Хартиено огледало
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хартиено огледало

Хартиено огледало

Тенденциите в производството на опаковки от хартия отразяват спада в износа и вътрешното потребление

6270 прочитания

© Shutterstock


През 2012 г. имаше преразпределение на пазарните дялове и концентрация на обеми към големите играчи на пазара за сметка на по-малките.

Станислав Разпопов, изпълнителен директор на "Дунапак-Родина"
Недостигът на суровина е проблем за компаниите, които се занимават с преработка на дървесина.

В бизнеса с хартиени опаковки се оглеждат проблемите на много други сектори от икономиката. Хартията е универсален материал за опаковане с ежедневна употреба и широко приложение – от торбички за пазаруване в магазина и такива за подаръци до цигарени кутии, захарни изделия и др., а кашоните се използват за опаковане и транспортиране на почти всички видове стоки. Затова и този сектор е достоверен индикатор за потреблението, което пък е пряко свързано с ръста на икономиката.

Проблем след проблем

Основните проблеми за фирмите от сектора през последните години са намалената покупателна способност, междуфирмената задлъжнялост, увеличените срокове на заплащане, скъпите горива и енергоносители. "За съжаление през 2012 г. и българският износ намаля в абсолютно измерение, което допълнително доведе до намаляване на търсенето на опаковки", обясни Станислав Разпопов, изпълнителен директор на пловдивския производител на велпапе и опаковки "Дунапак-Родина". По думите му другият сериозен проблем, който съществува от години, е слабо ликвидната българска икономика. Продължаващото нарастване на сроковете на заплащане неминуемо води до по-рестриктивна политика от страна на производителите към клиентите на опаковки, споделя Разпопов. За този проблем обясняват и от варненската компания "Чайка" АД. През 2010-2011 г. компанията е приемала поръчки без 100% авансово плащане, но от миналата година това конкурентно предимство предлага само на най-големите си клиенти. "Чайка" се сблъсква и с друг проблем – липсата на достатъчно оборотни средства, което я принуждава да използва факторинг услугите на банките. "Голямо предизвикателство се оказа и увеличението на цената на природния газ, който се използва за производството на пара, а тя от своя страна е основно перо в ценообразуването на крайния продукт", обясняват от варненската фирма.

Намиране на суровина

Недостигът на суровина е проблем за компаниите, които се занимават с преработка на дървесина. Причината за това бяха монополно високите държавни цени на дървесината и безконтролният износ на суровината от страната. Именно заради този проблем производителят на хартия и целулоза "Монди Стамболийски" спря временно работа през 2009 г., съкрати 80% от персонала и натрупа над 90  млн. лв. загуба. През 2012 г. предприятието си осигури суровина за производството, след като спечели държавен търг за продажба на над 140 млн. куб. м дървесина за цена от над 7.2 млн. лв.

"Дуропак-Родина" са решили проблема с доставките на суровина, като използват в производството си 95% рециклирана хартия, а "Чайка" се снабдява чрез внос предимно от страни от Европейския съюз – Германия, Италия, Румъния и Турция.

Тенденциите след кризата

Както всички други сектори, така и този не остава незабелязан от кризата. В сравнение с останалите обаче спадовете тук са били по-малки, от порядъка на 2-3% на годишна база. Въпреки всички трудности пазарът на хартиени опаковки запази през миналата година нивата от 2011 г. Основните тенденции според Разпопов са свързани с преразпределение на пазарните дялове и концентрация на обеми към големите играчи на пазара за сметка на по-малките. Компаниите с финансови затруднения в предишни години се сблъскаха с още по-големи трудности и една част от тях фалираха, затвориха или пренасочиха бизнеса си, обясни изпълнителният директор на "Дунапак-Родина". Ръст на използването на по-евтини рециклирани хартии за производство на велпапе за сметка на тези от 100% целулоза е друга тенденция, която наблюдават от "Чайка". Клиентите на компанията са започнали да правят компромис с качеството и визията на транспортните опаковки за сметка на по-ниската цена на изделията от рециклирани материали.

Зелената вълна

Ефектът на зелената вълна върху бизнеса с хартиени опаковки все още е рано да се оцени, тя тепърва ще се отразява на фирмите. Засега те по-скоро я определят като добра инициатива, за която трябват време и усилия от всички, за да заработи ефективно. А най-много от нея ще спечелят производителите на хартиени торбички. Затова и към момента не се наблюдава преориентиране на производители от по-малко екологични опаковки като пластмасови и найлонови към такива от хартия. По-скоро е налице обратната тенденция. Някои от клиентите на "Чайка" от сектор захарни изделия са заменили опаковките от велпапе, каширано с картон, с такива само от картон или PET. Други от винарската индустрия пък заменят картонените кутии, т.нар. bag in box, с PET опаковки. От варненската фирма обясняват тази тенденция с това, че цената на хартиените опаковки може да бъде двойно, дори тройно по-висока, затова и продуктите на компаниите в по-ниския ценови сегмент вече не са рентабилни в опаковки от хартия.

Хладен оптимизъм

На фона на продължаващата икономическа криза в ЕС и в частност в България, съпроводена от възникналата институционална криза, политическа нестабилност и хладен инвеститорски интерес, най-доброто, което можем да очакваме през 2013 г., е запазване на обемите от предишната година, прогнозират от "Дунапак-Родина". Умерени оптимисти и с очаквания за 5% ръст пък са в "Чайка", но посочват, че този ръст зависи пряко от покупателната способност на населението, защото най-големите клиенти на компанията са производителите на захарни изделия и алкохол, които не са продукти от първа необходимост.

През 2012 г. имаше преразпределение на пазарните дялове и концентрация на обеми към големите играчи на пазара за сметка на по-малките.

Станислав Разпопов, изпълнителен директор на "Дунапак-Родина"
Недостигът на суровина е проблем за компаниите, които се занимават с преработка на дървесина.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    "140 млн. куб. м дървесина за цена от над 7.2 млн. лв."

    >>> хайде сега малко да помислим, дали това може да е вярно като цена, технически изпълнимо като количество и изобщо всички други съпоставки, попадащи в категорията "общ човешки разум"

  • 2
    comandante avatar :-|

    Недостигът на суровина е проблем за компаниите, които се занимават с преработка на дървесина.
    ________
    Всъщност никога у нас безразборната сеч не е била в такива мащаби и гърците за поредна зима изгарят евтини дърва от нашите гори !

  • 3
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#2] от "comandante":

    За съжаление членството в ЕС освен безвизово пътуване и възможност за работа в други страни, има и нелицеприятни неща като безмитната търговия. Да, северна Гърция е заринта с български дърва, но проблемът не е в търговията , а в лобистките схеми, които позволяват обезлесяването на българските гори.

  • 4
    comandante avatar :-|

    [quote#3:"Г-н D."]проблемът не е в търговията , а в лобистките схеми, които позволяват обезлесяването на българските гори. [/quote]
    Господин Дъ , проблема е в това ,че ДПС осигуряват работа на "помашката нация" и с унищожаването на гората се финансират салафитско вероучение и талибански клетки в областта на гр. Гоце Делчев


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK