Нова нискотарифна авиокомпания Hop! започва да лети в Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нова нискотарифна авиокомпания Hop! започва да лети в Европа

Нова нискотарифна авиокомпания Hop! започва да лети в Европа

Тя е създадена от френско-холандската група Air France-KLM

Христо Съйнов
10816 прочитания

© CHARLES PLATIAU


Нова нискотарифна авиокомпания Hop! започва дейност от 31 март в Западна Европа. Тя е създадена от френско-холандската група Air France-KLM в опит да реагира на конкуренцията от превозвачи, предлагащи относително ниски цени за полетите си.

Поредната полумярка на Air France-KLM

Действията на Air France-KLM обаче се определят от Aviation week като полумярка, която едва ли ще промени много пазара, защото, въпреки че демонстрира недвусмислено желанието си да се пребори с нискотарифните компании, новото ръководство не стига докрай с предприемането на нужните мерки.

В началото на 90-те години на миналия век компанията се отнесе с пренебрежение към конкуренцията от страна на нискотарифните компании, за да се стигне до днешната реалност, вторият по големина "френски" оператор на вътрешни линия във Франция, да е британската EasyJet.

Hop! е резултат от сливането на три регионални превозвача - Brit Air, Regional Air и Airlinair, и е част от програмата за преструктуриране на бизнеса на  Air France-KLM в сегмента на късите и средно дългите полети, в който през 2011 г. загубата достигна 700 млн. евро. Съгласно тригодишна програма за реформа на този бизнес до 2015 г. ще бъдат съкратени 5000 служители.

И въпреки че на хартия проектът изглежда рационализаторски, в действителност се оказва, че трите компании и след процеса по сливане ще изглеждат по същия начин, само че ще работят под общ нов бранд. И трите седалища на компаниите си остават и няма да бъде съкращавана администрация и ръководни кадри, а намаляването на персонала ще става само след закриване на места при пенсиониране или напускане. Новата компания ще се ръководи от Лионел Герен, който досега оглавяваше Airlinair.

Проблемите си остават

Регионалната авиокомпания ще започне с 530 полета дневно до 136 места в Европа (32 дестинации се обслужват от Air France), като еднопосочните билети започват от 55 евро (плюс такса за издаване). Тази сума покрива само билета и ръчен багаж до 12 кг, за куфар с тегло до 23 кг се плащат 15 евро (при чекиране онлайн) или 30 евро (на аерогарата).

Вторият чекиран багаж добавя сума, равна на тази на полета (44-55 евро). Анализаторите обаче не виждат възможност новата компания да излезе на печалба, ако не продава по-скъпи билети от конкурентите си в лицето на Ryanair, EasyJet, Vueling и най-вече на агресивните нови играчи като Volotea, което без сериозно съкращаване на разходите изглежда трудно постижимо.

Компанията притежава 98 самолета с капацитет от 48 до 100 места, което е другият проблем, защото, ако като големина на флота това изглежда достатъчно, то се оказва, че експлоатираните самолети са твърде различни. Самолетите са Embraer E-Jet, Bombardier CRJ и ATR 42/72 в различни варианти, а за момента никаква мащабна подмяна на авиопарка не се планира.

Нова нискотарифна авиокомпания Hop! започва дейност от 31 март в Западна Европа. Тя е създадена от френско-холандската група Air France-KLM в опит да реагира на конкуренцията от превозвачи, предлагащи относително ниски цени за полетите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    mnogosamkrasiva avatar :-|
    mnogosamkrasiva

    За съжаление напоследък идеята за нискотарифните компании се провали. Вече цените на билетите им са почти като на нормалните компании, но с някои доста големи ограничения. Да видим тази дали ще ни предостави нещо ново.

  • 2
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    То на нискотарифните компании нискотарифно им остана май само името...

  • 3
    superbg avatar :-|
    superbg

    Да заповяда на пловдивското летище.

  • 4
    zumz avatar :-|
    zumz

    До коментар [#1] от "mnogosamkrasiva":

    Странно, защо се заяждат (минуси) с коментара ви? Точно така си е. Току що проверих цените по няколко направления в няколко т. н. "нискотарифни" - като се вземат предвид неудобните часове, отдалечените летища и ограниченията за багажа - почти нищо нискотарифно не остава. В началото - преди 10-ина години наистина имаше отделни изгодни оферти, но сега почти нищо такова не е останало.

  • 5
    ile6 avatar :-|
    missye

    А аз чакам нискотарифен превозвач по направление София - Виена, защото откакто спря да лети Ники, Австрийски Авиолинии си помислиха, че морето им е до колене... Цените се вдигнаха осезаемо, а през последните 5 години не бях чувал за техен непроменяем билет. Но е факт - и този монопол не е по-различен от другите в страната (България Еър не я броя за конкуренция) .

  • 6
    petar_333 avatar :-|
    petar_333

    Добра новина,стига и да предлага желаните дестинации!

  • briton

    До коментар [#5] от "ile6":

    Абсолютно подкрепям. Австрийските са хем по-скъпи, хем имат по-гадни самолети. Ники бяха идеални. Новичко, чистичко, прилични цени. Дори станах фен на концепцията "полу лоу кост" - специално за Виена няма разлика защото кацат на едно летище с Австрийските.

  • 8
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    Явно директорите на новата фирма са си направили сметките без кръчмар.
    Иначе, не е лошо да има нискотарифни полети...

  • 9
    ipetrov90 avatar :-|
    ipetrov90

    Цялата работа е да спечели по-голям пазарен дял и евентуално да се създаде монополно ориентиран пазар на отделни линии.
    Не съм съгласен с коментарите, че нискотарифните компании са само нискотарифни по име. След либерализацията (1987,1990,1992) цените на билетите намаляват, като средно се чувства 14% намаление на цениете в края на периода на дерегулиране. Проблемът идва от там, че цените са ниски в краткосрочен план. В дългосрочен план, нискотарифните компании печелят клиенти и монополни линии (тъй като ползват по-малки летища) и имат възможност да увеличат цените си. От друга страна, националните превозвачи започват да създават съюзи и да инвестират (купуват дялове) в чужди компании, за да успеят да предложат по-ниски. И какво става, нискотарифните компании лека полека вдигат цените, а нац. превочвачи намалят цените си постепено, докато горе-долу не се стигне някаква равновесна цена. И все пак, нац. превозвачи имат доста по-силно диференциране на цените на билетите си, така ча средната цена на билетите им никога не може да стигне нивото на нискотарифните компании.

  • 10
    sjaakiie avatar :-|
    sjaakiie

    Е, KLM нали си имат Transavia? Дефицит на полети ли има или дай да ги вземем тези маргиналните компанийки.

    PS Нискотарифни полети има, но са много влиящите на цената фактори като дестинация, сезон, какъв наплив от хора се интересува от дадените дати. Личен пример: вече няколко години подред не давам повече от 50 евро за двупосочен Айндховен - София, а Ротердам/Айндховен - Мадрид за 80 евро са ми идвали.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK