Колко се печели от държавен бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колко се печели от държавен бизнес

Колко се печели от държавен бизнес

Приходите на дружествата се повишават, а енергетиката остава определяща

8285 прочитания

Kризата е ударила и резултатите на държавните фирми в транспорта.

Частната собственост в икономиката на България преобладава, но държавата е тази, която доминира силно в два сектора - транспортна инфраструктура и енергетика. Отчетите на компаниите за миналата година и началото на тази дават разнопосочни сигнали за държавния бизнес. Това донякъде е обяснимо - върху него влияят както пазарни фактори, така и силни регулации - енергетиката например е най-силно контролирания сектор в държавата, който често е ставал заложник на социални, политически и икономически интереси. Това обаче остава най-печелившият бизнес за държавата.

В същото време в него са и компаниите, които трупат сериозни загуби. Като цяло браншът е повлиян от регулациите на цените на електроенергията и спадналото потребление през миналата година и началото на тази. За 2012 приходите на държавните дружества му растат и са почти 10 млрд. лв. (заедно с по-малките компании), а печалбата е близо 600 млн. лв. за най-големите дружества. При губещите пък общият минус е малко над 260 млн. лв. *

Много дивиденти и загуби от обезценки

Българският енергиен холдинг, който е шапката на най-големите държавни дружества в сектора, е получил над два пъти по-голям дивидент през миналата година - 539 млн. лв. при 213 млн. лв. за предходната. Това е и основното постъпление на мегаструктурата. Печалбата му обаче не расте с толкова голям темп, колкото приходите. Причината - над 300 млн. загуби от обезценки. В отчета не е посочено каква е причината за тях и те в крайна сметка изяждат голяма част от приходите. До редакционното приключване на броя официален коментар от БЕХ не беше получен. Експерти от сектора обаче обясниха, че това най-вероятно са обезценки от отписани вземания на холдинга. Например тези от "Топлофикация София" вече са изчистени от отчета.

Печалбата за 2012 г. се покачва до 285 млн. лв. при 186 млн. лв. година по-рано. Преди месец доклад на Държавната финансова инспекция показа, че дъщерната НЕК е загубила 36 млн. лв. от лихвени суапови сделки покрай заема, отпуснат на компанията от BNP Paribas за АЕЦ "Белене" за 250 млн. евро (текущо вече 195 млн. евро, след като част от него беше погасена). За плащането му се нагърби пък БЕХ, който вече избра Citigroup за банка, която да осигури мостово финансиране и емитиране на облигации за рефинансиране на задължението към френската банка. Това трябва да стане до 21 май, когато е падежът. Заради заема БЕХ получи и рейтинг от Fitch.

В доклада към него сред рисковете беше посочена слабата диверсификация на паричните му средства - към края на септември ставаше въпрос за 717 млн. лв. на консолидирана основа, 87% от които (624 млн. лв) са в една банка - в случая КТБ. Паричните средства на индивидуална основа към края на миналата година на БЕХ са 75.7 млн. лв. при 167 млн. лв. година по-рано. Толкова са и към края на март, но в отчета не е посочено как са разпределени те. Една част от печалбата си държавния холдинг вкарва в бюджета, а друга предоставя на дъщерните си дружества - за 2012 г. са им предоставени над 240 млн. лв. В доклада за дейността към края на март е посочено, че размерът на вземанията (търговски и заеми) от дъщерни дружества остава висок, като просрочените задължения от тях са в размер на 427.4 млн. лв.

Слабо потребление и силни регулации

Потреблението на електроенергия през миналата година в страната се е понижило с 4%, а за износ са внушителните 21.9%, показва докладът на НЕК. Тенденцията продължи и в началото на тази година (спад на потреблението с 9.9%), което беше причина за изключване на доста централи. Това е и причината НЕК да отчита рекордно ниски приходи от износ, се казва в отчета й.

От електрическата компания посочват, че към края на миналата година общите присъединени мощности от ВЕИ (вятърни и соларни паркове) към цялата мрежа вече надхвърлят 1600 МВт. Като цяло компанията е закупила по-малко електроенергия, но на по-висока цена - средно 82.58 лв. за мегаватчас. Заради компенсаторните плащания за зелена енергия обаче НЕК рязко влошава крайния си резултат - дружеството е на загуба от 94 млн. лв. Допълнителният фактор за това е и бумът на присъединените мощности на ВЕИ през пролетта на миналата година. Всъщност основната загуба за НЕК е натрупана в първото полугодие на 2012 заради по-тежките регулаторни изисквания, които от 1 юли бяха облекчени, което е компенсирало част от загубите и дори довело до печалба през първото тримесечие.

При АЕЦ "Козлодуй" се налага тенденцията на плавно намаление на приходите, като основна причина за това са по-малкото продадена електроенергия и свитите реализирани количества на свободния пазар. Това се отнася както за миналата година, така и за началото на тази. През 2012 г. общите приходи са за малко над 847 млн. лв., което е спад с 1%. Темпът на понижение в началото на тази година обаче се ускорява. През първото тримесечие те се понижават с 6% до 224.6 млн. лв. заради по-малко продаден ток на нерегулирания пазар - там продажбите са се понижили с 9% до 9.27 млн. лв., като за това е натежала и по-ниската средна продажна цена основно при износа. Свитото производство обаче е довело до по-малко разходи за ядрено гориво и транспорт на отработеното, което в крайна сметка извежда централата до сериозен ръст на печалбата - с 28% до 146.5 млн. лв. за миналата година. Не такава е ситуацията обаче в началото на тази - печалбата вече се е понижила с 10 млн. лв. до 66.39 млн. лв.

Транспорт на ниско ниво

Криза и спад – в транспорта проблемите на реалната икономика личат много силно. Резултатите на повечето държавни компании показват спад и за първото тримесечие, и за миналата година, сравнено с предходни периоди. Масово обясненията за това са по-малко пътници, по-малко товари и общ застой, а специално при пристанищата и железниците силно влияние е оказал и намаленият добив на въглища в България. Сред по-големите транспортни компании през миналата година увеличение на приходите е имало само при "Пристанище Варна", компания "Пристанищна инфраструктура" и "Летище София" - последното обаче с по-малко от 2 на сто спрямо 2011 г. и то заради продажба на имоти. През първото тримесечие положението е по-добро.

На двете най-големи пристанища – Варна и Бургас, обработените товари са били над планираното съответно с 30% и с 21%. В Бургас доста повече от първоначално предвижданите са били насипните товари, скрап, зърнени храни. Като цяло обаче износът на цимент и изкуствени торове през пристанищата е намалял, същото се е случило и при "БДЖ – Товарни превози".

В Русе преминалите въглища, които са и основният насипен товар, са повече от двойно по-малко на годишна база. През първото тримесечие количеството им е било едва 43 хил. тона при над 100 хил. тона в предишните две години. Като причина от ръководството посочват слабия пазар на електроенергия и топлинна енергия на "Топлофикация Русе".

Тежък товар

Подобни проблеми има и "БДЖ - Товарни превози", което за пореден път излиза на загуба и със спад на приходите и през първото тримесечие, и за миналата година. Оборотът е изостанал с 20% от плановете за януари-март, като основните причини, посочени от ръководството, са затруднения на клиентите на компанията, които не могат да намерят пазар за стоките си. Косвеното влияние на кризата е под формата на по-малко доставки на въглища, чиито доставки след средата на февруари са били на практика замразени. Спад има и при превозени руда, нефтопродукти, металургични изделия, изкуствени торове. Интересно е, че товарният превозвач има и вземания за близо 7 млн. лв. от чужди железопътни оператори — малко над половината са от гръцките железници. В същото време държавната компания има дългове към чужди превозвачи, основно към Чехия и Австрия.

Пътническите превози на БДЖ отново са се върнали към загуба в края на март, а и за миналата година, и само за първото тримесечие оборотът при тях е паднал. Промяна в броя на пътниците почти няма, макар че през ноември и декември миналата година броят им рязко е намалял в сравнение с пролетните и летните месеци. Въздушният транспорт също не е в добро положение — само за първите три месеца международните полети в България са намалели с 10%, което не може да се компенсира от едва 2% ръст на вътрешните. Лоша е ситуацията и с товарите, и с пътниците, преминали през най-голямото летище - София. Там оборотите са намалели и само продажба на земя за 8 млн. лв. през март е довела до общ ръст на приходите, се посочва в доклада за дейността. Аеропортът не е изпълнил плановете си за обслужени самолети и пътници, като сред причините са фалит на отделни авиокомпании, сливане на други и отменени полети.

Потъването на мастодонта

Конкуренцията пък продължава да убива бавно бившия пълен монополист "Български пощи" - макар че в първото тримесечие загубата намалява, а приходите са почти без промяна, миналата година е показала поредното потъване на компанията. Традиционно силните ниши на пощите се свиват — намалени са приходите от плащане на пенсии, като според доклада само за първите три месеца на годината броят на хората, които са използвали държавната компания за това, са по-малко с 255 хил. души. Като причина се посочва конкуренцията от банките, заради която все повече пенсионери предпочитат дебитни карти. Намалени са и приходите от плащания на сметки за електроенергия. За сметка на това са нараснали приходите от винетки, продажба на активи и странични дейности, като например от почивните станции на "Български пощи".

При по-малките дружества на държавата тенденциите са разнопосочни - някои свиват приходи и печалби, други ги повишават.

Без значение дали са малки или големи обаче доброто управление и резултати на държавните дружества са важни, защото създават работни места, дивидентите от тях отиват в бюджета. Има и още нещо. Управлението на такъв сериозен ресурс без контрол и прозрачност създава условия за корупция и странични зависимости. Нещо, което видяхме последните години с парите на държавните дружества, съсредоточени в една частна банка, финансирала впоследствие създаването на медийна и бизнес империя.

----

*Корекция в 12.00 часа, 10 май

Държавата ще получи 240 хил. лв. дивидент от борсата

Министерството на финансите ще получи 241 523 лв. дивидент от Българската фондова борса, стана ясно от съобщение на пазарния оператор. За изплащането на дивидента ще отиде 80% от миналогодишната печалба, която надхвърля 600 хил. лв. Решението за разпределянето му е взето на общо събрание на акционерите в четвъртък, а изплащането ще започне до три месеца. Основният акционер в БФБ е държавата чрез МФ, като участието му е малко над 50% от капитала. То беше увеличено преди няколко години с идеята държавният дял да се приватизира, но това така и не се случи. Останалите собственици на книжа са инвестиционни посредници, банки и по-дребни инвеститори. Борсата е сред малкото държавни публични компании, чиито акции се търгуват свободно. След новината за дивидента книжата поскъпнаха с 3.6% до 2.85 лв. единична цена.

Енергийните компании остават с най-големи печалби, там обаче са и сериозните загуби.
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Kризата е ударила и резултатите на държавните фирми в транспорта.

Частната собственост в икономиката на България преобладава, но държавата е тази, която доминира силно в два сектора - транспортна инфраструктура и енергетика. Отчетите на компаниите за миналата година и началото на тази дават разнопосочни сигнали за държавния бизнес. Това донякъде е обяснимо - върху него влияят както пазарни фактори, така и силни регулации - енергетиката например е най-силно контролирания сектор в държавата, който често е ставал заложник на социални, политически и икономически интереси. Това обаче остава най-печелившият бизнес за държавата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Причината - над 300 млн. загуби от обезценки. В отчета не е посочено каква е причината за тях и те в крайна сметка изяждат голяма част от приходите. Експерти от сектора обаче обясниха, че това най-вероятно са обезценки от отписани вземания на холдинга. Например тези от "Топлофикация София" вече са изчистени от отчета."

    Атака какво ще каже по този въпрос. Навремето добре експлоатираха темата с 5-те милиона неплатен ток на циганите от Столипиново (който на всичкото отгоре си и платиха накрая). Сега разбираме от статията, че на софийските цигани, известни още като "софиянци", държавата опрощава поредна порция от 300 милиона само тази година, а за предишните и за бъдещите порции никой не смее да седне да ги смята.

  • 3
    jivkodimitrov avatar :-|
    Димитров

    Освен че държавата доминира, има сектори, които са силно регулирани и които не работят изобщо. Пак питам колко е печалбата на акция на Пенсионно-осигурителните дружества? Акционерите в моето пенсионно-осигурително дружество печелят ДИВИДЕНД от 237% само за 2012 година. Да говорим ли колко са спечелили по моята партида? Това са моите активи и моите пари, мамк@ им ;ц,ийд од е/д тр/дкр уфме.дйе иудмдкр! йшмуд р. .е.ркд од е/д!

  • 4
    pavlov10 avatar :-?
    pavlov10

    Смях в залата:
    Как се пе4ели от държавен бизнес,попитали Бойко Борисов.
    -Много лесно,просто лева ръка десен джоб,отговорил новият стар кандидат за премиер.

  • 5
    superbg avatar :-|
    superbg

    Печели се кой колкото и както си поиска.
    Губещи са само всички абонати, които се примиряват с порочната социалистическа система създадена да източва България и да държи българите в мизерия.

  • 6
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов

    Риторичен въпрос.Отговорът е никак.

  • 7
    superbg avatar :-|
    superbg

    До коментар [#6] от "vjacho":

    Ако обърнеш внимание на благосъстоянието на Р. Овч., Сергей Станишев, Георги Първанов, Петър Димитров, Мая Манолова, Петър Курумбашев, Богомил Манчев и др. под. се вижда че от енергетиката се печели много добре и много сигурно стига да си български социалист продаващ безскрупулно българските национални интереси в полза на руските национални интереси.

  • 8
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов

    [quote#7:"superbg"]Ако обърнеш внимание на благосъстоянието на Р. Овч., Сергей Станишев, Георги Първанов, Петър Димитров, Мая Манолова, Петър Курумбашев, Богомил Манчев[/quote]

    О,прав сте!Аз имах впредвид че всички губим и колкото по-скоро държавата се оттегли от икономиката,а доколкото е възможно и от социалната сфера,дърпаме напред.

  • 9
    bucconero avatar :-|
    bucconero

    До коментар [#2] от "cinik":

    Е как се разбра, че става въпрос точно за софийските цигани? БЕХ не продава ток на циганите. ЕРП-тата го правят. И само те могат да имат взимания от потребители, които да отпишат.

    БЕХ има взимания от разни търговски дружества. Обезценките също могат да се дължат на амортизацията на трайни материалн и нематериални активи. Какви са тези експерти, които така наедро коментират анонимно пред Капитал??

    Невежата, ксенофобска паплач, която подкрепя Атака, винаги ще си намери някаква причина да сее омраза и и да подстрекава. Не им помагайте.

  • 10
    ataata avatar :-|
    ataata

    До №9:
    Цигани е в кавички, има в предвид всички софиянци. И има право, защото половината сметки за парното на софиянци се плащат от цяла България. Същото е положението и с градския транспорт - една карта във Варна е 3 пъти по скъпа от в София за по малки разстояния.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK