Изненадващият купувач на "Нет инфо"

След дълги преговори интернет компанията ще бъде продадена на кандидат, появил се в последния момент - "Дарик нюз"

Изпълнителният директор на "Дарик радио" Радосвет Радев.
Изпълнителният директор на "Дарик радио" Радосвет Радев.    ©  Анелия Николова
Изпълнителният директор на "Дарик радио" Радосвет Радев.
Изпълнителният директор на "Дарик радио" Радосвет Радев.    ©  Анелия Николова

На интернет пазара отдавна има затишие. То обаче е само привидно, защото апетитът за консолидация в сектора е огромен без значение на цената. Такъв извод можем да направим от проточилата се доста време сделка по продажбата на интернет компания "Нет инфо". Макар че сериозните четири кандидата за нея се бореха да я вземат в продължение на седмици, спечели пети играч, появил се в последния момент.

Купувачът

Сделката е финализирана и се очаква в началото на седмицата продавачът Sanoma Magazines International да обяви продажбата официално. Това потвърди пред "Дневник" собственикът на "Дарик радио" - Радосвет Радев, чиято компания "Дарик нюз" се очаква да придобие "Нет инфо". Той не коментира цената на сделката и начинът й на финансиране. Според източници на "Дневник" обаче става въпрос за 12 млн. евро, осигурени с банков заем.

По думите на изпълнителния директор на "Нет инфо" Красимир Янев "Дарик нюз" е добър избор за компанията. Той отказа да даде подробности относно финансовите параметри на сделката, но коментира пред "Капитал Daily", че щом купувачът и продавачът са стигнали до споразумение, значи цената е приемлива за двете страни.

Досега в групата на "Дарик нюз" ЕООД влизат общо 15 сайта, между които новинарският dariknews.bg, спортният gong.bg, финансово-икономическите Darikfinanсe.bg и Lev.bg. Тя е собственост на "Дарик радио" АД, в което мажоритарен собственик е Радосвет Радев. Дружеството майка отчита консолидирани приходи от 7.68 млн. лева през 2011 г. Оборотът расте спрямо предходната, когато е 6.52 млн. лева. Дружеството обаче е на загуба от 1.16 млн. лева за 2011 г., показват данните от Търговския регистър. "Дарик радио" АД все още не е публикувал отчета си за изминалата година.

Пренебрегната четворка

Включването в процедурата по продажба на "Дарик нюз" е доста изненадващо. Според различни източници битката за "Нет инфо" беше доста ожесточена и се водеше между "НЕГ.БГ" (в който дял имат и бившите собственици на "Нет инфо", в т.ч. Любен Белов), групата на Sportal.bg, "Нова телевизия" и "Инвестор.БГ". Четирите кандидата подадоха обвързващи оферти още в началото на март, а сделка се очакваше до края на същия месец. Според непотвърдена официално информация офертите им са били близки и в рамките на около 10 млн. евро. За предпочитан кандидат от продавача обаче се сочеше "Спортал.БГ", за който се считаше, че е давал най-висока цена и е бил с напълно осигурено финансиране.

Според източници на "Капитал Daily" обаче сделката е имала сериозна спънка в неодобрението на най-щедрия кандидат от оперативния екип на "Нет инфо" - мениджмънт и ключови служителите. "Спортал" е директен конкурент на "Нет инфо" и евентуална сделка би сблъскала пряко двата оперативни екипа, макар сливането да предполага значителни синергии между двете компании. От друга страна, недоволството на мениджърския екип е идвало и по линия на финансирането на предпочитания кандидат. Според различна непотвърдена информация става въпрос отново за кръга компании около банкера Цветан Василев и "Нова българска медийна група". Съмненията се увеличават и заради нароилите се интернет портали под индиректния контрол на групата като например "3Бей.БГ", в която влизат сайтовете inews.bg, econ.bg и get.bg.

Обектът на сделката

В портфолиото на "Нет инфо" влизат общо 16 сайта, сред които популярната електронна поща abv.bg, информационният vesti.bg, страницата за видеосподеляне Vbox7.bg, спортният sportni.bg, синоптичният sinoptik.bg и др. Например Abv.bg е шести по посещаемост в страната, като пред него са единствено международните домейни на Facebook, Google (българска и международна версия), YouTube.com и NeoBux, показва аналитичният сайт alexa.com. В същата класация Vbox7.bg заема осмо място. Двата сайта имат по малко под 2 млн. посетители месечно през февруари тази година, показват данните от Gemius.

Финландската SMI (издател на списанията "Блясък", Cosmopolitan, National Geographic, Elle, Story и др.) купи първоначално 68% от "Нет инфо" през 2008 г. за 29 млн. евро. По това време собственици бяха няколко компании за рисков капитал и частни лица като част от основателите Любен Белов и Виктор Пенев, които продадоха дела си, а компанията беше на загуба от 1.32 млн. лв. Година по-късно SMI увеличи дела си на 82%, а през 2011 г. получи пълен контрол над медийната група.

Въпреки кризата и свиването на рекламните бюджети интернет компанията отчита плавно увеличение на приходите, а от 2010 г. излиза на печалба от 382 хил. лева, която също нараства в последващите периоди. Постъпленията на "Нет инфо" достигат 7.17 млн. лева през 2011 г., докато година по-рано са били 6.48 млн. лева. Печалбата също се увеличава до 809 хил. лева от 382 хил. лева през същия период, показват последните актуални финансови резултати, публикувани в Търговския регистър. Няма данни за 2012 г., нито как е започнала 2013 г. за компанията.

Предлаганата цена представлява близо 20 пъти печалбата на "Нет инфо" за 2011 г. и над три пъти приходите й за същата година, което означава, че купувачът трябва да очаква експоненциален ръст за компанията (базирано на по-голямо търсене на предлаганите услуги) през следващите години, за да оправдае високата си оценка. В същото време цената е под половината на постигната оценка преди пет години, т.е. и тогава подобни високи очаквания са имали и Sanoma, а сега излизат от инвестицията на сериозна загуба.

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане