"Албена" ще увеличава капацитета на двете си летища
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Албена" ще увеличава капацитета на двете си летища

В добрите години на летище Лесново има по 6-7 хил. кацания

"Албена" ще увеличава капацитета на двете си летища

Публичната компания планира по 2.5-3 млн. лв. инвестиции за модернизация и удължаване на пистите в Приморско и Лесново

Калина Горанова
9624 прочитания

В добрите години на летище Лесново има по 6-7 хил. кацания

© НИКОЛАЙ НИКОЛОВ


Курортната компания "Албена" ще увеличава капацитета на двете си летища в Приморско и Лесново, до Елин Пелин. Това потвърди за "Капитал Daily" изпълнителният директор на публичното дружество Красимир Станев.

Инвестицията във всяко едно от тях ще бъде от порядъка на 2.5-3 млн. лв., а двата проекта предвиждат удължаване на пистите с по 300 метра, като при това ще бъдат цялостно реконструирани. Дължината им ще бъде увеличена от 900 на 1200 метра, като това би позволило кацането на по-големи бизнес джетове, обясни Станев, като след реконструкцията ще могат да се посрещат три четвърти от видовете бизнес самолети. Сега летищата са сертифицирани за самолети с максимално излетно тегло до 5700 кг.

По думите на Станев трябва да се търсят възможности за обслужването на този тип по-тежки клиенти. За разлика от по-леката авиация, която лети основно в по-топлите месеци на годината, бизнес джетовете могат да бъдат целогодишни посетители, привличани от различни туристически и спортни услуги, като голф курортите например, както и да генерират повече приходи при зареждане с гориво.

300 метра отгоре

От двата проекта в по-напреднала фаза е този в Приморско, като Красимир Станев се надява реконструкцията да започне през 2014 г. Инвеститор ще е "Приморско клуб", което е собственост на "Албена". "Приморско клуб" управлява курорта, по-известен като Международния младежки център (ММЦ). Той беше част от активите на "Албена", но в края на 2011 г. беше обособен в дъщерно дружество. Проектът предвижда освен удължаване на пистата с 300 метра и изграждане на втори перон, както и на еър парк, който да се използва от екипажите на самолетите за престой и почивка.

Плановете за Лесново напредват по-бавно, тъй като разширяването на пистата ще засегне коларски път и трябва да бъде намерено най-доброто технологично решение за минимизиране на последствията за местните жители, които използват трасето.

В добрите години на летището в Лесново има по 6-7 хил. кацания на година. Там работят две училища, като това генерира постоянна работа. На летището в Приморско трафикът е по-слаб, като кацанията и излитанията са около 1000-1200 на година, но Станев вижда потенциал в него. Плановете на "Албена" са то да се развива в посока малка и бизнес авиация, парашутизъм и безмоторно летене, като два летни сезона там работи клуб по парашутизъм. Според Красимир Станев летището там има огромен потенциал да привлече и турската малка авиация, ако получи необходимите разрешения да обработва международни полети.

В сянката на големите летища

"Албена" е най-голямата курортна компания в България, като притежава едноименния комплекс на Северното Черноморие и ваканционното селище в Приморско на юг. Управлява и множество дъщерни компании, развиващи дейност в сектори като транспорт, медицина и балнеология, туроператорска дейност, селско стопанство, строителство. Специализираното дружество в групата, което се занимава с авиационни и летищни такси и услуги е "Интерскай", като приходите на дружеството през 2012 г. са 1.508 млн. лв., като бележат лек спад от реализираните през 2011 г. 1.613 хил. лв.

Групата е собственик на двете летища, а доскоро имаше и петгодишен договор за наем с Министерството на отбраната за съвместно използване на летището в Балчик, преди прехвърлянето му към министерството на транспорта и към активите на "Летище София".  

Публичната компания изгражда морското летище на зелено след окрупняването на терени от частни собственици, като то беше открито през 2005 г. Летището в Лесново пък е бивша земеделска авиобаза, с която компанията се сдобива след публични търгове преди години. Дъщерната компания "Интерскай" инвестира в базата с идеята да развива летището като второ гражданско на София.

Курортната компания "Албена" ще увеличава капацитета на двете си летища в Приморско и Лесново, до Елин Пелин. Това потвърди за "Капитал Daily" изпълнителният директор на публичното дружество Красимир Станев.

Инвестицията във всяко едно от тях ще бъде от порядъка на 2.5-3 млн. лв., а двата проекта предвиждат удължаване на пистите с по 300 метра, като при това ще бъдат цялостно реконструирани. Дължината им ще бъде увеличена от 900 на 1200 метра, като това би позволило кацането на по-големи бизнес джетове, обясни Станев, като след реконструкцията ще могат да се посрещат три четвърти от видовете бизнес самолети. Сега летищата са сертифицирани за самолети с максимално излетно тегло до 5700 кг.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    А какво стана с летище Балчик ?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    А какво стана с летище Балчик ?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    ceco avatar :-|
    Цецо

    А бе и аз да попитам. След кат тиквьов реши да прави от Балчик конкуренция на Варна и го набута в софийското летище какво стана на края?

  • 5
    vkk13 avatar :-|
    vkk13

    До коментар [#3] от "Цецо":
    Още в началото беше ясно, че Балчик няма как да конкурира Варна. Идеята да стане гражданско най-вероятно произлиза от Албена АД. Въпреки, че имаха договор с МО беше много трудно да се изпълняват бизнес и развлекателни полети, тъй като военните искаха специален допуск за всеки цивилен влязал в летището, което си беше военно поделение. За чужди граждани пък изобщо не можеше да става дума.




  • 6
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#1:"Bazinga !"]А какво стана с летище Балчик ?

    [/quote]

    Ето това стана: "Групата е собственик на двете летища, а доскоро имаше и петгодишен договор за наем с Министерството на отбраната за съвместно използване на летището в Балчик, преди прехвърлянето му към министерството на транспорта и към активите на "Летище София".

  • 7
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#5:"vkk13"]Още в началото беше ясно, че Балчик няма как да конкурира Варна. Идеята да стане гражданско най-вероятно произлиза от Албена АД.[/quote]

    Идеята бе по-скоро на голф-комплексите по северното черноморие. В кукорта Албена едва ли почиват туристи със собствени (или наети) самолети, но голфъри такива има много. Искаше им се държавата да им ремонтира летището, а те само да го ползват! За това и ББ го прехвърли към Летище София. Не стана, само защото Летище София бе осъдено да плати милиони на някакъв арабски фонд и не му останаха парички. А и недолюбваният Дянков успя този път да се опълчи на ББ за даване на пари от бюджета.

  • 8
    nogica avatar :-P
    nogica

    До коментар [#7] от "vassilun":и голфърите със самолети летяха на ята към игрищата и нямаше къде да кацнат-горките

  • 9
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    До коментар [#7] от "vassilun":

    И друго беше се чуло защото един трансфер от Варна е около 50 минути до Албена и малко повече до Балчик.
    В началото и края на сезона се ползва Бургас - още по дълъг трансфер.
    Но му трябва много голям ремонт , така че , ще чакаме

  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Голяма работа е Станев, знае да върти бизнеса с курортите.... де повече да са като него....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK