Поредно отлагане в приватизацията на товарните превози
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поредно отлагане в приватизацията на товарните превози

Новият срок за подаване на оферти е изместен и вече е почти месец след изборите

Поредно отлагане в приватизацията на товарните превози

Двата чужди кандидата поддържат интереса към държавното дружество

4199 прочитания

Новият срок за подаване на оферти е изместен и вече е почти месец след изборите

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Дяловете на "БДЖ Товарни превози" все още са запорирани от кредитор.

Държавата за пореден път удължи приватизацията на "БДЖ Товарни превози", като измести срока за подаване на оферти за след изборите и по възможност при вече ясен следващ кабинет. В петък, малко преди изтичането на срока за внасяне на депозит от 20 млн. лв., от Агенцията за приватизация съобщиха, че преместват датите за депозит и оферта съответно на 7 юни и 10 юни.

Причините за удължаването

Официалната причина е, че са получени писма от кандидати с искане за удължаване на срока. В процедурата участват четири фирми, но двете чужди са истински активните и е много вероятно само те да подадат оферти, коментират запознати със сделката. Това са румънската Grup Feroviar Roman и австрийската Donau Finanz. Освен тях право да подадат оферти имат и дружества на Първа инвестиционна банка и на съсобственика на БМФ Кирил Домусчиев.

Точно австрийската компания е подала искане за удължаване на срока, като такова писмо се получава за втори път. Румънският кандидат също е предпочитал нова дата, тъй като в момента течала и приватизацията на държавния жп товарен превозвач CFR Marfa в северната ни съседка, обясниха източници, близки до сделката. Според публикации в румънската преса Grup Feroviar Roman вече е купила документи за участие в приватизацията на превозвача на северната ни съседка, в която минималната цена за 51% от капитала е малко над 180 млн. евро (виж карето).

За българското жп дружество няма официална минимална цена, но повечето източници говорят за оценка от порядъка на 50 млн. евро.

Все още под запор

Другият съществен проблем пред приватизацията е, че дяловете на "БДЖ Товарни превози" все още са запорирани от кредитор. Според неофициална информация министерството на транспорта вече се е договорило с представителя на облигационера - базираната в Дъблин германско-ирландска банка Depfa bank (която има вземане от холдинга от 6.3 млн. лв.). Обезпечението още фигурира в Търговския регистър. Постигната договореност обаче била то да бъде преместено към дела на БДЖ в застрахователя "Алианц".

При наличие на запор, кандидатите логично се притесняват от подаване на оферти. Те ще трябва да блокират 20 млн. евро като депозит за неизвестно дълъг период. Причината е, че агенцията няма право да се разпорежда със запорираните дялове. Другото притеснение на кандидатите е, че все още няма одитиран отчет на товарното дружество. Само преди дни финансовият директор на държавния холдинг обяви, че за първото тримесечие загубата на товарното поделение е  близо 6.7 млн. лв. при планирани 3.2 млн. лв. На загуба традиционно работят и пътническите превози.

Това означава, че финансовото състояние на жп холдинга не се подобрява. А неудовлетворението на кредиторите расте. Така приватизацията на товарното поделение остава малка, но важна доза свеж ресурс за жп холдинга, с който да се покрие поне частично просрочените плащания по облигации и кредита за доставка на мотрисите Siemens.

 

Успоредна приватизация и в Румъния

Общо 12 големи европейски компании са заявили интерес към покупката на 51% от румънският железопътен превозвач на товари CFR Marfa, съобщава местната агенция Mediafax, като цитира транспорният минитър Релу Фенечиу. Срокът за покупка на документи за участие изтече на 23 април, а обвързващи оферти ще се подават до 14 юни, като депозитът за участие е 10 млн. евро. Дълговете на дружеството, които са за над 350 млн. евро ще бъдат трансформирани предварително в капитал. Държавата ще запази дял от 49%. В превозвача Marfa работят близо 9 хил. души, а за 2011 г. приходите му са 1.1 млрд. леи (253. 3 млн. евро). В същото време обаче загубата му за годината е била 93 млн. леи, или 21.4 млн. евро.
Дяловете на "БДЖ Товарни превози" все още са запорирани от кредитор.

Държавата за пореден път удължи приватизацията на "БДЖ Товарни превози", като измести срока за подаване на оферти за след изборите и по възможност при вече ясен следващ кабинет. В петък, малко преди изтичането на срока за внасяне на депозит от 20 млн. лв., от Агенцията за приватизация съобщиха, че преместват датите за депозит и оферта съответно на 7 юни и 10 юни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Поредната глупост на пишман приватизаторите на "прехода"..... 15 годин приватизират, нещата вървят от зле на по зле, но чукундутата приватизират ли приватизират....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK