Неспокойни води около пристанище Несебър
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Неспокойни води около пристанище Несебър

Неспокойни води около пристанище Несебър

Рибарско сдружение подаде нова жалба срещу концесията на морската гара

Калина Горанова
7243 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


На 10 април морската гара на Несебър е открила сезона на круизните пътувания, посрещайки първия туристически кораб за годината. Носил е името Berlin и е бил пълен с немски туристи. Така поне разказват местните очевидци. Прогнозните изчисления показват, че през това лято броят на круизните кораби, акостирали на пристанището в Несебър, ще е 48.

Началото на сезона обаче не спря жалбите на местни организации срещу отдаването на концесия на морската гара в Несебър, която беше спечелена от единствения участник - обединение "Видмар". Даже напротив - появи се още една.

Концесията е за срок от 35 години. За това време победителят трябва  да инвестира 2.886 млн. лв., от които 854 хил. лв. през първите 10 години. Годишното фиксирано концесионно годишно плащане пък е 23 хил. евро без ДДС. Срещу това концесионерът ще може да експлоатира основното пътническо пристанище на юг, поне докато в Бургас не се появи пътнически терминал.

Решението на Министерския съвет за избора на концесионера беше взето на 12 декември. Оттогава насам жалбите срещу него в Комисията за защита на конкуренцията вече достигнаха три на брой. Първите две - на местното сдружение с нестопанска цел "Месамбрия Понтика" и на рибарското сдружение "Мена", вече бяха отхвърлени от КЗК. Сега те обжалват концесията пред Върховния административен съд. По техните стъпки вече върви и сдружението "Несебърски риболовци", чиято жалба в КЗК е от началото на април.  

Различни страхове

Опасенията на "Месамбрия Понтика" са, че на пристанището може да започнат да се развиват съпътстващи дейности и да бъдат изградени хотел, ресторант и паркинг. Това на свой ред според сдружението може да постави под въпрос присъствието на старинния град Несебър в списъка на световното културно наследство, тъй като в ЮНЕСКО вече наложиха мораториум върху строителството, включително и в буферната зона на старинния град, където попада пристанището. Сдружението стъпва на Закона за културното наследство, според който на концесия не се предоставят недвижими културни ценности, категоризирани като такива със световно значение, археологически резервати или части от тях.

Притесненията на рибарите са малко по-прагматични. Освен от пътнически кораби морската гара се използва и от някои по-големи рибарски. Принципно рибарите са задължени да стоят на отделни пристанища, но в Несебър няма такива подходящи за по-големи риболовни кораби, тъй като голямото рибарско пристанище е продадено в миналото и вече се използва за яхти, а общинският кей от другата страна на полуострова е плитък и подходящ само за малки лодки. Така, ако новият концесионер на морската гара реши да я отреди само за пътнически услуги или вдигне съществено таксите, рибарите ще останат без пристан.

Новият оператор

Въпреки че ръководството на бъдещия концесионер при неформални разговори е обещало на рибарите да не им отнема възможността да ползват пристанището, жалбите и съдебните дела продължават.

"Съдружници във "Видмар" са "Водстрой 98" и "Марков и син". Първата компания се контролира от Иван Мирински, който чрез своята "ПМ Контрол" през 2008 г. придобива 96% дял за 2 млн. лв. Сделката е финансирана с банков заем от КТБ. Според отчета на "Водстрой" за 2011 г. то има заеми за общо 20.8 млн. лв. от КТБ, а справка в Имотния регистър показва, че централата му на софийската ул. "Шандор Петьофи" 13-15 е ипотекирана в банката. Другият съдружник, "Марков и син", е малка бургаска компания за морско агентиране, собственост на "МВМ консултинг" - еднолично дружество на Магдалена Трайкова. Тя придобива компанията на 17 октомври (седмица преди създаване на консорциума) за 50 хил. лв. Магдалена Трайкова е управител на "Бояна пропърти мениджмънт", изцяло дъщерно дружество на "Инвест мениджмънт", което е компания на фамилния "Тръст Василеви". На 23 октомври "МВМ консултинг" е придобила и самото "Бояна пропърти мениджмънт". Мирински твърди, че компанията му не се контролира от КТБ.

На 10 април морската гара на Несебър е открила сезона на круизните пътувания, посрещайки първия туристически кораб за годината. Носил е името Berlin и е бил пълен с немски туристи. Така поне разказват местните очевидци. Прогнозните изчисления показват, че през това лято броят на круизните кораби, акостирали на пристанището в Несебър, ще е 48.

Началото на сезона обаче не спря жалбите на местни организации срещу отдаването на концесия на морската гара в Несебър, която беше спечелена от единствения участник - обединение "Видмар". Даже напротив - появи се още една.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    severozapadnal avatar :-|
    Северозападнал

    23 хиляди евро годишно концесионно плащане!!!!
    Горе- долу толкова е наемът на сезон за някое от многобройните ресторантчета намиращи се там. Миналата година например един от тамошните ресторанти( именно на пристанището) се отдаваше за 44 хиляди лева за сезон.

  • 2
    palaviq avatar :-|
    palaviq

    Въобще не съм съгласeн с тези жалби, те са тенденциозни. Къде къде по-добре за туризма ни е да има пътнически терминал, особено там,където е туристическа атракция. Май някои хора не искат никакво развитие за държавата. Заради някаква шепа рибари да спрем туризма ли? Още повече, че на тези рибари им е позволено да акостират там, макар че от естетическа гледна точка, аз лично бих ги махнал. Не ми се струва удачно хора да идват с круиз и някой да корми червата на риба до тях докато влизат в старинния град.Ккакто имонези чергила и маси биташки, добре, че ги махнаха. Те пък, странно, не пречеха на никой.А бяха мизерни и жалки.

  • 3
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    ДОСТА АПЕТИТНИ УСЛОВИЯ . ОСОБЕНО ЗА КТБ !!!

  • 4
    nochkopenev avatar :-|
    nochkopenev

    До коментар [#2] от "palaviq":

    Интересното е, че те са имали устна договорка за това, което по принцип първоначално са поискали, но отново са продължили да обжалват концесията! Започвам да си мисля, че по-сериозни от рибарските интереси стоят зад тях. Аз по-скоро се питам защо на Домусчиев за концесията не се хване някой да протестира - Бургас е много по-сериозно и доходоносно, отколкото Несебър, нима там не са засегнали интересите на местни рибари и всякакви други...?

  • 5
    palaviq avatar :-|
    palaviq

    До коментар [#4] от "nochkopenev":
    "Химимпорт", ТИМ, Домусчиев, Хампарцумян и сие от КРИБ - няма да видиш лоша дума за тях в изданията тук, което е странно

  • 6
    nochkopenev avatar :-|
    nochkopenev

    Би било жалко ако си прав. Домусчиев все пак получи сякаш по апетитните хапки, когато говорим за пристанища, пак казвам - особено Бургас...

  • 7
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Двамата от отбора на КТБ, закъсняхте. Първия коментар е именно за това за което става дума - някой е подарил единственото пътническо пристанище на южното черноморие (поне за момента) за смешна сума на "наши хора"

  • 8
    perry_mason avatar :-|
    perry_mason

    Да, наистина е престъпление да не се възпозлваме от туристическите си дадености. Дори се учудвам, че досега пристанището е оставено ей така и държавата не се е възползвала. Друг е въпросът, че на някои тук явно им пречи концесията, по-точно не концесията, не им пука за нея, едва ли точно на "Капитал" му дреме толкова:), далеч сте от светлия комунизъм и раздаване на пари на бедните, нали:)по-скоро на някои тук не им харесва концесионера кой е. Така че, драги мои някои тук, идеята не е за кой не се пише и за неговите концесии, а за кой е поръчано да се пише. Колкото до рибарите, май се бяха разбрали, сигурен съм, че говорим за трима човека, решили да обжалват. По-важното е, че на всички е ясно, че Върховния съд ще отхвърли и този иск.И те, и "Капитал" го знаете това. Това всичкото е прах в очите.

  • 9
    nochkopenev avatar :-|
    nochkopenev

    До коментар [#8] от "perry_mason":

    Ами да го бяха оставили на държавата, надали щеше да извади пари, да му направи ремонт или реконструкция. Държавата е лош стопанин, освен ако не сме с комунистическо мислене и да твърдим обратното - само вижте примера с БДЖ, което се разпада пред очите ни, а държавата сменя ръководството като носни кърпички.

  • 10
    simon40 avatar :-|
    simon40

    До коментар [#2] от "palaviq":

    Каква естетика те гони? А и туриститите това ги кефи... нещо истинско и екзотично. Какво е едно пристанище без истински рибари..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK