Небето на ограничените възможности

Летищата за малка частна авиация остават бавновъзвръщаема инвестиция

"Албена" АД има планове да удължава пистите на летищата си в Лесново (на снимката) и в Приморско
"Албена" АД има планове да удължава пистите на летищата си в Лесново (на снимката) и в Приморско    ©  Цветелина Белутова
"Албена" АД има планове да удължава пистите на летищата си в Лесново (на снимката) и в Приморско
"Албена" АД има планове да удължава пистите на летищата си в Лесново (на снимката) и в Приморско    ©  Цветелина Белутова

Преди време в интервю собственикът на авиопревозвача Virgin Atlantic Ричард Брансън е попитан как се става милионер. Бързият отговор на Брансън е: "Стартирате като милиардер и после се сдобивате с авиокомпания."

Авиацията не е евтино удоволствие, нито пък лесен бизнес с бързи пари. Трудностите важат в още по-голяма степен за леката авиация, която в най-новата ни история е на границите между бизнеса, личното хоби и спорта. През 2006 г. Ивайло Дерменджиев, тогава президент на Асоциацията на пилотите и собствениците на самолети в България (АОПА), казва: "Малката авиация е белег за демокрация и богатството за нацията. Колкото е по-икономически развита една държава, толкова повече частни пилоти има." Ако преди кризата се усещаше лек устрем към небето и броят на леките самолети нарастваше, икономическите катаклизми и орязването на корпоративните и лични екстри бързо приземиха тази тенденция и леката авиация все още се намира в един по-скоро романтичен, отколкото бизнес период. Само като пример - на някои от летищните площадки дори не се взима такса кацане от собствениците на малки самолети с цел летенето да се поощрява и популяризира.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се