Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 22 мар 2013, 15:35, 18155 прочитания

Телевизия на едро

Нов бизнес модел на "Нетера" и Telenor може да свали още бариерата за достъп до пазара на тв доставки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Telenor все пак е в България

Норвежкият телеком е един от потенциалните кандидат-купувачи на "Глобул" при настоящата процедура за продажбата на оператора от собственика му - гръцката ОТЕ. При това според повечето източници именно Telenor и Turk Telekom са двата потенциални инвеститора, на които най-сериозно се разчита, че ще подадат оферти. Другите двама са Deustche Telekom и Turkcell. Междувременно срокът за подаване на обвързващи оферти за 100% от "Глобул" и дистрибутора му "Германос" изтече на 18 март, но беше удължен до 10 март, според два независими източника основно по настояване на Telenor, които са поискали повече време за уточняване на предложението си. Леив Ерик Свенинг от Telenor Satellite Broadcasting обаче не потвърди по никакъв начин връзка между двата проекта на групата в България.
Силно наситен, много конкурентен и ценово ерозирал. Такъв е пазарът на телевизионни доставки в България според кажи-речи всички участници на него. Затова и позакъснялата цифровизация на ефира не се очаква особено силно да повлияе на сектора като цяло - при стотици разпространители, разнообразие от технологии и тарифи на дребно за някои пакети под 10 лв. на месец перспективата за няколко безплатни канала трудно ще предизвика фурор сред вече разглезените потребители. На фона на тази картина, ако проектът на "Нетера" и Telenor, обявен преди няколко дни, успее, конкуренцията сред тв операторите ще стане още по-ожесточена, защото бариерата за достъп до бизнеса ще бъде свалена още повече. Което за клиента е добра новина.

Сделка в орбита


Това, което "Нетера" има намерение да предложи на българския пазар с подкрепата на норвежкия Telenor, на практика е нещо като сателитна телевизия на едро. Компанията наема два предавателя на спътника на Telenor Satelite Broadcasting - Thor 6, плаща годишните такси за тях на норвежците, изгражда съответната наземна инфраструктура за приемане на сигнала, след което се договаря с други компании в България да предлагат услуга на дребно през собствената си търговска мрежа под собствената си марка на база на вече създадената технологична платформа. "Ние самите няма да предлагаме доставка на сателитна телевизия на крайни потребители. Това ще правят нашите клиенти оператори", обясни Невен Дилков, управител и собственик на "Нетера". Пак доставчиците на дребно ще се занимават и с договорите със създателите на съдържание. По думите на Дилков дружеството вече има преговори с девет потенциални доставчика, но имената им засега се пазят в тайна.

Да изплуваш над нулата

Основната разлика между доставката на телевизия по кабел (независимо по каква технология) и тази чрез сателит всъщност е в бизнес модела. В първия случай осигуряването на покритие в нови региони - квартали, градове или т.н., означава неизбежно полагане на нова инфраструктура там, тоест допълнителни инвестиции за сметка на по-малката първоначална такава. Във втория вариант плащанията за капацитет на спътника са големи, но пък "твърди" - еднакви независимо колко абоната се присъединят. Тоест при бизнеса със сателитна телевизия всеки нов абонат автоматично и почти без нов разход (ако изключим този за "чиния" и приемащо устройство за самия клиент) подобрява съотношението приходи към разходи. Проблемът е как се финансира дружеството, докато изплува над нулата - тоест набере достатъчно клиенти, за да може да работи на печалба, плащайки таксите за спътниковите предаватели и, разбира се, всичко останало - персонал, наеми, осигуровки, транспорт и т.н. По изчисления, цитирани от "Нетера", ако за три транспондера се плащат на собственика на спътника грубо между два и три млн. евро годишно, границата, под която цялото упражнение все още не е печелившо, е 200 000 абоната.



Идеята на "Нетера" е този разход да бъде поделен между клиентите й и така бариерата за достъп до този бизнес да падне драстично. Затова и от компанията се надяват проектът й да тръгне. "Просто сме убедени, че вече не е модерно да се плаща много за нещо, за което по някакъв начин може да се плати по-малко", твърди Невен Дилков. "Видяхме нова ниша на пазара и решихме да я заемем", обяснява той.

С варианта, предлаган от новия своеобразен доставчик на сателитна услуга на едро, всъщност няколко оператора ще я продават на дребно, споделяйки си достъпа до спътника и наземната инфраструктура. Не че принципно нещо пречи те да се обединят без посредник и заедно да наемат капацитет на някой сателит. Замисълът на "Нетера" залага на това, че бидейки конкуренти макар и на друг пазар (например на мобилни услуги), те взаимно си нямат доверие и биха се възползвали от такава опция само ако имат независим, макар и общ партньор, който да гарантира, че самите те няма да се поддадат на естествения стремеж да си навредят взаимно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си

Почти всички европейски магазини на основния клиент на производителя на възглавници и завивки IKEA не работят

31 мар 2020, 305 прочитания

Печалбите на индустриалните компании в Китай с най-голям спад от поне 10 години Печалбите на индустриалните компании в Китай с най-голям спад от поне 10 години

Резултатът за първите два месеца на годината е с 40% по-нисък в сравнение с година по-рано

31 мар 2020, 398 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Чистка в "Газпром"

Какво показват изчезналите от сайта на компанията новини за самата нея

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10