Биохраните Harmonica отчетоха 2.5 млн. лева оборот за 2012
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Биохраните Harmonica отчетоха 2.5 млн. лева оборот за 2012

Мандрата в Мало Бучино преработва по два тона сурово мляко на ден<br>

Биохраните Harmonica отчетоха 2.5 млн. лева оборот за 2012

Производителите им очакват ръст от 20% през тази година

Мара Георгиева
16662 прочитания

Мандрата в Мало Бучино преработва по два тона сурово мляко на ден<br>

© Красимир Юскеселиев


Масло и млечни напитки с горски плодове ще бъдат следващите биопродукти на пазара с марката Harmonica. Сред най-новите предложения на българския бранд са рачел, кисели млека за пиене с различни вкусове, сиропи от рози, касис, ягоди и малини.

Това съобщиха Любомир Ноков и Методи Методиев - собственици на мандра "Мегал 2001" в с. Мало Бучино, в която се произвеждат част от продуктите. Мандрата организира специален Ден на отворените врати. "През 2012 г. имаме оборот от 2.5 млн. лв. През тази година очакваме около 20% ръст", уточни Любомир Ноков. "Мегал 2001" е втората мандра в страната, сертифицирана за биопроизводство, и първата, която предложи биопродукти на българския пазар, уточни зооинженерът и консултант Тенчо Христов.

Първото био кисело мляко

Harmonica се появява на 8 септември 2008 г. (през същата година е построена и мандрата). Днес с бранда се предлагат 25 - 30 вида биохрани. Суровото мляко се доставя от две сертифицирани биокравеферми в Троянския Балкан – на семействата Данчеви и Чернокожеви. Животните се отглеждат по естествен за тях начин: през пролетта и лятото - паша на открито, през зимата - чиста храна, произведена от самите фермери. Суровината пътува със специална цистерна до "Мегал 2001" в Мало Бучино, където екип от технолози, микробиолози и мандраджии я превръща в кисело мляко, айрян или пастьоризирано прясно мляко например при стриктно спазване на традиционните български технологии. Капацитетът на мандрата е преработка на два тона сурово мляко на ден. Останалите предложения с бранда Harmonica се работят по поръчка в различни други компании, например биобозата - в Радомир, биокашкавалът – в Елин Пелин, биосиренето - в Старо село, биорачел – в Пловдив. Произвежат се и тахан, мед, извара. А дистрибуторът на марката - "Био България" (също собственост на Любомир Ноков и Методи Методиев), внася биояйца.

Малко, но от класа

По екпертни оценки пазарът на биопродукти в страната се оценява на 10-15 млн. лв. годишно, но продажбите на биохрани растат. "Този пазар е толкова малък като относителен дял, че кризата не влияе съществено върху него", коментира Любомир Ноков.

"Био" предложенията са сравнително нови за страната, докато в други държави продажбите им са с традиции от десетилетия. "Започнахме от нулата. С годините трябваше да ставаме все по-добри професионалисти. В България има много производители на биосуровини, които обаче ги продават зад граница. Опитваме се да измисляме и да произвеждаме продукти, за да преработваме тези суровини", разказва Любомир Ноков. Това е пътят за промяна в съотношението вносни – български "био" в търговската мрежа, което според експерти сега е 70:30.

Предлагането се развива, еволюция отбелязват и търговските обекти, които започнаха да отделят специални щандове за продажба на "зелени храни". Според Ноков вече е отминало времето на ментетата и измамите с етикетирането на несертифицирани храни като "био". Това е резултат от работата на агенцията по храните и от активността на Асоциацията на биотърговците, както и от нарасналата осведоменост на потребителите.

През търговските вериги минават 85% от продажбите на Harmonicа. Компанията има и три собствени магазина - "Биомаг", в столицата. Според Любомир Ноков "био" са естествените за човека храни, а индустриалните са "мода". Очевидно мнението му е споделя от все повече хора, защото специализирани магазини за "зелени храни" вече има и извън столицата. "Имаме клиенти в Шумен, в Добрич, за пръв път тази година търговски борси на морето поискаха биопродукти от нас. Започнахме да доставяме и за кетъринг. Имаме нов тип клиенти - посолства и магазин ИКЕА например", уточнява Любомир Ноков.

Не всичко е пари

Изборът на биохрани не зависи от бюджета. Това показало проучване на "Био България", направено преди две години. "Тези, които си купуват биопродукти, са любопитни и образовани, не непременно разполагащи с високи доходи. Изборът на "био" е въпрос на информация и манталитет. Има хора, които биха си купили най-скъпото масло за автомобила, но не биха дали пет стотинки повече за биомляко например", обобщава резултатите от изследването Любомир Ноков. Методи Методиев също смята, че покупката е въпрос на отношение и философия. "И цигарите са по пет лева, но се купуват и от хора с ограничени средства", допълва Методиев.

Масло и млечни напитки с горски плодове ще бъдат следващите биопродукти на пазара с марката Harmonica. Сред най-новите предложения на българския бранд са рачел, кисели млека за пиене с различни вкусове, сиропи от рози, касис, ягоди и малини.

Това съобщиха Любомир Ноков и Методи Методиев - собственици на мандра "Мегал 2001" в с. Мало Бучино, в която се произвеждат част от продуктите. Мандрата организира специален Ден на отворените врати. "През 2012 г. имаме оборот от 2.5 млн. лв. През тази година очакваме около 20% ръст", уточни Любомир Ноков. "Мегал 2001" е втората мандра в страната, сертифицирана за биопроизводство, и първата, която предложи биопродукти на българския пазар, уточни зооинженерът и консултант Тенчо Христов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    napalm avatar :-P
    NAPALM

    "БИО"....да даааааааааааа.
    Тиа био да са чували за естествената киселинност на почвите?
    В кои райони в България каква е тя? Колко е БИО?
    И други такива?
    БИО-домати с 4-5 цикъла на даване на плод през цялата година?
    БИО по стандарта за пр-ки и рекламисти тип "ние направихме новия клип за инвеститори в България, в който липсва част от територията на страната"
    Аре ресто от книжки с картинки за градски юпита :)

  • 2
    niks84 avatar :-P
    Николай Станчев

    До коментар [#1] от "NAPALM": само ми кажи за киселинността на почвите, че не разбрах, какво общо има с био-то?

  • 3
    atropin avatar :-P
    atropin

    До коментар [#1] от "NAPALM":

    И за доматите, и за доматите - какви 4-5 цикъла на година!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK