Готови сме да вложим в "Глобул" значителна сума
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Готови сме да вложим в "Глобул" значителна сума

"Препоръките си ги даваме винаги по прозрачен начин. В Сърбия връчвах документите в ръцете на министъра пред телевизионните камери."

Готови сме да вложим в "Глобул" значителна сума

Директорът на Telenor за Европа Кйел-Мортен Йонсен в интервю за "Капитал"

Юлиян Арнаудов, Паулина Михайлова
11483 прочитания

"Препоръките си ги даваме винаги по прозрачен начин. В Сърбия връчвах документите в ръцете на министъра пред телевизионните камери."

© Цветелина Белутова


Проучвахте "Глобул" много внимателно. Имаше ли изненади?

- Не. Не мисля, че има някакви големи изненади, и ако има такива, те вече са зад гърба ни. Не очакваме да имаме негативни такива. Проучихме компанията напълно дотолкова, доколкото е възможно при един такъв процес. Имаме наш бизнес подход, който понякога се различава от този на други компании. Заради това ще трябва да предприемем някои промени, но това е в реда на нещата.

Усетихте ли силна конкуренция при тази сделка?

- Не бих казал. Процедурата беше коректна и, в крайна сметка, доста прозрачна. Смятаме, че купихме компанията на изгодна цена. Не на най-ниската възможна, но все пак на изгодна цена. Очевидно интерес имаха и други играчи, затова имаше и конкуренция.

Бяхте ли твърдо решени да купите компанията от самото начало?

- Бяхме силно заинтересовани от "Глобул", защото пасва много добре на нашия географски профил. Аз и моите колеги бяхме ентусиазирани от възможността, която се отвори. В момента сме щастливи, че успяхме да купим компанията и когато пуснахме съобщението във вътрешния ни сайт, това беше най-четената новина, която получи доста позитивни коментари. Служителите бяха развълнувани и изпълнени с енергия, че ще навлезем на този пазар.

Визитка

Кйел-Мортен Йонсен идва от поста изпълнителен директор на Telenor-Сърбия, който заема в продължение на три години. Йонсен е член на Управителния съвет на руския "ВимпелКом" от юни 2011 г.  Докато работи в Сърбия, Кйел Йонсен заема поста председател на Съвета на чуждестранните инвеститори в страната от декември 2009 г. до декември 2011 г. Преди да се премести в Сърбия, Кйел-Мортен Йонсен е заемал редица ръководни длъжности в Telenor, включително старши вицепрезидент на компанията за Централна и Източна Европа (ЦИЕ) и директор на Telenor-Русия. До февруари 2008 г. е член на Управителния съвет на Golden Telecom. Има магистърска степен по стратегическо управление от Норвежката школа по икономика и бизнес администрация в сътрудничество с HEC, Франция.

Каква е оценката Ви на мрежата на "Глобул" от 1 до 10?

- Ще Ви отговоря на този въпрос два месеца след като влезем във владение.

През юли?

- Да, надяваме се. Моето виждане е, че има изградена мрежа, която обслужва моментните нужди на потребителите. Но за да може да се поддържа голям трафик на глас и данни, както и голям брой смартфони, настоящата инфраструктура трябва да се подобри. Това е нашата отправна точка. Ще се наложи да се направи пълна замяна на мрежата и ако се стигне до там – ние ще го направим. Така действа Telenor. Не работим на парче, когато се налага да се правят големи промени. Все още не сме достигнали до крайни заключения относно този въпрос, но ще се опитаме да ги направим максимално бързо. За съжаление, когато си в ситуация, в която трябва да направиш големи технически промени по мрежата, това коства много време. Бихме искали, като влезем във владение в средата на юли, да можем да представим официално новата мрежа на 1 септември. Но това е физически невъзможно. Ще видим какво можем да подобрим от вече изграденото и ако се наложи да се прави голяма подмяна – ще я осъществим.

Какво имате предвид под пълна подмяна на мрежата? Базови станции, клетки, кабели - всичко?

- Зависи от нуждите. Обикновено осъвременяваме базовите станции до нови версии, защото старите 3G инсталации разполагат с много ограничен капацитет в сравнение с новите. Има и още, не са само базовите станции. Трябва да имаме добра опорна мрежа, да видим дали излъчващите клетки имат нужните капацитети за пренос на данни. В предишни случаи трябваше да се подменят напълно сървърите, за да се подобри достъпът до мобилен интернет.

Какъв е трафикът на данни в мрежата на "Глобул" и каква е прогнозата ви за следващите три до пет години?

- В зависимост от разглеждания пазар ние обикновено виждаме ръст в преноса на данни от между 50% и 100% на година. Това е главно за Европа, но подобни темпове забелязваме и в Азия. Например пазарът в Малайзия е съпоставим с някои европейски по много показатели. Така че разглеждаме подобни варианти и се подготвяме за такива темпове на растеж.

"Не работим на парче, когато се налагат големи промени."

 

Кой е вашият основен доставчик на оборудване и кой ще поеме подмяната на мрежата в "Глобул"?

- Някои хора ще са много радостни, ако отговоря директно. Но ако предприемем големи промени в мрежата на компанията, ще трябва да има конкуренция между доставчиците. Не сме "женени" за един определен доставчик и винаги гледаме да имаме няколко такива.

Кой ще бъде новият главен изпълнителен директор на "Глобул"?

- Засега не знам. Трябва да направим срещи с целия ръководен екип на компанията. Аз се срещнах със сегашния изпълнителен директор, но искаме да го направим с целия мениджмънт – не само директорите на второ ниво, но и на трето. В Telenor ние оценяваме всички директори с външна помощ. Това го правим, за да видим кои са звездите и кадрите с висок потенциал в групата, които могат да бъдат полезни и да работят в самата група или някъде другаде в нашата система. Има такива, които работят в нашата централа или пък в оператори, които са част от Telenor в други страни. Първо трябва да минем през този процес, преди да определим ръководството на компанията. Приоритетът ни е да установим бързо организацията на "Глобул" веднага щом поемем компанията.

По време на срещата си с медиите подчертахте, че нямате политически амбиции в България. Защо го казвате?

- В някои страни хората мислят, че големите компании, които имат високи приходи и правят мащабни инвестиции, се опитват да повлияят на политическата среда. Искаме да изясним това още от ден първи: нашият подход, независимо къде работим, е да сме търговски играч. Свързваме се с властите, когато трябва да се обсъдят условията за правене на бизнес. Понякога участваме в бизнес организации – аз самият бях две години председател на съвета на чуждестранните инвеститори в Сърбия. Но когато правим това, то е за да сме част от обществото. Препоръките си ги даваме винаги по прозрачен начин – винаги! В Сърбия връчвах документите в ръцете на министъра пред телевизионните камери. Това е начинът, по който действаме. Затова никой не трябва да се съмнява в нашите намерения. Знам, че в някои страни хората се опитват да свързват компаниите с определни политики. Ние не се интересуваме от това.

"Ще бъде много добре да станем номер едно, но по-важното е индустрията да се развие в добра насока."

Имате ли инвестиционен план за "Глобул" за следващите три до пет години?

- Не мога да ви дам данни за това. Без съответния анализ в момента това е невъзможно. Обикновено мобилните оператори са в стабилен "режим", при който т.нар. CAPEX-показател (капиталови разходи) се движи в рамките на 7-10% от продажбите. Той може да се промени и да бъде по-висок за известен период, когато става въпрос за инвестиции в мрежата или разпространението. Може да бъде и по-нисък. В момента Telenor инвестира доста в оптичен интернет в Норвегия и затова нашият CAPEX е по-висок. Готови сме да вложим значителна сума, ако се наложи.

Говори се за 300 млн. евро за следващите три години.

- Реално още не знаем точната сума. Ще ви дам пример. Когато трябваше да подменим мрежата в Сърбия, имахме идея колко ще струва това и бяхме готови да похарчим определена сума пари. Но, за щастие, излезе по-евтино в резултат на преговорите ни с доставчиците. Това е предимството на конкуренцията. Не че не искам да отговоря на въпроса ви, но просто инвестициите зависят от много фактори.

Смятате ли, че България е добро място да се инвестира толкова голяма сума пари в сектор, който е доста зависим от държавна регулация?

- Смятаме, че "Глобул" е добра инвестиция. Иначе нямаше да я правим. България е част от Европейския съюз и регулацията се определя централно. Трябва да работим с националния регулатор и невинаги сме съгласни с него - било то в Сърбия или в Норвегия. Но това е част от бизнеса. Опитваме се да преговаряме с регулаторите, за да получим справедливи условия за работата си. Смятаме, че сме дългосрочен инвеститор, ставаме част от българския пазар и това е добре за Telenor.

Какво мислите за споделянето на мобилните мрежи? Има информация на пазара за проведени преговори в България в тази посока. Готови ли сте за подобна стъпка?

- Факт е, че ние сме предприели много стъпки в тази посока в други страни. Споделянето на ресурси се дели на активно и пасивно. В Швеция имаме подобно споразумение за мрежата от трето поколение с хонконгския оператор H3, както и за мрежата от четвърто поколение с Tele2. Активно споделяне имаме в Дания с Telia Sonera, а пасивно - прилагаме в почти всички страни, в които развиваме дейност. Пасивното споделяне е когато се използват съвместно антени, мачти, оптични кабели. Изобщо - когато говорим за елементи от инфраструктурата, които не оказват влияние на конкуренцията на пазара, но намаляват разходите за поддръжката и изграждането. Отворени ли сме да направим подобно нещо в България? – Защо не?

Готови ли сте да го направите с БТК?

- Трябва да видим какви са възможностите, да говорим с хората какви са техните интереси и да оценим търговската перспектива. В най-общи линии – да, ние сме отворени да споделяме инфраструктура.

А за споделяне на честоти?

- Това е обект на регулация от ЕС и е въпрос на време тя да се наложи.

В България предстоят търгове за честоти за изграждане на мрежи от четвърто поколение. Ще участвате ли в тях?

- Това ще се реши, когато бъде установена ръководната структура на "Глобул" и директорите на компанията дадат предложения за стратегията й относно честотите. Четвъртото поколение е важно нещо, когато достигнеш определено ниво на пренос на данни.

Какъв е трафикът на данни при "Глобул"?

- Не знам. Вие ми кажете. Когато видиш, че 3G мрежата изпълва капацитета си и трябва да подсилиш мрежата си с нови базови станции, тогава е нормално да се обърнеш към по-мощна технология. Но тези неща трябва да бъдат оценени от новото ръководство и то да даде предложенията си какво да се прави.

"Очакваме регулаторът да позволи операторите да намалят разходите си."

Да, но решението на българското правителство е търговете за честоти в спектъра 2.5-2.6GHz да бъдат през юли.

- Спектърът от 2.5-2.6GHz е далеч от идеалния, има честоти, които са много по-практични за развиването на мобилните мрежи, когато става въпрос за покритие, особено извън населените места.

Как ще коментирате финансовите резултати на българските телекоми за първото тримесечие, които излязоха тази седмица?

- Мога да кажа, че финансовите показатели в компанията, в която навлизаме, са приемливи. За пазар с такъв мащаб се очакват подобни резултати. Малко по-слаби са от резултатите, които наблюдаваме в останалите страни от региона. Но всяка държава е специфична. Ще определим какви ще са нашите цели пред новия мениджмънт, след като влезем във владение. Няма нищо изненадващо в резултатите.

Споменахте, че ще развивате пакетни услуги. Ще продължите ли договорите си за доставка на интернет с NET1 и "Спиди нет" и ще направите ли връзка със сателитната телевизия на "Нетера". Какви са ви изобщо плановете в тази насока?

- Първо, не мога да ви кажа конкретно дали ще купуваме други активи в България. Второ, нещата, които изброихте, са прекалено детайлни за мен, за да мога да ги коментирам. Това, което ясно виждаме е, че структурата на ценообразуването в индустрията се промени с времето. Тези тенденции са световни. В Норвегия и Сърбия Telenor предлага на потребителите доста атрактивни пакетни услуги, които доведоха до подобряване на нашите финансови и пазарни индикатори. Тепърва се налага и ценообразуването на мобилния интернет.

Важно е да се направят правилните стъпки в подходящото време. Пример за това е Швеция. Шведите са най-активните потребители на мобилен интернет в Европа. Затова при тях има доста добър резултат. Другите пазари ги следват. За нас важно е да имаме по-добра представа какво активира потребителите в България. Защото не можем автоматично да наложим тук решение, което работи някъде другаде. То може да не е подходящо и да не отразява нуждите на българските потребители. Трябва да навлезем повече в дейността си тук, преди да поставяме цели в тази насока.

Интервюто взеха: Паулина Михайлова и Юлиян Арнаудов

Проучвахте "Глобул" много внимателно. Имаше ли изненади?

- Не. Не мисля, че има някакви големи изненади, и ако има такива, те вече са зад гърба ни. Не очакваме да имаме негативни такива. Проучихме компанията напълно дотолкова, доколкото е възможно при един такъв процес. Имаме наш бизнес подход, който понякога се различава от този на други компании. Заради това ще трябва да предприемем някои промени, но това е в реда на нещата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Много добре отговори на " неудобните" въпроси . Знаят какво искат и как да го постигнат.

  • 2
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    ще поживеем, ще видим и тогава ще коментираме !

  • 3
    kbo22307135 avatar :-P
    kbo22307135

    Мале,мале. Ами ко ще прави Мобитела.Ха-ха.

  • 4
    sto67nes avatar :-?
    sto67nes

    До коментар [#3] от "kbo22307135":

    Ами Ментел ще духат супата....

  • 5
    alexalexandrov avatar :-|
    alexalexandrov

    Големият скрит проблем при Глобул е, че все повече потребители се отдръпват, заради агресивното офериране в офисите им и по телефона.

    Всеки път като си плащам сметката, започват да ми обясняват, че имам да получавам "подарък" от тях. Веднъж дори една мацка ми се скара, че не искам да чуя новите им оферти и ми каза, че е длъжна да ми ги разкаже. Не искаше да ми даде касовата бележка, преди да я изслушам. По телефона също са ми звъняли много пъти, за да ме поканят в магазините си, да се възползвам от специалните им оферти. Ужасно е.

    И лъжат безогледно - всичко, което казва служител, трябва да бъде проверено два пъти. Четох, че една баба в Пловдив установила, че дължи над хиляда лева, защото била си взела "подаръка" от един от офисите и подписала нещо без да го прегледа ...

    Вече доста мои приятели се отказаха от Глобул именно заради този тормоз. И аз съм на път ... Интелигентните хора не обичат да им казваш, че ще получат "подарък", когато всъщност ги зарибяваш с някакви нови месечни такси. Те обаче биха си купули нови услуги, ако им кажеш открито, какво ще плащат. Без увъртания и без фалшиви усмивки.

    Проблемът е, че в стремежа да си постигнат таргетите за продажби служителите действат много агресивно и изобщо не ги интересува как това ще се отрази на марката.

    Единствената причина това да не се е превърнало в осезаем проблем, е че и другите два оператора не са по-добри и просто няма при кого да отидеш.

  • 6
    sinergy avatar :-|
    Sinergy

    Честито на Теленор за покупката на Глобул! В момента съм при Виваком и ЦВ, но изрично им отказах да преподписвам понеже се надявах на добър инвеститор в Глобул. Всичко в това интервю показва, че Теленор са именно такъв, а Кйел-Мортен Йонсен е добър мениджър. Дано по-скоро да сменят ръководството на Глобул с тяхно такова и да изготвят бизнес план, че да се местя.


    [quote#5:"alexalexandrov"]Всеки път като си плащам сметката, започват да ми обясняват, че имам да получавам "подарък" от тях.[/quote]

    Това е поведение на губещият - губят пазар и клиенти и гледат да компенсират със съмнителни практики. И другите оператори предлагат подаръци и промоции, но Глобул прекаляват. Доколкото знам, това възрастната жена от Пловдив, е напълно вярно.

  • 7
    petargpetrov avatar :-|
    Петър Петров

    Радостно е че се случва нормална сделка с добър инвеститор.Може би най-големия губещ от сделката ще е БТК.
    Тъжно е че, политико-олигархичния модел на управление в България, пречи да има повече нормални сделки в нормална държава.
    А най-тъжното е че, като граждани, сме много пасивни и все още търпим този модел на управление.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK