Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 17 мар 2013, 16:44, 9700 прочитания

Софийска гара за двама

Обединение между ГБС и фирми, свързани с Цветан Василев, печели поръчката за ремонт на жп сградата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Конкурсът за ремонта на Централна жп гара в София започна миналата есен при небивал интерес с 50 купени документации, продължи с шест оферти, от които Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) отвори (без покана към медиите) само две ценови предложения. От по-късно дадената информация за съдържанието им се вижда, че печели обединение между "Главболгарстрой", "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг" (последните две фирми са свързани с банкера Цветан Василев). Консорциумът, в който ГБС държи 50%, предлага цена от близо 56 млн. лв. без ДДС при прогнозна стойност на проекта от 52 млн. лв. Проектът се финансира от оперативна програма "Транспорт" с 20 млн. евро.

Скъпо и по-скъпо


До отваряне на ценовите оферти са били допуснати само два от шест кандидата, без от НКЖИ да дадат информация по каква причина са отпаднали останалите участници. Така на финалната права остават само обединението на ГБС и консорциумът "Балканстрой - Реминг". Първото сдружение е дало цена от 55.96 млн. лв. без ДДС, а техническото им предложение е било оценено с 39.01 точки. Ценовата оферта на консорциума между "Балканстрой" и словашката "Реминг консулт" е 63.5 млн. лв., а техническото им предложение е оценено с 40 точки. И при двете цени е уточнено, че не са включени непредвидени разходи, които са до 10% от стойността на проекта. Заради голямата ценова разлика е ясно, че победител (ако се стигне до приключване на поръчката) е обединението около ГБС, тъй като цената има 60% тежест.

Покана със задна дата

Офертите са били отворени на 14 март. На електронната страницата на държавната НКЖИ стои съобщение-покана (виж илюстрацията), но от интернет адреса се вижда, че е публикувано на 15 март, т.е. ден след събитието. Търсачката Google също индексира текста с дата 15 март. Заради липсата на информация медии не са присъствали на събитието.



Информацията за съдържанието на офертите, публикувана на сайта на НКЖИ, също започва с "днес, 14 март", но интернет търсачката отново я индексира чак ден по-късно.

В съобщението липсва информация защо четири от кандидатите са отстранени от процедурата. Гръцката "Терна", турската "Доуш" в съдружие с местната "СК–13 холдинг", "Трейс груп" заедно със "Станилов" и "Джи Пи груп" и австрийската "Щрабаг" с архитектурно студио "Архитектоника" не са допуснати до отварянето на ценовите оферти. Масовото отпадане е странно, тъй като всички тези фирми са участвали и печелили десетки процедури напоследък и се предполага, че знаят как се изготвят оферти.

Победителят

По неофициална информация разпределението в обединението победител е 50 на 50, т.е. половината от дейността трябва да извърши ГБС, а останалата - от двете свързани фирми "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг" с по 25%.

Преди няколко месеца обединение между ГБС и "Водстрой" спечели строителството на спортната зала в Пловдив за 30 млн. лв., а компанията "Водстрой" участва и в обединението - концесионер на морската гара в Несебър.

За ГБС се знае достатъчно, докато "Водстрой 98" напоследък се активизира в държавните поръчки. Тя се контролира от Иван Мирински, който чрез своята "ПМ контрол" през 2008 г. придобива 96% дял за 2 млн. лв. Сделката е финансирана с банков заем от КТБ. Според отчета на "Водстрой" за 2011 г. то има заеми за общо 20.8 млн. лв. от КТБ, а справка в Имотния регистър показва, че централата му на софийската ул. "Шандор Петьофи" 13-15 е ипотекирана в банката. През 2011 г. "Водстрой 98" приватизира "Промишлено строителство холдинг" за 12 млн. лв.

Задачата за гарата

Победителят в конкурса ще трябва за 26 месеца да проектира и изпълни пълната модернизация на сградата, пешеходния подлез, да постави нови перонни покрития и настилки, както и да изгради външен и вътрешен подземен паркинг. Енергийната ефективност на сградата трябва да бъде повишена, като тя започне да използва и възобновяем енергиен източник. Гарата трябва да стане и по-достъпна за хора с намалена подвижност. Междувременно ремонтът не бива да пречи и на нормалната работа на обекта.

След завършването на проекта има два варианта – гарата да продължи да се стопанисва от НКЖИ и компанията да получава пари от наемателите на търговски площи или да бъде дадена на концесия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как азиатските компании се адаптираха към коронавирусa Как азиатските компании се адаптираха към коронавирусa

Сръчност, гъвкавост и фокус върху ликвидността помогнаха на някои бизнеси да се справят с пандемията

9 апр 2020, 462 прочитания

Фонд "Обединени срещу COVID-19" ще подкрепя засегнати от кризата уязвими групи Фонд "Обединени срещу COVID-19" ще подкрепя засегнати от кризата уязвими групи

Досега дарените средства надхвърлят 800 хил. лева, безвъзмездното финансиране за един проект е между 5000 и 10 000 лв.

9 апр 2020, 386 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Румънска "Гражданска отговорност" крепи приходите на "Еврохолд"

Продажбите на повечето други полици и на нови автомобили са паднали през първите два месеца

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10