Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 апр 2013, 16:41, 4113 прочитания

Поредно отлагане в приватизацията на товарните превози

Двата чужди кандидата поддържат интереса към държавното дружество

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Дяловете на "БДЖ Товарни превози" все още са запорирани от кредитор.
Държавата за пореден път удължи приватизацията на "БДЖ Товарни превози", като измести срока за подаване на оферти за след изборите и по възможност при вече ясен следващ кабинет. В петък, малко преди изтичането на срока за внасяне на депозит от 20 млн. лв., от Агенцията за приватизация съобщиха, че преместват датите за депозит и оферта съответно на 7 юни и 10 юни.

Причините за удължаването


Официалната причина е, че са получени писма от кандидати с искане за удължаване на срока. В процедурата участват четири фирми, но двете чужди са истински активните и е много вероятно само те да подадат оферти, коментират запознати със сделката. Това са румънската Grup Feroviar Roman и австрийската Donau Finanz. Освен тях право да подадат оферти имат и дружества на Първа инвестиционна банка и на съсобственика на БМФ Кирил Домусчиев.

Точно австрийската компания е подала искане за удължаване на срока, като такова писмо се получава за втори път. Румънският кандидат също е предпочитал нова дата, тъй като в момента течала и приватизацията на държавния жп товарен превозвач CFR Marfa в северната ни съседка, обясниха източници, близки до сделката. Според публикации в румънската преса Grup Feroviar Roman вече е купила документи за участие в приватизацията на превозвача на северната ни съседка, в която минималната цена за 51% от капитала е малко над 180 млн. евро (виж карето).

За българското жп дружество няма официална минимална цена, но повечето източници говорят за оценка от порядъка на 50 млн. евро.



Все още под запор

Другият съществен проблем пред приватизацията е, че дяловете на "БДЖ Товарни превози" все още са запорирани от кредитор. Според неофициална информация министерството на транспорта вече се е договорило с представителя на облигационера - базираната в Дъблин германско-ирландска банка Depfa bank (която има вземане от холдинга от 6.3 млн. лв.). Обезпечението още фигурира в Търговския регистър. Постигната договореност обаче била то да бъде преместено към дела на БДЖ в застрахователя "Алианц".

При наличие на запор, кандидатите логично се притесняват от подаване на оферти. Те ще трябва да блокират 20 млн. евро като депозит за неизвестно дълъг период. Причината е, че агенцията няма право да се разпорежда със запорираните дялове. Другото притеснение на кандидатите е, че все още няма одитиран отчет на товарното дружество. Само преди дни финансовият директор на държавния холдинг обяви, че за първото тримесечие загубата на товарното поделение е  близо 6.7 млн. лв. при планирани 3.2 млн. лв. На загуба традиционно работят и пътническите превози.

Това означава, че финансовото състояние на жп холдинга не се подобрява. А неудовлетворението на кредиторите расте. Така приватизацията на товарното поделение остава малка, но важна доза свеж ресурс за жп холдинга, с който да се покрие поне частично просрочените плащания по облигации и кредита за доставка на мотрисите Siemens.
 
Успоредна приватизация и в Румъния

Общо 12 големи европейски компании са заявили интерес към покупката на 51% от румънският железопътен превозвач на товари CFR Marfa, съобщава местната агенция Mediafax, като цитира транспорният минитър Релу Фенечиу. Срокът за покупка на документи за участие изтече на 23 април, а обвързващи оферти ще се подават до 14 юни, като депозитът за участие е 10 млн. евро. Дълговете на дружеството, които са за над 350 млн. евро ще бъдат трансформирани предварително в капитал. Държавата ще запази дял от 49%. В превозвача Marfa работят близо 9 хил. души, а за 2011 г. приходите му са 1.1 млрд. леи (253. 3 млн. евро). В същото време обаче загубата му за годината е била 93 млн. леи, или 21.4 млн. евро.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

БДЖ търси да наеме 10 локомотива за 3 години за 25.6 млн. лв. 1 БДЖ търси да наеме 10 локомотива за 3 години за 25.6 млн. лв.

Компанията изпитва силен недостиг на подвижен състав, като при предишната поръчка успя да наеме само един

6 апр 2020, 522 прочитания

Министър Сачева отговаря на въпроси за схемата 60/40 и как ще се рестартира икономиката Министър Сачева отговаря на въпроси за схемата 60/40 и как ще се рестартира икономиката

"Капитал" организира уебинар на живо със социалния министър, в рамките на който ще бъдат обсъдени мерките на правителството за справяне с кризата

6 апр 2020, 557 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Никой не поиска хлебозавода в Княжево

Предприятието на "Нилана" се предлагаше от съдебен изпълнител заради дълг към банка

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10