Телевизия на едро

Нов бизнес модел на "Нетера" и Telenor може да свали още бариерата за достъп до пазара на тв доставки

Telenor все пак е в България

Норвежкият телеком е един от потенциалните кандидат-купувачи на "Глобул" при настоящата процедура за продажбата на оператора от собственика му - гръцката ОТЕ. При това според повечето източници именно Telenor и Turk Telekom са двата потенциални инвеститора, на които най-сериозно се разчита, че ще подадат оферти. Другите двама са Deustche Telekom и Turkcell. Междувременно срокът за подаване на обвързващи оферти за 100% от "Глобул" и дистрибутора му "Германос" изтече на 18 март, но беше удължен до 10 март, според два независими източника основно по настояване на Telenor, които са поискали повече време за уточняване на предложението си. Леив Ерик Свенинг от Telenor Satellite Broadcasting обаче не потвърди по никакъв начин връзка между двата проекта на групата в България.

Силно наситен, много конкурентен и ценово ерозирал. Такъв е пазарът на телевизионни доставки в България според кажи-речи всички участници на него. Затова и позакъснялата цифровизация на ефира не се очаква особено силно да повлияе на сектора като цяло - при стотици разпространители, разнообразие от технологии и тарифи на дребно за някои пакети под 10 лв. на месец перспективата за няколко безплатни канала трудно ще предизвика фурор сред вече разглезените потребители. На фона на тази картина, ако проектът на "Нетера" и Telenor, обявен преди няколко дни, успее, конкуренцията сред тв операторите ще стане още по-ожесточена, защото бариерата за достъп до бизнеса ще бъде свалена още повече. Което за клиента е добра новина.

Сделка в орбита

Това, което "Нетера" има намерение да предложи на българския пазар с подкрепата на норвежкия Telenor, на практика е нещо като сателитна телевизия на едро. Компанията наема два предавателя на спътника на Telenor Satelite Broadcasting - Thor 6, плаща годишните такси за тях на норвежците, изгражда съответната наземна инфраструктура за приемане на сигнала, след което се договаря с други компании в България да предлагат услуга на дребно през собствената си търговска мрежа под собствената си марка на база на вече създадената технологична платформа. "Ние самите няма да предлагаме доставка на сателитна телевизия на крайни потребители. Това ще правят нашите клиенти оператори", обясни Невен Дилков, управител и собственик на "Нетера". Пак доставчиците на дребно ще се занимават и с договорите със създателите на съдържание. По думите на Дилков дружеството вече има преговори с девет потенциални доставчика, но имената им засега се пазят в тайна.

Да изплуваш над нулата

Основната разлика между доставката на телевизия по кабел (независимо по каква технология) и тази чрез сателит всъщност е в бизнес модела. В първия случай осигуряването на покритие в нови региони - квартали, градове или т.н., означава неизбежно полагане на нова инфраструктура там, тоест допълнителни инвестиции за сметка на по-малката първоначална такава. Във втория вариант плащанията за капацитет на спътника са големи, но пък "твърди" - еднакви независимо колко абоната се присъединят. Тоест при бизнеса със сателитна телевизия всеки нов абонат автоматично и почти без нов разход (ако изключим този за "чиния" и приемащо устройство за самия клиент) подобрява съотношението приходи към разходи. Проблемът е как се финансира дружеството, докато изплува над нулата - тоест набере достатъчно клиенти, за да може да работи на печалба, плащайки таксите за спътниковите предаватели и, разбира се, всичко останало - персонал, наеми, осигуровки, транспорт и т.н. По изчисления, цитирани от "Нетера", ако за три транспондера се плащат на собственика на спътника грубо между два и три млн. евро годишно, границата, под която цялото упражнение все още не е печелившо, е 200 000 абоната.

Идеята на "Нетера" е този разход да бъде поделен между клиентите й и така бариерата за достъп до този бизнес да падне драстично. Затова и от компанията се надяват проектът й да тръгне. "Просто сме убедени, че вече не е модерно да се плаща много за нещо, за което по някакъв начин може да се плати по-малко", твърди Невен Дилков. "Видяхме нова ниша на пазара и решихме да я заемем", обяснява той.

С варианта, предлаган от новия своеобразен доставчик на сателитна услуга на едро, всъщност няколко оператора ще я продават на дребно, споделяйки си достъпа до спътника и наземната инфраструктура. Не че принципно нещо пречи те да се обединят без посредник и заедно да наемат капацитет на някой сателит. Замисълът на "Нетера" залага на това, че бидейки конкуренти макар и на друг пазар (например на мобилни услуги), те взаимно си нямат доверие и биха се възползвали от такава опция само ако имат независим, макар и общ партньор, който да гарантира, че самите те няма да се поддадат на естествения стремеж да си навредят взаимно.

Всеки и предимно "Глобул"

Най-често спряганото име на евентуален клиент на "Нетера" е "Глобул", макар че и от двете компании предпочетоха да запазят мълчание по въпроса на този етап. "Глобул" не предлага никакъв вариант на телевизионна доставка, както не навлиза и на пазара на интернет доставки - за разлика от конкурентите си, които вече залагат на пакетните услуги. Принципно възможно е от новия вариант да се възползват и другите два мобилни оператора - "Мобилтел" има цифрова телевизия, но не чрез спътник. БТК пък предлага точно такава услуга, ползвайки самостоятелно капацитет на друг сателит. "Да, имали сме срещи с мобилните оператори", каза Невен Дилков. Източници от пазара споменават и "Близу" като разпространител на сигнала от Thor 6. "Близу" предлага цифрова телевизия през оптични кабели, но основно в големите градове. "Този оператор напоследък дори се изтегли от някои населени места с по-малко потребление именно защото разходите за предоставяне на услуга там не са достатъчно, за да обосноват поддръжката на инфраструктура и екипи. Евентуален договор като този с "Нетера" може да му позволи да навлезе в много градове със значително по-малки разходи", каза източникът от друга компания. Потенциални клиенти в бизнес схемата всъщност са и много по-малки и регионални кабелни тв доставчици.

А ако не стане?

Както всеки нов проект, и този няма 100% гаранция за успех. Пазарът на телевизионни доставки в страната наистина е сред най-конкурентните. Освен "Булсатком" сателитна услуга предлага и БТК, а някаква активност доскоро имаше и от "Сателайт БГ". Договор за разпространение на неговата услуга наскоро сключи "Мобилтел", но особено придвижване по този проект не се забелязва. Освен тази платформа обаче широко разпространени са и кабелните доставчици, и телевизията през интернет. С други думи - дори да пласира услугата си на едро сред много на брой клиенти (сред деветте, споменати от Дилков, по думите му има и един, който е изцяло нов за сектора), няма никаква гаранция, че самите дистрибутори ще успеят да заемат някакъв пазарен дял при крайните потребители. Затова, макар че точната схема на партньорството между "Нетера" и Telenor не се разкрива, очевидно рискът от неуспех на проекта е поделен между двата участника. Тоест, макар и норвежците да не придобиват дял от българската фирма и да не създават с нея ново дружество за услугата, договорът не е просто за наем на предавателите в орбита, а и за споделяне на цялата отговорност.

Еднократната инвестиция, която "Нетера" е направила в проекта, е 2.5 млн. лв., над половината от които са отишли за изграждане на цифрова главна станция и земна станция. Част от тези пари са финансиране по Оперативна програма "Конкуренто-способност" на Европейския съюз. Както Невен Дилков, така и директорът за Централна и Източна Европа на Telenor Satellite Broadcasting Леив Ерик Свенинг твърдят, че възвръщаемост може да се очаква до три години от стартирането на услугата, което се очаква в края на март.

"От наша гледна точка основната цел на проекта е да подсилим позициите на сателита си, каза Ерик Свенинг. Услуги от него вече се ползват в региона в Румъния, Унгария, Чехия, Словакия и Хърватия."

За "Нетера" пък проектът е шанс да навлезе в допълнителна пазарна ниша - бизнес моделът е напълно нов. Дружеството работи от 17 години и се занимава с VPN услуги, мрежи за данни, интернет достъп, колокация, изграждане и поддръжка на спътникови инсталации. Негов създател и едноличен собственик е Невен Дилков. Приходите на "Нетера" ЕООД за 2011 г. според отчета й в Търговския регистър, са 18.56 млн. лв. спрямо 23.9 млн. лв. за 2010 г., а нетната печалба - 913 хил. лв. спрямо 2.37 млн. лв. година по-рано. Дали новата схема ще успее и ще вдигне мащаба на фирмата предстои да видим до месеци. По-интересно е обаче какъв ще е ефектът й върху пазара.

Още от Капитал