Заем от Световната банка ще спасява БДЖ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заем от Световната банка ще спасява БДЖ

Заем от Световната банка ще спасява БДЖ

Нужният кредит е 200 млн. лв., но той върви със задължителна приватизация на товарните превози

Юлиян Арнаудов
9444 прочитания

© Мария Съботинова


Новият служебен кабинет ще направи нов опит да промени структурата на задълженията на технически фалиралото от години дружество "Български държавни железници". Засега план за намаляването на разходите и оптимизация на дейности не се споменава. Затова пък  министерството на транспорта връща идеята за предоставяне на държавна помощ от 200 млн. лв. чрез заем от Световната банка. Това обяви новият министър на транспорта Кристиан Кръстев пред "Дарик радио".

Освен това в петък той предприе и рокади в съвета на директорите на БДЖ. Председателят на борда Владимир Владимиров е сменен от Чавдар Трендафилов, а Емил Иванов от Николай Найденов.

Заем след приватизация

"За мен държавната помощ за БДЖ трябва да бъде около 200 млн. лв.", заяви новият транпортен министър Кристиан Кръстев пред "Дарик радио". Той уточни, че сумата ще бъде допълнително консултирана с експерти от Световната банка, като тя трябва да бъде и одобрена от Европейската комисия. Едно от условията, които Брюксел поставя за отпускането на подобна държавна помощ обаче, е приватизирането на "БДЖ Товарни превози".

"Причината за продажбата на "Товарни превози" е да се получи разрешение от Европейската комисия за предоставянето на държавна помощ за БДЖ", коментира Кръстев. Средствата от продажбата на звеното ще влязат обратно в държавния превозвач, за да може той да си плати част от дълга си. Общите задължения на компанията са 716 млн. лв. Тя трябва да плаща за мотрисите Siemens, които купи преди няколко години, както има и два облигационни заема, като и при трите има просрочия.

По груби сметки от приватизацията на "Товарни превози" се очакват около 100 млн. лв., като оферти се подават в края на април. Министър Кръстев уточни, че очаква сумата от продажбата на звеното да бъде по-висока. Но новият собственик ще поеме и дълговете на дружеството и така допълнително ще се намали общата тежест на задълженията на БДЖ. Държавната помощ от 200 млн. лв. ще позволи те да се понижат допълнително, както и да се елиминират големите наказателни лихви, които компанията плаща. Така дълговете на БДЖ ще бъдат редуцирани до една по-приемлива стойност и ще бъдат с по-малки лихви по тях, коментира Кръстев пред "Дарик радио".

Идеята за заем от Световната банка и предоставянето на средствата като държавна помощ фигурира от началото на 2011 г. Тогава БДЖ поиска 460 млн. лв., но на компанията е поставено условие да подобри драстично своите финансови резултати, за да го получи. Това не се случи.

При преговорите преди 2 години се говореше и за гаранция на заема от бюджета. Вероятно затова и сега министърът споменава, че финансирането е държавна помощ. Както новият кредит, така и приходите от евентуалната приватизация обаче ще дойдат чак след месеци.

Новите директори

Министерство на транспорта смени и председателя на съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров, който заемаше този пост неизменно през последните четири години. Освен него борда на директорите напуска и Емил Иванов. Двамата ще бъдат заменени от Чавдар Трендафилов и от Николай Найденов, съобщиха от министерството на транспорта. Така от предишния екип в борда остава само сегашният изпълнителен директор и бивш финансист на компанията Велик Занчев, като на първото заседание на борда ще трябва да бъдат разпределени и функциите между тримата.

Чавдар Трендафилов е от системата на железниците. "Започнал е като помощник-машинист към локомотивното депо в София и през годините е заемал редица ръководни позиции, свързани с експлоатацията на подвижния състав. Възпитаник е на бившето Висше военно училище "Тодор Каблешков" със специалност "Машинен инженер". Владее руски, английски и немски език", съобщават от транспортното министерство. Той заменя Владимир Владимиров като председател на борда на директорите на БДЖ.

Николай Найденов е юрист. Започнал е кариерата си в Министерството на правосъдието, като през годините е работил и в Министерството на вътрешните работи, "Информационно обслужване" АД и в частния сектор. Завършил е Юридическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски" и факултет "Полиция" към Академията на МВР. Владее английски и руски език.

Транспортният министър обяви, че за момента не се планира увеличение на цените на билетите с цел да се стимулират постъпленията на БДЖ. Но той допълни, че според него е хубаво да се подобри ценовата политика на компанията. Според Кръстев обаче това е работа на съвета на директорите, които трябва да разгледат дали подобна мярка ще е адекватна и в полза на държавните железници.

 

Нови спални вагони до две седмици 

Поръчаните от правителството на ГЕРБ 30 нови спални вагона от Турция ще бъдат пуснати след 10 април, заяви Кръстев, пред "Дарик". Те вече са в България, но в момента минават през процес за сертифициране, за да могат да бъдат въведени в експлоатация.

Поръчката за доставката беше спечелена от турската компания "Тювасаш" още през 2008 г. с цена за доставка от 64 млн. лв. През 2010 г. държавата решава да прекрати тази поръчка и да обяви нова, но турската компания обжалва и БДЖ е задължена от съда да сключи договора. В документа обаче е записано, че вагоните трябва да получат съответните европейски сертификати за оперативна съвместимост. Едно от условията например е вагоните да се движат със скорост от 160 км/ч. Поръчката се забавя с повече от година, като те трябваше да бъдат доставени през май миналата година. В момента има съмнения, че доставената техника може да има проблеми с покриването на изискванията за сертификатите. Преди две седмици главният прокурор Сотир Цацаров разпореди проверка на тридесетте вагона заради съмнения за стари и несертифицирани части. Според жп експерти, цитирани от вестник "Труд", проблемът пред пускането на вагоните в експлоатация е, че липсват документи за съответствие с евроизискванията за част от използваните елементи във возилата. Точно това е причината независимият сертифициращ орган от Великобритания да забави издаването на разрешителните за вагоните.

Новият служебен кабинет ще направи нов опит да промени структурата на задълженията на технически фалиралото от години дружество "Български държавни железници". Засега план за намаляването на разходите и оптимизация на дейности не се споменава. Затова пък  министерството на транспорта връща идеята за предоставяне на държавна помощ от 200 млн. лв. чрез заем от Световната банка. Това обяви новият министър на транспорта Кристиан Кръстев пред "Дарик радио".

Освен това в петък той предприе и рокади в съвета на директорите на БДЖ. Председателят на борда Владимир Владимиров е сменен от Чавдар Трендафилов, а Емил Иванов от Николай Найденов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

72 коментара
  • 1
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Продават печелившата част, за да намерят временно решение за бездънната яма. Добро решение :- )

  • 2
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Интересна е също поръчката на 30 спални вагона за 64 млн лева.
    След кратки сметки излиза, че 64 милиона лева са достатъчни за закупуването на 30 нови автобуса мерцедес + технически преглед и горивото им за 15 години напред за да правят по 1 дължина софия - бургас.
    което са 15 автобуса в посока.
    50 души от софия до бургас умножено по 30 автобуса = 1 500 човека на ден. в 15 години има 365*15 = 5 475 дни. По 1500 човека на ден са около 8 милиона и двеста хиляди души превозени от софия до бургас за без пари. Или да кажем за 3 лева на човек = колкото да платят заплатата и кафе за шофера плюс надницата на диспечерка и малкото съптстващи разходи ;-)
    Изглежда ми голяма оферта тея спални вагони.
    Потресаваща инвестиция. Може ли да се включа? СИгурно голяма възвръщаемост ще ударя :)

  • 3
    kihano avatar :-|
    kihano

    Пак погрешно. Защо въобще се занимават с двете мафиотски структури СБ и МВФ! Приватизацията е престъпление! Да приватизират пътнически транспорт! Нали неефективното се приватизирало? А какво излиза? че продаваме печелившото.
    Престъпление след престъпление!

  • 4
    ashamana avatar :-|
    Медий

    До коментар [#1] от "realismisthename":

    Всичко е измилено, ти не му мисли :(

  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#4] от "ashamana":

    Е какво не му мисли, тея вагони са пладнешки обир. И най-жалкото е, че никой няма да обърне внимание на тая измама..
    Ако вземем за пример цената на един вагон - 2 млн лева.
    И ако погледенм северозападнала Б-я. София-Враца-Монтана-Видин.
    Това са 250 километра. 1 автобус може да тръгва сутринта от сф за видин, на обяд към софия и вечерта обратно към видин. Това са 3 курса на ден. Ако сложим 2 автобуса - общо 6 дължини.
    600,000 лв за автобусите + технически прегледи +10годишна гаранция. Оставащите пари са достатъчни за 3 години гориво при разход 30 на 100. (Което гориво при 50 местен автобус отива около 5 лв на човек).

    Излиза, че ако заменим един вагон ще има за безплатнен превоз сутрин,обед, вечер Видин-София и Софя-Видин за 300 човека на ден за 3 години.

    И естествено безплатния превоз е смешно понятие - трябва да има цена. Билетите може да се продават по иновативен начин. Онлайн с търг. - 5 лв(цената на горивото) - мин наддаване, 20 лв buyout(пазарна цена в момента). Който му е спешно - buyout. Който иска да мине тънко наддава и оставащите билети (след buyout-a) се раздават на принципна - най-високо наддалия получава първото билетче и така да изчерпване на количеството (50 места).
    Та така първи 3 години всяко едно левче получено от билети е директна печалба. От първия курс.

    И инвестицията е сравнително оправдана и цяла северозападна България печели. И това е само алтернатива на един от смешните 30 вагона.
    Обаче защо да го направим така? След като може за курубина да платим 2 млн лева.

  • 6
    ashamana avatar :-|
    Медий

    До коментар [#5] от "realismisthename":

    Така е, тя и както виждаш е набутана в периферията тази новина. А е най-важната за деня и дори за седмицата, а може би и повече. Това, ще е реалното унищожаване на БДЖ, ще се даде стратегическият сектор товарни превози срещу отпускане на заем. И то какъв заем - 200 милиона.
    Това е абсурдно за един трезвомислещ човек.
    Това е отрасъл който е с печат национална сигурност - железниците, особено товарните.

  • 7
    daniboy avatar :-|
    Daniboy

    Е, какво толкова, 200 милиона, нищо работа.
    По 100 лева главница за връщане на всеки работещ българин, нищо работа. Е и още толкова лихви. А, те половината са заети в държавната администрация, няма проблеми, значи ще връщаме двойно, но за сметка на това- безмислено...

  • 8
    daniboy avatar :-|
    Daniboy

    Абе нали служебното правителство нямаше да взима стратегически решения?
    Тия май са решили да изпълнят петилетката за два месеца.

  • 9
    peshkobg avatar :-|
    peshkobg

    Широко известен факт сред завършилите с отличен автотранспортна специалност е, че пътническия транспорт е по дефиниция губещ отрасъл, който се крепи (и така трябва) на дотации. БДЖ, трамваи, тролеи и автобуси в населени и не толкова населени места са очаквано винаги на загуба. Като се дръпне чертата, няма начин самостоятелно една структура като БДЖ да печели за да поддържа парка си, освен ако държавата не отпуска постоянно средства за това.
    Грозната приватизация, която и това междинно правителство е подкарало е продължение с предизвестен сценарий и край, затова целия филм е скучен.
    Приятели - транспорта не бива да преминава в частни ръце, защото това действие е подготовка за бъдещия му фалит и унищожение. Скоро няма да можеше да виждате бабичките по селата, щото няма да има с какво да отидете дотам. Жалко за годините себеотдаване на всички бивши и настоящи жепейци.

  • 10
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    "Поръчката за доставката беше спечелена от турската компания "Тювасаш" още през 2008 г..."

    А за комисиона на "хидроинженера" и почетен-председател-жертва-на-атентат-с-рефлекси-на-печен-пандизчия нищо не се споменава.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.