С веригите е трудно, без тях - още по
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

С веригите е трудно, без тях - още по

От "Дюсена" смятат, че ако работят директно с веригите, ще могат да спестят част от оскъпяването на продуктите им, което се получава от посредниците в търговията на едро

С веригите е трудно, без тях - още по

Малко компании ще успеят да оцеляват, без да работят с големите магазини, смятат представители на сектора

Весела Николаева
12685 прочитания

От "Дюсена" смятат, че ако работят директно с веригите, ще могат да спестят част от оскъпяването на продуктите им, което се получава от посредниците в търговията на едро

© Весела Николаева


С търговските вериги може и да е трудно, но без тях могат малцина. Това коментираха производители от хранително-вкусовия бранш по време на срещата изложение, организирана в събота в Пловдив. Инициативата беше на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), а целта беше български малки и средни предприятия да се запознаят с представителите на големи търговски вериги и възможността да продават в тях. 

В търсене на ниша

На изложението имаше и производители, които досега са работили с веригите, и такива, които тепърва искат да започнат. Всички се притесняват от условията, налагани от големите магазини, но казват, че без тях ще бъде много трудно да оцеляваш и да се развиваш през следващите години. Разбира се, има и такива, които са намерили ниша, незаета от веригите – малки населени места, отдалечени села и райони, в които все още се пазарува от бакалници и квартални магазинчета. Сред тях е и "Фамилекс", занимаваща се с пакетиране, дистрибуция и търговия с храни, основно варива. Лина Христова от компанията обяснява, че засега не присъстват в много вериги, но имат договори за производство на собствени марки, така че са наясно какво е да работиш с голям търговец.

Натискът е основно за цената – Христова казва, че при собствените марки веригите се опитват да договорят възможно най-ниската цена. "Ние сме намерили начин как да работим – ако правим ориз с марка на веригата, пак слагаме възможно най-качественият, който можем да си позволим. Разбира се, това означава, че работим с много ниски маржове", коментира Христова. По думите й това прави донякъде и веригата зависима – ако реши да смени производителя с друг, който доставя по-евтино и по-ниско качество, клиентът си търси предишния ориз и така магазинът отново се обръща към тях. 

Забавените плащания са основният проблем, който производителите посочват при работата си.

Нови продукти, нови пазари

Под свои марки "Фамилекс" също има продажби в няколко вериги, но надеждите им са с нови продукти да подпишат и нови договори. Предлагането на нов асортимент и на стоки, които не се произвеждат масово, са сред основните си предимства, които много от компаниите на изложението изтъкват. От "Габрово Милк" също залагат на интересни продукти, които според управителя Мартин Калъчев не се срещат при други производители. Освен традиционните млечни продукти дружеството има и собствени разработки на сладки на млечна основа и мариновани сирена. Засега продават в "Метро", могат да се намерят и в по-малки магазинчета, но разчитат, че ще успеят да навлязат и в други вериги.

Сред компаниите, които досега не са работили пряко с вериги, са "Дионел", производител и търговец на подправки, и сладкарската "Дюсена", която продава халва и тахан собствено производство. Съсобственикът на "Дюсена" Димитър Димитров е наясно за проблемите, с които най-вероятно ще се сблъскат, но казва, че иска да продава директно, без да минава през посредници. В момента фирмата е продавач основно на едри търговци, а чрез складовете се зареждат и големи магазини. Според Димитров, ако подпишат договори, биха могли да прескочат едно звено, което допълнително оскъпява продуктите им за крайния клиент. 

Изпълнителният директор на "Дионел" Иван Стойчев също е дошъл на изложението с намерение да се свърже с големи вериги. Казва, че досега са успявали да оцелеят без тях, но в бъдеще няма как да продължат, ако не подпишат договори. "Нямаме избор. Но имаме условия, които няма да нарушим, ако работим с верига", коментира той.

Едни от най-интересните продукти, които можеха да се видят на изложението, беше традиционна трахана - сушени тестени парченца, подобни на кускус, но с квас и кисело мляко. Продуктът е от допълнителните дейности на мелница "Никола Панайотов" – Асеновград, а засега може да се намери в "Кауфланд" и местни вериги като бургаската "Болеро". Основната дейност на мелницата все пак е производството на брашно и на въпроса дали иска да работи с повече вериги, съдружникът Никола Панайотов отговаря: "Искам, стига да плащат."

Проблемните забавяния

Забавените плащания се посочват като основен проблем от много компании, а решението на "Карфур" да отлага още повече превеждането на парите за производителите възмущава всички, които работят с веригата. Според Светлана Димитрова, управител на фабриката за макарони "Грос" – Монтана, може би е добре да се помисли за законова промяна, която да ограничи отложените плащания до 20 дни. В момента срокът е 60 дни, което за някои малки компании е направо пагубно, коментират изложители.

По обясними причини фирмите не искат да бъдат цитирани, когато разказват за проблемите си с големите магазини. Собственик на малко предприятие за тестени изделия обяснява, че за техните продукти като за български някои вериги слагат 20-30% надценка, докато за вносните тя е 5-10%. Липсата на защита и на ясна регулация е сред главните спънки при работата между производители и търговци, става ясно от думите им.

"Договорът е много важен – нещата трябва да са ясни 100%", коментира и Йорданка Кадийска, управител на "Шик 1" - Бургас, производител на дребни сладки. Тя отбелязва, че в големите вериги се продават много малко български сладки, а тяхната фирма я спасява туристическият сезон по морето.

С малко държавна помощ

Някои от производителите предлагат държавата да се намеси, като създаде точни правила, с които ако не защитени, то българските фирми да са поне равнопоставени на чуждите. На няколко пъти компании дават за пример Полша, която е намерила начин да помага на местното производство, в резултат на което то има много силни позиции и зад граница, включително в България. Някои производители от изложението обаче също са се ориентирали към износ, за да разширяват дейността си. Фабриката за консерви "Вега стар", която се намира в Бяла Слатина, изнася голяма част от продукцията си, но чрез веригите се надява да разшири още продажбите си и в България. На разширени пазари с помощта на големите търговци разчитат маслобойните "Фаустина груп" и "Слънчева Тракия".

Представителите на големите търговски вериги изглеждаха доста заети по време на изложението да се запознават и разговарят с производителите. На опита ни да обсъдим проблемите и с тях, ни отказаха, с извинението, че все пак са само служители и няма как да говорят с медиите без разрешение.

Изводите, които могат да се изведат накратко – почти никой вече не си представя, че би могъл да работи, без да подпише договор с поне една голяма верига магазини. Всички обаче са наясно, че тези договори трябва да са добре оформени, с точни правила и да не се позволява на търговеца да извива ръцете на производителя. А колкото до миналогодишните препоръки на Комисията за защита на конкуренцията, която поиска няколко вериги да махнат спорни условия в договорите, фирмите от изложението поглеждат с насмешка. "Нищо не се е променило", е най-честият им отговор. 

Субсидии ще пазят от поскъпване



Повишение на цените преди Великден едва ли ще има, коментираха при откриването на изложението служебните министри на икономиката Асен Василев и на земеделието Иван Станков. Василев призова търговци и производители да се договорят, за да няма изкуствено завишаване на цените заради празниците. По думите на проф. Станков в последното време има понижение при яйцата и агнешкото месо и най-вероятно поне на яйцата ще се запази, защото птицевъдите са получили субсидия точно преди Великден. По повод интереса на арабски страни към българско агнешко земеделският министър коментира, че износ за тях има, но много малко, защото България не отглежда достатъчно животни.

С търговските вериги може и да е трудно, но без тях могат малцина. Това коментираха производители от хранително-вкусовия бранш по време на срещата изложение, организирана в събота в Пловдив. Инициативата беше на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), а целта беше български малки и средни предприятия да се запознаят с представителите на големи търговски вериги и възможността да продават в тях. 

В търсене на ниша


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Вярно е. А и веригите продават евтино, нашите производители трябва да се замислят за качество-цена

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Най-сетне рационално мислене у нас. Явно малките и дребни производители започват да осъзнават значението на детайлите.

  • 3
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим

    Празни приказки, на теория всички знаят. Търговията се променя- или търсиш масовост и се съобразяваш с масовите вериги и претенциите им или се развиваш нишово и продаваш по други канали. Има и трети вариант- ставаш голямо име в храните, за да ти се молят веригите да ти продават продуктите.

    За всичко обаче се иска бачкане, а който не може да бъде гъвкав и да се адаптира- довиждане

  • 4
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    До коментар [#3] от "Дим Дим":
    Доколкото разбирам проблема не е в това да има или няма големи търговски вериги ,а в това и те да спазват договорите си с местните производители.

  • 5
    balyk avatar :-|
    batak

    Бла..бла.. бла..големите вериги,че големите вериги-големите вериги с големите чужди боклуци. Кауфланд са заприличали на магазини за 1лв.

  • 6
    kihano avatar :-|
    kihano

    "С търговските вериги може и да е трудно, но без тях могат малцина. Това коментираха производители от хранително-вкусовия бранш"

    Разбира се, веригите монополизираха търговията на дребно с хранителни стоки. Това е точно елемент на световния монополистичен капитализъм. А иначе всички ги борим, монополите, на всяко ниво ги борим, даже протестирахме срещу тях.

  • 7
    blockblock avatar :-|
    block

    До коментар [#6] от "kihano":
    [quote#6:"kihano"]Разбира се, веригите монополизираха търговията на дребно с хранителни стоки. Това е точно елемент на световния монополистичен капитализъм.[/quote]
    Разбира се, българските производители могат да си направят собствени вериги и да разпространяват продукциите си. Отделно, че дреме съдебната система за междуфирмени спорове. По евтино излиза да наемеш некакви злодеи да запалят колата на врага ти от колкото да се дебнете 7-8 години по съдилищата. А по въпроса за веригите.. който иска да си обикаля по малките магазинчета, аз нямам време.

  • 8
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    "и да не се позволява на търговеца да извива ръцете на производителя"

    Веригите не са търговец в истинския смисъл на думата. Те отдават под наем място за продажба на стоки, осигуряват други услуги, като реклама брошури и т.н. Един вид те работят в сферата на недвижимите имоти, логистиката и рекламата, но не и търговията. Не са търговец, на който производителите продават стоката и той после я продава с надценка. Въобще много объркана статия.

  • 9
    tolex avatar :-|
    tolex

    Мулти(д)рама 2.0.

    Витаят слухове, че гърците (представят Карфур в БГ) няма да платят изобщо и съществува план да "сгънат байряка". А те са способни. Пресен пример е Мултирама, в центъра на София. Много бг фирми изгоряха там. А собственика (грък) изтегли целия кеш и в сейф. Не плати на никой. Отделно, че фирмата е куха - стави я без никакви активи, че да няма смисъл да завеждат дела за несъстоятелност.

    Та, доставчиците на Карфур да бъдат нащрек!

  • 10
    superbg avatar :-|
    superbg

    Чудесно е да се опитат.
    Лично аз се чудя колко време ще отнеме на хората да се усетят, че вече повечето от цените в големите магазини не са така изгодни както бяха до декември 2012г. Тенденцията тихомълком се обърна и съвсем явно е, че големите маркет мейкъри ни мислят за оФце.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.