С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
31 1 апр 2013, 20:04, 8626 прочитания

Съдът отмени административната намеса в бизнеса на мандрите

Агроминистерството не е съгласувало с Брюксел наредбата, реши тричленен състав на ВАС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Един от примерите за абсурдно нормотворчество падна на първа инстанция в съда. Това е наредбата на земеделското министерство, която задължаваше работещите с мляко мандри да имат право да произвеждат продукти със заместители максимум два пъти годишно. Тя бе атакувана от производители, според които в отделни текстове има нарушения на конституцията, редица други закони и правилата за свободно движение на стоки в ЕС. Тричленен състав на Върховния административен съд в понеделник е решил, че земеделското министерство въобще не е нотифицирало наредбата в Брюксел според правилата, заради което и тя е незаконосъобразна. Решението може да бъде обжалвано в двуседмичен срок пред петчленен състав на съда, като все още не е ясно дали агроведомството ще предприеме такива стъпки.

Отмяна на правилата


През миналата година земеделското министерство изработи наредба, според която на практика мандрите, произвеждащи продукти от мляко, ще могат да работят и растителни заместители два пъти годишно. За целта те трябва да подадат уведомление до агенцията по храните, която да направи проверка преди старта на производството на партида "имитиращи" продукти. Производителите съобщиха, че тези правила ги поставят в неравноправно положение с фирмите от другите държави членки, както и че се нарушават редица разпоредби за свободна пазарна инициатива, за движение на стоките в ЕС и др. Именно със сходни мотиви националната асоциация на млекопреработвателите и фирмите "Млечни продукти Тракия" и "Кодап" атакуват в съда наредбата като цяло, както и определени текстове от нея. Отделно от това текстовете би трябвало да бъдат съгласувани в Брюксел и евентуално да се получат коментари от други държави - членки или ЕК, доколко те отговарят на общите правила. Според решението на съда не е спазена по правилата процедурата по съгласуване с ЕК, заради което и самата наредба в този си вид е незаконосъобразна. В решението си съдиите пишат още, че "с оглед на установеното съществено нарушение на административнопроизводствените правила, водещи до незаконосъобразност на наредбата в цялост, е безпредметно обсъждането на доводите за материална незаконосъобразност на конкретни разпоредби от нея".

Бизнесът: "Няма нужда от самоинициативи"

В първите си реакции след отмяната на наредба от бизнеса останаха доволни от решението на съда. "Наредбата се отнася само за продукти, които се произвеждат или дистрибутират на територията на България, но ние сме общ пазар. Това означава, че дискриминираш българските фирми", коментира председателят на националната асоциация на млекопреработвателите Диляна Славова. По думите ѝ изискването за производство на шест месеца за продукти със заместители е "директна намеса в производствения процес на частни дружества". "Искаме регламентите и директивите на ЕС да се изпълняват такива, каквито са, няма нужда от самоинициативи на българското правителство", каза още Славова. По думите на маркетинг директора на "Кодап" Йордан Стоянов пък "заради недобросъвестното етикетиране на продуктите, на които не се посочва точният състав, наредбата е налагала производствени ограничения, които неминуемо водят до загуби". "Подобна наредба няма
никъде в ЕС", каза още той.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Дяловите инвестиции в Централна и Източна Европа растат, но не и в България Дяловите инвестиции в Централна и Източна Европа растат, но не и в България

През 2018 г. фондовете с фокус върху региона са набрали 1.8 млрд. евро и са вложили 2.7 млрд. евро

21 авг 2019, 333 прочитания

Депозитите нарастват, но лихвите остават ниски Депозитите нарастват, но лихвите остават ниски

По-голямо предлагане на жилища и потенциално забавяне на растежа на цените прогнозира БНБ

21 авг 2019, 603 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Nasdaq купува платформата за електронна търговия eSpeed

Със сделката за 750 млн. долара фондовата борса навлиза активно на пазара на активи с фиксирана доходност

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство