С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
46 8 май 2013, 14:04, 12486 прочитания

Електромобилно раздвижване

Поръчка на куриерската компания "Спиди" ще увеличи с близо 10% броя на екологичните коли в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
1.5
млн. лв. ще е приблизително инвестицията в новите коли

5
години ще са нужни са изплащане на инвестицията, по първоначални оценки
В България електромобилите са толкова малко, че изглежда късмет да ги видиш по улиците. Въпреки стимулите, с които държавата от години се опитва да увеличи употребата им, само една-единствена поръчка на една компания ще увеличи броя им с почти 10%. Става въпрос за 20 електромобила, а компанията е куриерската "Спиди", чиито служители скоро ще разнасят пратки в големите градове с иновативните коли. От "Спиди" вече са направили поръчката за Renault Kangoo, Zero Emission и първите превозни средства ще пристигнат на изложението "Автомобилен салон София 2013", което ще се проведе от 14 до 23 юни. Общата инвестиция в новите коли ще е около 1.5 млн. лв. "Тъй като държавата не участва със субсидии, финансирането е по стандартен финансов лизинг", обясни Светослава Дичева, директор "Продажби и маркетинг" в куриерската компания. 


Скъпо, но с перспектива

Плановете са инвестицията в новите коли да се изплати за около пет години. Разходите за поддръжка и особено за гориво на този вид превозни средства са значително по-ниски, но ефектът от реалната им употреба ще се види в рамките на една година, когато завърши цял цикъл от климатични промени, поясниха от "Спиди". Спестените пари ще бъдат и от гориво, и от възможностите за безплатно паркиране, които са доста сериозен разход за една куриерска компания. Към края на януари в България са регистрирани едва 232 екологични коли по данни на Индустриален клъстър "Електромобили" (ИКЕМ), а високата им цена е основна пречка пред по-широкото им използване, смятат от организацията. Очакванията на клъстъра обаче са цените да стават все по-ниски, а новите модели – все по-достъпни. 

България има обща стратегия за подкрепа в използването на повече електромобили и хибридни коли, но по доста причини употребата им е силно ограничена. Различните стимули за тях е освобождаването им от годишен данък и безплатно паркиране в София и Бургас. През октомври правителството гласува всяко физическо или юридическо лице да получава 5 хил. лв. субсидия за покупка на първия си електромобил и 2500 лв. за хибриден, но от ИКЕМ обясниха, че на практика еднократната помощ не се прилага заради липса на финансиране или липсата на законова уредба. Сумата е и много малка част от цената - от 60-70 хил. лв., до над 80 хил. лв. за някои модели. А в случая на "Спиди", която купува повече коли, би получила помощ само за една от тях. 



"Основен проблем, който срещаме, е, че администрацията няма дефиниция за електромобил, той не съществува в българския бюрократичен мир", обясни Ангел Николов от клъстъра. Според него стимулите от типа на освобождаване от данъци и такси, директни субсидии за покупка и допълнителни такси за конвенционалните автомобили трябва "да се използват внимателно, за да нямат обратен или ограничен ефект, защото в крайна сметка все пак някой трябва да плати сметката. Това е валидно особено ако се подходи към някаква форма на директни субсидии", смята Николов. Той е на мнение, че трябва да се наблегне на информираност, че екологичните коли са напълно достъпна и предсказуема алтернатива на обикновените, освен това те могат да бъдат много по-изгодни и приятни за шофиране. 
"Голяма роля освен държавата трябва да имат и самите вносители на автомобили, за които електромобилите все още са незначителна част от общите продажби", смята Николов. 

Грижа за колата

Сериозна пречка пред развитието на този вид транспорт е и липсата на зарядни станции. По тази причина куриерската фирма ще използва новите коли само в няколко големи града и на близки разстояния около тях. "Тепърва предстои мрежата от зарядни станции да се развива и докато тя стане факт, решихме първоначално да използваме собствени стационарни станции, разположени в базите на "Спиди", където автомобилите ще се зареждат извън работния им график", коментира Дичева. По информация на ИКЕМ в България има общо 21 зарядни станции – в София са 13, в Стара Загора са 5, по една има в Пловдив, Добрич и Исперих.

При нормални климатични условия Renault Kangoo ZE има 130-150 км пробег. Изборът на точно този модел е направен след анализ, който е показал, че за момента ще е най-подходящият за "Спиди", казаха от компанията. Дичева обясни, че за съжаление останалите производители засега не предлагат лекотоварни решения. За поддръжката на новите коли от "Рено" подготвят част от сервизната си мрежа. Дичева коментира, че според "Спиди" бъдещето на градския превоз на хора и товари е в електромобилите - както заради чувствително по-ниските разходи, така и с оглед опазване на околната среда. 
"В тази връзка считаме, че електромобилите имат място в големите градове в България. Наясно сме, че в момента това е мисионерска стъпка, но сме убедени, че все някой трябва да постави началото. Решихме това да е "Спиди", добави още тя.

"Спиди" има ръст на печалба и приходи
През първото тримесечие на тази година "Спиди" има 3.56 млн. лв. печалба, с 21% ръст спрямо същия период на миналата. Нарастването на общите приходи на годишна база е също с 21%, до 14.7 млн. лв. Само от куриерски услуги оборотът е 13.8 млн. лв. От компанията обясняват, че увеличението на приходите е до голяма степен разпределено равномерно по различните региони и се дължи както на нови клиенти, така и на увеличен обем на поръчките от досегашните. По-голям от общия ръст има при международните пратки – 32% за година. В края на март делът им в общите приходи от куриерски услуги е 8.6%, с 1 процентен пункт над този в края на 2012 г. Само за първите три месеца на годината "Спиди" има инвестирани 880 хил. лв., основната част за обновяване на автопарка и покупка на нови коли.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg 1 Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg

Те ще слеят технологията си за онлайн брошури с цел да станат лидер на европейския пазар

19 яну 2020, 594 прочитания

Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба

Компанията ще съкрати 100 души глобално, или 14% от персонала си

19 яну 2020, 730 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Toyota с двоен ръст на печалбата

Обезценяването на йената е подпомогнало възстановяването на най-големия производител на автомобили в света

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10