Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
72 31 мар 2013, 17:36, 9161 прочитания

Заем от Световната банка ще спасява БДЖ

Нужният кредит е 200 млн. лв., но той върви със задължителна приватизация на товарните превози

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новият служебен кабинет ще направи нов опит да промени структурата на задълженията на технически фалиралото от години дружество "Български държавни железници". Засега план за намаляването на разходите и оптимизация на дейности не се споменава. Затова пък  министерството на транспорта връща идеята за предоставяне на държавна помощ от 200 млн. лв. чрез заем от Световната банка. Това обяви новият министър на транспорта Кристиан Кръстев пред "Дарик радио".
Освен това в петък той предприе и рокади в съвета на директорите на БДЖ. Председателят на борда Владимир Владимиров е сменен от Чавдар Трендафилов, а Емил Иванов от Николай Найденов.

Заем след приватизация


"За мен държавната помощ за БДЖ трябва да бъде около 200 млн. лв.", заяви новият транпортен министър Кристиан Кръстев пред "Дарик радио". Той уточни, че сумата ще бъде допълнително консултирана с експерти от Световната банка, като тя трябва да бъде и одобрена от Европейската комисия. Едно от условията, които Брюксел поставя за отпускането на подобна държавна помощ обаче, е приватизирането на "БДЖ Товарни превози".

"Причината за продажбата на "Товарни превози" е да се получи разрешение от Европейската комисия за предоставянето на държавна помощ за БДЖ", коментира Кръстев. Средствата от продажбата на звеното ще влязат обратно в държавния превозвач, за да може той да си плати част от дълга си. Общите задължения на компанията са 716 млн. лв. Тя трябва да плаща за мотрисите Siemens, които купи преди няколко години, както има и два облигационни заема, като и при трите има просрочия.

По груби сметки от приватизацията на "Товарни превози" се очакват около 100 млн. лв., като оферти се подават в края на април. Министър Кръстев уточни, че очаква сумата от продажбата на звеното да бъде по-висока. Но новият собственик ще поеме и дълговете на дружеството и така допълнително ще се намали общата тежест на задълженията на БДЖ. Държавната помощ от 200 млн. лв. ще позволи те да се понижат допълнително, както и да се елиминират големите наказателни лихви, които компанията плаща. Така дълговете на БДЖ ще бъдат редуцирани до една по-приемлива стойност и ще бъдат с по-малки лихви по тях, коментира Кръстев пред "Дарик радио".



Идеята за заем от Световната банка и предоставянето на средствата като държавна помощ фигурира от началото на 2011 г. Тогава БДЖ поиска 460 млн. лв., но на компанията е поставено условие да подобри драстично своите финансови резултати, за да го получи. Това не се случи.
При преговорите преди 2 години се говореше и за гаранция на заема от бюджета. Вероятно затова и сега министърът споменава, че финансирането е държавна помощ. Както новият кредит, така и приходите от евентуалната приватизация обаче ще дойдат чак след месеци.

Новите директори

Министерство на транспорта смени и председателя на съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров, който заемаше този пост неизменно през последните четири години. Освен него борда на директорите напуска и Емил Иванов. Двамата ще бъдат заменени от Чавдар Трендафилов и от Николай Найденов, съобщиха от министерството на транспорта. Така от предишния екип в борда остава само сегашният изпълнителен директор и бивш финансист на компанията Велик Занчев, като на първото заседание на борда ще трябва да бъдат разпределени и функциите между тримата.

Чавдар Трендафилов е от системата на железниците. "Започнал е като помощник-машинист към локомотивното депо в София и през годините е заемал редица ръководни позиции, свързани с експлоатацията на подвижния състав. Възпитаник е на бившето Висше военно училище "Тодор Каблешков" със специалност "Машинен инженер". Владее руски, английски и немски език", съобщават от транспортното министерство. Той заменя Владимир Владимиров като председател на борда на директорите на БДЖ.

Николай Найденов е юрист. Започнал е кариерата си в Министерството на правосъдието, като през годините е работил и в Министерството на вътрешните работи, "Информационно обслужване" АД и в частния сектор. Завършил е Юридическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски" и факултет "Полиция" към Академията на МВР. Владее английски и руски език.
Транспортният министър обяви, че за момента не се планира увеличение на цените на билетите с цел да се стимулират постъпленията на БДЖ. Но той допълни, че според него е хубаво да се подобри ценовата политика на компанията. Според Кръстев обаче това е работа на съвета на директорите, които трябва да разгледат дали подобна мярка ще е адекватна и в полза на държавните железници.
 
Нови спални вагони до две седмици 

Поръчаните от правителството на ГЕРБ 30 нови спални вагона от Турция ще бъдат пуснати след 10 април, заяви Кръстев, пред "Дарик". Те вече са в България, но в момента минават през процес за сертифициране, за да могат да бъдат въведени в експлоатация.
Поръчката за доставката беше спечелена от турската компания "Тювасаш" още през 2008 г. с цена за доставка от 64 млн. лв. През 2010 г. държавата решава да прекрати тази поръчка и да обяви нова, но турската компания обжалва и БДЖ е задължена от съда да сключи договора. В документа обаче е записано, че вагоните трябва да получат съответните европейски сертификати за оперативна съвместимост. Едно от условията например е вагоните да се движат със скорост от 160 км/ч. Поръчката се забавя с повече от година, като те трябваше да бъдат доставени през май миналата година. В момента има съмнения, че доставената техника може да има проблеми с покриването на изискванията за сертификатите. Преди две седмици главният прокурор Сотир Цацаров разпореди проверка на тридесетте вагона заради съмнения за стари и несертифицирани части. Според жп експерти, цитирани от вестник "Труд", проблемът пред пускането на вагоните в експлоатация е, че липсват документи за съответствие с евроизискванията за част от използваните елементи във возилата. Точно това е причината независимият сертифициращ орган от Великобритания да забави издаването на разрешителните за вагоните.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40* 3 Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40*

В неделя е последната дискусия, в понеделник се очаква приемането на постановлението

28 мар 2020, 12071 прочитания

Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10% Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Действам предпазливо и не наемам нови хора, а в краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители, казва собственикът на "Смарт органик"

28 мар 2020, 1761 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Между модата и доверието

Какво трябва да знаем за производството и сертифицирането на биохрани

Още от Капитал
Корпоративни карти за 3.5 млн. евро

Българската стартираща компания Payhawk привлече нова инвестиция за 3 млн. евро и общо досега е получила 3.5 млн. евро.

Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Добри новини

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10