Павилиони на едро III: София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Павилиони на едро III: София

Настъплението на "Булгартабак" е не само в цигарения бизнес на дребно, но и в продажбата на вестници

Павилиони на едро III: София

"Булгартабак" продължава инвазията си в търговията на дребно с няколкостотин обекта в столицата

Паулина Михайлова
24001 прочитания

Настъплението на "Булгартабак" е не само в цигарения бизнес на дребно, но и в продажбата на вестници

© Цветелина Белутова


Размах:

600

павилиона са поръчани от "Булгартабак трейднг" на един от производителите на този тип конструкции, каза източник на "Капитал". Със сигурност ще има още.

Най-голямата търговска верига в държавата. Това ще е крайният резултат от проекта на "Булгартабак" за навлизане в търговията на дребно с цигари. Стартиран още когато холдингът беше държавен и продължен скоростно в цялата страна от частните собственици, сега замисълът навлиза в най-съществената си фаза - инвазия в София. 

Размахът тук естествено е най-голям: става въпрос не за десетки павилиони на "Булгартабак трейдинг" (търговското крило на холдинга), както е в повечето градове, а за стотици - в най-добрия случай близо 800. Така притежателите на бившия държавен цигарен монополист (официално руската VTB Capital, а фактически - заедно със собственика на КТБ Цветан Василев и основателите на "Винпром Пещера") ще се окажат притежатели на перфектната вертикално интегрирана структура - производство и директна продажба. Единственото звено, което ще трябва да добавят, е вече удобно консолидираната дистрибуция на едро, която в момента се държи от "Табак логистик груп" - основно на майката на бившия депутат от ГЕРБ Емил Димитров - процес, който по информация на вестника вече е стартирал.

На оглед за спирки

Според източници на "Капитал" от сектора "Булгартабак трейдинг" е поискала да отвори стотици будки за цигари в София, което потвърди и главният архитект на града Петър Диков. По думите му става въпрос за павилиони по спирките на градския транспорт. Спирките, които предстои да бъдат отдадени за стопанисване на частен инвеститор, са общо 780, обясни Диков.

Те ще бъдат разделени на два лота. И за двата ще има търг или конкурс за избор на фирма, която да ги изгради и използва, каза главният архитект. "Чакаме търга всеки момент", добави той. Условията за участие засега не са уточнени, но е ясно, че който получи въпросните 780 спирки (или половината от тях, ако вземе само единия лот), ще има правото както да изгради павилиони към тях и да ги използва, така и да отдава рекламните им пана. Затова, добави Диков, всеки кандидат ще трябва да участва заедно с рекламна фирма. Това, че интерес първоначално е проявен от "Булгартабак трейдинг", потвърдиха още два източника на вестника. От самия холдинг отказаха информация по темата.

По тази или подобна схема "Булгартабак трйдинг" си осигури места за павилиони в много градове в страната (виж картата). "Матрицата" за навлизане в повечето случаи проработи: представители на дружеството внасят при кмета "инвестиционно предложение", което се състои в това да му бъдат предоставени под наем за 10 години напред общински петна за изграждане на будки. Петната са предварително набелязани от "Булгартабак трейдинг" (близо до най-успешните досега обекти) и изброени в списък, даден от представителите на дружеството.

Наемът е значително по-нисък от този, който плащат фирмите, стопанисващи други общински обекти, защото в случая става дума само за терен, а не за готов павилион. "Булгартабак трейдинг" пък се ангажира да плати цялата сума за 10-те години напред веднага и след изтичането на срока да дари самите постройки на общината. На места предложението е гарнирано с помощи от инвеститора, например за спортни обекти или клубове.

Резултатът в повечето градове е идентичен: провежда се търг, но с условията, описани в предложението на търговската фирма на цигарения холдинг: всички терени накуп и предплащане на наема, и този търг се печели от "Булгартабак трейдинг" или притежаваната от него "Елиза 1999" - концесионерът на пловдивските спирки на градския транспорт, купен от същия инвеститор. Проектът удари на камък в много малко общини: Перник и Самоков например.

Голямото софийско интегриране

Дали в София схемата ще проработи - предстои да видим. Показателно ще бъде какви ще са условията на предстоящия търг. За момента самият факт, че спирките ще се предлагат в два толкова големи пакета, а няма да са разпределени в групи например по 10, показва, че предпочитанията на общината са към голяма фирма. Общо в София по думите на архитект Диков има още около 2 хил. спирки. Търгът обаче ще е за онези 780, включени в т.нар. проект за интегриран градски транспорт.

Един от компонентите на въпросния проект е да се изготви проучване какви са възможностите за отдаване на правата за монтаж и експлоатация на спирките на обществения транспорт на частни компании. Резултатите трябва да покажат какви са най-добрите варианти за обновяване на спирките и тяхната последваща поддръжка. "Въпросното проучване не е приключило и не мога да дам конкретика. Има някакви резултати от него, но те не са одобрени, за да станат публични", каза Цветан Цолов, управляващ проекта за интегрирания градски транспорт.

Показателно е и друго - вече е подготвена и внесена за обсъждане в Столичния общински съвет нова наредба за преместваемите обекти и рекламната дейност на територията на града. И сред основните промени в наредбата е, че се дава възможност по спирките да има павилиони за търговия и на тях да има рекламни пана - корекция, която пасва идеално на проекта на "Булгартабак". По думите на Петър Диков вече е одобрен и типовият проект. Справка в архива от заседанията на Столичния общински съвет по устройство на територията показва, че "Булгартабак трейдинг" два пъти внася за одобрение "корпоративен типов проект за павилиони за продажба на тютюневи изделия, печатни произведения, преса и дребни пакетирани стоки". Съветът обаче и двата пъти не одобрява проекта.

За момента не е ясно дали той се отнася за бъдещите му павилиони по спирките или за тези, които вероятно ще изгради на местата на "Разпространение на печата" АД. Дружеството, притежаващо над 100 павилиона в София, както личи от протокола от последното общо събрание на акционерите му през август миналата година, е вече 94.24% собственост на "Булгартабак трейдинг".

Каква точно ще е визията на павилионите по спирките в София всъщност не е най-важното. По-ключовият въпрос е да не се окаже, че изходът от предстоящия търг е предварително ясен.

Два бизнеса в едно...

Мълвата в рекламния сектор вече сочи Красимир Гергов като партньор на "Булгартабак трейдинг" за рекламата по павилионите му в София. Според съветника на Гергов за връзки с медиите Анна Русчева той няма интерес към този проект и ще стои настрани от него. Интересите на Гергов към външната реклама в София всъщност не са тайна за никого. След проточил се конкурс за външна реклама в столицата в края на миналата година свързани с него фирми спечелиха четири от общо десетте пакета в търга. Тоест  Гергов продължава да е един от основните играчи на този пазар. Свързана с него фирма изпъква и по друга подобна линия. През 2011 г. Центърът на градска мобилност (ЦГМ) проведе търг за изграждането на 100 навеса, спечелен от фирма, свързана с Гергов.

Дали партньор на "Булгартабак трейдинг" ще е точно той ще се разбере скоро.

...и един трети

Третият бизнес, в който собствениците на "Булгартабак" ще се окажат особено силни през проекта за павилионите (ако не броим продажбата на билети за градския транспорт), очевидно е вестникарският. Засега тоталното настъпление на цигарения холдинг остават сякаш встрани от вниманието на собствениците на вестници и списания, но съвсем скоро те могат да се окажат директно зависими от една компания, окупирала огромен процент от продажбите на цялата преса. Което при този бизнес означава не само възможност за финансов натиск, но и контрол върху каналите за информация.

Допуснатите

По будките, които вече са монтирани в някои градове на страната, се продават основно цигари и преса. Такъв павилион впрочем вече има и в София (виж снимката). В Югозападна България обектите са заредени с цигари на "Булгартабак", "Кингс", на места Davidoff, на места - алкохол на "Випром Пещера", дъвки Orbit, минерална вода "Девин", шоколади "Своге" и Milka. От пресслужбата на "Кингс табако" отказаха коментар при какви условия техните цигари са получили присъствие във веригата. При този си обхват обаче тя може да претендира за всички онези условия с входните такси, отложените плащания и таксите за излагане, вече познати от веригите за хранителни стоки.

Чуждестранните концерни засега не се притесняват от нарастването на броя на обектите на "Булгартабак трейдинг", нито от новината, че фирмата вече има 80 собствени автомобила за разнос на цигари. "Според нас, докато всички павилиони вземат лиценз за цигари, това ще отнеме известен период от време.

Освен това тук става въпрос по-скоро за инвестиция и бизнес с недвижими имоти, строеж на павилиони и особени отношения с общините, което не е чист цигарен бизнес, а по-скоро пропърти мениджмънт", коментира представител на голяма чуждестранна компания, който не иска името му да се споменава. Според него, ако останалите цигарени концерни не приемат да плащат високи суми за реклама и позициониране в тези обекти, те трудно ще се изплатят.

Първоначално някои вносители на цигари получиха баснословни оферти от типа на 500-1000 лв. за влизане в обекта и твърда месечна сума, и ги отказаха. В момента обаче почти всички от тях плащат между 200 и 250 лева за т.нар. шелфинг - излагане на нивото на очите или на предното стъкло на техните брандове цигари. Отделно част от фирмите за захарни изделия и напитки също плащат за излагането на стоката си, която минава през местните им дистрибутори.

В част от случаите "плащането" е в натура - павилионът получава два или три стека цигари допълнително, без да ги плаща, разказа търговец от Шумен. При тези условия въпрос на сравнително проста сметка е за колко време инвестицията в павилионите ще се изплати.

Що се отнася до чуждестранните цигарени концерни, те смятат за спасителен пояс ключовите си клиенти - основните продажби на цигарите им са в големите градове, курортите, хотелите, кафенетата, хипермаркетите, бензиностанциите. До повечето ключови клиенти компаниите имат собствен разнос и бърза обратна връзка, както и бърза дистрибуция невинаги от "Табак логистик груп".

Какво е наред?

След като вече има производството и голяма част от продажбите на дребно, най-логичната стъпка на "Булгартабак" би била да се заеме сам и с разноса. В момента "Табак логистик груп", с основен собственик Емил Димитров (чрез майка му Елеонора), с около 280 микробуса практически е най-големият и покриващ цялата страна дистрибутор на цигари в страната, през който минава стоката на "Булгартабак", Philip Morris и частично - на други марки. След като търговското звено на холдинга вече е започнало да инвестира и в нови ванове за разноса, едва ли броят и обхватът им на работа ще бъдат ограничавани.

Тоест дните на иначе чудесно замислената ТЛГ може би са преброени и тя просто ще остане без работа, още повече след публичното низвергване на Емил Димитров наскоро. Според източници на "Капитал" от бранша голяма част от стоката на "Булгартабак", а и на Philip Morris вече се кара именно в складовете на "Булгартабак трейдинг". В няколко града се стига до абсурдната ситуация Victory да карат и ТЛГ, и "Булгартабак трейдинг".

Че замисълът за вертикална интеграция на един бизнес е брилянтен - едва ли вече някой се съмнява. В случая показателна е подкрепата на местните власти за него. На която едва ли би се радвала всяка компания.

По темата работиха:

Десислава Николова

Бисера Станева

ПавилиоНите На "БулГартаБаК трейДиНГ" в СтраНата
Размах:

600

павилиона са поръчани от "Булгартабак трейднг" на един от производителите на този тип конструкции, каза източник на "Капитал". Със сигурност ще има още.

Най-голямата търговска верига в държавата. Това ще е крайният резултат от проекта на "Булгартабак" за навлизане в търговията на дребно с цигари. Стартиран още когато холдингът беше държавен и продължен скоростно в цялата страна от частните собственици, сега замисълът навлиза в най-съществената си фаза - инвазия в София. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    eskimos avatar :-|
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X

    Булгартабак е в правото си сам да продава своите цигари! Еднакви будки, видими отдалеч, сега ако ми трябват цигари обикалям докато намеря къде се продават!

  • 2
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Уж не се стимулира пушенето а Булгартабак го рекламира

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    "Булгартабак" от кога започна да разбира от ритейл?

  • 4
    nantes avatar :-|
    nantes

    От гледна точка на потребител, ми е приятно да не се "гъзя" по клек шопове и да мога малко по-нормално да пазарувам.

    Ако успеят и да интегрират всички тъжни, мъчни хора (продаващи ми бирата на по-висока цена), които ще трябва да затворят будките и мазетата си в павилионите си, ще е чудно.

    А че са агресивни, няма спор..ама то за собственика си е типично :)

  • 5
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    До коментар [#1] от "Курт Деликуртев":
    До коментар [#4] от "nantes":

    Вие на слабоумни ли се правите или действително сте?
    [quote#1:"Курт Деликуртев"]ако ми трябват цигари обикалям докато намеря къде се продават! [/quote]
    За да не можеш да си намериш цигари в България, трябва да си наистина много загубен.
    [quote#4:"nantes"]ми е приятно да не се "гъзя" по клек шопове[/quote]
    А на Мустака кеф ли ти е да се гъзиш?

    В статията не става дума за това кой откъде и какви цигари обича да си купува, а за това, че за пореден път публична собственост ще бъде подарена на правилните другари. Статията задава един простичък въпрос: Защо не се проведат няколко търга за няколко лота, за да могат да участват и по-малки играчи? Дори определени обекти на по-натоварени спирки, примерно Орлов мост, Плиска и т.н., биха могли да бъдат отдавани поединично, а не в пакет. Отговорът е ясен - защото комунистите се боят от думата "конкуренция" почти толкова колкото от "честни избори".
    Друго понятие, което буди отвращение у родното милиционерство, е "свобода на словото". Може да звучи параноично, но си задайте въпроса дали през последните няколко месега в павилиони, собственост на Мустака би се продавал вестник "Капитал". Силно се съмнявам.

  • 6
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    А лично аз след мълниеносната сделка за "Булгартабак" не си купувам "български" цигари и окуражавам други да правят същото, просто защото те НЕ СА български. Те са със съветско-офшорен произход и вредата от тях е не само пряко върху здравето ни.
    Моля, без обичайните брътвежи за работни места - тях ги имаше и преди мустакларите и пещерняците, а можеше днес да ги осигурява компания като Филип Морис примерно. Но Боко имаше друг план, който явно беше удовлетворителен и за Серьожата, и за Сопола, и за техните шефове.
    Давайки парите си на олигархията, аз всъщност допринасям за обедняването и оскотяването на сънародниците си.

  • 7
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    Друго понятие, което родното милиционерство недолюбва е "независимии медии". Преди да бъда обвинен, че звуча параноично, си задайте въпроса дали последните броеве на "Капитал" биха се появили в павилионите на Мустака.

  • 8
    tralala2010 avatar :-|
    tralala2010

    Тези гледат напред за след изборите с надежда следващите да врътнат кранчето на цигарената контрабанда. Тогава какво ли ще правят хилядите цигани, продаващи цигари на женския пазар необезпокоявани.

  • 9
    djdimi avatar :-|
    djdimi

    До коментар [#6] от "Филанкишията":

    Аз не само "не си купувам "български" цигари" , а не си купувам изобщо цигари...и хартиени вестници също...като ми остане време, чета и коментирам онлайн :)

  • 10
    lyuboboy avatar :-(
    Lyubomir Georgiev

    Булгартабак не навлиза във вестникарския бизнес,той е там.Всичко е собственост на един човек Цветан Пеевски.Няма други и не ги търсете.Този питон погълна всичко с нашите пари и никой не може вече да го спре,16% от БВП.Булгартабак е негов,НАР АД-разпространението е негово,вестниците са негови,Труд и 24 са негови чрез Инвестбанк.Дано някой,някога спре тази хидра.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK