Хардуерът бавно движи IT пазарa
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хардуерът бавно движи IT пазарa

Хардуерът бавно движи IT пазарa

Лаптопите и умните мобилни устройства са най-популярни в България, докато десктоп компютрите продължават да спадат през 2012 г., показва изследване на IDC

Юлиян Арнаудов
5505 прочитания

© Анелия Николова


Българският пазар на IT отчита ръст от 2.8% през 2012 г. на годишна база, като водещ фактор продължават да са доставките на хардуер, показват данните на изследователската фирма "IDC България". Цялостната обстановка продължава да е несигурна, като водещи фактори са слабият икономически растеж, високите нива на безработица и свитото потребление. От "IDC България" очакват външните фактори малко да се подобрят, като например да се увеличи потреблението и чуждестранните инвестиции в страната. Отчита се значително изоставане на ИТ услугите спрямо предварителните прогнози преди кризата, която се отразява силно негативно на този сегмент. Тенденцията се очаква да продължи и през 2013 г. Изследователската фирма прогнозира 6.7% средногодишен ръст на ИТ пазара в България до 2017 г.

"Организациите няма да спрат да харчат, но ще продължават да бъдат предпазливи по отношение на разходите си и пазарът ще бъде най-вече по отношение обновяване на съществуващите системи", коментира Нели Вачева, управител на "IDC България".

Кризата на PC-тата продължава

Трудностите и слабите доставки на PC компютрите се запазват и през 2012 г., като този сегмент отчита 14% спад на годишна база. Лаптопите компенсират това понижение, като отчитат ръст от 13.6%. Настолните машини заемат една трета от пазара, като те са задминати от преносимите устройства, които заемат две трети. Специфичното за България е, че обикновено се консумира едно устройство, което в повечето случаи е лаптоп и е на цена до 1000 лева, коментира Евелин Стоев, старши анализатор в "IDC България". В Западна Европа и САЩ тенденцията е един потребител да разполага поне с лаптоп, смартфон и понякога таблет и/или настолен компютър. Това се дължи донякъде и на факта, че средната цена на РС в Западна Европа е по-висока, отколкото средната цена на преносим компютър в България.

Продажбите на лаптопи се влияят частично от навлизането на таблети. Новите устройства със сензорни екрани оказват директно влияние на продажбите при преносимите компютри с до 13-инчови дисплеи. При по-големите потребителите се замислят дали им трябва нов лаптоп, или да си вземат таблет. В България към края на миналата година на 3.5 лаптопа се е продавал един таблет. Но поради ниската база този тип мобилни устройства отчита по-висок ръст спрямо преносимите компютри.

Преди кризата България беше единствената среда, в която най-големия сегмент като приходи и бройки бяха монохромните, едноцветни принтери, коментират от IDC. След нея потребителите спряха да купуват лазерни устройства и най-големият сегмент станаха мастилените многофункционални принтери. Едва през 2012 г. пазарът започна леко да се нормализира, като продажбите на мастилени принтери спаднаха, а лазерните си възвърнаха позициите.

Стабилните смартфони

Стабилният растеж при смартфоните продължава да движи пазара на мобилни телефони и през изминалата 2012 г. Целият сегмент е нараснал с 10% през 2012 г. спрямо предходния период. Обикновените телефони отчитат минимален спад от 0.2%, докато смартфоните растат с 31.7%. Според Любомир Димитров, младши анализатор в "IDC България", тенденцията е да расте делът на умните телефони спрямо общия брой мобилни устройства. Колкото повече смартфоните заемат този пазар, толкова по-умерен ще бъде темпът на увеличение. Любопитен факт е, че малка част от тези умни телефони се купуват заедно с пакети за мобилен интернет и вместо него устройствата се ползват през WiFi мрежи.

Пазар на компютри в България през 2012 г.
Източник: IDC България

Българският пазар на IT отчита ръст от 2.8% през 2012 г. на годишна база, като водещ фактор продължават да са доставките на хардуер, показват данните на изследователската фирма "IDC България". Цялостната обстановка продължава да е несигурна, като водещи фактори са слабият икономически растеж, високите нива на безработица и свитото потребление. От "IDC България" очакват външните фактори малко да се подобрят, като например да се увеличи потреблението и чуждестранните инвестиции в страната. Отчита се значително изоставане на ИТ услугите спрямо предварителните прогнози преди кризата, която се отразява силно негативно на този сегмент. Тенденцията се очаква да продължи и през 2013 г. Изследователската фирма прогнозира 6.7% средногодишен ръст на ИТ пазара в България до 2017 г.

"Организациите няма да спрат да харчат, но ще продължават да бъдат предпазливи по отношение на разходите си и пазарът ще бъде най-вече по отношение обновяване на съществуващите системи", коментира Нели Вачева, управител на "IDC България".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    petrofff avatar :-|
    petrofff

    Хора, научете ги тези пълни членове. Кажете сега, хардуерът ли движи пазара или пазарът хардуера?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Сещам се за оня лаф - бавно , но славно. ...

  • 3
    ivanharalanov avatar :-P
    Иван Хараланов

    Според мен- голяма част от смартфоните се ползват най-вече с имиджова цел.

    Съмнявам се, че всички i потребители познават (и използват) пълната функционалност на устройствата си...

  • 4
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    [quote#1:"petrofff"]Хора, научете ги тези пълни членове. Кажете сега, хардуерът ли движи пазара или пазарът хардуера? [/quote]

    Ти пък ;-) Естествено, че хардуеро движи пазаро :-)

  • 5
    42 avatar :-|
    42

    До коментар [#3] от "Иван Хараланов":

    Ползваме, що да не ползваме смартфоните. Глобул ни побутнаха в нашето семейство като пуснаха безплатен интернет на служебната карта. Щом имах безплатен интернет си напазарувах Нокия Н9. Като я разгледах прецених че това си е малък компютър и с жена ми изхвърлихме домашното РС и бюрото за него в мазето и едва ли ще си купим ново такова. Тъщата отдавна извърли нейното РС и го смени с лаптоп, а сега като ме гледа с телефона, очаквам скоро да изхвърли и лаптопа.

  • 6
    xps avatar :-P
    xps

    До коментар [#5] от "42":

    А за жената има ли Нокия Н9 :))))

    Иначе едно от основните достойнства на смартфона е четене на вицове, преглед на пощата и разговори с тъщата, по възможност видео разговор :)))))))))))))))))


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK