Електромобилно раздвижване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Електромобилно раздвижване

Засега от "Спиди" ще използват собствени зарядни станции за новите електромобили

Електромобилно раздвижване

Поръчка на куриерската компания "Спиди" ще увеличи с близо 10% броя на екологичните коли в България

Весела Николаева
12720 прочитания

Засега от "Спиди" ще използват собствени зарядни станции за новите електромобили

© Анелия Николова


"Спиди" има ръст на печалба и приходи

През първото тримесечие на тази година "Спиди" има 3.56 млн. лв. печалба, с 21% ръст спрямо същия период на миналата. Нарастването на общите приходи на годишна база е също с 21%, до 14.7 млн. лв. Само от куриерски услуги оборотът е 13.8 млн. лв. От компанията обясняват, че увеличението на приходите е до голяма степен разпределено равномерно по различните региони и се дължи както на нови клиенти, така и на увеличен обем на поръчките от досегашните. По-голям от общия ръст има при международните пратки – 32% за година. В края на март делът им в общите приходи от куриерски услуги е 8.6%, с 1 процентен пункт над този в края на 2012 г. Само за първите три месеца на годината "Спиди" има инвестирани 880 хил. лв., основната част за обновяване на автопарка и покупка на нови коли.

В България електромобилите са толкова малко, че изглежда късмет да ги видиш по улиците. Въпреки стимулите, с които държавата от години се опитва да увеличи употребата им, само една-единствена поръчка на една компания ще увеличи броя им с почти 10%. Става въпрос за 20 електромобила, а компанията е куриерската "Спиди", чиито служители скоро ще разнасят пратки в големите градове с иновативните коли. От "Спиди" вече са направили поръчката за Renault Kangoo, Zero Emission и първите превозни средства ще пристигнат на изложението "Автомобилен салон София 2013", което ще се проведе от 14 до 23 юни. Общата инвестиция в новите коли ще е около 1.5 млн. лв. "Тъй като държавата не участва със субсидии, финансирането е по стандартен финансов лизинг", обясни Светослава Дичева, директор "Продажби и маркетинг" в куриерската компания. 

Скъпо, но с перспектива

Плановете са инвестицията в новите коли да се изплати за около пет години. Разходите за поддръжка и особено за гориво на този вид превозни средства са значително по-ниски, но ефектът от реалната им употреба ще се види в рамките на една година, когато завърши цял цикъл от климатични промени, поясниха от "Спиди". Спестените пари ще бъдат и от гориво, и от възможностите за безплатно паркиране, които са доста сериозен разход за една куриерска компания. Към края на януари в България са регистрирани едва 232 екологични коли по данни на Индустриален клъстър "Електромобили" (ИКЕМ), а високата им цена е основна пречка пред по-широкото им използване, смятат от организацията. Очакванията на клъстъра обаче са цените да стават все по-ниски, а новите модели – все по-достъпни. 

България има обща стратегия за подкрепа в използването на повече електромобили и хибридни коли, но по доста причини употребата им е силно ограничена. Различните стимули за тях е освобождаването им от годишен данък и безплатно паркиране в София и Бургас. През октомври правителството гласува всяко физическо или юридическо лице да получава 5 хил. лв. субсидия за покупка на първия си електромобил и 2500 лв. за хибриден, но от ИКЕМ обясниха, че на практика еднократната помощ не се прилага заради липса на финансиране или липсата на законова уредба. Сумата е и много малка част от цената - от 60-70 хил. лв., до над 80 хил. лв. за някои модели. А в случая на "Спиди", която купува повече коли, би получила помощ само за една от тях. 

"Основен проблем, който срещаме, е, че администрацията няма дефиниция за електромобил, той не съществува в българския бюрократичен мир", обясни Ангел Николов от клъстъра. Според него стимулите от типа на освобождаване от данъци и такси, директни субсидии за покупка и допълнителни такси за конвенционалните автомобили трябва "да се използват внимателно, за да нямат обратен или ограничен ефект, защото в крайна сметка все пак някой трябва да плати сметката. Това е валидно особено ако се подходи към някаква форма на директни субсидии", смята Николов. Той е на мнение, че трябва да се наблегне на информираност, че екологичните коли са напълно достъпна и предсказуема алтернатива на обикновените, освен това те могат да бъдат много по-изгодни и приятни за шофиране. 

"Голяма роля освен държавата трябва да имат и самите вносители на автомобили, за които електромобилите все още са незначителна част от общите продажби", смята Николов. 

Грижа за колата

Сериозна пречка пред развитието на този вид транспорт е и липсата на зарядни станции. По тази причина куриерската фирма ще използва новите коли само в няколко големи града и на близки разстояния около тях. "Тепърва предстои мрежата от зарядни станции да се развива и докато тя стане факт, решихме първоначално да използваме собствени стационарни станции, разположени в базите на "Спиди", където автомобилите ще се зареждат извън работния им график", коментира Дичева. По информация на ИКЕМ в България има общо 21 зарядни станции – в София са 13, в Стара Загора са 5, по една има в Пловдив, Добрич и Исперих.

При нормални климатични условия Renault Kangoo ZE има 130-150 км пробег. Изборът на точно този модел е направен след анализ, който е показал, че за момента ще е най-подходящият за "Спиди", казаха от компанията. Дичева обясни, че за съжаление останалите производители засега не предлагат лекотоварни решения. За поддръжката на новите коли от "Рено" подготвят част от сервизната си мрежа. Дичева коментира, че според "Спиди" бъдещето на градския превоз на хора и товари е в електромобилите - както заради чувствително по-ниските разходи, така и с оглед опазване на околната среда. 

"В тази връзка считаме, че електромобилите имат място в големите градове в България. Наясно сме, че в момента това е мисионерска стъпка, но сме убедени, че все някой трябва да постави началото. Решихме това да е "Спиди", добави още тя.

"Спиди" има ръст на печалба и приходи
През първото тримесечие на тази година "Спиди" има 3.56 млн. лв. печалба, с 21% ръст спрямо същия период на миналата. Нарастването на общите приходи на годишна база е също с 21%, до 14.7 млн. лв. Само от куриерски услуги оборотът е 13.8 млн. лв. От компанията обясняват, че увеличението на приходите е до голяма степен разпределено равномерно по различните региони и се дължи както на нови клиенти, така и на увеличен обем на поръчките от досегашните. По-голям от общия ръст има при международните пратки – 32% за година. В края на март делът им в общите приходи от куриерски услуги е 8.6%, с 1 процентен пункт над този в края на 2012 г. Само за първите три месеца на годината "Спиди" има инвестирани 880 хил. лв., основната част за обновяване на автопарка и покупка на нови коли.

"Спиди" има ръст на печалба и приходи

През първото тримесечие на тази година "Спиди" има 3.56 млн. лв. печалба, с 21% ръст спрямо същия период на миналата. Нарастването на общите приходи на годишна база е също с 21%, до 14.7 млн. лв. Само от куриерски услуги оборотът е 13.8 млн. лв. От компанията обясняват, че увеличението на приходите е до голяма степен разпределено равномерно по различните региони и се дължи както на нови клиенти, така и на увеличен обем на поръчките от досегашните. По-голям от общия ръст има при международните пратки – 32% за година. В края на март делът им в общите приходи от куриерски услуги е 8.6%, с 1 процентен пункт над този в края на 2012 г. Само за първите три месеца на годината "Спиди" има инвестирани 880 хил. лв., основната част за обновяване на автопарка и покупка на нови коли.

В България електромобилите са толкова малко, че изглежда късмет да ги видиш по улиците. Въпреки стимулите, с които държавата от години се опитва да увеличи употребата им, само една-единствена поръчка на една компания ще увеличи броя им с почти 10%. Става въпрос за 20 електромобила, а компанията е куриерската "Спиди", чиито служители скоро ще разнасят пратки в големите градове с иновативните коли. От "Спиди" вече са направили поръчката за Renault Kangoo, Zero Emission и първите превозни средства ще пристигнат на изложението "Автомобилен салон София 2013", което ще се проведе от 14 до 23 юни. Общата инвестиция в новите коли ще е около 1.5 млн. лв. "Тъй като държавата не участва със субсидии, финансирането е по стандартен финансов лизинг", обясни Светослава Дичева, директор "Продажби и маркетинг" в куриерската компания. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

46 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Много добре, браво, пожелавам им успех, а дано скоро и други фирми ги последват в начинанието!

  • 2
    d.petkov avatar :-P
    d.petkov

    Браво, с тази инвестиция спокойно могат и те да сложат "зелен етикет" на услугите си! :)

  • 3
    edin_balgarin avatar :-P
    Един Българин

    Аз пък мисля, че е добре ние потребителите да ги насърчим и да използваме услугите им с приоритет пред останалите фирми за "пренос" на стоки (не само в градовете). Да не говорим че след година, когато излязат разчетите, вероятно Спиди ще може да си позволи по-ниски цени от конкуренцията.

    Браво, вие вече сте пример!

  • 4
    maximxx avatar :-|
    Максим Александров

    Браво! И аз мисля, че първите е-мобили е редно да са корпоративни - от една страна, фирмите по-лесно могат да си позволяват закупуването, а от друга - това ще раздвижи изграждането на поддържаща инфраструктура а и самия пазар. Отлична новина и браво на спиди за авангардното мислене!

  • 5
    diablo avatar :-|
    diablo

    Браво и от мене. Надявам се начинанието им освен екологично да се окаже и икономически изгодно, защото само така ще имат последователи.

  • 6
    superbg avatar :-|
    superbg

    Браво на мениджърите и собствениците.
    Смела и правилна постъпка.
    Дано и държавата продължи политиката за насърчение при покупка на електроавтомобили.

  • 7
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    Ще види, че ще ни изиграят по някакъв начин. Не вярвам аз на такива хубави новини.

  • 8
    mapto avatar :-|
    mapto

    [quote#7:"Игобара Иготочи"]Ще види, че ще ни изиграят по някакъв начин. Не вярвам аз на такива хубави новини.[/quote]

    То и по името ти личи, че само конспирации и цинизми ти се въртят в главата.

  • 9
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Не разбирам каква е логиката, дадена фирма да има над 500 коли автопарк?! Наи добре е фирмата да няма нищо на неино име. Когато бизнеса е ОК, наема ресурси. Ако нещата не са добре се изнася в офшорна зона, и оставя само ра3одите си в предната фирма, а приходите инвестира наново.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    martin_ecars_bg avatar :-P
    Мартин Хаджистойков

    Изненадващо и поздравления за активността - 20 електромобила са първата голяма поръчка от този тип в България. Пък и най-после да ги видим на автосалона е чудесно - и да ги пробваме, разбира се.

    Ето нещо, което може да е полезно - направили сме локатор със зарядните станции за електромобили в България - bg.plugsurfing.org

    Да повлече крак дано :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK