Софийска гара за двама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Софийска гара за двама

Сайтът на НКЖИ

Софийска гара за двама

Обединение между ГБС и фирми, свързани с Цветан Василев, печели поръчката за ремонт на жп сградата

9943 прочитания

Сайтът на НКЖИ


Конкурсът за ремонта на Централна жп гара в София започна миналата есен при небивал интерес с 50 купени документации, продължи с шест оферти, от които Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) отвори (без покана към медиите) само две ценови предложения. От по-късно дадената информация за съдържанието им се вижда, че печели обединение между "Главболгарстрой", "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг" (последните две фирми са свързани с банкера Цветан Василев). Консорциумът, в който ГБС държи 50%, предлага цена от близо 56 млн. лв. без ДДС при прогнозна стойност на проекта от 52 млн. лв. Проектът се финансира от оперативна програма "Транспорт" с 20 млн. евро.

Скъпо и по-скъпо

До отваряне на ценовите оферти са били допуснати само два от шест кандидата, без от НКЖИ да дадат информация по каква причина са отпаднали останалите участници. Така на финалната права остават само обединението на ГБС и консорциумът "Балканстрой - Реминг". Първото сдружение е дало цена от 55.96 млн. лв. без ДДС, а техническото им предложение е било оценено с 39.01 точки. Ценовата оферта на консорциума между "Балканстрой" и словашката "Реминг консулт" е 63.5 млн. лв., а техническото им предложение е оценено с 40 точки. И при двете цени е уточнено, че не са включени непредвидени разходи, които са до 10% от стойността на проекта. Заради голямата ценова разлика е ясно, че победител (ако се стигне до приключване на поръчката) е обединението около ГБС, тъй като цената има 60% тежест.

Покана със задна дата

Офертите са били отворени на 14 март. На електронната страницата на държавната НКЖИ стои съобщение-покана (виж илюстрацията), но от интернет адреса се вижда, че е публикувано на 15 март, т.е. ден след събитието. Търсачката Google също индексира текста с дата 15 март. Заради липсата на информация медии не са присъствали на събитието.

Информацията за съдържанието на офертите, публикувана на сайта на НКЖИ, също започва с "днес, 14 март", но интернет търсачката отново я индексира чак ден по-късно.

В съобщението липсва информация защо четири от кандидатите са отстранени от процедурата. Гръцката "Терна", турската "Доуш" в съдружие с местната "СК–13 холдинг", "Трейс груп" заедно със "Станилов" и "Джи Пи груп" и австрийската "Щрабаг" с архитектурно студио "Архитектоника" не са допуснати до отварянето на ценовите оферти. Масовото отпадане е странно, тъй като всички тези фирми са участвали и печелили десетки процедури напоследък и се предполага, че знаят как се изготвят оферти.

Победителят

По неофициална информация разпределението в обединението победител е 50 на 50, т.е. половината от дейността трябва да извърши ГБС, а останалата - от двете свързани фирми "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг" с по 25%.

Преди няколко месеца обединение между ГБС и "Водстрой" спечели строителството на спортната зала в Пловдив за 30 млн. лв., а компанията "Водстрой" участва и в обединението - концесионер на морската гара в Несебър.

За ГБС се знае достатъчно, докато "Водстрой 98" напоследък се активизира в държавните поръчки. Тя се контролира от Иван Мирински, който чрез своята "ПМ контрол" през 2008 г. придобива 96% дял за 2 млн. лв. Сделката е финансирана с банков заем от КТБ. Според отчета на "Водстрой" за 2011 г. то има заеми за общо 20.8 млн. лв. от КТБ, а справка в Имотния регистър показва, че централата му на софийската ул. "Шандор Петьофи" 13-15 е ипотекирана в банката. През 2011 г. "Водстрой 98" приватизира "Промишлено строителство холдинг" за 12 млн. лв.

Задачата за гарата

Победителят в конкурса ще трябва за 26 месеца да проектира и изпълни пълната модернизация на сградата, пешеходния подлез, да постави нови перонни покрития и настилки, както и да изгради външен и вътрешен подземен паркинг. Енергийната ефективност на сградата трябва да бъде повишена, като тя започне да използва и възобновяем енергиен източник. Гарата трябва да стане и по-достъпна за хора с намалена подвижност. Междувременно ремонтът не бива да пречи и на нормалната работа на обекта.

След завършването на проекта има два варианта – гарата да продължи да се стопанисва от НКЖИ и компанията да получава пари от наемателите на търговски площи или да бъде дадена на концесия.

Конкурсът за ремонта на Централна жп гара в София започна миналата есен при небивал интерес с 50 купени документации, продължи с шест оферти, от които Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) отвори (без покана към медиите) само две ценови предложения. От по-късно дадената информация за съдържанието им се вижда, че печели обединение между "Главболгарстрой", "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг" (последните две фирми са свързани с банкера Цветан Василев). Консорциумът, в който ГБС държи 50%, предлага цена от близо 56 млн. лв. без ДДС при прогнозна стойност на проекта от 52 млн. лв. Проектът се финансира от оперативна програма "Транспорт" с 20 млн. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Taкъв хамбар е твърде голям за гара. В Мюнхен и Виена няма такова чудо. Най-добре е 3/4 от кубатурата да бъде отцепена за целите на някой музей/няколко музея. Ако Гергов продължава да иска 60 милиона евро за ЦУМ, тогава по-добре НИМ да се нанесе в гарата. Хем и от БДЖ ще са доволни, че няма да отопляват целия хамбар.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Общината отсега да почва процедурата за разчистване на "временните обекти" в предгаровото пространство. Да не се окаже, че пред сграда за 60 милиона лева е останала днешната китайска стена от будки за гащи, дюнери и пица на парче. Нещо повече, не изключвам "знаковите общински съветници", които дърпат конците с будки, сергии и тараби, да издействат удължаване на договорите с нови 20-30 години...

  • 3
    jj avatar :-|
    J.J.

    Проекта е правен от Проарх, свързана с Петър Диков... Изобщо цялата работа е за прекратяване. Много голяма наглост.

  • 4
    stdmv avatar :-|
    stdmv

    Накрая ще си останат олигарсите и циганите, пардон ромите, в тази държава...

    ... да си се крадат взаимно...

  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Само като стигнах до "свързани" в заглавието и се отказах.
    Да ви е честито, българи. И да стягате портмонето, че БДЖ май пак ще му трябва финансова инжекция : ))))

  • 6
    r0ksi avatar :-|
    Рокси

    "Обединение между ГБС и фирми, свързани с Цветан Василев, печели поръчката за ремонт на жп сградата"

    quelle surprise..

  • 7
    sashkina avatar :-|
    sashkina

    Едва ли има по-грозна гара от тази, добре поне, че махнаха ония гъби

  • 8
    2.5 avatar :-?
    2.5

    Районът около Централан Гара изглежда е много отблъскващ!
    Отдавна плачеше за ремонт. Интересно е, че в подлеза пред гарата такъв е правен неотдавна, но на практика обектите са необитаеми. Единствената им функция е като обществени тоалетни. Същото се отнася и за празните обекти под (не толкова)наскоро демонтираната тента. Не е нормално на по-малко от 1km от президентството да бъде такава кочина. Територията се е превърнала в най-големия нужник, комбонитран с пиаца за проститутки - основно от по-матов десен. А кандидатстваме за културна столица на Европа...

  • 9
    cinnabar avatar :-|
    cinnabar

    Ремонт ли? Ако гарата беше обитаема, може би щеше да се нуждае от редовна поддръжка и нищо повече. Истинският проблем е че гарата е призрак. Нуждаем се от журналистическо разследване защо това е така и чия грешка е. Най-лесно е сами да предположим, че наемите на магазинчетата са твърде големи, за да бъдат ползвани. Но дали и защо е така? Моля, поразтърсете се за отговорите на тези въпроси.

    А иначе, че ГБС е спечелил търг е новина, как да не е! Кучетата си лаят, а керванът печели пари.

  • 10
    meg.barutchieva avatar :-|
    Meglena

    До коментар [#5] от "realismisthename":

    И аз така, но просто защото ми омръзна от "сериозна журналистика", основана на "непотвърдена информация" .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK