Новият брой:
Какво се случва в държавата

Американският спасител на ГАЗ

През 2013 г. се очаква руската компания да плати данък печалба за пръв път от началото на финансовата криза

При посещението си в Русия през 2005 г. американският президент Джордж Буш се повози на стара Волга. Няколко години по-късно обаче производството на престижната съветска марка бе спряно в името на пазарната ефективност
При посещението си в Русия през 2005 г. американският президент Джордж Буш се повози на стара Волга. Няколко години по-късно обаче производството на престижната съветска марка бе спряно в името на пазарната ефективност
При посещението си в Русия през 2005 г. американският президент Джордж Буш се повози на стара Волга. Няколко години по-късно обаче производството на престижната съветска марка бе спряно в името на пазарната ефективност    ©  Reuters
При посещението си в Русия през 2005 г. американският президент Джордж Буш се повози на стара Волга. Няколко години по-късно обаче производството на престижната съветска марка бе спряно в името на пазарната ефективност    ©  Reuters
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Някогашната гордост на съветското автомобилостроене ГАЗ (Горьковский автомобильный завод) в днешно време е губеща компания, която не е успяла да представи успешен модел от 15 години. През 2009 г. собственикът на предприятието – руският олигарх Олег Дерипаска, натовари със задачата да съживи фирмата бившия вицепрезидент на щатския концерн General Motors Бо Андерсон, което показва колко се е променила автомобилната индустрия през последните десетилетия, пише Wall Street Journal.

Петдесет и седем годишният швед, който е заемал ръководни позиции и в Saab Automobile, има общо 22 години стаж в сектора и е известен с успехите си в орязването на разходи и сключването на сделки. В назначаването му може да се намери символична връзка със създаването на ГАЗ, което започва дейността си през 1932 г. в резултат на споразумение за техническо сътрудничество с Ford Motor. В днешно време предприятието отново разчита на партньорство с чужди компании като GM, Nissan Motor и Renault, благодарение на което миналата година продажбите на лекотоварни автомобили са нараснали с още 11% до 2.94 млн. бройки, след като са скочили с 39 и 30 процента през 2011 и 2010 г.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 4
    • + 40

    "Някои анализатори обаче смятат, че обратът на ГАЗ се дължи до голяма степен на правителствени поръчки и налагането на високи такси за вносни автомобили втора ръка, която дава предимство на произведените в Русия автомобили. "Държавната подкрепа е основният двигател зад сегашната позиция на ГАЗ. Ако властта промени политиката си, това ще е лоша новина за компанията""

    >>> Затова 99% от родния "стопански елит" дава за пример я как било в Русия, я в Турция...Досега не съм чул още някой да е дал за пример САЩ, Сингапур или Хонг Конг. Не защото данък печалба от 5% не е привлекателен, а защото при 20% държавно преразпределение шансът за мечтания държавно уреден бизнес клони към нулата.

    Нередност?
  • 2
    Consumer avatar :-P
    Consumer
    • - 9
    • + 29

    Режи с флекса, пробивай, заварявай, все Газ-ка си остава! Не ги можете тия работи, като почнем от ЗАЗ та стигнем до ТУ. Дори калашниците във ВМЗ ги правят по-добре.

    Нередност?
  • 3
    patchev avatar :-|
    HXP
    • - 2
    • + 7

    Но чайките, произведени от този завод като че ли си остават най-емблематични. Доста елегантни коли!

    Нередност?
  • 4
    2.5 avatar :-|
    2.5
    • - 6
    • + 18

    [quote#1:"cinik"]Досега не съм чул още някой да е дал за пример САЩ[/quote]

    Kaкво щеше да остане от GM без държавна подкрепа?
    Нещо подобно на "анаболните" представители на FIAT по билбордите...

    Нередност?
  • 5
    dr_t avatar :-|
    dr_t
    • - 7
    • + 10

    А дали този швед ще е толкова добър, ако се премахнат големите мита за внос на автомобили в Русия??????????

    Нередност?
  • 6
    gost22 avatar :-?
    gost22
    • - 1
    • + 7

    До коментар [#4] от "2.5":
    Ами "спасяването" им, всъщност беше демонстрация на държавната гаранция за пенсионната им система. А основното е, че всичките държавни помощи (заеми), се върнаха с лихвата. Дори в началото Форд се дърпаха, ама после решиха да "ползват лесните пари"...

    Нередност?
  • 7
    galio avatar :-|
    galio
    • + 16

    и какво се оказва сега - автомобилен гигант, жив поради държавно субсидиране, възлага на мениджър от финансово самоубила се автомобилна компания, да вдигне на крака друг автомобилен колос, който пък е в колапс поради липса на държавно субсидиране.

    иронията на живота?

    Нередност?
  • 8
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#2] от "Consumer":

    Мхм
    Даже и бразилците се научиха да правят самолети.

    Нередност?
  • 9
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 1
    • + 21

    До коментар [#1] от "cinik":

    Всички автомобилни компании в някакъв момент са получавали държавна помощ. А и е нормално една държава да защитава производството си.

    Нередност?
  • 10
    Consumer avatar :-P
    Consumer
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#8] от "rainbou1":

    Правят Embraer и им се получава, че и ТИМ Сеир си купиха. А големия брат все за война се готви, прави изтребители и ракетни установки, никаква промяна на мисленете от време оно.

    Нередност?
Нов коментар