Три чужди фирми искат да доставят хеликоптер за пожари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Три чужди фирми искат да доставят хеликоптер за пожари

AgustaWestland твърди, че единствено Eurocopter отговаря на изискванията в търга

Три чужди фирми искат да доставят хеликоптер за пожари

"Вертолеты России", AgustaWestland и Eurocopter се борят за поръчката на МВР за 39 млн. лв.

6759 прочитания

AgustaWestland твърди, че единствено Eurocopter отговаря на изискванията в търга

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


"Вертолеты России", англо-италианската AgustaWestland и френската Eurocopter подадоха в сряда оферти в търга за доставка на противопожарен хеликоптер. Поръчката е на главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението", като максималната стойност, която държавата чрез еврофинансиране е готова да заплати, е 39.1 млн. лв.

В търга можеха да участват компании, чийто оборот за последните три години е минимум 100 млн. лв., от които 90 млн. лв. са от доставка именно на хеликоптери.

Ценовите оферти на кандидатите ще бъдат отворени след разглеждането на техническите спецификации и предложения. При класирането цената на вертолета не е с най-голяма тежест. Най-голям брой точки могат да бъдат получени при оценката на техническите показатели – обем на пътническата кабина, максимална далечина на полета и полезен външен товар.

Неуважена жалба

По същия проект в момента са активни поръчките за доставка на термовизорни камери и за резервоари за вода за пожарогасене с обща прогнозна стойност около 300 хил. лв.

"Вертолеты России", англо-италианската AgustaWestland и френската Eurocopter подадоха в сряда оферти в търга за доставка на противопожарен хеликоптер. Поръчката е на главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението", като максималната стойност, която държавата чрез еврофинансиране е готова да заплати, е 39.1 млн. лв.

В търга можеха да участват компании, чийто оборот за последните три години е минимум 100 млн. лв., от които 90 млн. лв. са от доставка именно на хеликоптери.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 2
    finland avatar :-|
    Finland

    "Именно последното е основната причина за жалбата на AgustaWestland - според компанията по-нормално е било изискване за вместимост от 0.8 до 1.5 т."

    До колкото знам 1.5 т. събират и новите bambi bucket, които бяха купени за Ми-17 (използвани без проблем в миналогодишните пожари).

  • 3
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#2] от "Finland":

    Очевидно не знаете достатъчно. Двата бамби бакета, с които се гаси през миналото лято, са от 3 тона:


    Ген. Златко Златев: 4 вертолета в 4-те краища на страната ще спасят много животи

    20.08.2012

    [...]

    - Всъщност какво представлява т.нар. бамби-бакет?

    - Това е подвесна система, която се състои от своеобразен кош, побиращ 3 тона вода, и придържащи въжета, канадско производство. ВВС имат една система, другата е на МВР.

    [...]

    http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1511174

  • 4
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#2] от "Finland":

    И още веднъж:


    Генерал Златев: Ефектът от вертолетите е много голям

    Написано от Списание АЕРО

    СРЯДА, 04 ЮЛИ 2012

    [...]

    - Какви са най-важните мерки за безопасност?
    - Те са няколко. На първо място не трябва да се превишава максималното полетно тегло на съответната височина и температура. Което не е лесно, защото сутрин е 18 градуса, а през деня вече става 35. Това води до промяна в полезния товар от порядъка на няколкостотин килограма. Това влияе на зарядката с керосин, но ние сме близо до летището и това не ни притеснява. Гледаме да не променяме водата, която носим на всеки заход, а тя е три тона.

    [...]

    http://aeropress-bg.com/novini/36-news/1059-general-zlatev-efektt-ot-vertoletite-e-mnogo-golqm.html

  • 5
    trezven avatar :-?
    Трезвен

    А защо не и самолет за гасене на пожари? С оглед на натоварения летен сезон, един хеликоптер до никъде няма да стигне. Най-много 120-130 милиона да струва.

    Може да звучи много, но с настоящата администрация сигурно повече харчим за хартия, кламери и резервни части за депутатските мерцедеси...

  • 6
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#5] от "Трезвен":

    По ред причини. Самолетът-амфибия има нужда от обширни водни площи, за да зарежда с вода, а в България подходящите язовири не са твърде много. Голямото разстояние между точката на зареждане и точката на гасене води до по-високи разходи на време и гориво и намалява ефективността на самолета при гасенето. Хеликоптерът с бамби-бъкет може да зависва на произволни места и да зарежда от миниатюрни водоеми в начупени терени, недостъпни за самолети. Освен това противопожарният самолет-амфибия практически няма друго приложение, докато хеликоптерите с прикачени бамби-бъкети може да се ползват целогодишно за други цели. Действително са необходими поне три противопожарни хеликоптери, а вероятно и повече, но предполагам, че до доставянето на други паралелно ще се използват и машините на ВВС.

  • 7
    superbg avatar :-|
    superbg

    Като държава имаме нужда от такива машини, даже не 1 а поне 4-5 трябва да са.
    Цената им не е толкова голяма но много важни са експлоатационните разходи и времето на експлоатация между ремонтите. Руските машини по ТТ данни и показатели могат да превъзхождат всички останали но най-слабото им място илиза именно твърде високите експлоатационни разходи и честата нужда от обслужване и ремонти.
    Вижда ми се смешно да броиш 39 милиона лева за хеликоптер, а пък той да може да вдига само 0,8-1,5 тона. Такова малко количества вода може и да стигне за потушаване на горяща къща или малка площ някъде.
    При нашите големи пожари ни трябва машина с поне 2-3 тона товароносимост.

  • 8
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    До коментар [#6] от "Югозомби (цензуриран от "Икономедиа")":

    А как предишни години самолети на други държави гасят нашите пожари? Последно руските самолети май бяха в Средна гора като имаше пожари. Те като че ли са по-ефективни.

  • 9
    townboy avatar :-|
    townboy

    Стига вече с тези вартальоти и самальоти! 2013г е и сме членове на НАТО и ЕС.

  • 10
    superbg avatar :-|
    superbg

    До коментар [#8] от "Трезвен":

    Въобще не са по-ефективни, даже напротив. Просто Русия е голяма страна и ги има по много. В повечето европейски страни нямат дори и 1 самолет за такива цели. В онзи момент имаше пожари на много места в Европа и нямаше свободни машини в ЕС. Предложиха ни самолет от Русия и от Израел, но правителството прие предложението на руснаците.
    Руската машина кацаше да зарежда гориво и вода на гражданското летище до Пловдив и за 1 седмица такава яка сметка за гориво и летищни такси навъртя че почти изяде целият годишен бюджет за агенцията за борба с природните бедствия и аварии.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK