С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 29 мар 2013, 15:45, 3893 прочитания

Йън Робъртсън: Доказахме, че може да имаме бърза кола с ниски емисии

Член на борда на директорите на BMW

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Следващите месеци ще бъдат много натоварени за немския автомобилен гигант BMW. След растеж на приходите в няколко поредни години баварският колос ще пусне на пазара първия си електромобил i3, който трябва да излезе през последното тримесечие на годината. В началото на следващата пък ще дебютира спортният i8. И двата ще могат да преминават по 150 км и още толкова, ако бъдат закупени с опция за допълнителен "удължител" (range extender). Технологичната платформа в новите автомобили ще бъде основна за BMW през следващите години. Йън Робъртсън, член на борда на директорите на гиганта, който отговаря за продажбите и маркетинга, участва в кръгла маса с журналисти в Мюнхен, на която говори за проекта и бъдещето на групата.
 
Каква ще е маркетинговата ви стратегия за първия по-малък модел i3?
- За нас чисто технически серията i е голяма стъпка напред. Смятаме, че в началото пазарът ще е относително малък като продажби, но тепърва ще използваме технологиите от този проект в по-конвенционални продукти през следващите години. Така че това е стратегическа стъпка напред. За пръв път в историята на автомобилната индустрия имаме кола, която е създадена със специална цел. Да, и сега имаме добри електромобили на пазара, но те са конвенционални по дизайн и имат електрически двигател на мястото на бензиновия двигател. Докато сега имаме уникално предложение. С i3 ще създадем подбранд на BMW. Той ще привлече както нови клиенти - първите потребители на новата технология, така и ще разширим предложенията за сегашните си клиенти, които може да използват i като втора кола, за градско каране например. Но автомобилът е под бранда на BMW. Което означава, че ще има същия профил като останалите ни модели - със спортни и динамични характеристики. Ако говорите за Mini, тя си е отделна марка, за която имаме много точно определена клиентска група, която почти не се пресича с тази на BMW.
 
Какво означава за вас малък пазар за i3 в началото?

- Не мога да посоча точна бройка, но в момента работим чрез трупане на поръчки от клиенти. И мисля, че това е най-правилният подход. Казвам ви - това не е спринт, а маратон и ще отнеме време. Добрата новина е, че производствената технология също се развива стъпка по стъпка. Не става въпрос да построим нов голям завод и веднага да започнем да асемблираме. 

Ще има ли други електрически модели освен i3 и i8?
- Регистрирали сме търговски марки за всички модели i - от 1 до 9. Така че в даден момент може да имаме и други модели.

Колко от потенциалните купувачи на i3 ще изберат тъй наречения range extender (удължител), който позволява изминаването на още 150 км
?
- Смятаме, че голяма част от тях ще го направят. Всичко зависи какви субсидии ще предоставят държавите при закупуването на този автомобил. В някои страни трицилиндровият бензинов мотор, който служи за удължаване на пробега, няма да подлежи на отстъпката за напълно екологичен автомобил, тъй като е двигател с вътрешно горене.  Но това със сигурност е опция, която дава повече възможности за шофиращия.


Колко бързо електромобилите ще се превърнат в сериозен фактор на автомобилния пазар?
- По-тежките закони по света върху вредните емисии ще оказват съществено влияние върху пазара и електромобилите в бъдеще ще са едни от най-удобните възможности. Големите градове ще искат коли с нулеви емисии вредни газове. Такива ще са Лондон, Истанбул, Пекин, Токио, Сао Пауло и т.н. 

Обикновено BMW се олицетворява с мощни, бързи автомобили. Как ще се вписват електромобилите в този имидж?

- С платформата си Efficient Dynamics, която започнахме преди седем-осем години, правим автомобили, които са едновременно бързи и ефективни. Някои наши конкуренти казват, че не може да имаш и двете неща, тоест бърза кола, която да е с ниски емисии. Но ние доказахме обратното. Някои журналисти вече тестваха i3 и i8 в базата ни и никой от тях не каза, че колите не са BMW. Аз самият тествах i8 из Бавария и мога да ви кажа, че това си е спортна кола, въпреки че има електромотор плюс удължителя . На пътя колата се държи като BMW. 

Каква ще е стратегията ви за Южна Европа и пазарите, които са най-засегнати от кризата?
  -В Гърция обемът ни на продажби винаги е бил относително малък - към 8000 коли годишно в пиковите години до 1400 миналата. Преустроихме дилърската си мрежа там, тъй като бизнесът ни се свива. В Испания или Италия спадът като брой общо продадени коли е доста по-голям - от един милион автомобили във всяка от двете страни през последните пет години. В Испания от 1.7 млн. до 690 000 през миналата. Така че и там намаляваме мрежата си, тъй като очакваме съживяването да отнеме повече време. В тези страни предлагаме специализирани финансови услуги и модели, но трябва да помним, че в Европейския съюз има свободно движение на стоки и се движим в определени граници с тези оферти.

Възможна ли е появата на нискобюджетен автомобил в портфолиото на BMW?
- Няма такава възможност. Стратегията ни е ясна - ние сме премиум производител и искаме да оперираме в цялата гама на този сегмент, в който са и марките ни Mini и Rolls-Royce. Така че няма как да има евтин автомобил на BMW.
   
Постоянно има слухове за нови заводи на BMW - последният беше за такъв в Източна Словакия. Каква е истината?

- Не можем да потвърдим и говорим за никакви нови проекти където и да било по света с изключение на вече обявените планове за Бразилия. Разширяваме и мощностите си в Индия. Но е истина, че ще имаме нужда от допълнителен производствен капацитет през следващите години. В момента работим на пълни мощности, с което не могат да се похвалят много от автомобилните производители, особено тези в Европа. В началото на миналата година решихме да използваме като подизпълнител бившия завод на Mitsubishi в Холандия. Но в средносрочен план със сигурност ще имаме нужда от още заводи. В момента екип от експерти разглежда различни възможности. Може заводът да е в Източна Европа или Южна Америка или Азия, но все още не сме взели решение.       



Audi вече съобщи, че очаква да продаде 2 млн. автомобила в Китай през 2018 г. Какви са плановете на BMW за този пазар?
- Да, пазарът в Китай се разширява и през миналата година растежът там достигна 40%. През тази година има забавяне и консервативните ни прогнози са за едноцифрен растеж, а може и малко над 10%. Истина е, че Китай е най-големият пазар за Audi - там продават около 400 000 автомобила спрямо около 260 000 в Германия. Според мен Audi държат малко по-различен сегмент там - отчасти near premium, както и премиум. Но за нас не е важен само обемът и ще продължим да развиваме пазарните си позиции там.   

Вече има независими проучвания, че до 2020 г. над 30% от продаваните автомобили по света ще са SUV. Имате ли планове за разширяване на гамата си в този сегмент?
- BMW изобрети премиум SUV сегмента. Да, в него имаше други играчи и преди нас, но с модела X5 поставихме истинското му начало. Последваха X3, X6 и X1. През миналата година сме продали около половин милион SUV, или около 30% от нашия бизнес. Ще продължим да развиваме този сегмент, но търсим и нови ниши, като например новата ни платформа за малки коли, която ще роди около 10-12 нови модела. 

Профил

Йън Робъртсън е считан за най-могъщия британец в глобалната автомобилна индустрия. Отговаря за глобалните продажби и маркетинга на BMW. От 2008 e в борда на директорите на баварската компания. Роденият в Шропшайър бизнесмен е преминал през водещите британски автомобилни марки Rover, Land Rover, Rolls-Royce и Mini. Именно в Rover започва кариерата си през 1979 г. като стажант. Присъединява се към BMW през 1994 г., когато компанията му е купена от германския гигант. Бил е и изпълнителен директор на Rolls-Royce.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваканционните имоти се завръщат на картата с добри инвестиции Ваканционните имоти се завръщат на картата с добри инвестиции

Гарантирана доходност, атрактивни цени и възможността за семейна ваканция в домашен уют са сред основните фактори, които движат пазара

14 дек 2019, 629 прочитания

Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни 2 Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др. са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят

13 дек 2019, 1900 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Небето на ограничените възможности

Летищата за малка частна авиация остават бавновъзвръщаема инвестиция

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10