British Airways ще купува самолети от Airbus за $ 7 млрд.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

British Airways ще купува самолети от Airbus за $ 7 млрд.

Програмата за новия пътнически лайнер A350 претърпя забавяния, които отложиха въвеждането му в експлоатация за втората половина на 2014 г.

British Airways ще купува самолети от Airbus за $ 7 млрд.

Авиопревозвачът се отказва от Boeing

Христо Съйнов
4724 прочитания

Програмата за новия пътнически лайнер A350 претърпя забавяния, които отложиха въвеждането му в експлоатация за втората половина на 2014 г.

© MORRIS MAC MATZEN


Авиопревозвачът British Airways ще поръча самолети A350 от Airbus за 7 млрд. долара (4.5 млрд. паунда). Това е на път да се превърне в следващото голямо предизвикателство за Boeing след кризата с приземяването на 787 Dreamliner заради дефекти в акумулаторната система, твърдят анализатори пред Reuters.

Трудни времена за Boeing

British Airways е един от най-лоялните клиенти на Boeing и ако тази поръчка бъде потвърдена, това ще нанесе сериозен удар върху американския самолетостроител, който трудно ще успее да задържи печалбите си от обновената версия на своя най-успешен 777 миниджъмбо, каквито бяха очакванията на ръководството.

Източници от индустрията потвърдиха в неделя, че International Airlines Group, която притежава BA и испанската Iberia, са близо до сделка с Airbus за около 20 самолета A350-1000, всеки от които е на стойност 332 млн. долара по каталожни цени. Въпреки това преговорите, за които за пръв път се разбра от Wall Street Journal, все още не са приключили, а от Airbus, както и от IAG са отказали коментар.

Битката става все по-оспорвана, а това, че Boeing предлага да поеме част от ремонтните дейности за самолетите на BA, които компанията имаше намерение да поръча от тях, явно не е било достатъчно като примамка. Airbus и Boeing са в люта конкуренция за пазара на големи пътнически самолети, оценяван на 100 млрд. долара годишно, борейки се за всеки клиент, още повече че голяма част от компаниите се налага да подменят флота си поради пенсионирането на самолети.

Американците не са притеснени

Boeing настоява, че няма проблем с разработката на модела им 777X. Това е проект на самолет със сгъваеми крила, което първо ще позволи да бъде увеличен размаха им, без да има проблеми с рулирането им по летищата. "Продължаваме изпитанията на този модел, който ще влезе в широка употреба до края на десетилетието", каза говорителят на Boeing Карен Кабтри.

"Клиентите ни са доволни от дизайна на самолета, а и ние от напредъка, който постигаме." Тя добави че Boeing продължава да вижда в IAG един от важните си клиенти и очаква с нетърпение американската компания да започне работа за подмяната на техния флот.

Някои коментатори обаче обвиниха Boeing, че оставя отворена вратата за най-новите проекти на Airbus, особено докато те се разсейват от проблемите около приземяването на Dreamliner.

"Ако Boeing са имали някакви съмнения относно необходимостта да налагат по-агресивно новия си модел 777X, сега става ясно, че трябва тези съмнения да бъдат преодолени бързо", казва Ричард Абулафи, анализатор в консултантска компания Teal Group, базирана във Вирджиния. "Това е силно напомняне, че в ход е цикъл по подмяна на ключови клиенти", добави той.

Airbus също е изправен пред предизвикателства

Моделът на Airbus A350 е предвиден да се продава в три варианта според капацитета си, а очакваните разходи до пускането му в продажба надхвърлят $15 млрд. Предполага се че A350-1000, който ще превозва 350 пътници и се конкурира с 777 (чийто капацитет бе увеличен, за да превозва малко над 400 души), ще влезе в експлоатация през 2017 г.

Двете по-малки версии на A350, първата от които се очаква да направи първия си полет през това лято, са насочени към един и същ сегмент от пазар, към който е насочен и революционно лекият Boeing 787. След като подсили оригиналните двигатели на A350-1000, Airbus успя да убеди някои от сегашните си клиенти на A350 да увеличат своите поръчки или да надграждат с по-малки модели. Но спечелването на нова поръчка от дългосрочен купувач на Boeing като BA би било голяма победа.

Airbus отчете приходи от 38.6 млрд. евро през 2012 г., което представлява ръст от 17%. Оперативната печалба е достигнала 1.2 млрд. евро спрямо 584 млн. за 2011 г. Повишението отразява ръста при доставените на клиентите машини – 588 при 534 за предишната година.

Печалбата щеше да е още по-голяма без еднократните разходи в размер на 522 млн. евро, от които 251 млн. са били за решаване на проблема с крилата на A380, а 124 млн. за модификации на програмата A350. Програмата за новия пътнически лайнер претърпя забавяния, които отложиха въвеждането му в експлоатация за втората половина на 2014 г.

Авиопревозвачът British Airways ще поръча самолети A350 от Airbus за 7 млрд. долара (4.5 млрд. паунда). Това е на път да се превърне в следващото голямо предизвикателство за Boeing след кризата с приземяването на 787 Dreamliner заради дефекти в акумулаторната система, твърдят анализатори пред Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    kadiyata avatar :-P
    Белият Негър

    Не знам защо,пътувал съм и с Боинг 777.и с Аирбъс 330.
    Като че ли Боинг по ги бива.
    Аирбъсите все проблеми с тоалетните,или монитора не работи.
    Нищо лично.

  • 2
    pinotgrigio avatar :-|
    pinotgrigio

    Според мен наи-ги бива Макдонълд Дъглас DC - 10-40.
    Жалкото е че ги пенсионираха. Супер удобни, стабилни, и много гладко летяха.
    На второ място поставям Боинг 777 .
    На трето Аирбъс 330. Супер тесен и се тресе като каруца.

  • 3
    sqrt avatar :-|
    Daria

    Жалко, а можеха да купят малко банкянски компири за 5-6 милиарда. Само дето вече единствените компири ги избират в бг парламента, а по магазините всичко е внос.

  • 4
    trottel_gewehr avatar :-|
    Лудколю Деликолев

    Айде хаирлия и още да си поръчат. Като цяло, Боинг гълтат вода с гражданските самолети в последно време, та вероятно ще се наложи да им заръчат малко дронове, та да не гладуват завалиите.
    А ДеЦе-тата са еталон за комфорт, не случайно едно време Доналд Дъглас си е поръчал яхтата от неръждаема стомана в цеховете на Дъглас Еъркрафт Ко

  • 5
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Не можаха да купят новите супер сигурни и удобни руски самолети, хем пътници, хем бомби при необходимост.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK