Два кандидата обжалват търга за ремонт на жп гара София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Два кандидата обжалват търга за ремонт на жп гара София

Проектът се финансира с 20 млн. евро по оперативна програма "Транспорт"

Два кандидата обжалват търга за ремонт на жп гара София

В поръчката за над 50 млн. лв. четири от шестте участника бяха отстранени от НКЖИ

Калина Горанова
7330 прочитания

Проектът се финансира с 20 млн. евро по оперативна програма "Транспорт"

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Два от кандидатите, които се състезаваха за ремонта на Централна жп гара София, обжалват избора на изпълнител. Това са обединение "Централна гара София 2012", в което влизат "Станилов", "Трейс груп холд" и "Джи Пи груп", и консорциум "Щрабаг – жп гара София", в което освен австрийската компания участва още и архитектурно студио "Архитектоника". Жалбите са подадени в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) на 5 и на 8 април.

Конкурсът беше организиран от собственика на гарата Национална компания "Железопътна инфраструктура". Проектът се финансира с 20 млн. евро по оперативна програма "Транспорт". Победителят ще трябва за 26 месеца (след проектиране) да модернизира сградата, пешеходния подлез, да постави нови перонни покрития и настилки, да изгради външен и вътрешен подземен паркинг, да повиши енергийната ефективност на сградата. Конкурсът беше спечелен от обединение между "Главболгарстрой", "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг" с оферта за 56 млн. лв. без ДДС.

Възраженията

Сред възраженията на обединенията, обжалващи процедурата, са, че в комисията, заета с оценката на техническите предложения на кандидатите, не е имало архитект, както и нужните инженери. Или с други думи, специалистите, които са необходими за една качествена оценка на идеите на компаниите. Едновременно с това кандидатите имат възражения и по причините, довели до тяхното отстраняване. "Щрабаг" например е отстранена, тъй като не е спазила заданието за проектиране на 100%, при положение че в насоките за изработването на идейния проект на кандидатите се съобщава, че може да предложат изменения на заданието по целесъобразност и технически причини. Тоест кандидатът може да предложи да премести местоположението на едно или друго помещение за по-голямо удобство, а впоследствие да бъде наказан заради тази си самоинициатива. 

Победителят беше ясен

Конкурсът за ремонт на Централната жп гара в София започна миналата есен при небивал интерес с 50 купени документации. Подадените оферти бяха шест. Четири от кандидатите - австрийската "Щрабаг", гръцката "Терна", турската "Доуш" в съдружие с местната "СК–13 холдинг" и "Трейс груп" заедно със "Станилов" и "Джи Пи груп", бяха отстранени. Така на финалната права с ценови оферти останаха само два – победителят и консорциумът "Балканстрой – Реминг".

Консорциумът, в който ГБС държи 50%, предложи цена от близо 56 млн. лв. без ДДС при прогнозна стойност на проекта от 52 млн. лв. Ценовата оферта на обединението между "Балканстрой" и словашката "Реминг консулт" беше 63.5 млн. лв. Така при почти еднакви оценки на техническото предложение изборът беше ясен. И при двете цени е уточнено, че не са включени непредвидени разходи, които са до 10% от стойността на проекта.

Малко странно

Отварянето на ценовите оферти потъна в информационна дупка. Офертите са били отворени на 14 март. Съобщението–покана обаче е публикувано ден след събитието и така то се проведе в отсъствието на медиите.

Масовото отпадане на кандидатите в комбинация с липсата на обяснения за това също буди съмнения. И в четирите обединения влизат фирми, участвали в десетки процедури напоследък, и се предполага, че знаят как се изготвят оферти.

Двете компании в обединението победител пък могат да се похвалят с доста спечелени поръчки заедно и поотделно. Преди няколко месеца обединение между ГБС и "Водстрой" получи строителството на спортната зала в Пловдив за 30 млн. лв. Наред с множеството проекти на ГБС по-малкият партньор "Водстрой 98" също става все по-активна в търговете за строителство и инфраструктура. През 2011 г. тя приватизира "Промишлено строителство холдинг", а наскоро "Водстрой" стана и една от компаниите в обединението, концесионер на морската гара в Несебър. "Водстрой" се контролира от Иван Мирински, който чрез своята "ПМ контрол" през 2008 г. придобива 96% дял за 2 млн. лв. Сделката е финансирана с банков заем от КТБ. Според отчета на "Водстрой" за 2011 г. то има заеми за общо 20.8 млн. лв. от КТБ, а справка в Имотния регистър показва, че централата му на софийската ул. "Шандор Петьофи" 13-15 е ипотекирана в банката. Мирински отрича дружеството да е свързано и контролирано от банката.

Въпреки обжалването на процедурата в КЗК, което предполага спиране на проекта, комисията може да вземе решение, че той е от съществено значение, и да се премине към предварително изпълнение въпреки жалбите.

Два от кандидатите, които се състезаваха за ремонта на Централна жп гара София, обжалват избора на изпълнител. Това са обединение "Централна гара София 2012", в което влизат "Станилов", "Трейс груп холд" и "Джи Пи груп", и консорциум "Щрабаг – жп гара София", в което освен австрийската компания участва още и архитектурно студио "Архитектоника". Жалбите са подадени в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) на 5 и на 8 април.

Конкурсът беше организиран от собственика на гарата Национална компания "Железопътна инфраструктура". Проектът се финансира с 20 млн. евро по оперативна програма "Транспорт". Победителят ще трябва за 26 месеца (след проектиране) да модернизира сградата, пешеходния подлез, да постави нови перонни покрития и настилки, да изгради външен и вътрешен подземен паркинг, да повиши енергийната ефективност на сградата. Конкурсът беше спечелен от обединение между "Главболгарстрой", "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг" с оферта за 56 млн. лв. без ДДС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    minjo avatar :-P
    minjo

    Герберастки истории.

  • 2
    tanas avatar :-@
    Танас

    То няма поръчка да не е взета от ГБС сега и други ще гуши. :-)
    Станилов има пълен ресурс сами да се справят и колко обекта имат с ЕБВР а отделно са специалисти по подземно хидротехнически обекти но са отхвърлени. >:-)

  • 3
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    боксерките на Софянски (платната над централна гара), трябваше да се премахнат, от великя хидроинйинер на троината коалится.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    nadence80 avatar :-|
    nadence80

    Важното е да се оправи скапаната гара. Другото е само болни конспирации

  • 5
    nadence80 avatar :-|
    nadence80

    Защо ми слагате минуси? Нима смятате, че не важно да се оправи Гарата? Грозна да седи, защото на някой не му изнася? Не мога да разбера това унищожително мислене. Колкото до обжалващите - всеки има право да обжалва. Има си органи, да решат.

  • 6
    georgi_colov74 avatar :-|
    georgi_colov74

    "Два кандидата обжалват търга за ремонт на жп гара София"

    Понеже става въпрос за пари, и затова загубилите търга обжалват. Явно това е удобно да се направи като голяма новина :))

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    След белите които направи Шрабаг със строежа на Терминал 2 и ремонта на пътя къде Видинско, въобще не трябва да ги пускат да строят в България....

  • 8
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Интересно е да се отбележи, как 23 години по-късно в България не можем да се научим да организираме и изпълняваме правилно процедури за различни обществени конкурси и поръчки.
    Причината не е, че това е някаква сложна и непостижима за българския ум наука - просто елементарна курупция. До сега нито едно правителство не прояви желание да я елиминира защото "нашите" трябва да лапат. "Сега ни дошло!"
    В схемата най-хитрите са ГБС - наши при всички времена и правителства.

  • 9
    veragena avatar :-|
    veragena

    Гари без железници...
    Ако не се направи така, че да се оживи жп транспорта, колкото и излъскана да стане софийската гара, много бързо пак ще зейне като язва..

  • 10
    fun_star avatar :-|
    fun_star

    До коментар [#9] от "veragena":
    така си е


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK