време .Тр



  • m17

    До коментар [#9] от "Seola":

    Абе какъв държавен сектор бе, социализма ФАЛИРА, всичко беше изгнило. Имаше сигурно 10 читави предприятия '89 та, всичко друго беше леш.
    И за съжаление не съм ял детски кашички щото нямаше тогава, имах нещастието да израстна в соц.времената та добре си ги спомням.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.