Свежа автоинвестиция от Германия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Свежа автоинвестиция от Германия

Министърът на икономиката Асен Василев връчи сертификат за инвеститор клас А на управителите на Behr-Hella Thermocontrol Андреас Тойнер и Томас Шулте

Свежа автоинвестиция от Германия

Behr-Hella Thermocontrol ще изгради завод за климатични системи в Божурище

Константин Николов
20479 прочитания

Министърът на икономиката Асен Василев връчи сертификат за инвеститор клас А на управителите на Behr-Hella Thermocontrol Андреас Тойнер и Томас Шулте

© Красимир Юскеселиев


Новините за навлизащи чужди индустриални инвеститори в България напоследък са рядкост, но сега има такава с германски произход. Министерството на икономиката съобщи, че производителят на климатични системи Behr-Hella Thermocontrol (BHTC) ще изгради нов завод за авточасти, като първоначално в него ще бъдат вложени 42.5 млн. лв.

Германската BHTC ще започне строежа на своя завод през второто тримесечие на тази година. Предприятието ще се намира в Икономическа зона София – Божурище на площ от 70 декара. Очакванията са предприятието да започне да произвежда през следващата пролет с около 350 души персонал, а в него ще бъде изграден и развоен център.

В двубой със Сърбия

За германския проект се заговори в средата на миналата година, когато кметът на Пловдив Иван Тотев и икономическият министър Делян Добрев обявиха, че компанията оглежда града за следваща своя производствена база. Тогава Тотев предложи на BHTC да не купува терена за завода, а да се учреди право на строеж за 25-30 години върху общинска земя. Все пак накрая BHTC избра не Пловдив, а София за своето капиталовложение, става ясно от съобщението на икономическото министерство.

"Работим с BHTC върху проекта от пролетта на 2012 г. Преди да се спре на България, компанията оглеждаше много държави", каза Борислав Стефанов, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции. Накрая основен конкурент за привличане на производителя е била Сърбия, която за подобни проекти предлага щедри финансови стимули от милиони евро.

При избора на производителя значение е имал и планът за нов инвестиционен стимул в България (вече приет) - това е възможността да се възстановят разходите за осигуровки в продължение на 2 години.

Според Стефанов първоначално мениджърите на германската компания са оглеждали около десет града в Южна и Северна България, като в шортлистата са останали Пловдив и София. В първия ги е привлякло присъствието на международни производствени компании като "Либхер", "Иксетик" и др. В столицата пък са били впечатлени от Техническия университет и лабораториите за машиностроене и информационни технологии. За групата е важно близо до предприятието да има университет заради развойния център и този факт вероятно е натежал при избора на столицата.

Тест за индустриалната зона

BHTC ще е първата компания в държавната икономическа зона в Божурище. Тя е част от "Национална компания индустриални зони". Началото на проекта беше обявено преди три години, но засега няма публично развитие по проекта в Божурище. Плановете са зоната да се простира върху 2.5 млн. кв.м. От години се говори и за навлизането на китайски компании в нея, но все още няма подписани договори. Според запознати дебютът на германците ще е своеобразен тест за бъдещето на зоната, тъй като инфраструктурата все още не е готова. От години има осигурени средства от бюджета, които са в дружеството и са за развитие на индустриалния парк.

Инвеститорът във вторник ще получи и сертификат от държавата за подкрепа на проекта. Още не е ясно какви точно стимули ще иска и ще получи BHTC. Много възможно е да се кандидатства за преференцията с осигуровките. Освен това според закона германската компания ще има право да закупи земя без търг, но по пазарни цени.

Кой е инвеститорът

Behr-Hella Thermocontrol e създадена през 1999 г. като джойнт венчър между Behr GmbH & Co. и Hella KGaA Hueck & Co. Постепенно предприятието се превърна в един от водещите производители на оборудване и контролни системи за климатици за автомобили и камиони. В момента в компанията работят над 1500 души, а оборотът й за 2012 г. достигна 333 млн. евро. Сред клиентите на BHTC са почти всички големи автомобилни производители - както луксозни като Lamborghini, Рorsche и Bugatti, така и традиционни марки като Volkswagen, Ford и Renault. Отделно групата държи и над 80 патента в сектора, които са резултата от иновациите в развойните центрове. Такъв трябва да има и в завода край Божурище. В момента BHTC има подразделения в Германия, САЩ, Китай и Индия, както и развоен и търговски център в Япония.

Сезонът на авточастите

Секторът за автомобилни компоненти е сред малкото, които през последните години привличат нови производствени проекти. Македония и Сърбия също се борят за инвестиции, като предлагат щедри отстъпки и субсидии, но заради ниските си разходи, плосък данък и членство в ЕС България явно продължава да привлича западни компании.

Общите приходи на компаниите, работещи в тази индустрия, надхвърлят 2 млрд. лв. Сред тях има както производители на кабели (японската "Язаки" в Ямбол и Сливен и германската "СЕ Борднетце") и алуминиеви компоненти (френската "Монтюпе" в Русе), така и далеч по-високотехнологични като щатската Johnson Controls, която разработва софтуер за електрониката на почти всички големи автомобилни компании.

BHTC далеч не е първата германска компания от сектора, която навлиза в България. Всъщност приходите на фирмите за автокомпоненти от водещата икономика в ЕС през последната година надминаха 400 млн. лв. Най-големият инвеститор от Германия в сектора по приходи и служители е "СЕ Борднетце". Предприятията на групата в Бургас и Мездра произвеждат кабели за коли и дават работа на над 2300 души, а оборотът за за 2011 г. достигна 183 млн. лв. Друг голям германски производител е "Иксетик" с приходи за 2011 г. от над 122 млн. лв. Дружеството произвежда вакуумни и хидравлични компоненти в завода си в индустриална зона Раковски край Пловдив. Всъщност една от най-ранните инвестиции в целия сектор също е германска - производителят на калъфи, тапицерии и седалки "Граммер". Компанията купи през 1997 г. фабрика "Възход" в ботевградското село Трудовец. Последната германска фирма за автокомпоненти, която навлезе в България, е Kostal Group. Преди две години тя започна производство в Смолян на осветителни и електронни системи за BMW, Chrysler, Ford и др.

"Граммер" беше първата германска компания за автомобилни компоненти, която навлезе в България
Фотограф: АСЕН ТОНЕВ

Новините за навлизащи чужди индустриални инвеститори в България напоследък са рядкост, но сега има такава с германски произход. Министерството на икономиката съобщи, че производителят на климатични системи Behr-Hella Thermocontrol (BHTC) ще изгради нов завод за авточасти, като първоначално в него ще бъдат вложени 42.5 млн. лв.

Германската BHTC ще започне строежа на своя завод през второто тримесечие на тази година. Предприятието ще се намира в Икономическа зона София – Божурище на площ от 70 декара. Очакванията са предприятието да започне да произвежда през следващата пролет с около 350 души персонал, а в него ще бъде изграден и развоен център.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

36 коментара
  • 1
    jordani avatar :-|
    jordani
    • -127
    • +24

    и след две години ще отчетат, че изборът на София е бил грешка, поради високите разходи за труд, високата цена на недвижимите активи и т.н. - обаче комисионните за избора ще са раздадени и изхарчени - както от немска, така и от наша страна...

  • 2
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.
    • -13
    • +113

    До коментар [#1] от "jordani":

    Ти по-добре виж дали са ти дошли социалните помощи, че да можеш да си купиш една битилка водка за довечера, че мисълта ти някак не върви без нея..

  • 3
    winterbach avatar :-P
    Петър Иванов

    "Високи разходи за труд".

    Нещо бъркаш България с Люксембург ...

  • 4
    kak_taka avatar :-|
    kak_taka

    До коментар [#1] от "jordani":
    Не съм чул Луфтханза да се оплакват от инвестицията си на Софийското летище. А какви механици обучават ако знаеш...
    И що не престанем да гледаме чуждите джобоже, а ? Особено когато са частни и от тях се вади....

  • 5
    djb95 avatar :-|
    djb95

    До коментар [#2] от "bestbuy":
    А аз какво да правя ? За мен няма връщане на осигуровки , а нови по високи минимални осигурителни прагове.ИТ ми диша във врата защото работили в събота и неделя и не съм отчел извънареден труд. А , че през март цял месец бяха на 6 часа ?От тези инвестиции няма никаква полза.Дават някакви заплати , държавата им връща осигуровките и остава един мижав ДОД 10%. Машините ще си ги внесат от Германия , техни техници ще ги монтират и за нас остават черноработниците.Ама хак ни е.Къде са " големите " бизнесмени - Божков , Можков , Ковачки и т.н .Като сте толкова бизнесемени , а не пиявици на гърба на държавата направете една фабрика поне и произвеждайте нещо ама нейсе !!!!

  • 6
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Браво, чудесна новина! Може да не правим колите - да ги сглобавят на място. Достатъчно е, че правим възлите. Хем работни места (нарастващо кът из цяла Европа), хем умения, хем доходи и за служителите и за държавата.

  • 7
    jordani avatar :-|
    jordani

    До коментар [#3] от "Петър Иванов":

    Не бъркам София с Русе, обаче.

  • 8
    kalliman avatar :-|
    kalliman

    До коментар [#1] от "jordani":

    Те германците не са прости. Направили са си сметката. Колкото и ЪпсурсдО за звучи в БГ има добри условия за сравнително малки инвестиции (разбирай като тази), защото в момента в Бг се плащат най-ниските заплати, а и сме в Европа още повече в ЕС - т.е. няма мита и разни други проблеми. Освен това качеството може да конкурира много успешно китайското или индийското.

  • 9
    jordani avatar :-|
    jordani

    До коментар [#4] от "kak_taka":

    Слушай /чети/ по-добре и ще чуеш. Официално Луфтханза Техник са щастливи от сътрудничеството си с ТИМ?
    Не знам какви кадри обучават - вероятно, каквито им трябват.
    Обаче, друго летище с толкова самолетодвижения у нас няма - така, че това не е аргумент.

  • 10
    jordani avatar :-|
    jordani

    До коментар [#2] от "bestbuy":

    "Битилката" май ти си я изпил вече ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK