Българският бизнес още не разчита на интернет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българският бизнес още не разчита на интернет

В България 85% от компаниите е с достъп до интернет, докато средно за Европа този процент е 95

Българският бизнес още не разчита на интернет

Едва под половината от фирмите в страната разполагат със собствен уебсайт, показват данните на Eurostat

Юлиян Арнаудов
5367 прочитания

В България 85% от компаниите е с достъп до интернет, докато средно за Европа този процент е 95

© Анелия Николова


България може да разполага с бърз и качествен достъп до интернет, обаче това не е гаранция, че фирмите в страната се възползват напълно от тези условия. Данните от европейския статистически институт Eurostat показват, че под половината, или едва 43%, от българските компании разполагат със собствен уебсайт през 2012 г., докато средните стойности за Европейския съюз са от цели 71%. Утеха за българския бизнес е, че има ръст спрямо 2010 г., когато стойностите са били 37%.

Фирмите в Европа са почти изцяло свързани с глобалната мрежа. През 2012 г. средно за ЕС 95% от анкетираните компании имат достъп до интернет. България изостава и по този показател, като през изминалата година те са 85%. По-ограничен, отколкото тук, е достъпът до интернет само за фирмите в Румъния – 79%. В северната ни съседка електронната икономика също така навлиза и с доста бавни темпове – едва 36% от компаниите се възползват от възможността да присъстват със собствен сайт в глобалната мрежа. Напълно свързан е бизнесът в Литва, Холандия и Финландия, а близо до 100% проникване са още компаниите във Франция, Дания, Словения и Словакия.

Доза оптимизъм

България обаче е сред водещите държави в ЕС по отношение на автоматизираните бизнес процеси (SCM) - 31% от компаниите обменят информация със свои клиенти и доставчици онлайн. Данните могат да бъдат от различно естество – за складови наличности, производствени планове, заявки или фактури. Средно за ЕС 23% от бизнеса извършва автоматизирано такива процеси. Използването на SCM софтуер има за цел да подобри достъпността и доставката на продукти до крайните клиенти. Чрез подобни приложения се оптимизира процесът по съхраняване и предаване на продукта до потребителите. Лидери в използването на SCM решения са компаниите от Латвия и Словакия – 43% и 39% съответно.

Броят на фирмите в България, които са наели IT специалист/и, е над средното за Европа. Всяка една от десет компании в страната разчита на услугите на подобен специалист, или 10%, в ЕС средната стойност е близо 8%. Из цяла Европа обаче се усеща дефицит на IT кадри, като компаниите в почти всички страни изпитват затруднения да намерят квалифициран персонал за подобни позиции. България също не прави изключение, като 3%, или една трета от запитаните фирми, които разчитат на IT специалисти, трудно намират или не могат да запълнят предоставените за целта работни места.

Данните от Eurostat са взети чрез анкетиране на общо 143 хил. компании, които са проведени от съответните за всяка държава национални статистически институти.

Скорост: бърза

Макар и за някои да звучи странно, в България скоростта на достъпа до глобалната мрежа е по-добра от тази в повечето развити държави. Според проучване на университетите в Оксфорд и Овиедо, поръчано от Cisco, страната ни се нарежда на четвърто място в света по качество на широколентовия интернет за 2010 г. По-напред са само Южна Корея, Япония и Латвия. Друго изследване, направено през 2011 г. от анализаторската фирма Pando Networks, отрежда трето място на България, като отличници са Южна Корея и Румъния (където пазарът е сходен с тукашния). Една от причините за това е, че страната ни почти пропуска развитието на ADSL технологията и преминава директно към доставка на интернет през оптичен кабел, както и широкото разпространение на LAN мрежите. Проблемът е, че използването му от населението не е толкова високо – то варира в зависимост от методологията. По данни на Eurostat от декември 2012 г. 51% от българските домакинства имат достъп до глобалната мрежа.

България може да разполага с бърз и качествен достъп до интернет, обаче това не е гаранция, че фирмите в страната се възползват напълно от тези условия. Данните от европейския статистически институт Eurostat показват, че под половината, или едва 43%, от българските компании разполагат със собствен уебсайт през 2012 г., докато средните стойности за Европейския съюз са от цели 71%. Утеха за българския бизнес е, че има ръст спрямо 2010 г., когато стойностите са били 37%.

