Онлайн апетит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Онлайн апетит

Shutterstock

Онлайн апетит

Първата и третата по големина онлайн медии в България "Нет инфо.БГ" и "Инвестор.БГ" смениха собствениците си в рамките на седмица

Асен Георгиев
21068 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Когато само за няколко дни две от трите най-големи компании за онлайн медии в България - "Нет инфо.БГ" и "Инвестор.БГ", смениха собствениците си, първата реакция беше да се търси някаква връзка между двете сделки. Въпреки всички слухове и конспиративни теории обаче към момента продажбата на двете групи трудно може да се сложи под общ знаменател - генезисът и мотивите, стоящи зад тях, като че ли са различни. Единствената прилика е, че купувачите са компании, които до момента са инвестирали предимно в традиционни медии - "Дарик" започнаха с верига радиостанции, а "България он ер" - с радио и телевизия. Всичко останало - мотивицията на продавачи и купувачи, финансирането и механизма по сключване на сделките е напълно различно. 

Гореща седмица

"Нет инфо.БГ" е най-голямата онлайн медия по приходи и аудитория в България. Тя е и един от първите играчи на този пазар. Шейсет и осем от компанията бяха продадени на международния медиен конгломерат Sanoma през 2008 г. През следващите три години новият собственик на мажоритарния дял придоби 100% от българската компания. Общият размер на сделката е космическите за нашия пазар 29 млн. евро. Сума, която бе постигната най-вече поради нереалистичните очаквания за развитието на българския онлайн пазар в края на 2007 г., когато всички прогнозираха, че той едва ли не ще расте с 20% - 40% годишно в следващото десетилетие. Вместо това средногодишният ръст между 2008 и 2013 е под 10%, а очакванията за близкото бъдеще не са кой знае колко по-добри.

Желанието си да напусне българския онлайн пазар Sanoma заяви още във втората половина на 2012 г. Тогава от финландската компания обявиха, че това е резултат от стратегическо решение за изтегляне от целия регион.

Битката за "Нет инфо.БГ"

Твърд интерес към пазарния лидер проявиха четири компании: "НЕГ.БГ" (в която дял има един от бившите собственици на "Нет инфо" - Любен Белов), групата на "Спортал.БГ", "Нова телевизия" и "Инвестор.БГ". Кандидатите подадоха обвързващи оферти още в началото на март, а сключването на сделката се очакваше до края на същия месец. Според непотвърдена официално информация повечето предложения са били близки и в рамките около 8 млн. евро, като единсвено спортната онлайн медия е доближила границата от 10 млн. евро.

Затова и за предпочитан кандидат от продавача първоначално се сочеше "Спортал.БГ". Впоследствие обаче се оказа, че шансовете на първия фаворит са се понижили рязко - заради условности в офертата им и неодобрение от страна на екипа на "Нет инфо.БГ". Според източници на "Капитал" сделката с най-щедрия кандидат е срещнала сериозен отпор в лицето на мениджмънта и ключовите служители на продаваната компания. "Спортал.БГ" е директен конкурент на "Нет Инфо.БГ" и евентуална сделка би сблъскала пряко двата оперативни екипа. От друга страна, недоволството е идвало и по линия на финансирането на въпросния кандидат.

Така в играта остават "НЕГ.БГ", "Нова телевизия" и "Инвестор.БГ". Източници на "Капитал" потвърдиха, че първите две компании са подали близки като оценка оферти. Съвсем неочаквано обаче в самия край на процедурата се намесва "Дарик нюз", които преди това изглеждат по-скоро пасивен играч - влязъл в надпреварата на ранен етап, но неподал обвързваща оферта с другите четири кандидата. Компанията успява да затвори сделката буквално за седмица. Според източници на "Капитал" става въпрос за цена от около 8.5 млн. евро.

"Една част от финансирането на сделката ще бъде осъществена със собствени средства, а другата чрез банков кредит. Съотношението между двете е около 50% на 50%", коментира за "Капитал" Христо Христов, създател на "Дарик Нюз", управител на Darik Finance и доведен син на създателя и собственик на групата компании "Дарик" Радосвет Радев.

"Това, което ме изненада най-силно след обявяването на покупката, беше колко много предложения получих за финансиране - и банково финансиране, и от фондове. Ще обмислям в бъдеще", пък коментира Радосвет Радев за "Капитал".

В портфолиото на "Нет инфо" влизат общо 16 сайта, сред които популярната електронна поща abv.bg, информационният vesti.bg, страницата за видеосподеляне vbox7.com, sportni.bg, sinoptik.bg и др. Общият брой посетители във водещите сайтове на групата през март 2013 г. е над 6.5 млн. Немалка част от тях се дублират, но въпреки това "Нет инфо.БГ" остава компанията, която достига до най-голям процент от всички онлайн потребители в България - 75% през септември 2012 г.

Какво купува "Дарик нюз" и за колко

Въпреки кризата и свиването на рекламните бюджети "Нет инфо.БГ" отчита плавно увеличение на приходите, а през 2010 г. излиза на печалба от 382 хил. лева, която също нараства в последващите периоди. Постъпленията на "Нет Инфо.БГ" достигат 7.17 млн. лева през 2011 г., докато година по-рано са били 6.5 млн. лева. Печалбата също се увеличава до 809 хил. лева от 382 хил. лева през същия период, сочат финансовите резултати, публикувани в Търговския регистър. Данните за 2012 г. обаче показват застой – консолидираните приходи се задържат на 7.2 млн. лева, а нетната печалба намалява до около 640 хил. лева, според информация от пазара. А първите три месеца на 2013 г. вече регистрират сериозно забавяне. Според добре запознат източник приходите на компанията за първото тримесечие на 2013 г. намаляват с около 20% спрямо същия период година по-рано. Основна причина за това е оттеглянето на хазартните компании като рекламодатели.

Така излиза, че предлаганата цена представлява близо 30 пъти нетната печалба на "Нет инфо.БГ" за 2012 г. и над два пъти и половина приходите й за същата година. По-меродавният показател за оценка на такъв тип компании обаче е спрямо оперативната й печлаба - т.нар. EBITDA. В случая при "Нет инфо.БГ" става въпрос за оценка между 13 и 15 пъти EBITDA според това какво точно включва ориентировъчната цена от 8.5 млн. евро (т.е. с паричния ресурс на компанията или без него, като той се оценява на около 1 млн. евро). Оценката е около средното за развити интернет компании в САЩ, които в момента се търгуват при показатели от 15-20 пъти оперативната им печалба.

От друга страна, цената за "Нет инфо.БГ" сега е под половината от постигната оценка преди пет години, т.е. и тогава заради много високи очаквания Sanoma са платили повече от това, което компанията е могла да постигне, и излизат от инвестицията си на сериозна загуба. Основната разлика е, че очакванията за развитието на пазара към момента нямат нищо общо с тези от 2008 г.

"Въпреки очакванията на бизнеса от 2-3 години онлайн пазарът като приходи стои на едно и също ниво, т.е. не се развива", коментира за "Капитал" управителят и собственик на медия агенция "Аргент" Владимир Денев. "Нивата на пазара от 2008 г. са измислени, това бяха едни теоретични нива на рекламни приходи, с днешна дата те никога не могат да се повторят", категоричен е той. "Моето мнение е, че едва сега пазарът е реалистичен и съответства на бизнеса, а добрите показатели от 2008 г. могат да се повторят едва след 10-15 години, ако държавата в икономическо отношение започне да се развива правилно", добавя експертът.

Мотивацията на купувача

С други думи, придобиването на "Нет инфо.БГ" от "Дарик нюз" е относително рискован ход, ако се погледне развитието на онлайн бизнеса. Естествено, винаги има и други хипотези - например за предварително договорена повторна продажба на някой, който иска да търгува с влияние. Но тази опция беше спомената само от един източник.

Ако се погледне от друг ъгъл, сделката е един от малкото възможни ходове "Дарик" АД да остане в медийния бизнес, защото радиопазарът, където групата е традиционно силна, през 2012 г. буквално се срива. Данните на "Пиеро 97" показват драстичен спад от 29% в нетните приходи от радиореклама през 2012 г. В същото време "Дарик радио" са един от малкото играчи на пазара, които сравнително навреме започнаха да се развиват онлайн, и това е ключово в развитието на медията, коментира Владимир Денев. Според него те са по-скоро солов играч на радиопазара, който остава встрани от обособените там три силни групи: ирландската Communicorp (Радио1, BG радио, Nova, NRJ, Вероника, Radio1 Rock, City Radio и телевизия), bTV (bTV Radio, NJoy, Z-Rock, Melody, Classic FM и Jazz FM) и "А. Е. Бест Съксес Сървисис" ("Веселина", "Витоша", Magic FM и музикалните радио и телевизия The Voice).

Очевидно шансът за успех на медията е да се развива онлайн. След придобиването на пазарния лидер "Нет инфо.БГ" потенциалът в интернет може да тушира негативните ефекти от потъващия радиопазар. Към момента това е и официалната позиция на Христо Христов, който след формалното приключване на сделката ще бъде новият изпълнителен директор на "Нет Инфо.БГ". "Целта ни е да подобрим предлаганите услуги на двете компании, като спрямо "Нет инфо.БГ" фокусът ни пада най-вече на сайтовете Vbox7.bg и abv.bg", коментира той.

Изненадата "Инвестор.БГ"

Смяната на собствеността при пазарния лидер беше очаквана и единствената изненада там е купувачът, който се активизира в последния момент, изпревари всички останали и ги остави да се чудят какво точно се е случило. Само няколко дни по-късно обаче интернет групата "Инвестор.БГ" неочаквано също смени своя мажоритарен собственик. Продажбата стана през борсата, където акциите на дружеството се търгуват. В няколко сделки свързаната със собствениците на "Химимпорт" медийна компания "България он ер" купи 88.5% от акциите на "Инвестор.БГ" срещу 16 млн. лв.

Придобиването на компанията представлява дузина сделки с множеството акционери в "Инвестор.БГ". Най-голям дял в компанията досега имаха влезлият през 2009 г. дялов инвеститор 3TS Cisco Growth Fund, който притежава 21% от капитала. Друг по-голям акционер е основателят и настоящ изпълнителен директор на компанията Любомир Леков с 13.5%, който отказа коментар по сделката. Почти толкова има и финансистът Николай Мартинов. Малък дял притежава и доскорошният изпълнителен директор Стюарт Тил, който наскоро се оттегли от ръководството на компанията.

По този начин пазарната капитализация на компанията достигна 18 млн. лв. при консолидирани приходи за 2012 г. от 3.7 млн. лв., печалба от 150 хил. лв. и липса на дългове. Тук вече купувачът е значително по-щедър от новия собственик на "Нет инфо.БГ". Той оценява "Инвестор.БГ" на над четири пъти приходите на групата и над 50 пъти оперативната й печалба преди лихви, данъци и амортизация (EV/EBITDA). Тази оценка е в пъти над средното за пазара и показва, че купувачът е бил склонен да плати сериозна премия заради покупката на готов продукт (вместо да развива свой), от който явно очаква много голям принос към сега съществуващия му бизнес.

Новият собственик смята да изкупи и останалите акции и вече е внесъл търговско предложение към останалите акционери в Комисията за финансов надзор.

"Наясно сме, че днешният свят информационно се проектира в интернет, ние направихме анализ и независимо че щяхме да инвестираме по-малко средства в наш проект, решихме да предприемем тази стъпка (купуването на "Инвестор.БГ" - бел. ред.)." Това заявява Виктория Миткова, изпълнителен директор на "България он ер", в интервю за investor.bg. "Нашият проект щеше да е с по-малка инвестиция, но щеше да се нуждае от период от три до пет години за развитие, а ние търсим незабавен ефект за медийната група", допълва Миткова.

"България он ер" е част от групата на "Химимпорт" и включва едноименни телевизия, радио, интернет сайт и списание. Телевизията работи на честотите на бившата "М-Сат", а радиото - на "Алфа радио". Последните две години групата се разви изключително нишово в областта на бизнес новините и анализите, като си сътрудничи за съдържание и с международната агенция Bloomberg. Затова придобиването на "Инвестор.БГ" изглежда логично на фона на бизнес фокуса на "България он ер". Един от основните активи на "Инвестор.БГ" е именно сайтът им за финансова информация, с помощта на който присъствието на "България он ер" онлайн бързо ще се увеличи. Основният въпрос е доколко тази синергия оправдава платената висока цена дори като се вземе под внимание изграждането на напълно завършена бизнес медия - от телевизия, през радио до онлайн присъствие.

"С придобиването на онлайн групата "България он ер" става завършена медийна група, придобива друга тежест и възможности", коментира Владимир Денев. Според него в цял свят модерният медия микс включва телевизия плюс интернет, а в дългосрочен план това е посоката на развитие и на българския пазар. "С придобиването на "Инвестор.БГ" телевизията си затваря портфолиото, което има (телевизия, радио, списание, сайтове) и става по-атрактивна за рекламодателите, които вече са свикнали да получават бонуси онлайн", коментира Денев.

Със смяната на собствеността се предвиждат и промени на управленско ниво с цел да се обединят усилията на двата екипа. Идеята е телевизията и сайтовете да бъдат развивани като отделни брандове и ще запазят своя облик и специфична насоченост. Те обаче ще могат да споделят съдържание помежду си. "Част от борсовата информация в телевизията и радио Bulgaria оn Air ще бъде развивана от "Инвестор.БГ" без противоречие с договора ни с Bloomberg. Част от новинарския поток ще бъде обменян между телевизията и dnes.bg. Също така екипът на "Инвестор.БГ" ще развива сайтовете на медийната група. "За нас е много важно синергията да заработи в много кратък срок", пояснява още Виктория Миткова.

Смяна на пейзажа

Чрез обединяването на "Дарик нюз" и "нет Инфо.БГ" общата им аудитория няма да се увеличи драстично, защото приносът на купувача е пренебрежително малък на фона на размера на придобития пазарен лидер. Същото важи и при сделката за "Инвестор.БГ". Натиск върху останалите големи онлайн групи би могло да има в средносрочен план, ако купувачите успеят да се възползват по най-добър начин от новите придобивки и развият общия им потенциал. За "Дарик нюз" това би означавало добро сработване между екипите в двете компании, както и между отделните сайтове. За "Българиа он ер" - най-вече възможността за бързо и ефективно налагане на медията в интернет, използвайки опита и познанията на екипа на "Инвестор.БГ" в комбинация с част от съдържанието на другите медии в групата - телевизия, радио и списания. Всичко това би им дало предимство при договаряне на рекламни договори.

Отвъд чисто пазарния прочит на събитията обаче съществува и друг, който е свързан с по-голямата медийна картина в България. "Очертава се изводът, че колкото повече се увеличава влиянието на онлайн медиите, толкова повече и апетитът към тях нараства", коментира за "Капитал" Николета Даскалова, медиен анализатор във "Фондация медийна демокрация" (ФМД). "Остава отворен въпросът дали този апетит ще се разгърне като опит за дисциплиниране на онлайн средата по аналогия с терена на традиционните медии, където проблемите и дефицитите са твърде много и твърде сериозни", добавя Даскалова.

На този фон изплува едно любопитно наблюдение. Медийният мониторинг, който прави ФМД, показва все по-голямо припокриване в отразяването на политическия живот от печатните издания, от една страна, и от редица новинарски сайтове, от друга. В този смисъл дисциплинирането или самодисциплинирането на една част от интернет пространството може би вече е започнало на един по-ранен етап.

Според професора по медийно право Нели Огнянова пък процесът по консолидация в медийния сектор в България има "негативни аспекти (ограничаване на плурализма, ограничаване на свободата на информацията), но има и позитивни (дава перспектива за въвеждане на нови технологии, конвергенция, многократно използване на данни и т.н.)." Отвъд теоретичната постановка обаче "в България консолидацията, първо, не дава видими резултати от гледна точка на иновациите и технологиите (напр. ТВ7 - СNN или Bulgaria оn Air - Bloomberg), и второ - често е база за обслужване на другите, основните корпоративни или корпоративно-партийни интереси", добавя Нели Огнянова. "В този смисъл двете сделки могат да бъдат интерпретирани и като колонизиране на онлайн средата от страна на "старите" медии", смята пък Даскалова.

С други думи, погледът върху медийните сделки в България трябва да е преди всичко пречупен през призмата на икономическия и политическия интерес, стоящ зад купувачите, а след това през чисто пазарните принципи. За момента няма категорични сигнали, че придобиването на "Нет инфо.БГ" и "Инвестор.БГ" може да има непазарен генезис, но това е процес, който се променя във времето.

По темата работиха: Весислава Антонова, Татяна Василева, Момчил Милев, Юлиян Арнаудов

"Нашият проект щеше да е с по-малка инвестиция, но щеше да се нуждае от период от три до пет години за развитие, а ние търсим незабавен ефект за медийната група", Виктория Миткова, изпълнителен директор на "България он ер".
Фотограф: Капитал
"Това, което ме изненада най-силно след обявяването на покупката, беше колко много предложения получих за финансиране - и банково финансиране, и от фондове. Ще обмислям в бъдеще", Радосвет Радев, създателя и собственик на групата компании "Дарик".
Фотограф: Капитал

Когато само за няколко дни две от трите най-големи компании за онлайн медии в България - "Нет инфо.БГ" и "Инвестор.БГ", смениха собствениците си, първата реакция беше да се търси някаква връзка между двете сделки. Въпреки всички слухове и конспиративни теории обаче към момента продажбата на двете групи трудно може да се сложи под общ знаменател - генезисът и мотивите, стоящи зад тях, като че ли са различни. Единствената прилика е, че купувачите са компании, които до момента са инвестирали предимно в традиционни медии - "Дарик" започнаха с верига радиостанции, а "България он ер" - с радио и телевизия. Всичко останало - мотивицията на продавачи и купувачи, финансирането и механизма по сключване на сделките е напълно различно. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    newager avatar :-?
    Joro

    Аз пък имам един такъв въпрос. И двете медийни групи са по-големи от купувачите им. Как една по-малка група може да си позволи подобна покупка?
    Идва максимата, че човек е голям колкото са големи мечтите му и всеки може ако иска да си позволи подобна покупка. ;)

    Идеята ми е, че една по-малка компания от същия сектор принципно няма как да си позволи подобна покупка. Ако приемем, че Дарик и България Он Ейр са тръгнали от нищото да създават своя медиен бизнес...

  • 2
    kristianb avatar :-|
    kristianb

    До коментар [#1] от "Joro":

    Зад България он еър стои ТИМ, а те са много по-големи от Инвестор

  • 3
    newager avatar :-|
    Joro

    До коментар [#2] от "kristianb":

    И зад доведеният син на Радосвет Радев стоят червените куфарчета на баща му?!

    Наистина иска ми се по-задълбочен преглед коя е г-жа Миткова, кой е г-н Христов, а не да си фантазираме и мечтаем за подобна биснес структура без да я познаваме.

    Както знаем за създателите на тези медии - направиха от нищо нещо, без куфарчета, без мутри, за какво?! За да се завърти кръга и отидат при същите хора от които са бягали или поне ми се иска да са с десетилетие.

    Това не е обнадеждаващо!

  • 4
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    в цялата суматоха ТИМ и КТБ накупиха и насъбраха бизнес...

    добрата новина е, че мутрите и ченгетата са некадърници. те в пазарна среда не могат да оцелеят, защото са прости фатмаци.

    лошата новина е, че ТИМ и КТБ няма да оставят нещата да се изплъзнат от техния контрол. чакат ни дълги години на мрак и монополи...

  • 5
    registrirann avatar :-|
    registrirann

    Времето ще покаже дали са имали за цел да правят бизнес от журналистика или от поръчкова журналистика.

  • 6
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    До коментар [#5] от "registrirann":

    ++++
    И аз съм на твоя принцип. Да изчакаме да видим какво ще стане, пък после да го плюем. Тъй или иначе е купено вече.

    Имам наблюдения върху България он ер, още от едно време, когато беше Мсат. Тогава освен Тутурутката, нищо друго не ставаше за гледане. И превърнаха супер смотаната телевизия в цвете. Че тъй де, пак да кажа, че ще им трябва време да се докажат дали стават.

  • 7
    crq18506084 avatar :-|
    crq18506084

    До коментар [#6] от "Тарасконски":

    След като ти е харесвала Тутурутка на Мсат съвсем естествено е и да ти хареса под новото име България във въздуха

  • 8
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    До коментар [#7] от "mirch":

    Да, харесвал съм нещо по ония години, забавлявало ме е. Всеки си има право на мнение. Днес съм с 3 висши, със собствен развит бизнес и е съвсем естествено да ме привлича нещо с бизнес насоченост.

    Как да ти разбирам коментарчето? Че ти за 15 години не си мръднал в развитието си и не допускаш, че останалите (хора и фирми) може да са?

  • 9
    mart.in avatar :-?
    mart.in

    Изненадан съм, че още се обсъжда тази тема. Не разбирам кое е сензационното, че един бизнес се разраства? :) Може би защото е български бизнес? :) :) Мисля, че медийният пазар е един от малкото в световен план, които не са в застой в сегашната стагнация. Медиите, особено интернет базираните, са в разцвет, защото все повече хора ги намират за по-удобни и съответно се насочват да ползват тях. Намирам за положителна тенденция, че това се случва и в нашата мила България :)

  • 10
    supersizee avatar :-|
    Светослав Александров

    аз съм твърдо против медиите да влизат под каквото и да е форма в новинарски сайтове (специализирани най-вече)... Не може в цял свят медиите да са стряскващи за повечето богати хора, а в България да си ги купуват да си правят ПР и да плащат за манипулативни новини.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK