Заем от Световната банка ще спасява БДЖ

Нужният кредит е 200 млн. лв., но той върви със задължителна приватизация на товарните превози

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Новият служебен кабинет ще направи нов опит да промени структурата на задълженията на технически фалиралото от години дружество "Български държавни железници". Засега план за намаляването на разходите и оптимизация на дейности не се споменава. Затова пък  министерството на транспорта връща идеята за предоставяне на държавна помощ от 200 млн. лв. чрез заем от Световната банка. Това обяви новият министър на транспорта Кристиан Кръстев пред "Дарик радио".

Освен това в петък той предприе и рокади в съвета на директорите на БДЖ. Председателят на борда Владимир Владимиров е сменен от Чавдар Трендафилов, а Емил Иванов от Николай Найденов.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
72 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 10
    • + 43

    Продават печелившата част, за да намерят временно решение за бездънната яма. Добро решение :- )

    Нередност?
  • 2
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 23
    • + 26

    Интересна е също поръчката на 30 спални вагона за 64 млн лева.
    След кратки сметки излиза, че 64 милиона лева са достатъчни за закупуването на 30 нови автобуса мерцедес + технически преглед и горивото им за 15 години напред за да правят по 1 дължина софия - бургас.
    което са 15 автобуса в посока.
    50 души от софия до бургас умножено по 30 автобуса = 1 500 човека на ден. в 15 години има 365*15 = 5 475 дни. По 1500 човека на ден са около 8 милиона и двеста хиляди души превозени от софия до бургас за без пари. Или да кажем за 3 лева на човек = колкото да платят заплатата и кафе за шофера плюс надницата на диспечерка и малкото съптстващи разходи ;-)
    Изглежда ми голяма оферта тея спални вагони.
    Потресаваща инвестиция. Може ли да се включа? СИгурно голяма възвръщаемост ще ударя :)

    Нередност?
  • 3
    kihano avatar :-|
    kihano
    • - 27
    • + 47

    Пак погрешно. Защо въобще се занимават с двете мафиотски структури СБ и МВФ! Приватизацията е престъпление! Да приватизират пътнически транспорт! Нали неефективното се приватизирало? А какво излиза? че продаваме печелившото.
    Престъпление след престъпление!

    Нередност?
  • 4
    ashamana avatar :-|
    Медий
    • - 7
    • + 7

    До коментар [#1] от "realismisthename":

    Всичко е измилено, ти не му мисли :(

    Нередност?
  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 20
    • + 11

    До коментар [#4] от "ashamana":

    Е какво не му мисли, тея вагони са пладнешки обир. И най-жалкото е, че никой няма да обърне внимание на тая измама..
    Ако вземем за пример цената на един вагон - 2 млн лева.
    И ако погледенм северозападнала Б-я. София-Враца-Монтана-Видин.
    Това са 250 километра. 1 автобус може да тръгва сутринта от сф за видин, на обяд към софия и вечерта обратно към видин. Това са 3 курса на ден. Ако сложим 2 автобуса - общо 6 дължини.
    600,000 лв за автобусите + технически прегледи +10годишна гаранция. Оставащите пари са достатъчни за 3 години гориво при разход 30 на 100. (Което гориво при 50 местен автобус отива около 5 лв на човек).

    Излиза, че ако заменим един вагон ще има за безплатнен превоз сутрин,обед, вечер Видин-София и Софя-Видин за 300 човека на ден за 3 години.

    И естествено безплатния превоз е смешно понятие - трябва да има цена. Билетите може да се продават по иновативен начин. Онлайн с търг. - 5 лв(цената на горивото) - мин наддаване, 20 лв buyout(пазарна цена в момента). Който му е спешно - buyout. Който иска да мине тънко наддава и оставащите билети (след buyout-a) се раздават на принципна - най-високо наддалия получава първото билетче и така да изчерпване на количеството (50 места).
    Та така първи 3 години всяко едно левче получено от билети е директна печалба. От първия курс.

    И инвестицията е сравнително оправдана и цяла северозападна България печели. И това е само алтернатива на един от смешните 30 вагона.
    Обаче защо да го направим така? След като може за курубина да платим 2 млн лева.

    Нередност?
  • 6
    ashamana avatar :-|
    Медий
    • - 9
    • + 25

    До коментар [#5] от "realismisthename":

    Така е, тя и както виждаш е набутана в периферията тази новина. А е най-важната за деня и дори за седмицата, а може би и повече. Това, ще е реалното унищожаване на БДЖ, ще се даде стратегическият сектор товарни превози срещу отпускане на заем. И то какъв заем - 200 милиона.
    Това е абсурдно за един трезвомислещ човек.
    Това е отрасъл който е с печат национална сигурност - железниците, особено товарните.

    Нередност?
  • 7
    daniboy avatar :-|
    Daniboy
    • - 3
    • + 29

    Е, какво толкова, 200 милиона, нищо работа.
    По 100 лева главница за връщане на всеки работещ българин, нищо работа. Е и още толкова лихви. А, те половината са заети в държавната администрация, няма проблеми, значи ще връщаме двойно, но за сметка на това- безмислено...

    Нередност?
  • 8
    daniboy avatar :-|
    Daniboy
    • - 5
    • + 31

    Абе нали служебното правителство нямаше да взима стратегически решения?
    Тия май са решили да изпълнят петилетката за два месеца.

    Нередност?
  • 9
    peshkobg avatar :-|
    Petar Georgiev
    • - 18
    • + 17

    Широко известен факт сред завършилите с отличен автотранспортна специалност е, че пътническия транспорт е по дефиниция губещ отрасъл, който се крепи (и така трябва) на дотации. БДЖ, трамваи, тролеи и автобуси в населени и не толкова населени места са очаквано винаги на загуба. Като се дръпне чертата, няма начин самостоятелно една структура като БДЖ да печели за да поддържа парка си, освен ако държавата не отпуска постоянно средства за това.
    Грозната приватизация, която и това междинно правителство е подкарало е продължение с предизвестен сценарий и край, затова целия филм е скучен.
    Приятели - транспорта не бива да преминава в частни ръце, защото това действие е подготовка за бъдещия му фалит и унищожение. Скоро няма да можеше да виждате бабичките по селата, щото няма да има с какво да отидете дотам. Жалко за годините себеотдаване на всички бивши и настоящи жепейци.

    Нередност?
  • 10
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ
    • - 4
    • + 26

    "Поръчката за доставката беше спечелена от турската компания "Тювасаш" още през 2008 г..."

    А за комисиона на "хидроинженера" и почетен-председател-жертва-на-атентат-с-рефлекси-на-печен-пандизчия нищо не се споменава.

    Нередност?
Нов коментар