С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 17 апр 2013, 19:10, 8728 прочитания

Стандартно за Carrefour, неприемливо за доставчиците

Веригата опитва да удължи срока за плащания с 20-30 дни, което е нетипично дълго за останалите търговци и тежко за производителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ден след новината, че френската търговска верига Carrefour е забавила с месеци плащания към български доставчици, от компанията представител на марката - "КМБ България", реагираха, че случващото се е стандартна търговска практика в Западна и Централна Европа.

Оттам допълниха, че ръстът на доставчиците и на техните обороти в Carrefour е довел и до увеличение на административните процеси, но целта е да се подобри организацията на работа. Не коментираха обаче твърденията, че в основата на забавените плащания стои бързата експанзия на веригата на Балканите.


Междувременно производители и дистрибутори, които работят с "КМБ България", посочиха, че компанията опитва да предоговори генерално сроковете за разплащане, като ги удължи с 20-30 дена. По думите им това е изолиран случай на пазара, докато останалите вериги продължават да спазват стандартните периоди - 30-35 дни за хранителни продукти и 50-55 дни за нехранителни.

Случаят с Carrefour

Партньори на Carrefour обявиха, че веригата бави текущите си плащания средно с 45 дни, като в някои случаи все още дължи пари за стоки, доставени през януари. Освен това много от тях са получили по пощата анекс към договорите си с "КМБ България", който опитва да превърне отлагането на плащанията с 20-30 дни в стандартна практика.

Получаването му съвпада с годишните преговори между търговци и доставчици, при които се уговарят нови условия за работа, включително срокове за разплащане и отстъпки при доставки.  За повечето вериги зимните и пролетните месеци са именно такъв период, а дистрибуторите го определят като "време за извиване на ръце".



"В анекса на "КМБ България" пишеше: "Очакваме да го върнете подписан." Но ние нямаме никакво задължение и намерение да се съгласим с него", обясни доставчик на Carrefour и допълни, че това мнение е споделено и от други колеги, с които е общувал.

Фирма от хранителния сектор, която работи с веригата, разказа, че до момента всяка пусната фактура се е плащала до 30 дни по-късно. Тоест ако е пусната на второ число от месеца, плащането е постъпвало на второ число следващия месец. При новите условия на "КМБ България" обаче занапред плащанията в подобен случай ще идват не в началото, а в края на следващия месец, т.е. отсрочката вече нараства до 60 дни.

Според компанията, пожелала анонимност, при бързооборотния бизнес, какъвто са храните, подобни срокове може буквално да фалират много производители.

Как плащат веригите

Представители на сектора обясниха, че в страната, а и в чужбина сроковете за плащане са почти еднакви. За свежите хранителни продукти този срок е най-кратък - около 30 дни, а за нехранителните - около 50, най-много 60.

"Това са максималните срокове, при които производителите могат да оцеляват финансово. Всяко забавяне и с 10 дни може да се окаже фатално и да събори предприятието", обясни мениджър на голяма търговска верига. Затова и през годините в Европа се е стигнало до баланс - кой е пределният срок, който доставчикът може да издържи. Търговските вериги в страната работят с почти еднакви срокове на плащане и никоя друга извън Carrefour не е поискала удължаване, показа и анкета на "Капитал Daily" сред доставчици. Затова и те намират обясненията на "КМБ България", че въвежда стандартни за Западна и Централна Европа практики, за неоснователни.

Доставчиците се позовават и на промени в Търговския закон от края на февруари, които наложиха 60-дневен срок за плащания по търговски сделки. Представител на българска търговска верига посочи, че макар и текстовете да допускат по изключение и по-дълги срокове, като цяло са внесли ред на пазара. Но законът може да доведе до съдебни спорове, а при работа между партньори ключови са комуникацията и търсенето на изгоден за двете страни баланс.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Дяловите инвестиции в Централна и Източна Европа растат, но не и в България Дяловите инвестиции в Централна и Източна Европа растат, но не и в България

През 2018 г. фондовете с фокус върху региона са набрали 1.8 млрд. евро и са вложили 2.7 млрд. евро

21 авг 2019, 647 прочитания

Депозитите нарастват, но лихвите остават ниски Депозитите нарастват, но лихвите остават ниски

По-голямо предлагане на жилища и потенциално забавяне на растежа на цените прогнозира БНБ

21 авг 2019, 810 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Да префасонираме Facebook

Социалната мрежа отново прави редизайн, този път за да категоризира по-добре потребителските интереси

Бързи, спортни, дигитални

Пазарът на спортни карти бързо набра скорост и се появиха още две нови компании

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда