Трудно начало
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трудно начало

Българският износ е основно на продукти с ниска добавена стойност и на ишлеме. Липсата на повече иновативни стоки за експорт е сериозен проблем, посочват от БСК

Трудно начало

Първото тримесечие на годината е било тежко за доста публични компании. Малко успяват да се справят добре

Весела Николаева, Христо Съйнов
6551 прочитания

Българският износ е основно на продукти с ниска добавена стойност и на ишлеме. Липсата на повече иновативни стоки за експорт е сериозен проблем, посочват от БСК

© Георги Кожухаров


"В някаква степен бизнесът свикна да работи в ситуация на несигурност – преди беше икономическа, сега е политическа."

 Кирил Бошов, "Еврохолд България"

 

"Вътрешното потребление трудно може да бъде задвижено, така че изходът за българския бизнес е пробив навън."

 Камен Колев, БСК

Трудно. Така може да се определи началото на годината за българския бизнес, ако се съди по отчетите на публичните дружества (търгувани на борсата) за първото тримесечие. И макар за някои от тях периодът да е донесъл сериозно повишение на приходите, при доста намаляват или остават без промяна.

Положението не е розово, като се има предвид, че и първото тримесечие на миналата година беше слабо. Според представители на бизнеса политическата криза в страната има слабо влияние върху дейността им. По-скоро причините са същите, които тормозят българската икономика години наред – свито вътрешно потребление и безработица, несигурност, спад на основни пазари като ЕС и недостатъчен ръст на износ за нови региони.

Макар на борсата да се търгуват малък брой компании, той може да се приеме донякъде за представителен за доста сектори, а и за тенденциите в икономиката като цяло.

Добре, че е износът

Традиционно износителите се справят по-добре, макар че и за тях не липсват трудности - например машиностроителните компании започнаха да забавят темпо още през миналата година. Производителят на акумулатори "Монбат" обаче отчита ръст и на продажби, и на печалба в сравнение с първото тримесечие на миналата година, макар и с намаление на износа за основния си пазар – Франция.

Като стойност спадът е с едва 30 хил. евро до 3.43 млн. евро, но като дял понижението за година е с 6 процентни пункта до 15% от общия експорт на компанията. Това се компенсира от по-високи продажби на други пазари като Германия, Холандия и различни държави, заемащи по-малък дял в продажбите. Като цяло експортът на "Монбат" е нараснал с 37% до 23 млн. евро.

Увеличение на производството и продажбите има и производителят на алуминиеви изделия "Алкомет" - Шумен, което изнася почти цялата си продукция. През първото тримесечие произведената и продадена валцова и пресова продукция на фабриката е нараснала с 12% на годишна база и всеки месец средните продажби са били за 24.4 млн. лв.

От компанията посочват, че през първите три месеца на годината производствените им мощности са били натоварени 100%, а освен нараснало търсене на вътрешния пазар износът се е покачил с 13%. Очевидно компанията започва да се възстановява, след като през миналата година приходите и печалбата и се свиха.

Основните пазари на "Алкомет" са в Западна Европа, като усилията на ръководството са да осигурява клиенти от различни държави, се посочва в доклада за дейността. Паралелно с пълното натоварване на мощностите текат и нови инвестиции за увеличаване на капацитета – до две години в пресовия цех трябва да заработят две нови линии.

Европейско финансиране ще се използва частично и за нова система за пречистване и пускане на още четири нови пещи за фолио и алуминиеви рулони, като общата стойност на проекта е 7.6 млн. лв. Половината са от европейските фондове, като проектът трябва да бъде завършен през тази година, се посочва още в доклада на компанията.

Макар и със значителни нови инвестиции, развитието на "Алкомет" показва общата тенденция в българската индустрия – голяма част от новите производства изискват по-малко персонал, повече обучени хора и по-малко разходи за заплати.

С ръст на приходите и печалбата е и производителят на медикаменти за ветеринарната медицина "Биовет". Основна част от продукцията предприятието от Пещера отива за износ. Стабилни резултати в началото на годината показва и производителят на торове "Неохим", който успява да отчете лек ръст на продажби и печалба. През 2012 дружеството изкара тежка година, като излезе на загуба. В групата на компаниите с ръст на приходи от продажби и печалба е и "Проучване и добив на нефт и газ", както и "КРЗ Одесос", което успява да се справи със загубата и вече е на плюс.

"Като цяло някъде има нарастване на приходи (сред публичните компании - бел. ред.), но общото ми усещане е по-скоро за застой", коментира Кирил Бошов, председател на управителния съвет на "Еврохолд България" - холдинг, който се занимава с търговия, лизинг на автомобили и финанси. По думите му януари и донякъде февруари са били относително добри, но след това наяве са излезли негативни тенденции.

Бошов смята, че влияние са оказали и предсрочните избори, но в никакъв случай те не са били основната причина за застоя на икономиката. "Основните причини са като от последните години – слабо вътрешно потребление. В някаква степен бизнесът свикна да работи в ситуация на несигурност – преди беше икономическа, сега е политическа", добави той.

Да не става по-зле

Като цяло обаче повечето компании продължават да се борят с трудностите. Например дървопреработвателното дружество "Лесопласт" - Троян, свива обема на произведените дървесни плоскости с 20%, а на шперплат – с 3.5%. От компанията обясняват, че причината за по-малкото производство на шперплат са нередовните доставки на суровини.

На 10 март е било спряно производството на фазер заради намалено търсене и натрупване на големи складови наличности. По-голямата част от продукцията на компанията се изнася. Заради намаленото производство и невъзможността част от разходите да се свият компанията е излязла на загуба, резултат от невъзможността разходите да се свият заедно с приходите. Още едно дружество, свързано с мебелната индустрия, отчита спад - "Никром – тръбна мебел", Ловеч.

Компанията, която е подизпълнител на "Икеа", няколко германски и италиански мебелни фирми, има 15% понижение на продажбите. През тази година обаче ръководството планира да инвестира в нови технологии и да увеличи приходите от мебели със собствена марка, се посочва в бележките към отчета. Интересни зависимости има и в резултатите на електроразпределителните дружества – докато двете на "Енерго-про" отчитат спад в приходите, тези на "ЧЕЗ Електро" растат.

Само за три месеца просрочените вземания на "Енерго-про продажби" са нараснали с 1.6% до 28.3 млн. лв., а тези на "Енерго-про мрежи" - с 20 на сто до над 1 млн. лв. Цветослав Цачев, ръководител "Анализи" в инвестиционния посредник "Елана трейдинг", определи изненадите в отчетите за първото тримесечие като "по-скоро негативни", но по думите му не е имало и основания да се очаква подобрение.

Едни и същи фактори се виждат и в последните отчети – свито търсене, особено на вътрешния пазар, влошаване на нормата на печалба и мерки от фирмите срещу кризата, които включват намаление на разходи, на инвестиции и на дълговете им, добави Цачев.

Трудни за прогнозиране

И Цачев, и Кирил Бошов не се ангажираха с прогнози какво очаква българските компании в идните месеци. Бошов обаче е донякъде и оптимист, защото след трудностите на икономическата и политическата несигурност по-скоро следва подобрение. Заместник-председателят на Българската стопанска камара Камен Колев прогнозира, че няма да има сериозни промени в посока растеж или осезаем спад в следващите месеци.

"Ако говорим за БВП, ръстът му ще се колебае между 0 и 1%, а вътрешното потребление ще си остане свито. По отношение на износа не очакваме по-осезаем темп на нарастване, свит е основният ни пазар в ЕС", коментира Колев. Според него шансовете за ръст на българските компании са повече износ в държави като Турция, Китай, изобщо на източни пазари, където всъщност вече се вижда и увеличение, което донякъде компенсира спада на традиционните потребители на българска продукция.

От БСК смятат, че определено годината ще бъде добра за тези дружества, които успеят да пласират продукция на външни пазари. В България безработицата ще си остане сериозен проблем, което означава още по-голямо свиване на вътрешната консумация. Проблемите обаче се трупат един по един – дори и при свито потребление местното производство намалява за сметка на вноса, което още повече задълбочава проблемите с безработицата, ниските доходи и общата стагнация.

"Според наши проучвания 2/3 от храната, продавана в България, вече е внос и тази тенденция се задълбочава. Това свива консумацията още повече, включително и на електроенергията, и удря още много дейности", обясни Колев. Според него вътрешното потребление трудно може да бъде задвижено, така че изходът за българския бизнес е пробив навън. "Лошото е, че нашият износ е нискоиновативен, силата ни е ишлемето. Все пак и простите дейности носят определени приходи", каза още заместник-председателят на БСК.

По-различни фактори

Има компании, чиито резултати не са повлияни от икономическото състояние в държавата, а от специфични фактори. Производителят на опаковки за цигарената индустрия "Юрий Гагарин" продължава да губи приходи, а за периода излиза и на загуба. Компанията обаче реално загуби основна част от бизнеса си, след като през миналата година с лобистки поправки беше забранено производството на цигарени гилзи в България.

"Параходство БРП" също свива приходите си, но пък успява да излезе на  печалба. От компанията обаче съобщиха, че пускането в експлоатация на Дунав мост 2 вероятно ще доведе до изключителен спад в дейността на Фериботен комплекс Видин, а фериботът на БРП "Бдин", извършващ в момента превози между Видин и Калафат, ще бъде спрян.

Без значение от факторите картината в българския бизнес засега не остава добра, което не позволява да се задвижи основният мотор - за създаване на нови работни места и повишаване на доходите.

 

Първото тримесечие (данните са в хил. лв.)    
КомпанияОбщи приходи (I. - III. 2013)Промяна за годинаПечалба/загуба (I. - III. 2013)Печалба/загуба (I. - III. 2012)
     
"ЧЕЗ Електро България"4178215,46%-42091559
"ЧЕЗ Разпределение България"20882415,94%954712270
"Енерго-Про продажби"250832-70,35%-4616-337
"Енерго-Про мрежи"125690-68,55%614611649
БТК196779-10,91%375210237
"Петрол"1344777,64%-9235-1676
"Софарма трейдинг"1242148,49%24681903
"Неохим"1139692,44%1169411155
"Алкомет"742948,32%14361229
"Монбат"6276346,53%50912334
"Биовет"5101030,19%29501001
"Каолин"28707-3,41%23212456
"Спиди"1471920,90%35582937
"Проучване и добив на нефт и газ"897225,76%48312783
"КРЗ Одесос"713766,32%333-591
"Юрий Гагарин"7104-48,57%-8301870
"Параходство БРП"6522-6,55%1036136
"Гамакабел"5452-41,61%-1374-1459
"Трейс груп холд"4746-87,64%-8561310
"Унифарм"450330,86%525150
"Българска роза-Севтополис"4491-14,77%140918
"Медика"4400-8,58%313505
"Фазерлес"3656-0,14%4194
"Зърнени храни България"2283-84,68%-721191
"Балканкар-Заря"20944,91%-1354
"Билборд"2092-4,34%43135
"Лавена"19759,54%125202
"Етропал"1811-10,52%183118
"Българска фондова борса"72145,95%132-818
"Дир.БГ"468-24,27%-26-147
Източник: Неконсолидирани отчети на дружествата    

"В някаква степен бизнесът свикна да работи в ситуация на несигурност – преди беше икономическа, сега е политическа."

 Кирил Бошов, "Еврохолд България"

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    нормално за макроикономическата ситуация !

  • 2
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Свитото потребление убива дребния бизнес занимаващ се с търговия, услуги или производство за местни, локални пазари. Свитото потребление е следствие от растящата безработица, която е в твърде големи размери, непознати от 10 години насам! Високата безработица пък е следствие от лошата икономическа среда създадена през последните 10 години, защото ефекта от недалновидна или умишлено вредна икономическа политика на властта (разбирай закони, маскирани като пазарни, а всъщност запазващи социалистически взаимоотношения) оказват своето влияние върху бизнеса постепенно във времето. Кризата само катализира този процес. Законите пък са такива за да обслужват приближените на властта олигарси, независимо дали властта крещи, че била в центъра или дясна. Погледни й законите и как ги прилага и тогава съди за една власт. Настоящето ни показва, че социализма е тук и продължава да определя икономическите стандарти, които формират средата. Затова и ние продължаваме да сме на дъното.

  • 3
    pavlov10 avatar :-?
    pavlov10

    Смях в залата:
    Колеги от "Капитал",Борисов трябва да престане да се изказва по държавни въпроси.Последната мъдрост,която е казал е,4е при увели4ени доходи и закупени вертолети държавата фалира.Но не казва какво става,ако хората продължават да живеят с 500 лева.Естествено заплатите не могат да се вдигат след като той и Цецо
    се разписват поне на 5000 лева на месец.

  • 4
    superbg avatar :-|
    superbg

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Да.
    И не само за икономическата ситуация.
    Всяка година в България първото тримесечие е най-слабо.
    Нищо ново.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK