Забавено от Carrefour (допълнена)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Забавено от Carrefour (допълнена)

Забавено от Carrefour (допълнена)

Гръцкият представител на веригата за Балканите отлага плащания към доставчици заради експанзията си

26594 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Гръцкият представител на Carrefour в момента не плаща почти на никой от доставчиците си в България, оправдавайки се с временни финансови затрудения, съобщиха в сряда няколко производители, цитирани от "Регал". Информацията беше потвърдена и от разговори на "Капитал Daily" с доставчици.

Сумата на просрочените плащания към местни компании вероятно е от порядъка 20-30 млн. лв., като средното забавяне е около 40-45 дни. Временните затруднения на веригата вероятно са заради балканската експанзия на компанията - собственик на франчайз правата - Marinopoulos Group.

Колко е забавянето

Дружеството "КМБ България", което представлява Carrefour в нашата страна, бави плащанията си от януари, показаха разговори с десетки компании. От миналата пролет то е еднолична собственост на Marinopoulos Group. В началото на април то е опитало да удължи срока на отложените плащания, а тези дни е започнало и да отказва вече потвърдени заявки за стока, съобщи "Регал". Заради забавянията много доставчици изпитват финансови затруднения, а други направо спират да работят с веригата.

Доставчик разказа пред "Капитал Daily", че в договорите е предвидено плащане от страна на "КМБ България" в рамките на 55 дни за нехранителни стоки и на 30 дни за хранителните. Средното просрочие е 45 дни. Ако то се добави към допустимите срокове за плащане, става ясно, че не са получени суми за доставени преди 100 дни артикули.

"Действително имахме оплаквания, че от Carrefour бавят плащания. Ние им изпратихме и официално писмо, те ни отговориха, че разбират, но имат затруднения", коментира заместник-председателят на Асоциацията на млекопреработвателите в България Симеон Присадашки.

Картината явно е шарена и специално при хранителните стоки все пак някои производители получават суми.

"Различно е, на големите гледат да плащат по-рано, на по-малките бавят суми, а на някои не плащат. То няма и как да се свържеш с тях, пишем писма, търсим ги, но нищо не можем да направим, неоткриваеми са", коментира представител на хранителната индустрия.

Производител от месопреработвателния бранш каза, че поне той не знае да има забавяне на плащания от Carrefour, но веригата поставя на компаниите "убийствени условия".

"Капитал Daily" потърси коментар по темата от "КМБ България". Поставените въпроси баха следните:

- Какви са причините за забавените с няколко месеца плащания към доставчици? - Кога ще бъдат издължени сумите? - Има ли спрени доставки от страна на определени производители за обекти на Carrefour?
Ден след излизането на статията публикуваме пълния отговор на Carrefour по поставените въпроси (виж прикачения файл).

(Статията е актуализирана на 17 април)

Спиране на поръчки

"В понеделник (15 април) ни спуснаха заявка за стока, във вторник я отмениха, оправдавайки се с финансови затруднения", съобщи партньор на компанията. Той добави, че веригата е решила да съкрати складовите си наличности и е започнала да спира поръчките точно преди великденските празници, когато много компании са се надявали да направят добри обороти в магазините й. "Просто прекалиха, като се има предвид, че вече от няколко месеца ни бавят плащанията, а ние продължаваме да работим с тях", добави той.

"Миналата седмица много доставчици са получили по мейлите си искане спешно да подпишат анекс, който де факто удължава срока на плащане", разказва  източник. Той обяснява, че ако при храните обичайният срок за плащане е бил 30 дни и то е трябвало да бъде извършено в петъка на седмицата на падежа, сега задължението се измества за петъка на месеца на падежа. "Така, ако се пада да ви платят на 2 април, вече ще могат да бавят плащането до 26 април", добави той. Друг доставчик обясни, че му е обещано плащане на забавените суми, ако подпише анекса за удължаване на сроковете.

Какво да се прави

"От декември 2012 г. аз не съм получил нито лев плащане за стоката си. През март успях да уредя среща с представител на фирмата. В резултат ми представиха нов договор, в който имаше допълнителни утежняващи клаузи. Отговорих, че ще го подпиша, но само ако получа правото да нанеса корекции в ценовата листа на продукцията си. Беше ми отказано. Преди десетина дни получих по мейла писмо, с което съм уведомен, че плащанията към мен ще се забавят с още около месец. Въвежда ми се и допълнителна логистична такса 1% върху всяка фактура. В това няма никаква логика, защото аз доставям стоката си директно по магазините", разказа собственикът на фирма за хранителни стоки. В момента той е спрял да зарежда веригата.

Дилемата дали да продължават стои пред всички най-малкото защото заради временни проблеми на веригата никой не иска трайно да зачеркне отношенията си с нея.

"Какъв ни е изборът? Останаха само веригите, малките квартални магазини замират, коментира представителят на месния бранш ситуацията.

Доставчици, които обмисляли да спрат зарежданията, получили неофициални уверения, че до края на месеца ще получат дължимите за март суми. Това временно ги успокоило и решили да изчакат още 2 седмици.

Всъщност забавените плащания не са нов проблем за българския пазар. Пионер в дисциплината беше "Пикадили", където месеци преди продажбата й от сръбския собственик Мирослав Мишкович на белгийската Delhaize изтеглящият се инвеститор просто си прибра кешови средства. Явлението е било присъщо и на по-малки вериги като "Фамилия", "Европа" и т.н.

Версиите защо

Първите индикации за финансови проблеми с "КМБ България" започнаха да се появяват още през септември миналата година. Тогава отделни банки са отказвали на доставчици да застраховат плащанията им от Carrefour, макар че го правят за другите търговски вериги, каза източник, цитиран от "Регал".

Заради липсата на яснота в средите на производители и търговци се ширят различни версии за затрудненията на "КМБ България", но преобладава тезата за бързо разрастване. Според най-популярната причината е скорошната покупка на албанската верига магазини Euromax от страна на Marinopoulos Group. Сделката бе за 23 супермаркета и бе обявена в края на март. След като миналата година бе отворен и първият обект на Carrefour в Скопие, в момента започва и експанзия в Сърбия.

Успоредно с това върви и ударно разрастване в България. В рамките на няколко месеца компанията отвори три хипермаркета - в Bulgaria Mall, в Paradise Center и в Стара Загора, а също и в супермаркети в различни градове (виж карето). Оборудването и зареждането на магазините вероятно също е натежало финансово. А хипотезата е, че отварянето на новите обекти е било нужно, за да изпълни дружеството ангажиментите към франчайз партньора си Garrefour.
В България веригата е сред средно големите. По неофициална информация от пазара приходите й за миналата година са били около 250 млн. лв., което с добавените обекти означава месечен оборот от над 20 млн. лв.

Веригата в България

В България работят 18 магазина под марката Carrefour в два формата - супермаркети и хипермаркети. Последният отворил бе хипермаркет в новооткрития мол Paradise Center в София. Освен него през първото тримесечие "КМБ България" трябваше да открие и още три супермаркета - в столичния квартал "Изток", в бургаския "Меден рудник" и на мястото на бившето кино "Европа палас" в центъра на столицата. Последният още не е отворил. Планове за експанзията на веригата тази година още не са обявени, но оперативният директор Кристиян Шарита обясни, че фокусът ще е софийският пазар. Освен в столицата Carrefour има обекти и в Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора, където влезе с хипермаркет в проекта City Mall в края на 2012 г.

Според източници на "Капитал Daily" в София веригата ще пренаеме и два магазина на марката Roda (бранд на словенската компания Mercator), които скоро ще бъдат освободени заради изтеглянето на словенците от България. Става въпрос за супермаркет в Студентски град и част от хипермаркета в ритейл парка "Владимир Вазов". От "КМБ България" не коментираха информацията.

Прикачен файл

Гръцкият представител на Carrefour в момента не плаща почти на никой от доставчиците си в България, оправдавайки се с временни финансови затрудения, съобщиха в сряда няколко производители, цитирани от "Регал". Информацията беше потвърдена и от разговори на "Капитал Daily" с доставчици.

Сумата на просрочените плащания към местни компании вероятно е от порядъка 20-30 млн. лв., като средното забавяне е около 40-45 дни. Временните затруднения на веригата вероятно са заради балканската експанзия на компанията - собственик на франчайз правата - Marinopoulos Group.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

52 коментара
  • bozatabre

    Егати изнудвачите. Няма да пазарувам от тях. Това изнудване може само да влоши качеството на продуктите, които производителите доставят.

  • 2
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    честито на доставчиците! Няма откачане вече!

  • 3
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    честито на доставчиците! Няма откачане вече!

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#3] от "toshiro":

    Има откачане, има, като начало една тояга и по задника на пишман бизнесмените, а после и дела за просрочване и несъстоятелност могат да им спретнат....
    Капитализъм, котенца, капитализъм, "пре.би другарчето" е основния лозунг!!!

  • 5
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29

    Да очакваш от грък коректност е също толкова нерелеастично, колкото да очаваш, че ще си върнат кредитите към ЕС. Чудя им се, че продължават да работят с Карфур.

  • Лео

    Не разбирам производителите, които се притесняват, че продукцията им ще остане нереализирана... Всички се храним, всички пазаруваме, дали от Карфур или не - няма значение... обаче нали имат договор с тази верига, обещали са им някакви количества, а и са им взели едни пари, за да влязат там - няма откачане сега... А кварталните магазинчета измряха заради такива вериги... Вместо производителите да се обединят и да направят хипермаркети за български стоки, те чакат някой да им сваля звезди... ама къде ти обединение у нас... Ей сега им свалиха звездите и настана мрак...

  • 7
    pipera avatar :-?
    Пипера е много лют

    тия гърци се крият все зад марки като IKEA, Carrefour и т.н., в момента една купчина византийски фирми уволняват българи и назначават грънци от Гърция - време е ВМРО да ги почне с рекета, както е било преди сто години в Егейска Македония и Солун.

  • 8
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Ако забавят плащанията още 1 седмица.. и може Карфур да осъмне с празни щандове.. А оттам до "дава се под наем" пътя е много кратък..

  • 9
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Логично. Веригите откриха повече магазини отколкото пазара може да поеме. Все пак това са огромни магазини, с доста внушителна сума за режийни разходи и при тази експанзия беше въпрос на време да почнат да гърмят. Досега покриваха всичко с невероятно големия брой такси, които събират от доставчиците, но всичко е до време. Кауфланд им сваля цените до изпиляване и при тези малки маржове се изискват безумни обороти за да се държиш над водата. Според мен още ще изгърмят, ако не почнат да затварят обекти. А Производителите да не плачат много, защото и те играят същия филм към своите доставчици. Средния срок в който си получават парите рекламните агенции е около 90 дни. И то при коректните.

  • 10
    nockout avatar :-|
    nockout

    Предвид всеобщите протести спрямо монополи и тем подобни кръвопийци от българската икономика, се чудя кога някой ще се заеме и с ''въздесъщите'' вериги. Извиват ръцете на производители и по-малки търговци, отношението и заплащането на персонала няма да го коментирам даже, изнасянето на печалбите или излизане на невероятни загуби а относно криенето на ДДС мога да кажа, че бързо са го усвоили, като справка фактурите на Метро които са с по два номера на фактура, о още и още ....

    До капитал: в последния абзац имате правописна (най - вероятно техническа) грешка ---> Garrefour.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.