Среднощен експрес. Почти

30-те пословични нови спални вагона на БДЖ са почти на релсите

Надценката за пътуване в спалния вагон ще бъде с 10 лева над пътническия билет<br>
Надценката за пътуване в спалния вагон ще бъде с 10 лева над пътническия билет<br>
Надценката за пътуване в спалния вагон ще бъде с 10 лева над пътническия билет<br>    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Надценката за пътуване в спалния вагон ще бъде с 10 лева над пътническия билет<br>    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА

Когато в края на 2011 г. бившият премиер Бойко Борисов "летя" по новата жп отсечка Крумово - Първомай със 160 км в час, той даде висока оценка за високоскоростното трасе към турската граница, което страната от години строи с европейски средства. Екстремното жп изживяване, което Борисов сподели с министрите си Ивайло Московски, Лиляна Павлова и Томислав Дончев, обаче не би било възможно без доставката на влак от Румъния, който да развие въпросната скорост. Обществена тайна е, че на местна почва просто няма такива вагони. Скоростта все още е в бъдеще време, тъй като единствените вагони, които могат да достигнат скорост 160 км в час - спалните вагони турско производство, все още не са в движение.

Всичките 30, вече пословични нови спални вагона на БДЖ вече са на местна почва, но все още нямат жп Акт 16. Уверенията на новия транспортен министър Кристиан Кръстев са, че това ще стане през май, тъй като вече е стартирана процедурата по издаване на разрешение за въвеждане в експлоатация, което се издава от Железопътната администрация към министерството. Спалните вагони ще се движат по линиите от София към Варна, Бургас, Добрич и Силистра, като надценката за легло във влака ще бъде 10 лева над пътническия билет. Вагоните обаче няма да напускат територията на страната, въпреки че спалният вагон изначално е подходящ за дълги пътувания в чужбина. Това твърди както изпълнителният директор на БДЖ Велик Занчев, така и изпълнителният директор на пътническото поделение Георги Иванов. Причината е, че те са закупени с пари от капиталов трансфер от държавата и ако излязат в международно съобщение, това ще се води нерегламентирана държавна помощ, тъй като договорът на "БДЖ - Пътнически превози" е за социална услуга, а превозите в чужбина са по-скоро с търговска цел. Общата стойност на договора е 32.2 млн. евро без ДДС. Вагоните са платени почти 100%, като в момента се изчислява неустойката, която ще плати производителят, като по думите на Занчев тя ще бъде около 2 млн. евро.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pipera avatar :-P
    Пипера е много лют
    • - 16
    • + 8

    Хм, с това заглавие човек се сеща за някакви анадолски мурафети

    Нередност?
  • 2
    unforgiven avatar :-|
    unforgiven
    • - 5
    • + 40

    Ами едно пътуване от порядъка на 8-9 часа от София до Варна кратко ли е?Това е някаква лудост като се има в пред вид в друга държава, с друго транспортно средство за това време какъв път може да се измине!

    Нередност?
  • 3
    10001 avatar :-|
    d10001
    • - 1
    • + 23

    е какъв път.....от америка до европа :)

    Нередност?
  • 4
    izabell avatar :-|
    izabell
    • - 1
    • + 3

    Е днес ритъма го задава вече киното;)

    Нередност?
  • 5
    guten.sabahlian avatar :-|
    guten.sabahlian
    • - 2
    • + 31

    Бойко Борисов "летя" по новата жп отсечка Крумово, после с Плевнелиев откриха скоростната жп отсечка Пловдив - Димитровград, след 3 месеца от БДЖ съобщиха, че влаковете не се движат с повече от 60км/ч защото разписанието не е променено, зер за 2 години строеж никой в БДЖ не се сети да начатка ново разписание, а наскоро с очите си видях, че трасето е разкопано заради някакъв мост който е по-нисък от необходимито за "влака стрела", та сега ще се прави нов мост за не знам колко милиона...
    "Ars Gratia Artis"

    Нередност?
  • 6
    tri avatar :-|
    tri
    • - 7
    • + 44

    След повече от година мислене, БДЖ успяха да скалъпят някаква правдоподобна история. Странното и направо страшно е когато истината за една такава скандална сделка през цялото това време усилено се коментираше и можеше да се прочете свободно по форумите а журналистите се правеха на ударени и не проявиха никакъв интерес, позволявайки да бъде заметен скандала. Сега ни залъгват с някакви чешмички, бани, микровълнови представени като невиждани технологични нововъведения. Но тях ги имаше и в бракуваните вече спални вагони, на представянето, на които преди няколко години журналистите също ахкаха.
    Пропиляхме 60 млн за 30 ненужни спални вагони, при положение, че за вътрешните линии са ни нужни не повече от 10. Вагони, които никога няма да видим да се движат със заложените скорости след като няма нито път, нито локомотиви за тях. Сега се чудят какво да ги правят и къде да ги закачат а работещи в БДЖ се шегуват, че ще отидат за резервни части, следвайки съдбата на златните Siemens. Журналистите и за тях се правят на ударени а не направят едно разследване колко Siemens са в движение и в какво състояние са тези, които още се движат. Вместо да закупят локомотиви и пътнически вагони за дългите и печеливши дестинации, които в момента пътуват полупразни заради мизерните условия и ниски скорости, някой в министерството взима малоумното на пръв поглед но явно много доходно за него решение да се купят вагони, за услуга с ограничено търсене защото видиш ли през трите летни месеца, няколкото спални вагона (вече бракувани) не достигали.
    Покупката на тези спални вагони е като опит на държава да реши проблемите на обезлюдяващо се село, до което се стига само черен път, като се купят 50 инчови плазми при положение, че електричеството не достига за захранване и на една крушка. И купува не една 1 ами цели 30, при положение, че са населени само 5 къщи.

    Нередност?
  • 7
    rumenvl avatar :-|
    rumenvl
    • - 4
    • + 8

    Може би отново в БДЖ ще може да се пътува в спален вагон.
    Тази екстра от години я няма.

    Нередност?
  • 8
    vestonosec avatar :-|
    vestonosec
    • - 1
    • + 6

    Чак пък от години.

    Нередност?
  • 9
    gost22 avatar :-P
    gost22
    • - 1
    • + 4

    [quote#1:"Subcomandante Carlos"]Хм, с това заглавие човек се сеща за някакви анадолски мурафети[/quote]
    Именно де, като дойде онзи със сметката за вагоните...

    Нередност?
  • 10
    antonvalkov avatar :-|
    Anton Valkov
    • - 2
    • + 9

    За икономиката е много по-важно да се "лети" от Крумово до Първомай, отколкото от София до Пловдив (например) :)

    Нередност?
Нов коментар