Среднощен експрес. Почти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Среднощен експрес. Почти

Надценката за пътуване в спалния вагон ще бъде с 10 лева над пътническия билет<br>

Среднощен експрес. Почти

30-те пословични нови спални вагона на БДЖ са почти на релсите

Калина Горанова
18792 прочитания

Надценката за пътуване в спалния вагон ще бъде с 10 лева над пътническия билет<br>

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Когато в края на 2011 г. бившият премиер Бойко Борисов "летя" по новата жп отсечка Крумово - Първомай със 160 км в час, той даде висока оценка за високоскоростното трасе към турската граница, което страната от години строи с европейски средства. Екстремното жп изживяване, което Борисов сподели с министрите си Ивайло Московски, Лиляна Павлова и Томислав Дончев, обаче не би било възможно без доставката на влак от Румъния, който да развие въпросната скорост. Обществена тайна е, че на местна почва просто няма такива вагони. Скоростта все още е в бъдеще време, тъй като единствените вагони, които могат да достигнат скорост 160 км в час - спалните вагони турско производство, все още не са в движение.

Всичките 30, вече пословични нови спални вагона на БДЖ вече са на местна почва, но все още нямат жп Акт 16. Уверенията на новия транспортен министър Кристиан Кръстев са, че това ще стане през май, тъй като вече е стартирана процедурата по издаване на разрешение за въвеждане в експлоатация, което се издава от Железопътната администрация към министерството. Спалните вагони ще се движат по линиите от София към Варна, Бургас, Добрич и Силистра, като надценката за легло във влака ще бъде 10 лева над пътническия билет. Вагоните обаче няма да напускат територията на страната, въпреки че спалният вагон изначално е подходящ за дълги пътувания в чужбина. Това твърди както изпълнителният директор на БДЖ Велик Занчев, така и изпълнителният директор на пътническото поделение Георги Иванов. Причината е, че те са закупени с пари от капиталов трансфер от държавата и ако излязат в международно съобщение, това ще се води нерегламентирана държавна помощ, тъй като договорът на "БДЖ - Пътнически превози" е за социална услуга, а превозите в чужбина са по-скоро с търговска цел. Общата стойност на договора е 32.2 млн. евро без ДДС. Вагоните са платени почти 100%, като в момента се изчислява неустойката, която ще плати производителят, като по думите на Занчев тя ще бъде около 2 млн. евро.

Една исторически придобивка  

Спалните вагони на БДЖ, изработени от турския вагоноремонтен завод TÜVASAŞ, се превърнаха в истинска историческа придобивка за железницата. Заводът печели обществената поръчка през 2008 г. През втората половина на 2009 г. министерството вече се ръководи от ГЕРБ и първият им транспортен министър Александър Цветков обяви предишната поръчка за рециклиране на 30 спални вагона от швейцарската компания "Арвекс" за скандална, а срещу един от бившите изпълнителни директори на БДЖ - Христо Монов, започна разследване и наказателно производство.

Така Цветков подписва договора с турския завод, като сроковете за изработването им е средата на 2012 г. Проблем обаче се оказва сертифицирането на вагоните, като междувременно наличните спални вагони на превозвача дотолкова са амортизирани, че компанията вече не може да предлага тази услуга на клиентите си.

Леко, епично 

"Техническите изисквания за изработката към датата на договора не са тези, по които сега се издава сертификацията", се опита да обясни директорът на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" Веселин Василев. Причината е, че в хода на договора се взема решение новите вагони да отговарят на последните европейски изисквания, които ще са задължителни от 1 юни 2017 г. Така паралелно с изграждането им тръгва тромава съгласувателна процедура за получаването на европейски лиценз. По думите на Ерол Енал, изпълнителен директор на TÜVASAŞ, забавянето е дошло от производителите на части, които все още са работили по старите стандарти и е трябвало да актуализират продукцията си по новите европейски изисквания.

"За нас беше въпрос на престиж. Тази поръчка може да ни доведе нови клиенти, тъй като в Европа все още няма подобен вагон, изработен по всички най-нови европейски стандарти", отговори Енал на въпроса защо не са поискали актуализиране на цената, след като се е разбрало, че техническите спецификации по договора ще трябва да бъдат променени.

Сега остава вагоните наистина да тръгнат по българските жп линии. Въпреки че няма да излизат извън територията на страната, скоростта на българския жп транспорт (все пак за вагоните ще са нужни и подходящи скоростни локомотиви) предразполага към нещо повече от дълга дрямка.

Когато в края на 2011 г. бившият премиер Бойко Борисов "летя" по новата жп отсечка Крумово - Първомай със 160 км в час, той даде висока оценка за високоскоростното трасе към турската граница, което страната от години строи с европейски средства. Екстремното жп изживяване, което Борисов сподели с министрите си Ивайло Московски, Лиляна Павлова и Томислав Дончев, обаче не би било възможно без доставката на влак от Румъния, който да развие въпросната скорост. Обществена тайна е, че на местна почва просто няма такива вагони. Скоростта все още е в бъдеще време, тъй като единствените вагони, които могат да достигнат скорост 160 км в час - спалните вагони турско производство, все още не са в движение.

Всичките 30, вече пословични нови спални вагона на БДЖ вече са на местна почва, но все още нямат жп Акт 16. Уверенията на новия транспортен министър Кристиан Кръстев са, че това ще стане през май, тъй като вече е стартирана процедурата по издаване на разрешение за въвеждане в експлоатация, което се издава от Железопътната администрация към министерството. Спалните вагони ще се движат по линиите от София към Варна, Бургас, Добрич и Силистра, като надценката за легло във влака ще бъде 10 лева над пътническия билет. Вагоните обаче няма да напускат територията на страната, въпреки че спалният вагон изначално е подходящ за дълги пътувания в чужбина. Това твърди както изпълнителният директор на БДЖ Велик Занчев, така и изпълнителният директор на пътническото поделение Георги Иванов. Причината е, че те са закупени с пари от капиталов трансфер от държавата и ако излязат в международно съобщение, това ще се води нерегламентирана държавна помощ, тъй като договорът на "БДЖ - Пътнически превози" е за социална услуга, а превозите в чужбина са по-скоро с търговска цел. Общата стойност на договора е 32.2 млн. евро без ДДС. Вагоните са платени почти 100%, като в момента се изчислява неустойката, която ще плати производителят, като по думите на Занчев тя ще бъде около 2 млн. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    pipera avatar :-P
    Пипера е много лют

    Хм, с това заглавие човек се сеща за някакви анадолски мурафети

  • 2
    unforgiven avatar :-|
    unforgiven

    Ами едно пътуване от порядъка на 8-9 часа от София до Варна кратко ли е?Това е някаква лудост като се има в пред вид в друга държава, с друго транспортно средство за това време какъв път може да се измине!

  • 3
    10001 avatar :-|
    d10001

    е какъв път.....от америка до европа :)

  • 4
    izabell avatar :-|
    izabell

    Е днес ритъма го задава вече киното;)

  • 5
    guten.sabahlian avatar :-|
    guten.sabahlian

    Бойко Борисов "летя" по новата жп отсечка Крумово, после с Плевнелиев откриха скоростната жп отсечка Пловдив - Димитровград, след 3 месеца от БДЖ съобщиха, че влаковете не се движат с повече от 60км/ч защото разписанието не е променено, зер за 2 години строеж никой в БДЖ не се сети да начатка ново разписание, а наскоро с очите си видях, че трасето е разкопано заради някакъв мост който е по-нисък от необходимито за "влака стрела", та сега ще се прави нов мост за не знам колко милиона...
    "Ars Gratia Artis"

  • 6
    tri avatar :-|
    tri

    След повече от година мислене, БДЖ успяха да скалъпят някаква правдоподобна история. Странното и направо страшно е когато истината за една такава скандална сделка през цялото това време усилено се коментираше и можеше да се прочете свободно по форумите а журналистите се правеха на ударени и не проявиха никакъв интерес, позволявайки да бъде заметен скандала. Сега ни залъгват с някакви чешмички, бани, микровълнови представени като невиждани технологични нововъведения. Но тях ги имаше и в бракуваните вече спални вагони, на представянето, на които преди няколко години журналистите също ахкаха.
    Пропиляхме 60 млн за 30 ненужни спални вагони, при положение, че за вътрешните линии са ни нужни не повече от 10. Вагони, които никога няма да видим да се движат със заложените скорости след като няма нито път, нито локомотиви за тях. Сега се чудят какво да ги правят и къде да ги закачат а работещи в БДЖ се шегуват, че ще отидат за резервни части, следвайки съдбата на златните Siemens. Журналистите и за тях се правят на ударени а не направят едно разследване колко Siemens са в движение и в какво състояние са тези, които още се движат. Вместо да закупят локомотиви и пътнически вагони за дългите и печеливши дестинации, които в момента пътуват полупразни заради мизерните условия и ниски скорости, някой в министерството взима малоумното на пръв поглед но явно много доходно за него решение да се купят вагони, за услуга с ограничено търсене защото видиш ли през трите летни месеца, няколкото спални вагона (вече бракувани) не достигали.
    Покупката на тези спални вагони е като опит на държава да реши проблемите на обезлюдяващо се село, до което се стига само черен път, като се купят 50 инчови плазми при положение, че електричеството не достига за захранване и на една крушка. И купува не една 1 ами цели 30, при положение, че са населени само 5 къщи.

  • 7
    rumenvl avatar :-|
    rumenvl

    Може би отново в БДЖ ще може да се пътува в спален вагон.
    Тази екстра от години я няма.

  • 8
    vestonosec avatar :-|
    vestonosec

    Чак пък от години.

  • 9
    gost22 avatar :-P
    gost22

    [quote#1:"Subcomandante Carlos"]Хм, с това заглавие човек се сеща за някакви анадолски мурафети[/quote]
    Именно де, като дойде онзи със сметката за вагоните...

  • 10
    antonvalkov avatar :-|
    Anton Valkov

    За икономиката е много по-важно да се "лети" от Крумово до Първомай, отколкото от София до Пловдив (например) :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.