EasyJet откри линията си София - Берлин
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

EasyJet откри линията си София - Берлин

EasyJet откри линията си София - Берлин

Цената на билетите София - Виена расте

Калина Горанова
8818 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Нискотарифната компания EasyJet откри официално новата си линия София - Берлин, "Шьонефелд". Това ще бъде четвъртата дестинация на авиопревозвача от София и втората нова пусната през тази година. Цената на билетите ще започва от 41.99 евро в едната посока. Полетите ще са три пъти седмично - във вторник, четвъртък и в неделя, а авиокомпанията отново е във фаза на експанзия на местна почва.

EasyJet е на българския пазар от шест години. Последните две-три обаче не бяха лесни за компанията на българския пазар и тя закри полетите си до Милано и Мадрид, като остана с две линии: София - Лондон ("Гетуик") и София - Манчестър. От компанията обясниха закриването на линиите към Испания и Италия с факта, че взимането на дял от пътувания с туристическа цел на силно конкурентни пазари, каквито са въпросните страни, е много по-трудно, а компанията е по-фокусирана върху бизнес полетите. Така от мениджмънта взимат решението да пренасочат самолетите си към пазари с по-голям потенциал. През 2013 г. обаче мениджмънтът на дружеството има по-добри очаквания за развитието си в България, като прогнозите са за около 20% ръст на пътниците. Преди малко повече от месец компанията започна да лети и до летище "Станстед", Лондон, от София.

Една натоварена линия

 

Като причини EasyJet да се спре на Берлин като единствена дестинация от София извън пределите на Великобритания, от компанията посочиха традиционните бизнес отношения между двете страни, многото учащи българи там, както и туризмът. Очакванията за съотношението на пътниците също е различно в сравнение с тези по линиите от и до Великобритания. По маршрутите от и до Лондон и Манчестър над 78% от пътниците са англичани. Очакванията за линията София - Берлин обаче са за 53% българи.  

Превозвачът обаче открива линията в момент, в който конкуренцията по нея се увеличи. Това стана, след като компанията, собственик на FlyNiki - Air Berlin, промени концепцията си и спря полетите на Niki от Виена до София (и Белград и Букурещ) с цел да оптимизира мрежата си, като засили ролята на основния си хъб в германската столица. Така малко след спрените директни полети до Виена бяха пуснати нови от София, но до Берлин и с Air Berlin. От EasyJet обясниха, че Air Berlin са обявили новите си полети два дни след тях, но въпреки това намират решението си за правилно, а пазарните им очаквания са положителни.

До Виена? Не

Въпреки оредяването на компаниите, които летят до Виена, и това, че линията е втора по брой пътници на софийското летище след Лондон, от EasyJet заявиха, че не обмислят линия дотам поради високите съпътстващи разходи на виенския пазар. По линията останаха само "България ер" и Австрийските авиолинии, а липсата на третия конкурент вече се усеща, коментираха пътници. "Купих си билета преди два месеца. Беше с 100 евро по-скъп, отколкото плащах преди", това обясни редовен пътник по линията Виена - София. Преди той е бил редовен пътник на FlyNiki.

 

Кои са EasyJet

Нискотарифната авиокомпания EasyJet изпълнява полети по 600 маршрута от 133 летища, разположени в 33 държави. Превозвачът разполага с 213 самолета, а броят на базите му в Европа е 22. От EasyJet съобщиха, че на година превозват над 60 млн. пътници, а средната цена на еднопосочния билет е 50 евро.

Нискотарифната компания EasyJet откри официално новата си линия София - Берлин, "Шьонефелд". Това ще бъде четвъртата дестинация на авиопревозвача от София и втората нова пусната през тази година. Цената на билетите ще започва от 41.99 евро в едната посока. Полетите ще са три пъти седмично - във вторник, четвъртък и в неделя, а авиокомпанията отново е във фаза на експанзия на местна почва.

EasyJet е на българския пазар от шест години. Последните две-три обаче не бяха лесни за компанията на българския пазар и тя закри полетите си до Милано и Мадрид, като остана с две линии: София - Лондон ("Гетуик") и София - Манчестър. От компанията обясниха закриването на линиите към Испания и Италия с факта, че взимането на дял от пътувания с туристическа цел на силно конкурентни пазари, каквито са въпросните страни, е много по-трудно, а компанията е по-фокусирана върху бизнес полетите. Така от мениджмънта взимат решението да пренасочат самолетите си към пазари с по-голям потенциал. През 2013 г. обаче мениджмънтът на дружеството има по-добри очаквания за развитието си в България, като прогнозите са за около 20% ръст на пътниците. Преди малко повече от месец компанията започна да лети и до летище "Станстед", Лондон, от София.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    sofianec avatar :-|
    Софиянец

    Липсата на конкуренция води до непрекъснато увеличаване на цените. Само преди 3 години билет за София - Париж с БГ Еър можеше да се купи за 350 лева дори...сега е невъзможно да вземеш под 490лв... Само, че тогава имаше 2 пъти повече полети седмично, отколкото сега..

  • 2
    kosioo avatar :-|
    Константин

    До коментар [#1] от "Софиянец":
    "Липсата на конкуренция води до непрекъснато увеличаване на цените"

    Факт. Вижте какво стана с линията Варна-София. Като Wizzair бяха в играта се намираха прилични цени. Сега колегите от Ти...ъъ Bulgaria Air си ценообразуват както си искат, което по моя преценка води до 30-40% по-високи цени в сравнение с аналогични разстояния, все пак са монопол.

  • 3
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Ами за Виена е нормално - преди имаше 8 полета, сега са 5 (не знам колко лети в момента БГ Еър). Затова и билетите се разпродават по-бързо. Освен това австрийците вдигнаха с 20 евро мин цена на билета - от 88 стана 108.

  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити

    Като видя цените ще коментирам :))

  • d.petkov

    Определено дигнаха цените, а ставките на Австрийските линии специално за допълнителен багаж са абсурдни. При 230 евро цена за двупосочен билет - София - Виена - Хамбург трябваше да платя 170!!! евро за допълнителен куфар. Ми то Луфтханза са по евтини от тези...

  • 6
    briton avatar :-|
    briton

    Мдам.
    Ники до Виена бяха 100 пъти по-добри от Австрийските. По-евтини, по-нови самолети, по-широко.
    Почти винаги бяха пълни, т.е. трафика София-Виена-София си е значителен.
    Но решенията са си решения, няма как да им повлияем и за съжаление Австрийските печелят за момента.

  • 7
    chiefwhitecloud avatar :-|
    chiefwhitecloud

    кофти, че и air berlin последваха easyjet за Берлин (толкова ли пък години не успяха да се усетят?!), сега дестинацията Виена се "пооголи" - в някои дни от седмицата Austrian стават монополисти.
    Въпреки това не вярвам експериментът с три авиокомпании до Берлин да продължи дълго - германската столица няма икономически потенциал, a туристическите и студентските полети са сезонни. Освен това Берлин си е леко "задънена улица", докато Виена е хъб (авиационно кръстовище), полетите от София за много "малки" източноевропейски дестинации минават от там и създаващия се монопол на Austrian ще повлияе на цените.
    Виждам някаква ирония в това, че линията София - Брюксел (National) се обслужва само от BG Air, а там потенциалът е огромен, дори и до Брюксел (Charleroi) лети само WizzAir... но авиацията е много сложен бизнес.

  • 8
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Явно европейските лоу-кост авиокомпании гонят нивото на своите братовчеди - редовните, което е пълна скръб, изключение прави Turkish.

  • 9
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Въпреки това имам добри спомени с Ники по линията Нюрнберг-Виена-София, брутални стюардеси и вкусни сандвичи, май вече приключиха.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK