Приспивателно за фармацевтичния пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Приспивателно за фармацевтичния пазар

Приспивателно за фармацевтичния пазар

Ръстът в продажбите на медикаменти през 2012 г. се забави и е едва 5.2%

Десислава Николова
9839 прочитания

© shutterstock


Пазар, който въпреки кризата продължава да расте, отстрани не изглежда особено проблемен. Продажбите във фармацията за миналата година достигнаха над 2.375 млрд лв., а в сектора се конкурират около 300 производители на лекарства и хранителни добавки. Но докато през 2011 г. покупките на медикаменти и добавки отбелязаха ръст от 12%, през изминалата общият ръст е едва 5.2%, сочат данните на анализаторската компания IMS Health. За пръв път през 2012 г. ръстът на болничния пазар е по-голям от този при продажбите в аптеките – 17.3% срещу 3.3%, като продажбите в болниците достигат 320 млн. лв. Всъщност ръстът на продажби в клиниките не означава, че пациентите в тях изведнъж са започнали да получават повече медикаменти – увеличението е резултат на прехвърлянето на покупките на лекарства за тежки заболявания като рак, редки болести и др. от здравното министерство в здравната каса. Тъй като касата няма квоти и ограничения и всеки нуждаещ се има право да получи лечение, всъщност числото показва колко болни реално са се нуждаели от лекарства, но не са ги получавали от здравното министерство.

Да регулираш цената на хапчето

Изминалата година започна с публична дискусия за цените на лекарствата. Той обаче нарочно заобиколи истинския дебат за липсващата здравна реформа и състоянието на здравната система с отклоняване към единствените регулирани и ясни цени в сектора. България е една от малкото държави в ЕС, в която пациентите знаят наизуст цените, защото са принудени да си купуват медикаментите сами, а здравната каса обикновено не ги плаща или покрива малка част от тях. За миналата година обществените фондове (болници, каса и министерство) са платили лекарства за 873 млн. лв. или малко над една трета от целия пазар.

Затова след разгорелия се в медиите спор правителството нямаше особено много полезни ходове. Вместо да обясни, че държавата регулира цените на лекарствата и по закон те са най-ниските в ЕС на ниво производител, правителството се качи на популистката вълна и обеща да намали цените. Мерките бяха по-скоро козметични – държавната комисия, която регулира цените, като ги сравнява с тези в другите европейски страни, започна да го прави по-често и заработи на пълни обороти, т.е. започна да си върши работата. Така цени, които отдавна не бяха сравнявани с тези в останалите европейски страни, се оказа, че отдавна са... по-ниски. "Системата за международно ценово рефериране особено през втората половина на 2012 г. успешно постигна ценова ерозия - намали цените на над 25% от всички продукти", коментира д-р Кунчо Трифонов, регионален мениджър на IMS Health.

Вместо с 8 държави цените сега се сравняват със 17 – ефектът извън по-голямата бумащина едва ли може да се измери, тъй като сред тях продължават да са държавите с най-ниски цени. Здравната каса започна реално да се договаря с производителите за допълнителни отстъпки, възможност, която имаше и преди. Част от тях предоставиха по-ниски цени или допълнителни продукти, останалите – не, но това така и не стана ясно, както и пазарните дялове на компанията в плащанията от здравната каса. В допълнение в законодателството беше вписана възможността НЗОК да се договаря за отстъпки и с компаниите, чиито медикаменти плаща частично. Този модел обаче не е заработил и до момента, тъй като касата няма как да предложи механизъм, при който да си раздели справедливо отстъпката с пациента. Последната "едра мярка" за уж намаляване на цените всъщност беше безсмисленото понижаване на отстъпките на търговците на едро и на аптеките с по два процентни пункта, което според фармацевтите имаше обратния ефект - леко увеличаване на аптечните цени, за да се компенсира загубата от маржа.

Общият натиск доведе до оттеглянето на около 200 лекарства от пазара по данни на Изпълнителната агенция по лекарствата, коментира Деян Денев, директор на Асоциацията на чуждестранните фармацевтични компании. "Макар че само в единични случаи става въпрос за медикаменти без аналог, липсата на избор за лекари и пациенти по отношение на най-подходящата опаковка ще е проблем, който ще се задълбочава. Пациентите в България имат достъп до лечение, но поради бюджетните ограничения то невинаги е най-ефикасното. Достъпът до иновативни терапии в България е в пъти по нисък от средните за Европа нива", допълва Денев.

С това България започва да се доближава изключително много до друга страна с най-ниска цена на медикаментите и със забавени плащания на лекарствата – Гърция. През 2011 г. от пазара там бяха изтеглени 99 продукта, през 2012 броят им нарасна до 203, а за първите два месеца на 2013 г. 13 компании са намалили наполовина доставките си на 25 медикамента, като по този начин хиляди пациенти остават без терапия или са принудени да я сменят.

