Йън Робъртсън: Доказахме, че може да имаме бърза кола с ниски емисии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Йън Робъртсън: Доказахме, че може да имаме бърза кола с ниски емисии

Йън Робъртсън, член на борда на директорите на BMW

Йън Робъртсън: Доказахме, че може да имаме бърза кола с ниски емисии

Член на борда на директорите на BMW

4110 прочитания

Йън Робъртсън, член на борда на директорите на BMW

© Капитал


Следващите месеци ще бъдат много натоварени за немския автомобилен гигант BMW. След растеж на приходите в няколко поредни години баварският колос ще пусне на пазара първия си електромобил i3, който трябва да излезе през последното тримесечие на годината. В началото на следващата пък ще дебютира спортният i8. И двата ще могат да преминават по 150 км и още толкова, ако бъдат закупени с опция за допълнителен "удължител" (range extender). Технологичната платформа в новите автомобили ще бъде основна за BMW през следващите години. Йън Робъртсън, член на борда на директорите на гиганта, който отговаря за продажбите и маркетинга, участва в кръгла маса с журналисти в Мюнхен, на която говори за проекта и бъдещето на групата.

 

Каква ще е маркетинговата ви стратегия за първия по-малък модел i3?

- За нас чисто технически серията i е голяма стъпка напред. Смятаме, че в началото пазарът ще е относително малък като продажби, но тепърва ще използваме технологиите от този проект в по-конвенционални продукти през следващите години. Така че това е стратегическа стъпка напред. За пръв път в историята на автомобилната индустрия имаме кола, която е създадена със специална цел. Да, и сега имаме добри електромобили на пазара, но те са конвенционални по дизайн и имат електрически двигател на мястото на бензиновия двигател. Докато сега имаме уникално предложение. С i3 ще създадем подбранд на BMW. Той ще привлече както нови клиенти - първите потребители на новата технология, така и ще разширим предложенията за сегашните си клиенти, които може да използват i като втора кола, за градско каране например. Но автомобилът е под бранда на BMW. Което означава, че ще има същия профил като останалите ни модели - със спортни и динамични характеристики. Ако говорите за Mini, тя си е отделна марка, за която имаме много точно определена клиентска група, която почти не се пресича с тази на BMW.

Какво означава за вас малък пазар за i3 в началото?

- Не мога да посоча точна бройка, но в момента работим чрез трупане на поръчки от клиенти. И мисля, че това е най-правилният подход. Казвам ви - това не е спринт, а маратон и ще отнеме време. Добрата новина е, че производствената технология също се развива стъпка по стъпка. Не става въпрос да построим нов голям завод и веднага да започнем да асемблираме. 

Ще има ли други електрически модели освен i3 и i8?

- Регистрирали сме търговски марки за всички модели i - от 1 до 9. Така че в даден момент може да имаме и други модели.

Колко от потенциалните купувачи на i3 ще изберат тъй наречения range extender (удължител), който позволява изминаването на още 150 км?

- Смятаме, че голяма част от тях ще го направят. Всичко зависи какви субсидии ще предоставят държавите при закупуването на този автомобил. В някои страни трицилиндровият бензинов мотор, който служи за удължаване на пробега, няма да подлежи на отстъпката за напълно екологичен автомобил, тъй като е двигател с вътрешно горене.  Но това със сигурност е опция, която дава повече възможности за шофиращия.

Колко бързо електромобилите ще се превърнат в сериозен фактор на автомобилния пазар?

- По-тежките закони по света върху вредните емисии ще оказват съществено влияние върху пазара и електромобилите в бъдеще ще са едни от най-удобните възможности. Големите градове ще искат коли с нулеви емисии вредни газове. Такива ще са Лондон, Истанбул, Пекин, Токио, Сао Пауло и т.н. 

Обикновено BMW се олицетворява с мощни, бързи автомобили. Как ще се вписват електромобилите в този имидж?

- С платформата си Efficient Dynamics, която започнахме преди седем-осем години, правим автомобили, които са едновременно бързи и ефективни. Някои наши конкуренти казват, че не може да имаш и двете неща, тоест бърза кола, която да е с ниски емисии. Но ние доказахме обратното. Някои журналисти вече тестваха i3 и i8 в базата ни и никой от тях не каза, че колите не са BMW. Аз самият тествах i8 из Бавария и мога да ви кажа, че това си е спортна кола, въпреки че има електромотор плюс удължителя . На пътя колата се държи като BMW. 

Каква ще е стратегията ви за Южна Европа и пазарите, които са най-засегнати от кризата?

  -В Гърция обемът ни на продажби винаги е бил относително малък - към 8000 коли годишно в пиковите години до 1400 миналата. Преустроихме дилърската си мрежа там, тъй като бизнесът ни се свива. В Испания или Италия спадът като брой общо продадени коли е доста по-голям - от един милион автомобили във всяка от двете страни през последните пет години. В Испания от 1.7 млн. до 690 000 през миналата. Така че и там намаляваме мрежата си, тъй като очакваме съживяването да отнеме повече време. В тези страни предлагаме специализирани финансови услуги и модели, но трябва да помним, че в Европейския съюз има свободно движение на стоки и се движим в определени граници с тези оферти.

Възможна ли е появата на нискобюджетен автомобил в портфолиото на BMW?

- Няма такава възможност. Стратегията ни е ясна - ние сме премиум производител и искаме да оперираме в цялата гама на този сегмент, в който са и марките ни Mini и Rolls-Royce. Така че няма как да има евтин автомобил на BMW.

Постоянно има слухове за нови заводи на BMW - последният беше за такъв в Източна Словакия. Каква е истината?

- Не можем да потвърдим и говорим за никакви нови проекти където и да било по света с изключение на вече обявените планове за Бразилия. Разширяваме и мощностите си в Индия. Но е истина, че ще имаме нужда от допълнителен производствен капацитет през следващите години. В момента работим на пълни мощности, с което не могат да се похвалят много от автомобилните производители, особено тези в Европа. В началото на миналата година решихме да използваме като подизпълнител бившия завод на Mitsubishi в Холандия. Но в средносрочен план със сигурност ще имаме нужда от още заводи. В момента екип от експерти разглежда различни възможности. Може заводът да е в Източна Европа или Южна Америка или Азия, но все още не сме взели решение.       

Audi вече съобщи, че очаква да продаде 2 млн. автомобила в Китай през 2018 г. Какви са плановете на BMW за този пазар?

- Да, пазарът в Китай се разширява и през миналата година растежът там достигна 40%. През тази година има забавяне и консервативните ни прогнози са за едноцифрен растеж, а може и малко над 10%. Истина е, че Китай е най-големият пазар за Audi - там продават около 400 000 автомобила спрямо около 260 000 в Германия. Според мен Audi държат малко по-различен сегмент там - отчасти near premium, както и премиум. Но за нас не е важен само обемът и ще продължим да развиваме пазарните си позиции там.   

Вече има независими проучвания, че до 2020 г. над 30% от продаваните автомобили по света ще са SUV. Имате ли планове за разширяване на гамата си в този сегмент?

- BMW изобрети премиум SUV сегмента. Да, в него имаше други играчи и преди нас, но с модела X5 поставихме истинското му начало. Последваха X3, X6 и X1. През миналата година сме продали около половин милион SUV, или около 30% от нашия бизнес. Ще продължим да развиваме този сегмент, но търсим и нови ниши, като например новата ни платформа за малки коли, която ще роди около 10-12 нови модела. 

Профил

Йън Робъртсън е считан за най-могъщия британец в глобалната автомобилна индустрия. Отговаря за глобалните продажби и маркетинга на BMW. От 2008 e в борда на директорите на баварската компания. Роденият в Шропшайър бизнесмен е преминал през водещите британски автомобилни марки Rover, Land Rover, Rolls-Royce и Mini. Именно в Rover започва кариерата си през 1979 г. като стажант. Присъединява се към BMW през 1994 г., когато компанията му е купена от германския гигант. Бил е и изпълнителен директор на Rolls-Royce.
Следващите месеци ще бъдат много натоварени за немския автомобилен гигант BMW. След растеж на приходите в няколко поредни години баварският колос ще пусне на пазара първия си електромобил i3, който трябва да излезе през последното тримесечие на годината. В началото на следващата пък ще дебютира спортният i8. И двата ще могат да преминават по 150 км и още толкова, ако бъдат закупени с опция за допълнителен "удължител" (range extender). Технологичната платформа в новите автомобили ще бъде основна за BMW през следващите години. Йън Робъртсън, член на борда на директорите на гиганта, който отговаря за продажбите и маркетинга, участва в кръгла маса с журналисти в Мюнхен, на която говори за проекта и бъдещето на групата.

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.