Фирмите в Европа са почти изцяло свързани с глобалната мрежа. През 2012 г. средно за ЕС 95% от анкетираните компании имат достъп до интернет. България изостава и по този показател, като през изминалата година те са 85%. По-ограничен, отколкото тук, е достъпът до интернет само за фирмите в Румъния – 79%. В северната ни съседка електронната икономика също така навлиза и с доста бавни темпове – едва 36% от компаниите се възползват от възможността да присъстват със собствен сайт в глобалната мрежа. Напълно свързан е бизнесът в Литва, Холандия и Финландия, а близо до 100% проникване са още компаниите във Франция, Дания, Словения и Словакия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    smokingpipe avatar :-|
    smokingpipe

    " едва 43%, от българските компании разполагат със собствен уебсайт през 2012 г., докато средните стойности за Европейския съюз са от цели 71%. "

    И за какво им е уебсайт на българските компании ? Един мустакат "бизнесмен" е предостатъчен . Той казва кой къде да отиде , колко пари да даде , какво да вземе , на кого да го занесе и колко пари да получи .

    Това е бизнесът . Другото са разговори в някоя кръчма .

  • 2
    e_mil avatar :-P
    tamada

    "Всяка от десет компании в страната разчита на услугите на подобен специалист, или 10%..."

    Не искам да изглежда сякаш се заяждам само с Вас, г-н Арнаудов. Обаче 10% представлява една от десет компании. Всяка от десет са 100%. :)

  • 3
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    "...под половината, или едва 43%, от българските компании разполагат със собствен уебсайт през 2012 г..."

    И за какво им е на останалите 57% уебсайт? За да пишат, че днес хлябът закъснява и имат стари кренвирши?

    Проблемът е доста по-дълбоко, структурата на икономиката ни е такава, че повечето фирми са не само малки, но са и от тип гаражен магазин. Уебсайт е нужен тогава, когато съответната компания има уникален или поне конкурентен продукт или услуга, които да предложи на пазара. Това означава, че дейността е на малко по-високо ниво, осъществява някакво производство или предлага услуга, в която влага образование, квалификация или специални умения.

  • 4
    megelito avatar :-|
    megelito

    Хахаха. Българските фирми (доколкото все още ги има, за съжаление) се чудят как да оцелеят и въобще не им е до инвестиция в собствен сайт, поддръжка, реклама и т.н.
    А също така, голяма част от бг фирмите се управляват от "ерудиран бизнесмен", който дори не знае как се включва компютър :)))

  • 5
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    Фирми без сайтове! Това в 21 век е оксиморон.

  • 6
    yulian_ar avatar :-|
    Юлиян Арнаудов

    [quote#2:"tamada"]Не искам да изглежда сякаш се заяждам само с Вас, г-н Арнаудов. Обаче 10% представлява една от десет компании. Всяка от десет са 100%. :) [/quote]
    Прав сте... просто е изпусната думата "една". Коригирано е, благодаря за забележката

  • 7
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev

    Фирмите явно не разбират че уеб сайта помага на потенциални клиенти да ги намерят по-лесно и да се информират относно предлаганите от тях услуги веднага, вместо да звънят по телефони и да чакат на някой нелюбезен служител да ги обслужи...

    Е и държавата има какво да направи, цената за 1г за БГ домейн е много висока, сравнено с други държави и други домейни. Та ако един БГ домейн струва 20лв а не 90лв на година може би ще има разлика в тези цифри но не се знае...

  • 8
    historama avatar :-|
    historama

    [quote#5:"nedyalkodonev"]Фирми без сайтове! Това в 21 век е оксиморон. [/quote]
    А ако фирмата е кварталната бакалничка? :)

  • 9
    garbolino avatar :-|
    Garbo

    "31% от българските компании ползват автоматизирани бизнес процеси" - повечето ползват най-вече електронно банкиране и онлайн заявка на куриер, та дотук с високите технологии

  • 10
    gianni avatar :-|
    gianni

    До коментар [#6] от "Юлиян Арнаудов":

    "България също не прави изключение, като 3%, или една трета от запитаните фирми"

    ???


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK