Metro започва годината с ръст на печалбата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Metro започва годината с ръст на печалбата

Изпълнителният директор на Metro Олаф Кох фокусира усилията на групата върху веригите Cash & Carry и Media-Saturn

Metro започва годината с ръст на печалбата

Стабилният германски пазар и подобрените резултати на веригата Media-Saturn са компенсирали свитите продажби в Западна Европа

4942 прочитания

Изпълнителният директор на Metro Олаф Кох фокусира усилията на групата върху веригите Cash & Carry и Media-Saturn

© Reuters


Най-голямата германска верига за търговия на дребно Metro AG отчете неочакван ръст на оперативната печалба за първото тримесечие на годината, дължащ се на намалените загуби от хипермаркетите Real и магазините за електроника Media-Saturn. Компанията, която има над 2200 магазина в 32 държави, включително България, е постигнала печалба преди лихви, данъци и амортизация от 14 млн. евро, което е значително подобрение спрямо 8 млн. оперативна загуба за същия период на 2012 г. Резултатът значително надминава и очакванията на анализаторите, които прогнозираха загуба между 9 и 13 млн. евро.

Трудни пазарни условия

Въпреки добрия резултат Metro отново предупреди, че може да се очаква спад на печалбата през следващите две тримесечия заради повишените инвестиции във веригата Cash & Carry и продължаващите трудни икономически условия в Южна и Източна Европа. Еврозоната остава в рецесия пет поредни тримесечия, а през март бе отчетен пореден рекорд на безработицата в региона. "В много страни върху покупателната способност на клиентите ни се отразява икономическия спад и правителствените мерки за икономии", отбелязва главният изпълнителен директор на Metro Олаф Кох. "Въпреки това успяхме да подобрим печалбата си и да поддържаме продажбите на стабилно ниво. Това е особено видно на основния германски пазар, където отново има ръст на приходите на годишна база", добавя той.

Приходите за тримесечието все пак са спаднали от 15.6 до 15.5 млрд. евро. Компанията отдава свиването с 0.9% отчасти на по-малкото търговски дни спрямо същото тримесечие на миналата година. Продажбите на магазините от марката Cash & Carry са спаднали с 2.8% до 7.1 млрд. евро, но същевременно Media-Saturn отбелязва ръст от 2% до 5.1 млрд. евро. Веригите Real и Galeria Kaufhof отбелязват спад на приходите от съответно 0.9 и 1.5 на сто.

Продажбите в Германия, където Metro реализира почти 40% от приходите си, са нараснали с 1% до 6.1 млрд. евро. В останалата част на Западна Европа обаче кризата е довела до спад от 6.6% до 4.4 млрд. евро. В Източна Европа има лек ръст от 0.3% до 4 млрд. евро. Най-добре се представят магазините в развиващите се пазари в Азия и Африка ръст от 9.3% до 1 млрд. евро.

Продажба на активи

Когато оглави групата в началото на миналата година, Кох обяви, че ще фокусира усилията върху веригите Cash & Carry и Media-Saturn, а инвестициите в Galeria Kaufhof и Real ще бъдат намалени. Оттогава Metro продаде магазините Real в Източна Европа на Groupe Auchan, а британската верига Makro на Booker Group. Също така беше обявено и изтеглянето на Media-Saturn от Китай. Кох планира и продажбата на веригата Kaufhof в дългосрочен план, но разговорите с потенциални купувачи засега са замразени заради пазарните условия.

Заради тежките пазарни условия е Европа Metro предложи намаляване на дивидента за акционерите до 1 евро на акция за 2012 г. спрямо 1.35 евро за 2011 г. Откакто е листната на борсата през 1996 г., компанията винаги е увеличавала или поне запазвала дивидента за акционерите си. Освен разпродажбата на активи Metro предприема и мерки за опростяване на управленската структура. По-рано тази седмица беше съобщено, че ръководителят на основния бизнес - Cash & Carry, Франс Мюлер се оттегля, а функциите му ще поеме директно Олаф Кох.

Групата обикновено реализира около 60% от печалбата си в последното тримесечие на календарната година. През март Metro отчете, че за цялата 2012 г.  продажбите са нараснали с 1.2% до 66.7 млрд. евро. Оперативната печалба обаче е спаднала с 16% до 1.98 млрд. евро спрямо 2.37 млрд. през 2011 г.

Най-голямата германска верига за търговия на дребно Metro AG отчете неочакван ръст на оперативната печалба за първото тримесечие на годината, дължащ се на намалените загуби от хипермаркетите Real и магазините за електроника Media-Saturn. Компанията, която има над 2200 магазина в 32 държави, включително България, е постигнала печалба преди лихви, данъци и амортизация от 14 млн. евро, което е значително подобрение спрямо 8 млн. оперативна загуба за същия период на 2012 г. Резултатът значително надминава и очакванията на анализаторите, които прогнозираха загуба между 9 и 13 млн. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-P
    2.5

    'бах ти снимката!
    Закъснението в образа на екрана отзад създава впечатление, че зад CEO-то неодобрително мълчи вътрешният му глас!

    :-)

  • 2
    xps avatar :-|
    xps

    Отдавна не бях ходил в МЕТРО до вчера, и мога да кажа че цените са им станали като в големите търговски вериги с тая разлика, че в МЕТРО ти продават не 1 брой масло напрамер а 4 броя.....


  • 3
    pepix avatar :-|
    PepiX

    [quote#2:"xps"]с тая разлика, че в МЕТРО ти продават не 1 брой масло напрамер а 4 броя.....[/quote]

    Но за сметка на това трябва да предоставиш клиентска карта и да се разходиш доста за да стигнеш до магазина (в болшинството случаи).. (а-ха..както върви приказката 'Животът е гаден, но за сметка на това продължителен..')

  • 4
    hm avatar :-|
    хм

    Метро България имаха голям потенциал, но го пропиляха. В началото, когато нямаха конкуренти, много хора (физически лица) искаха да си пазаруват от тях, но бяха отблъснати от необходимостта да търсят карта на фирма, с която да влязат и да купят.

    Явно е бил някакъв крайно погрешен маркетингов ход от страна на мениджмънта на Метро, нещо като "да успокоим фирмите, че само те ще купуват от нас на тези цени, за да купим тяхната лоялност".

    Преди време Капитал правеха годишна класация на търговските вериги в България, защо вече няма такава?

  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#2] от "xps":

    +++++

  • 6
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Metro продават на много високи цени, не ми се вярва да са на печалба.

  • 7
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    [quote#6:"Нефертити"]Metro продават на много високи цени, не ми се вярва да са на печалба.[/quote]

    Печалбата е относително понятие, което във всеки момент, може да бъде променено...:)

  • 8
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#4] от "хм":

    Това е защита срещу Закона за защита на потребителите.

  • 9
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити

    До коментар [#7] от "Γαλλα":

    Е, да, но тя се генерира от локалните мениджъри, за да си запазят сладките местенца до момента докъто някой от биг босовете не вдене истината ;)

  • 10
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    [quote#9:"Нефертити"]Е, да, но тя се генерира от локалните мениджъри, за да си запазят сладките местенца до момента докъто някой от биг босовете не вдене истината ;)[/quote]

    Да речем, добрите мениджъри, знаят във всеки момент какво се случва с бизнеса им... а тия, поДставените, са обречени на изненади...:)
    Без значение, дали са в малка фирмичка или тлъст консорциум :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK