"Поумняването" на един пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Поумняването" на един пазар

"Поумняването" на един пазар

Кои са лидерите при продажбата на смартфони в България, какво е проникването на устройствата и кой за какво ги изполва

18489 прочитания

© Георги Кожухаров


"Защото е модерен", "защото е удобен", "защото е умен", "защото може много неща", "защото ми трябва", "за да си чета пощата и да намирам неща в интернет", или "защото е черен, плосък и елегантен". Това са само част от обясненията на хората защо са си купили смартфон. Проникването на новите устройства сред населението видимо се увеличава непрекъснато. Още по-видимо навлизането им се насърчава от мобилните оператори, които имат нужда от по-голям пазар, за да успеят да подсигурят промяната на бизнес модела, най-общо формулирана като преход от пренос на глас към пренос на данни. Колко точно обаче са продадените смартфони? През кои търговски канали? Кои са водещите марки? Какъв тип са потребителите на смартфоните и за какво ги използват? Отговор на тези въпроси за момента не може да бъде получен нито от мобилните оператори, нито от търговците, които най-откровено отказват да предоставят тази информация.

Изследване на "Маркет ЛИНКС" сред самите потребители дава данни, ако не за цялата, то за по-голямата част от картината на пазара.

Общата картина

Една от основните цели на проучването на "Маркет ЛИНКС"* е да бъде определен делът на притежателите на смартфони в началото на 2013 г. Към настоящия момент проникването сред населението над 15 г. е 10.6% (или 11.9% от използващите мобилни телефони). Спрямо предходната година нарастването е с 18%. Изчислено в абсолютни стойности, това означава с около 100 000 повече ползватели през настоящата година. Пазарът като цяло се развива, но при съпоставка с петте най-големи европейски икономики (които отчитат скок с 30% за 2013 г.**) темповете на увеличение тук са значително по-ниски. Изменението в дела на потребителите за предходния период (2011-2012) беше в пъти по-високо - над 70% (от 5.2 до 9%). А към момента общият брой на използващите смартфони в България вече надхвърли 650 хил.

Предлагането на пазара показва, че можем да изберем предложения (естествено в най-ниския сегмент) за смартфони от световни производители на цени под психологическата граница от 200 лв. От друга страна, аргументите на т.нар. rejectors (отхвърлящи продукта) от типа "не мога да свикна", "не ми е удобен" или "нямам нужда", "батерията издържа твърде малко" а също така и екранът, който винаги е "в пръсти", нерядко отстъпват пред практическите удобства и функционалност, които предлага подобно устройство. Тогава защо темповете на ръст са по-ниски в сравнение с предходната година?

Естествено първият отговор, който ни идва наум, е общата икономическа ситуация в страната и по-ниският материален статус на българските граждани в сравнение с останалите страни в ЕС. Също така е безспорно, че потенциалните потребители са компютърно и интернет грамотните в България, т.е. не повече от около 60% от населението (делът на активно ползващите интернет). Смартфоните изискват полагане на известни усилия за пренастройване на начина, по който масово използваме компютрите и световната мрежа. Умният телефон може да изглежда привлекателен, но обичайно е с непозната операционна система, което също може да бъде окачествено като реална бариера за част от бъдещите потребители. Изводът е, че за множеството българи умните телефони реално не се възприемат като продукт от непосредствена необходимост, а това поставя смартфона в категорията "повече лукс, отколкото необходимост".

Нарастването на потребителите през последната година е най-значимо в групата на 35-44-годишните (8%), които са сред най-активно заетите и с най-високи доходи. В останалите групи на по-младите и по-възрастните то е едва около и под 1%, а това предполага още една хипотеза като отговор за спада на темпа на растеж: че са постигнати стабилни нива на насищане сред някои от целевите групи.

Профил на притежателя на смартфон

Погледнато през призмата на различните поколения, в групата на тийнейджърите, обхванати в проучването (15-19-годишните) смартфон има поне всеки 4-ти. С изкачването във възрастовите категории дяловете на притежателите се свиват, както следва: сред 20-34 г. – 21%, 35-44 г. – 16%, и сред 45-60 г. – 4% относителен дял.

Обобщеният профил на обичайния потребител на смартфони се представя в две основни вариации. Общото между тях е, че те са представители на градското население и живеят в столицата или някой от големите градове (където скоростта на мобилния интернет обичайно е по-висока). Първата основна разлика е отново във възрастта. Едните са младите българи до около 20 години, ученици или студенти с ниски или без собствени доходи, докато другите са между 20 и 34 години, с висше образование, висок доход и заети в частния сектор.

Между слушалката и компютъра

Де факто смартфоните са средство, което до голяма степен се припокрива с приложението на персоналните компютри и лаптопи с интернет връзка - комуникация и достъп до информация, игри и развлечения. Сравнението на използваните функционалности на смартфоните за последните две години показва, че все по-често, а и от все повече хора умните телефони се използват като средство за достъп до световната мрежа - както през частните или обществено достъпни безжични мрежи (Wi-Fi), така и през мрежите на мобилните оператори, при които отбелязваме почти двойно увеличение на потребителите с ежедневния достъп. Очевидно ролята на 3G, а в бъдеще и на 4G пакетите, предлагани от операторите, ще нараства с времето.

Значително се увеличава делът на потребителите, които използват интернет браузър и най-вече на e-mail функционалността на смартфоните на ежедневна база. Не на последно място българите започваме по-често да използваме телефоните си за четене или гледане на новинарско съдържание онлайн.

По-различна през 2013 г. е картината по отношение на развлекателната функция на смартфоните. Проучването показва по-ниски стойности на използването им за игри, слушане на музика или гледане на видео. Доказва се и по-рядка употреба на така усилено рекламираните вградени камери с техните постоянно нарастващи мегапиксели.

Общият извод е, че по-масовото навлизане на смартфоните сред българите между 35 и 44 г. през последната година води и до промяна в културата на използване на смартфоните. Това пък е в подкрепа на обратната на горната теза, че за немалка част от потребителите тези устройства са "вече не толкова лукс, колкото необходимост".

Новата медия

От бизнес гледна точка смартфоните и таблетите предлагат интересни възможности пред корпоративната комуникация освен обичайните интернет активности. Остава отворен въпросът доколко подобен канал би могъл да бъде ефективен. От една страна, чисто количествено, хората, които използват смартфони, не са много, но от друга, голяма част от тях са най-платежоспособните и активни българи, което веднага препраща към идеята, че те биха били привлекателна целева група за по-специфични и не толкова масови продукти. Разбира се, в общата картина трябва да мислим и през призмата на цялостната медийна консумация и да се отчита фактът, че притежателите на смартфони се очертават като много трудно достижими през т.нар. традиционни канали като преса, телевизия и радио.

Кой е Номер 1?

Статистическите данни не могат да отрекат факта, че освен практичните приложения смартфоните имат и друга, значително по-трудно измерима функция - тази на символ на социален статус и на принадлежност към групата фенове на една или друга търговска марка. Защото, нерядко дори и подсъзнателно нашият смартфон говори на другите за нас.

По отношение на пазарните дялове на производителите на смартфони в България можем да заключим, че отново представляваме специфичен случай. Марка №1 на пазара, както и в световен мащаб е Samsung – 35%. Второто място се заема от Nokia (30%), която има традиционно силни позиции на българския пазар, все още доминиран от т.нар. featured, или традиционните мобилни телефони. На трето място е тайванският производител HTC, който представлява 10% от пазара. Четвърто място с практически еднакви пазарни дялове (7%) си делят Apple с техния iPhone и Sony. Последни от големите световни производители остават изпадналият в тежка криза BlackBerry и LG.

Какво ще се променя

Смартфоните, както и повечето технологични продукти за персонална употреба ще продължават да стоят някъде между функционалната потребност и символната функция. Профилът на потребителите се променя с времето, а с това - и установените вече практики, ясно показвайки по-пълноценното използване на възможностите на умните телефони.

Като цяло в България хората, които купуват смартфон, са тези, които или не желаят, или не желаят и не могат да останат извън големия информационен поток, които искат да изразяват себе си в социалните мрежи или просто да комуникират онлайн.

*Национално представително прочуване по метода на прякото лично интервю в дома на респондента, проведено от "Маркет ЛИНКС" през февруари 2013 г. Реализираната извадка е 1204 лица над 15-годишна възраст.

** Източник http://www.comscoredatamine.com/2013/03/smartphones-reach-majority-in-all-eu5-countries/

Профил на потребителите на смартфони в България; марки, които ползват и честота на използваните функции
Източник: Маркет ЛИНКС

"Защото е модерен", "защото е удобен", "защото е умен", "защото може много неща", "защото ми трябва", "за да си чета пощата и да намирам неща в интернет", или "защото е черен, плосък и елегантен". Това са само част от обясненията на хората защо са си купили смартфон. Проникването на новите устройства сред населението видимо се увеличава непрекъснато. Още по-видимо навлизането им се насърчава от мобилните оператори, които имат нужда от по-голям пазар, за да успеят да подсигурят промяната на бизнес модела, най-общо формулирана като преход от пренос на глас към пренос на данни. Колко точно обаче са продадените смартфони? През кои търговски канали? Кои са водещите марки? Какъв тип са потребителите на смартфоните и за какво ги използват? Отговор на тези въпроси за момента не може да бъде получен нито от мобилните оператори, нито от търговците, които най-откровено отказват да предоставят тази информация.

Изследване на "Маркет ЛИНКС" сред самите потребители дава данни, ако не за цялата, то за по-голямата част от картината на пазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    Нокиа ше продължава да губи лавинообразно позиции не само в България с дървените си смартфони , а Сони вече наваксв изоставането от 2009-2011г. и ще влезе в топ4 по продажби в световен мащаб а в България може и да е 2-3 място доста здрави и добри смартфони имат в сериите си от 2012 и новите от 2013г.. ЛГ имат калпави батерии и проблеми с хардуера Самсунг имат добри и нови модели във високия клас ,но не и в средни и ниския , ейчтиси и те закъсняха с пускането на нови модели но имат здрави такива в ниски и средни клас, Блекбъри е пътник .

  • 2
    zaza avatar :-|
    zaza

    Кай е номер 1? Това е редовния въпрос в България. В България по телефона те посрещат и по него те изпращат. Научих го от един строителен предприемач преди години, който си купи лъскав телефон за 500лв вместо стария си и много му се ядосваше...

    От както си взех смартфон и започнах да си обичам моята нокия1616, която смених с х1-01. 2 сим карти, добра музика, батерия държаща 2 седмици или 12 часа говорене... Няма съмнение, кой от двата телефона ползвах за разговори. Смартфонът беше за други неща...

    Основен проблем за навлизането на смартфоните е цената на интернета. При всички оператори за да ползваш някакъв план и интернет трудно ще се разминеш с по-малко от 15лв. Което от друга страна е тъпо, защото не ползваш телефон за 500лв с пълните му функции. Ако въобще е купен заради функциите. Да ходиш с такъв телефон като сумнамбул и да търсиш уифи си е идиотщина. Телефоните, които се предлагат за под 200лв, дори за 120 има на самсунг са... за едногодишна употреба... Идеята на производителите е да пробваш и да свикнеш... Иначе самите телефони, след по-малко от година почват да забиват, нямат нов софтуер и т.н. Нокиите с тъчскрийн без уиндоус са грешка, но евтините модели 710 620 610 са много лесни удобни и бързи за първи смартфон.

    И все пак никога няма да разбера как хората купуват на децата си S3 Note 2 или ябълки за 1000 лв

  • 3
    volrath avatar :-P
    volrath

    До коментар [#1] от "niceprson":

    Запомни си думите за Блекбъри.

  • 4
    the_core avatar :-P
    The Core

    На времето на по-големичките телефони им викахме "тухли"!

    Сегашните "смарт" са направо КЕРЕМИДИ!

  • 5
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "Смартфоните, както и повечето технологични продукти за персонална употреба ще продължават да стоят някъде между функционалната потребност и символната функция."

    Много точно определение!

  • 6
    epoc avatar :-|
    epoc

    Ползвам смартфони от около 9 години и първите 2 наистина ги взех заради гъзарията. Впоследствие успях и доста работа да свърша от тях, ама тов между другото.

    Сега по статията - ако на мен ми донесат такова проучване, за което съм и платил, ще го увия около врата на изпълнителя и ще го запаля. Не се разбира защо между смартфоните се мъдри Нокия с нормалните телефони, не се разбира защо хората са си ги купили (освен че са висшисти и добре платени). Няма отговор "купих го за да ползвам Скайп и Вайбър" (2-ма мои познати си смениха телефона заради това, имат роднини извън България), нито защото "детето поиска" (преди няколко години в 4-ти клас на детето ми имаше само 2 деца без смартфон, и то не в много богато училище, накрая и синът ми се пребори за смартфон). Няма въпрос "ползвате ли го за игри" (моите наблюдения за iPhone са, че у нас се ползва основно за Temple Run или Subway Surfer, а извън България - за фейсбучене в метрото/влака/автобуса).

    Няма и отговор дали са взети в брой или на изплащане. Няма отговор на какъв дейта план са. Изобщо едни празни дрънканици с тежък маркетингов привкус, които студент 3-ти курс в УНСС може да спретне като курсова задача ако се порови 2-3 дни в интернет.

    Слабо хора, много слабо.....Тази статистика всеки мобилен оператор вече си я има, смартфони без план рядко се продават (или се продава най-скъпото, което така или иначе се харчи).

  • 7
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Ми то като гледам накъде вървят размерите на сегашните умни телефони, в най-скоро време май ще се наложи да си ги държим в къщи, щото в нищо не се побират...

  • 8
    frequentflyer avatar :-|
    frequentflyer

    смартфона е като жената - много фунций, но май че се ползва главно една:)

  • 9
    jonson avatar :-|
    jonson

    [quote#6:"epoc"]Не се разбира защо между смартфоните се мъдри Нокия с нормалните телефони[/quote]
    Вероятно имат предвид нокиа със симбиан.

  • 10
    contxt avatar :-P
    conTXT

    До коментар [#6] от "epoc":

    Може би за отговорите на толкова много въпроси ще трябва да си платиш :) А ако пък решиш да цитираш в нет-а дяловете на марките в България, може би ще биеш въпросния 3-то курсник.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK