Срокът за "БДЖ - Товарни превози" отново се удължава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Срокът за "БДЖ - Товарни превози" отново се удължава

Срокът за "БДЖ - Товарни превози" отново се удължава

Двата чужди кандидата отново са поискали отсрочка за подаването на оферти

Татяна Пунчева-Василева
6205 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА


След първоначалното удължаване процедурата по продажбата на "БДЖ - Товарни превози" отново се отлага. По искане на два от кандидатите - румънската Grup Feroviar Roman и австрийската Donau Finanz, срокът за допълнително проучване и подаване на оферти ще бъде променен от 28 март на 29 април, съобщи за "Капитал" изпълнителният директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол Емил Караниколов.

Запорната пречка

В допълнение пречката пред осъществяването на приватизацията - запорът върху дяловете на "БДЖ - Товарни превози", все още си седи, което прави удължаването на срока за оферти повече от логичен. От кандидатите се изисква да внесат депозит от 20 млн. евро (новият срок е до 26 март). Действие, което едва ли ще направи някой, ако знае, че ще трябва да чака месеци, преди запорът да бъде махнат, ако въобще се случи.

Това е второто отлагане на срока, след като в началото на март отново двата чуждестранни кандидата поискаха допълнително време, за да се запознаят с пълното състояние на "БДЖ - Товарни превози". Тогава срокът бе удължен до 28 март. Сегашното отлагане става след съгласуване с министъра на транспорта Кристиан Кръстев.

Защо се дава още месец

Сега желанието на двете фирми е било за удължаване на срока с месец и половина или с два. Първата причина е, че все още няма одитиран отчет на държавното дружество за 2012 г. Той вероятно ще е готов след дни, но потенциалните кандидати се нуждаят от време, за да се запознаят с финансовото състояние.

Втората причина са отношенията с кредиторите. Основното притеснение на кандидатите е по отношение на действителното състояние на активите на компанията, най-атрактивните от които са заложени в полза на кредиторите на "Холдинг БДЖ" по изтеглените преди години облигационни заеми. Част от облигационерите могат всеки момент да си поискат 1500-те заложени в тяхна полза машини от общо 4800-те на "БДЖ - Товарни превози", ако не получат сигурност, че част от просрочените им задължения ще бъдат изплатени с парите от приватизацията. По информация на "Капитал" след назначаването си служебното правителство е започнало активни преговори с кредиторите на холдинга.

Друга част от облигационерите пък запорираха и 100% от дяловете на "БДЖ - Товарни превози" заради неизплатени и отдавна просрочени свои вземания от холдинга. Тъй като това реално пречи дружеството да бъде прехвърлено на евентуален нов собственик, от началото на март тече съдебна процедура този запор да бъде прехвърлен върху дяловете на "БДЖ - Пътнически превози", но явно за момента все още няма решение, тъй като запорът си седи.

Два активни кандидата

Кандидатите, поискали повторното удължаване на срока, са най-вероятно и тези, които биха подали оферти за "БДЖ - Товарни превози". Реално обаче четири дружества внесоха документи за сертифициране за участие в процедурата пред агенцията и бяха одобрени, като освен румънската и австрийската компанията това направиха и фирми близки до Първа инвестиционна банка и до собственика на "Български морски флот" Кирил Домусчиев.

Като един от най-заинтересованите купувачи румънската GFR развива бизнес в шест държави в Югоизточна Европа, като в България през дружеството си "Българска железопътна компания" се явява и най-големият конкурент на БДЖ. Австрийското Donau Finanz пък е компания, специализирана в инвестиционните и мениджърските консултации. Наскоро пред "Капитал" Михаел Краус, собственик на Donau Finanz, коментира, че компанията има сериозен интерес към "БДЖ - Товарни превози" и не кандидатства "само за спорта". Според няколко различни източника обаче тя по-скоро работи не толкова за собствена сметка, колкото за български клиент, като най-често соченото име е на Христо Ковачки. Краус обаче заяви пред "Капитал", че познава Ковачки "само от вестниците".

След първоначалното удължаване процедурата по продажбата на "БДЖ - Товарни превози" отново се отлага. По искане на два от кандидатите - румънската Grup Feroviar Roman и австрийската Donau Finanz, срокът за допълнително проучване и подаване на оферти ще бъде променен от 28 март на 29 април, съобщи за "Капитал" изпълнителният директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол Емил Караниколов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Mного ми е чудно, дали и следващото правителство ще се окаже същият мазохист. Да държи държавна собственост, която освен проблеми друго няма да му донесе. Всъщност, "донесе проблеми" е много слаб израз. По-точното е, направо да го закопае, точно когато не трябва. За какво бяха магистралите, размразените еврофондове, метрото и всичко останало, когато накрая държавно контролираната енергетика подпали чергата на управляващата партия точно в зимата преди изборите....

    Следващите и те ли плачат за същото - 3 години да рабоят и накрая за лош късмет я Български пощи да издъхне окончателно, я София да остане без парно, я да се окаже, че РВД е ограбена до шушка и набълбукана с кредити, равни на приходите за идните 2 петилетки, за които само някой нов Вальо Топлото знае къде са заминали...

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Същият въпрос виси относно квази-държавните сектори като болниците и частните пенсионни фондове. Особено последните хич не ми харесват с тези инвестиции в свързани лица. Такива работи не свършват добре.

  • 3
    ibmibm avatar :-|
    ibmibm

    Цветанов да каже защо прикрива и покровителства вече 2 години организираната престъпна група в БДЖ - Владимир Владимиров, Велик Занчев и Пламен Джуров. Защо Цветанов не даде разрешение за арести на тези тримата докато беше вътрешен министър, въпреки че Криминална полиция и ДАНС разполагат с всички доказателства за корупционните им практики. В БДЖ се говори, че тези са недосегаеми ЗАЩОТО ПЪЛНЯТ ПАРТИЙНАТА КАСА НА ГЕРБ. И НИЕ ВЯРВАМЕ ЧЕ Е ТАКА. ЦВЕТАНОВ, КАЖИ СИ ЗА БДЖ?!?

  • 4
    buzanka avatar :-|
    buzanka

    По-добре българска компания да вземе БДЖ. Факт е, че дружеството е в много окаяно състояние. Не разбирам какви са тези идеи за връщане към комунизма. Вече не сме 50-те години на миналия век. Трябва да се научим да живеем с капитализма, с частните дружества, с инвеститорите. Те са хората, които могат да подбутнат икономиката ни.

  • 5
    briton avatar :-|
    briton

    мдам.
    Дано този път успеят да го продадат. Няма особен резон да държиш държавно предприятие на загуба.
    Но какво спира продажбата до сега. Евентуална оптимизация означава съкращаване на персонал и разходи. Това пък от своя страна означава недоволно общество, а предишното правителство си беше популистко отвсякъде.
    Но, ако БДЖ Товарни бъде продадено, приходите от дейността му, ще трябва да отидат в нечий друг джоб (на чуждестранното дружество например), а не в държавния (където голяма част от тях потъват). Реално за големите клиенти на БДЖ Товар, то е единственото, което има капацитета да ги обслужи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.