"Поумняването" на един пазар
Кои са лидерите при продажбата на смартфони в България, какво е проникването на устройствата и кой за какво ги изполва


Добромир Живков - Маркет ЛИНКС

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
"Защото е модерен", "защото е удобен", "защото е умен", "защото може много неща", "защото ми трябва", "за да си чета пощата и да намирам неща в интернет", или "защото е черен, плосък и елегантен". Това са само част от обясненията на хората защо са си купили смартфон. Проникването на новите устройства сред населението видимо се увеличава непрекъснато. Още по-видимо навлизането им се насърчава от мобилните оператори, които имат нужда от по-голям пазар, за да успеят да подсигурят промяната на бизнес модела, най-общо формулирана като преход от пренос на глас към пренос на данни. Колко точно обаче са продадените смартфони? През кои търговски канали? Кои са водещите марки? Какъв тип са потребителите на смартфоните и за какво ги използват? Отговор на тези въпроси за момента не може да бъде получен нито от мобилните оператори, нито от търговците, които най-откровено отказват да предоставят тази информация.
Изследване на "Маркет ЛИНКС" сред самите потребители дава данни, ако не за цялата, то за по-голямата част от картината на пазара.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
32 коментара
Нокиа ше продължава да губи лавинообразно позиции не само в България с дървените си смартфони , а Сони вече наваксв изоставането от 2009-2011г. и ще влезе в топ4 по продажби в световен мащаб а в България може и да е 2-3 място доста здрави и добри смартфони имат в сериите си от 2012 и новите от 2013г.. ЛГ имат калпави батерии и проблеми с хардуера Самсунг имат добри и нови модели във високия клас ,но не и в средни и ниския , ейчтиси и те закъсняха с пускането на нови модели но имат здрави такива в ниски и средни клас, Блекбъри е пътник .
Кай е номер 1? Това е редовния въпрос в България. В България по телефона те посрещат и по него те изпращат. Научих го от един строителен предприемач преди години, който си купи лъскав телефон за 500лв вместо стария си и много му се ядосваше...
От както си взех смартфон и започнах да си обичам моята нокия1616, която смених с х1-01. 2 сим карти, добра музика, батерия държаща 2 седмици или 12 часа говорене... Няма съмнение, кой от двата телефона ползвах за разговори. Смартфонът беше за други неща...
Основен проблем за навлизането на смартфоните е цената на интернета. При всички оператори за да ползваш някакъв план и интернет трудно ще се разминеш с по-малко от 15лв. Което от друга страна е тъпо, защото не ползваш телефон за 500лв с пълните му функции. Ако въобще е купен заради функциите. Да ходиш с такъв телефон като сумнамбул и да търсиш уифи си е идиотщина. Телефоните, които се предлагат за под 200лв, дори за 120 има на самсунг са... за едногодишна употреба... Идеята на производителите е да пробваш и да свикнеш... Иначе самите телефони, след по-малко от година почват да забиват, нямат нов софтуер и т.н. Нокиите с тъчскрийн без уиндоус са грешка, но евтините модели 710 620 610 са много лесни удобни и бързи за първи смартфон.
И все пак никога няма да разбера как хората купуват на децата си S3 Note 2 или ябълки за 1000 лв
До коментар [#1] от "niceprson":
Запомни си думите за Блекбъри.
На времето на по-големичките телефони им викахме "тухли"!
Сегашните "смарт" са направо КЕРЕМИДИ!
"Смартфоните, както и повечето технологични продукти за персонална употреба ще продължават да стоят някъде между функционалната потребност и символната функция."
Много точно определение!
Ползвам смартфони от около 9 години и първите 2 наистина ги взех заради гъзарията. Впоследствие успях и доста работа да свърша от тях, ама тов между другото.
Сега по статията - ако на мен ми донесат такова проучване, за което съм и платил, ще го увия около врата на изпълнителя и ще го запаля. Не се разбира защо между смартфоните се мъдри Нокия с нормалните телефони, не се разбира защо хората са си ги купили (освен че са висшисти и добре платени). Няма отговор "купих го за да ползвам Скайп и Вайбър" (2-ма мои познати си смениха телефона заради това, имат роднини извън България), нито защото "детето поиска" (преди няколко години в 4-ти клас на детето ми имаше само 2 деца без смартфон, и то не в много богато училище, накрая и синът ми се пребори за смартфон). Няма въпрос "ползвате ли го за игри" (моите наблюдения за iPhone са, че у нас се ползва основно за Temple Run или Subway Surfer, а извън България - за фейсбучене в метрото/влака/автобуса).
Няма и отговор дали са взети в брой или на изплащане. Няма отговор на какъв дейта план са. Изобщо едни празни дрънканици с тежък маркетингов привкус, които студент 3-ти курс в УНСС може да спретне като курсова задача ако се порови 2-3 дни в интернет.
Слабо хора, много слабо.....Тази статистика всеки мобилен оператор вече си я има, смартфони без план рядко се продават (или се продава най-скъпото, което така или иначе се харчи).
Ми то като гледам накъде вървят размерите на сегашните умни телефони, в най-скоро време май ще се наложи да си ги държим в къщи, щото в нищо не се побират...
смартфона е като жената - много фунций, но май че се ползва главно една:)
[quote#6:"epoc"]Не се разбира защо между смартфоните се мъдри Нокия с нормалните телефони[/quote]
Вероятно имат предвид нокиа със симбиан.
До коментар [#6] от "epoc":
Може би за отговорите на толкова много въпроси ще трябва да си платиш :) А ако пък решиш да цитираш в нет-а дяловете на марките в България, може би ще биеш въпросния 3-то курсник.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.