Два пътя пред БДЖ

Чуждите кандидати са най-активни за товарното поделение и вероятно ще подадат оферти. Ако не, държавният холдинг отива към фалит

Пред "БДЖ - Товарни превози" се очертават два пътя. Или компанията ще бъде поискана с обвързващи оферти от двата чужди кандидата, или просто няма да има никаква оферти и продажба няма да има.

До този извод може да се стигне, след като румънският и австрийският кандидат за приватизацията на дружеството са поискали още време да анализират ситуацията в компанията, преди евентуално да подадат обвързващи оферти. Срокът бе удължен от Агенцията за приватизация до 28 март по молба точно на тези две заинтересовани страни. Желанието им може да се чете като сигнал в две посоки - първо, че имат нужда от повече информация за състоянието на дружеството, а оттам и към второто по-важно - че точно те най-вероятно ще подадат оферти, тъй като задълбочено проучват товарния превозвач. Двете компании са Grup Feroviar Roman и австрийското Donau Finanz. Освен тях право да подадат оферти имат и дружества на Първа инвестиционна банка и на съсобственика на БМФ Кирил Домусчиев. По информация от различни източници обаче последните двама са по-скоро пасивни в проучването на "БДЖ - Товарни превози" и има голяма вероятност да не подадат оферти.

Официално за интереса

"Фирмите, които са подали документи за приватизацията на "БДЖ - Товарни превози", са започнали една по една да се отказват", заяви на пресконференция в понеделник министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията в оставка Ивайло Московски, цитиран от агенция "Фокус".

Веднага след това изпълнителният директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол Емил Караниколов побърза да успокои положението, като посочи, че все пак няма отказали се кандидати. "Интерес има. Няма отказал се участник и запитванията на кандидатите продължават. В момента се чакат допълнителни документи от "Холдинг БДЖ" по облигационните задължения, свързани с товарния превозвач", коментира той пред "Капитал".

Исканото удължаване на срока за оферти обаче показва, че все пак част от кандидатите са притеснени от финансовото състояние на "БДЖ - Товарни превози" и най-вече на активите му, защото най-здравите му вагони са заложени в полза на кредитори на "Холдинг БДЖ".  Облигационерите са готови във всеки един момент да си вземат близо 1500-те товарни вагона от общо 4800-те на "БДЖ - Товарни превози", ако не получат изплащане на част от просрочията по вземанията си. Това са около една трета от вагоните на продаваното дружество, върху които има особен залог от 2007 г. насам.

Освен това други кредитори запорираха и 100% от дяловете на "БДЖ - Товарни превози" заради неизплатени и отдавна просрочени задължения. Това реално пречи дружеството да бъде прехвърлено на евентуален нов собственик. В момента тече съдебна процедура този запор да бъде прехвърлен върху дяловете на "БДЖ - Пътнически превози", но до момента не е ясно дали съдът ще уважи подобна замяна. Предварителните нагласи са, че освобождаване от запора може да има до десетина дни.

Кой остава в битката?

Според източници на "Капитал" като цяло в момента най-заинтересовани от оферта и евентуална сделка са двама от кандидатите за товарните превози. Това са румънският частен товарен превозвач Grup Feroviar Roman и австрийското Donau Finanz.

Румънската GFR развива бизнес в шест държави в Югоизточна Европа, като в България през дружеството си "Българската железопътна компания" се явява и най-големият конкурент на БДЖ.

Donau Finanz пък е австрийска компания, специализирана в инвестиционните и мениджърските консултации.  Наскоро пред "Капитал" Михаел Краус, собственик на Donau Finanz, коментира, че компанията има сериозен интерес към "БДЖ - Товарни превози" и не кандидатства "само за спорта". Според няколко различни източника обаче тя по-скоро работи не толкова за собствена сметка, колкото за български клиент, като най-често соченото име е на Христо Ковачки. Краус обаче заяви пред "Капитал", че познава Ковачки "само от вестниците". "В България правим толкова много неща. Простете, ако имам слаба памет за имена и не мога да знам къде кой е бил. Правил съм доста неща в застрахователната дейност и в банковата сфера. Не мога да изключа възможността, че някъде съм го засичал", допълни Краус.

Според информация на "Капитал" засега останалите два кандидата - фирмите на Първа инвестиционна банка и собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домсучиев, по-скоро имат периферен интерес и шансът да подадат самостоятелни оферти е минимален. Причината е главно в това, че двата български кандидата се интересуват само от част от активите на "БДЖ - Товарни превози" - първият - от скрап, а вторият - от морските жп терминали, и не толкова от самия бизнес на товарните превози. Съответно те могат да се сдобият с търсените от тях активи и след приватизацията.

Това обаче в крайна сметка може да окаже ефект върху и без това понамалялата цена на продаваното дружество, от която се очаква да бъдат изплатени и част от просрочените задължения на "Холдинг БДЖ". Въпросът за бъдещето на държавния жп мастодонт обаче вече е на живот и смърт - ако не влязат пари от приватизацията на товарното поделение, то холдингът може да остане без най-ценните си влакове и вагони, а оттам да потегли и към фалита.

Или както коментира преди дни Московски: "2009 година БДЖ го заварихме с 840 млн. лв. задължения. В момента е на 720, тоест това, което ние сме успели да направим, е да им намалим задълженията. То е било в технически фалит, когато ние сме дошли на власт. В момента все още се намира в такъв."

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


13 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-(
    За да останат ХОРА в България.

    Ебаси работата.. да докарат нещата дотам, че да се продава МОНОПОЛНО предприятие и да няма желаещи...

    Можете да си представите колко е зле икономиката само.. след като за БДЖ Товарни превози нема кандидати..

  • 2
    gagrolet avatar :-(
    gagrolet

    Сценарият е ясен- четири интересуващи се за цвят, които обаче един по един се отказват и най-накрая остава световно неизвестната "австрийска компания, специализирана в инвестиционните и мениджърските консултации". Която предлага няколко десетки милиона лева, защото нали всички знаем- компанията е пред фалит...
    И зад "чуждия инвеститор" не щеш ли броени седмици след приватизацията изкача наш Цветан Василев...Поредният банален епизод на сериала "Жалка България"!

  • 3
    primus avatar :-?
    primus

    Ако взема власата някога ще има кръв и много висящи клетници по уличните лампи. Сега се чудя и даже не знам от къде да започна. Повярвайте ми докато има хора като мен, ще има и много които да страдат.

  • 4
    ibmibm avatar :-|
    ibmibm

    БОЙКО БОРИСОВ прикрива ОРГАНИЗИРАНА ПРЕСТЪПНА ГРУПА В БДЖ. Тази ОРГАНИЗИРАНА ПРЕСТЪПНА ГРУПА се състои от Владимир Владимиров-председател на СД на Холдинг БДЖ, Велик Занчев-изпълнителен директор на Холдинг БДЖ и Пламен Джуров-управител на БДЖ Товарни превози. Тази ОРГАНИЗИРАНА ПРЕСТЪПНА ГРУПА успя за една година да присвои над 50 МИЛИОНА лева от БДЖ чрез корупционни сделки, опорочени обществени поръчки, кражби в особено големи размери на гориво, източване на държавния резерв и кражба на държавната субсидия за БДЖ Пътнически превози. ДАНС и Криминална полиция разполагат с всички дакозателства за ареста на ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТЪПНА ГРУПА, но чакат разрешение от БОЙКО БОРИСОВ. БОРИСОВ, ЗАЩО МЪЛЧИШ ЗА КОРУПЦИЯТА В БДЖ???

  • 5
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    Толкова е несигурна правната рамка и икономическата среда в България, че някой за да дойде, трябва да си калкулира някаква космическа възвращаемост на инвестицията. Така дойдоха ЕРП-тата например. Сега, гледайки какво им се случва, кой инвеститор би се наел да направи нещо смислено, освен да даде БДЖ за скрап?

  • 6
    ibmibm avatar :-|
    ibmibm

    Първата задача на служебния министър на транспорта трябва да бъде НЕЗАБАВНОТО УВОЛНЕНИЕ на некадърното и крадливо ръководство на Холдинг БДЖ, БДЖ Товарни превози и БДЖ Пътнически превози и да сезира следствените органи и прокуратурата за корупционните им практики.
    Ако служебния министър не направи това, ще бъде принуден да подаде оставка.

  • 7
    06210311 avatar :-|
    06210311

    До коментар [#3] от "primus": ...не си сам!...

  • 8
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "bestbuy":

    Що се изказвате без грам идея за какво става дума ?. БДЖ товарни превози не е монопол, има поне още 5 други български товарни превозвачи, отделно всяка европейска компания може да си кара влаковете колкото си иска.

  • 9
    m17 avatar :-P
    m17

    До коментар [#6] от "ibmibm":

    Хубаво, уволняваме ги и за назидание ги мушваме в затвора. И после какво правим че това фалирало предприятие да почне да си плаща дълговете ?.

  • 10
    ibmibm avatar :-|
    ibmibm

    До коментар [#9] от "m17":
    Ами да продължим да пълним корумпираните гуши на ВЛАДИМИР ВЛАДИМИРОВ, ПЛАМЕН ДЖУРОВ И ВЕЛИК ЗАНЧЕВ бе колега. Да си напазаруват по още десетина къщи и апартаменти и да напълнят още няколко трезора и да заключат вратата на БДЖ отвън, заедно с 10 000 безработни железничари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход