С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 18 мар 2013, 13:41, 5891 прочитания

Хартиено огледало

Тенденциите в производството на опаковки от хартия отразяват спада в износа и вътрешното потребление

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 2012 г. имаше преразпределение на пазарните дялове и концентрация на обеми към големите играчи на пазара за сметка на по-малките.
Станислав Разпопов, изпълнителен директор на "Дунапак-Родина"
Недостигът на суровина е проблем за компаниите, които се занимават с преработка на дървесина.

В бизнеса с хартиени опаковки се оглеждат проблемите на много други сектори от икономиката. Хартията е универсален материал за опаковане с ежедневна употреба и широко приложение – от торбички за пазаруване в магазина и такива за подаръци до цигарени кутии, захарни изделия и др., а кашоните се използват за опаковане и транспортиране на почти всички видове стоки. Затова и този сектор е достоверен индикатор за потреблението, което пък е пряко свързано с ръста на икономиката.

Проблем след проблем

Основните проблеми за фирмите от сектора през последните години са намалената покупателна способност, междуфирмената задлъжнялост, увеличените срокове на заплащане, скъпите горива и енергоносители. "За съжаление през 2012 г. и българският износ намаля в абсолютно измерение, което допълнително доведе до намаляване на търсенето на опаковки", обясни Станислав Разпопов, изпълнителен директор на пловдивския производител на велпапе и опаковки "Дунапак-Родина". По думите му другият сериозен проблем, който съществува от години, е слабо ликвидната българска икономика. Продължаващото нарастване на сроковете на заплащане неминуемо води до по-рестриктивна политика от страна на производителите към клиентите на опаковки, споделя Разпопов. За този проблем обясняват и от варненската компания "Чайка" АД. През 2010-2011 г. компанията е приемала поръчки без 100% авансово плащане, но от миналата година това конкурентно предимство предлага само на най-големите си клиенти. "Чайка" се сблъсква и с друг проблем – липсата на достатъчно оборотни средства, което я принуждава да използва факторинг услугите на банките. "Голямо предизвикателство се оказа и увеличението на цената на природния газ, който се използва за производството на пара, а тя от своя страна е основно перо в ценообразуването на крайния продукт", обясняват от варненската фирма.

Намиране на суровина

Недостигът на суровина е проблем за компаниите, които се занимават с преработка на дървесина. Причината за това бяха монополно високите държавни цени на дървесината и безконтролният износ на суровината от страната. Именно заради този проблем производителят на хартия и целулоза "Монди Стамболийски" спря временно работа през 2009 г., съкрати 80% от персонала и натрупа над 90  млн. лв. загуба. През 2012 г. предприятието си осигури суровина за производството, след като спечели държавен търг за продажба на над 140 млн. куб. м дървесина за цена от над 7.2 млн. лв.
"Дуропак-Родина" са решили проблема с доставките на суровина, като използват в производството си 95% рециклирана хартия, а "Чайка" се снабдява чрез внос предимно от страни от Европейския съюз – Германия, Италия, Румъния и Турция.

Тенденциите след кризата

Както всички други сектори, така и този не остава незабелязан от кризата. В сравнение с останалите обаче спадовете тук са били по-малки, от порядъка на 2-3% на годишна база. Въпреки всички трудности пазарът на хартиени опаковки запази през миналата година нивата от 2011 г. Основните тенденции според Разпопов са свързани с преразпределение на пазарните дялове и концентрация на обеми към големите играчи на пазара за сметка на по-малките. Компаниите с финансови затруднения в предишни години се сблъскаха с още по-големи трудности и една част от тях фалираха, затвориха или пренасочиха бизнеса си, обясни изпълнителният директор на "Дунапак-Родина". Ръст на използването на по-евтини рециклирани хартии за производство на велпапе за сметка на тези от 100% целулоза е друга тенденция, която наблюдават от "Чайка". Клиентите на компанията са започнали да правят компромис с качеството и визията на транспортните опаковки за сметка на по-ниската цена на изделията от рециклирани материали.

Зелената вълна

Ефектът на зелената вълна върху бизнеса с хартиени опаковки все още е рано да се оцени, тя тепърва ще се отразява на фирмите. Засега те по-скоро я определят като добра инициатива, за която трябват време и усилия от всички, за да заработи ефективно. А най-много от нея ще спечелят производителите на хартиени торбички. Затова и към момента не се наблюдава преориентиране на производители от по-малко екологични опаковки като пластмасови и найлонови към такива от хартия. По-скоро е налице обратната тенденция. Някои от клиентите на "Чайка" от сектор захарни изделия са заменили опаковките от велпапе, каширано с картон, с такива само от картон или PET. Други от винарската индустрия пък заменят картонените кутии, т.нар. bag in box, с PET опаковки. От варненската фирма обясняват тази тенденция с това, че цената на хартиените опаковки може да бъде двойно, дори тройно по-висока, затова и продуктите на компаниите в по-ниския ценови сегмент вече не са рентабилни в опаковки от хартия.

Хладен оптимизъм

На фона на продължаващата икономическа криза в ЕС и в частност в България, съпроводена от възникналата институционална криза, политическа нестабилност и хладен инвеститорски интерес, най-доброто, което можем да очакваме през 2013 г., е запазване на обемите от предишната година, прогнозират от "Дунапак-Родина". Умерени оптимисти и с очаквания за 5% ръст пък са в "Чайка", но посочват, че този ръст зависи пряко от покупателната способност на населението, защото най-големите клиенти на компанията са производителите на захарни изделия и алкохол, които не са продукти от първа необходимост.




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Как регулаторите застанаха между Formula 1 и цигарените пари Как регулаторите застанаха между Formula 1 и цигарените пари

Компаниите от сектора може да се оттеглят от дългогодишни мултимилионни сделки

19 окт 2019, 732 прочитания

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

18 окт 2019, 1299 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Море от пластмаса

През 2011 г. рециклираните количества пластмаса са само 29.3% от общото количество опаковки от този материал

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10