Пазарните механизми изиграха своята роля за забавянето на ръста на пазара. "Множество нови продукти, естествено – с по-високи цени и насочени обикновено към по-сложни терапевтични зони, влязоха за заплащане от здравната каса и това доведе до нарастване на общия разход за лечение. Този процес е противодействан от загубата на патенти на оригинални продукти и навлизането на генерични аналози, които намаляват разхода", коментира д-р Трифонов. По думите му дълго действащи негативни фактори върху пазара продължават да са стагнираният ресурс в здравеопазването, който над 10 години остава все на ниво 4% от БВП и намалелите пари в брой в населението, което влияе съществено върху директните "частни" покупки. Тази комбинация е причина за ниския ръст на продажби на медикаменти в аптеките.

Аптеките с лиценз в България са 3900 и броят им остава стабилен в сравнение с предишните години, а средните обороти вече доближават 500 хил. лв. годишно на една аптека. За сметка на това работата на фармацевтите се увеличава, тъй като за пръв път от 2006 г. средната цена на една опаковка намалява.

Размествания при големите

Фармацевтичният пазар на България, както и на повечето страни в Европа, е концентриран – първите 10 фармацевтични компании заемат 55% от пазара в стойност за 2012 г. срещу 53% през 2011 г.

"На корпоративно ниво за пръв път от поне десетина години има само съществено разместване в лидиращата класация - водещата корпорация вече е Nоvartis, а предишният лидер Actavis е на втора позиция. Това разместване се дължи първо на по-големите мащаби на самата корпорация Nоvartis в световен мащаб. Тя включва в себе си силна оригинална дивизия от страна на Novartis и силна генерична - под формата на компанията й Sandoz. И двете имат богато портфолио от продукти и пренасят на българска територия цялото ноу-хау на своята корпорация", коментира д-р Трифонов. Той обаче допълва, че класацията в този й вид, в който резултатите на двете компании под шапката на Novartis се обединяват, имат подвеждащ характер и ако се има предвид самостоятелното представяне (принципът на маркетинговия агент), тогава "Актавис" с лекота става отново номер едно.

През 2012 самата Actavis беше купена от Watson Pharmaceuticals. "По-добрата позиция на Actavis в Европа и отличният й глобален брандинг убедиха акционерите на Watson Pharmaceuticals да приемат името и брандинга на… закупената корпорация Actavis, което е много рядко явление. Очакваме много активно разрастване на операциите на Actavis в Европа и в България", коментира Трифонов.

От самата Actavis отбелязаха, че са останали лидер на българския пазар и през 2012 г. въпреки голямата ценова ерозия и понижения ръст на пазара като цяло в сравнение с предходните години. "Актавис" има най-богатото продуктово портфолио в България, което включва около 400 позиции лекарства и предлага висококачествена терапия във всички основни терапевтични групи: сърдечносъдова система, храносмилателна система и метаболизъм, онкология, нервна  и дихателна система, дерматология, както и много ОТС продукти и хранителни добавки", казват от фирмата. През миналата година те са пуснали в продажба 18 нови лекарства, а през тази планират над 20 нови продукта.

Според класацията на ниво компании и на двата пазара – на продукти с рецепта и на такива на свободна продажба, трето място заема Roche, следван от GlaxoSmithKline. На пето място е Sanofi-Aventis, чиито резултати също са сбор на корпоративно ниво от оригиналната дивизия - Sanofi-Aventis, и генеричната – Zentiva, а с тях концернът отбелязва най-високия ръст на продажби в стойност в топ 10 в България – 12.7%.

Лекарствата, които се изписват с рецепта от лекар, заемат основната част от пазара с продажби за 1.849 млрд. лв. и по тази скала класацията на компаниите е с лидер швейцарският концерн Roche.

Генералният мениджър на "Рош България" Методия Чадиковски коментира, че позицията се дължи на това, че компанията му е най-голямата биотехнологична компания в света и лидер в лечението на социално значими заболявания - рак, хепатит, анемия, ревматоиден артрит, СПИН и др. "Фактът, че сме номер едно при лекарствата, отпускани с рецепта, доказва, че усилията ни да откриваме решение на нерешени проблеми в медицината имат резултат и пациентите получават най-добро лечение. Инвестираме с фокус в новите онкологични лекарства, тъй като нашата цел е ракът да стане хронично заболяване. Медицината е открила над 200 вида рак, като всяка година близо 8 млн. души умират годишно от тази болест, бройка сравнима с населението на България или на Швейцария", отбелязва Чадиковски.

На второ място по продажба на медикаменти с рецепта е Novartis, които имат регистрирани 97 медикамента в България, като фокусът на концерна е върху създаването на продукти за заболявания, за които досега не е съществувало лечение, и създаване на терапии, които значително да подобрят живота на пациентите. "2012 беше изключително успешна година за Novartis както в България, така и в световен мащаб, като това се дължи най-вече на изключителните продукти, които нашата компания има. Големите ни постижения заедно с българските лекари са при лечението на хронична миелоидна левкемия, при пациентите с диабет тип-2, в кардиологията, респираторните заболявания и, разбира се, онкологията. Важен нов медикамент е първото перорално лекарство за множествена склероза", отбелязва Христо Трунчев, генерален мениджър на "Новартис фарма сървисиз" – България.

Третата позиция по продажби на медикаменти по лекарско предписание заема английско-американският концерн GlaxoSmithKline, който продава в България 90 лекарства в 400 форми. Компанията беше една от малкото, които обявиха публично какви отстъпки са предоставили на здравната каса при преговорите през миналата година – за различни продукти в размер на до 8%.

"През миналата година бяха добре представени ваксините, респираторното ни портфолио, антитромбоцитите, урологията, продуктите за СПИН и онкологични заболявания, като тенденцията се запазва и през първото тримесечие на 2013 г. През тази и следващата година очакваме 6 нови медикамента в областта на онкологията, СПИН и респираторните заболявания да получат разрешение за употреба и да бъдат достъпни и за българските пациент", отбелязва Илиана Паунова, генерален мендижър на GlaxoSmithKline за България.

При част от големите в топ десет част от продажбите са във вид на паралелна търговия на продукти, чийто експорт се изчислява на стойност около 100 млн. лв. от пазара.

"Ние сме част от ЕС, чийто основен принцип е свободното движение на стоки и паралелната търговия е естествен феномен. За съжаление има случаи, при които паралелният експорт поради ниските цени в България лишава българските пациенти от важни медикаменти за сметка на пациентите в Европа", смята Христо Трунчев.

Спирачки на растежа

Анализаторите не очакват забележим ръст в продажбите на лекарства през тази година – той вероятно ще нарасне между 1 и 2.3%, като увеличението на продажбите в стойност в аптеките ще бъде нулево или максимално с 2% в сравнение с 2012 г. Според IMS болничният пазар има потенциал да отбележи ръст до 4%.

"Има и дългосрочно действащи негативни фактори, които няма да позволят по-висок растеж. Първият е общата стойност на ресурса, отделен за здравеопазване - в номинално изражение не можем да очакваме съществено повишаване на наличните ресурси. От друга страна, има добре структурирана контролна система върху цените на лекарствата и всяко намаляване на цена някъде в Европейския съюз неминуемо се отразява и в България. Това означава, че са налице трудно прогнозируеми външни фактори, които директно формират цените. Навсякъде в Европа заради икономическата криза, заради липсата на достатъчно обществен ресурс е налице процес на много засилен контрол и натиск върху цените", коментира д-р Трифонов. Според него, ако се обърне внимание на обществено-социалната картина от началото на година, може да се види ясно свидетелство, че свободните пари в брой в населението не са никак достатъчни, за да осигурят какъвто и да е ръст, финансиран чрез частни средства.

 

Топ 10 на фармацевтичните компании за лекарства с рецепта

Roche

Novartis

GlaxoSmithKline

Actavis

Sanofi-Aventis

AstraZeneca

Servier

Sopharma

Pfizer

Abbott

Топ 10 на фармацевтичните компании, производители на лекарства без рецепта и хранителни добавки

Novartis

Actavis

Bayer

Sopharma

Walmark

Boots

Menarini

Boiron

Bristol Myers Squibb

GlaxoSmithKline

Източник: IMS Health

Пазар, който въпреки кризата продължава да расте, отстрани не изглежда особено проблемен. Продажбите във фармацията за миналата година достигнаха над 2.375 млрд лв., а в сектора се конкурират около 300 производители на лекарства и хранителни добавки. Но докато през 2011 г. покупките на медикаменти и добавки отбелязаха ръст от 12%, през изминалата общият ръст е едва 5.2%, сочат данните на анализаторската компания IMS Health. За пръв път през 2012 г. ръстът на болничния пазар е по-голям от този при продажбите в аптеките – 17.3% срещу 3.3%, като продажбите в болниците достигат 320 млн. лв. Всъщност ръстът на продажби в клиниките не означава, че пациентите в тях изведнъж са започнали да получават повече медикаменти – увеличението е резултат на прехвърлянето на покупките на лекарства за тежки заболявания като рак, редки болести и др. от здравното министерство в здравната каса. Тъй като касата няма квоти и ограничения и всеки нуждаещ се има право да получи лечение, всъщност числото показва колко болни реално са се нуждаели от лекарства, но не са ги получавали от здравното министерство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    bgmw avatar :-|
    БМЗ

    Ох, горкичките, само 5,2% ръст. Направо да ги съжалиш.
    Все едно няма финансова криза.

  • 2
    atpetrov avatar :-P
    atpetrov

    Мъкааа! Как ще я карат така само с 5% ръст!

  • 3
    meg.barutchieva avatar :-|
    Meglena

    Това, че Софарма изобщо е в тези класации, е престъпление.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK