Транспортният конфликт с Турция ескалира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспортният конфликт с Турция ескалира

Протестът на превозвачите образува километрични опашки от камиони на Капитан Андреево и Лесово

Транспортният конфликт с Турция ескалира

Български автопревозвачи отново блокираха Капитан Андреево и Лесово

Кристина Климентиевна
5680 прочитания

Протестът на превозвачите образува километрични опашки от камиони на Капитан Андреево и Лесово

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Само седмица след като българското транспортно министерство едва успокои автопревозвачите на товари, блокирали границите с Турция заради административен произвол от страна на южната ни съседка, напрежението отново ескалира. Рестрикциите от турските гранични и митнически власти спрямо българските камиони продължават, което доведе до нова блокада на пунктовете Капитан Андреево и Лесово. Допълнителните ограничения, които турските власти налагат на българските тежкотоварни камиони, са факт от години. От няколко седмици обаче те стават особено осезаеми. Именно това предизвика първия протест на превозвачите на 9 май, когато те затвориха двата най-използвани гранични пункта. Тогава българското транспортно ведомство обеща проблемът да бъде решен на двустранни преговори след две седмици. Преди обаче срокът да е изтекъл, властите в София признаха, че възможностите за разговори с Анкара са изчерпани, и камионите отново затлачиха границата.

Тапата на тяхното недоволство

Протестът на превозвачите образува километрични опашки от товарни автомобили на двата гранични пункта с Турция, като в четвъртък чакащите тирове на Капитан Андреево стигнаха 2.5 км, а на Лесово – около 3 км, съобщи за БТА говорителят на Гранична полиция Лора Любенова. По думите й леките автомобили и автобуси преминават без проблем в двете посоки. Протестът започна от 8 ч. сутринта, а според зам.-председателя на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Петко Ангелов, ако проблемът не бъде разрешен, превозвачите няма да вдигнат блокадата и ще протестират на двата гранични пункта денонощно. "Всички фирми, които превозват за Турция, са тук, защото проблемът е за всички. Към нас се присъединиха още превозвачи и продължават да пристигат. Очакваме бройката да се увеличи 2-3 пъти", заяви Ангелов, цитиран от "Фокус". Твърдата позиция на бранша беше подкрепена и от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ). "КРИБ изразява възмущение от дискриминационните мерки, прилагани срещу българските превозвачи при преминаване на българско-турската граница, които водят до сериозни загуби и пропуснати ползи не само за тях, но и за експортно ориентираните отрасли на България, а оттам и за цялата икономика. Проявяваме разбиране за крайните мерки, предприети от превозвачите. Българският бизнес губи милиони евро от едностранните дискриминационни действия на турските власти. Това се превръща вече в рецидив, може би защото всички предишни подобни действия оставаха без последствия. Ние ще подкрепим правителството във всички действия за защита на националните интереси, в това число и за въвеждането на реципрочни мерки, както и за предявяването на иск за загубите пред компетентните европейски и световни институции", заявиха от КРИБ.

Камионите и дипломацията

Транспортното министерство излезе с декларация, в която също подкрепя исканията на превозвачите и съобщава, че е сезирало ЕК и Европейската конференция на министрите на транспорта. Според правителствената пресслужба по настояване на премиера Марин Райков посланикът ни в Анкара Красимир Тулечки е направил "интервенция пред съответните институции", а в резултат от турска страна са били дадени указания за вдигане на рестрикциите срещу българските камиони. Дали това реално ще се случи - предстои да видим.

Сред наказателните мерки към българските превозвачи са например ограничения за минимално време, за което един камион може да осъществява даден курс от Турция или към нея, за максимално количество гориво в резервоара, с което той може да влиза в страната, и т.н.

Само седмица след като българското транспортно министерство едва успокои автопревозвачите на товари, блокирали границите с Турция заради административен произвол от страна на южната ни съседка, напрежението отново ескалира. Рестрикциите от турските гранични и митнически власти спрямо българските камиони продължават, което доведе до нова блокада на пунктовете Капитан Андреево и Лесово. Допълнителните ограничения, които турските власти налагат на българските тежкотоварни камиони, са факт от години. От няколко седмици обаче те стават особено осезаеми. Именно това предизвика първия протест на превозвачите на 9 май, когато те затвориха двата най-използвани гранични пункта. Тогава българското транспортно ведомство обеща проблемът да бъде решен на двустранни преговори след две седмици. Преди обаче срокът да е изтекъл, властите в София признаха, че възможностите за разговори с Анкара са изчерпани, и камионите отново затлачиха границата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    sto67nes avatar :-|
    sto67nes

    Никакъв ЕС

  • ПАВЛА

    "Комшиите" се самозабравиха, меко казано.

  • 3
    nba avatar :-|
    HA

    Да видим перфектната БГ дипломация какво ще направи...

  • 4
    juliano95 avatar :-(
    Julian Mall

    Турците пак демонстрираха какви безценни комшии имаме и как затова трябва да ги подкрепяме за ЕС.

  • 5
    inmyworld avatar :-P
    In my world

    никога анадола и азия в ЕС.Гърция веднага да блокира границата с турция.Време е да се направи икономическа блокада с турция.
    Да живее България,Гърция,Кипър и Изрел.

  • 6
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Да блокират гастербайтерите лятото като се прибират :)

  • nockout

    Разбирам да си защитаваш националните интереси и съответно фирми, на турците направо се оляха, а и да не говорим, че подобни изпълнения са присъщи на туземци, а не на кандидат - членове за ЕС. Но и те политиката им ще си остане такава докато и при тях изборите се решават чрез подкупване на племенни водачи от дебрите на Анадола !!!

  • 8
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    Не знам доколко Европа е закъсала и Турция е прокопсала, но е факт, че камионите с турска продукция пътуват на запад, а не към Сирия или Луната.
    И какво правим ние с нашето стратегическо положение между не знам си какво и не знам си що, с което ни надуваха главите още от първи клас? Позволяваме фесовете да цакат нас, вместо да е обратното.
    Най-малкото, което държавата ни би могла да направи е да се въведе ограничение на количеството гориво, с което един камион може да велезе на наша територия. В края на краищата те тровят нашата природа, поне да е с нафта, чийто акциз влиза в нашата хазна. Това е толкоз просто и логично. Не че ще помогне на родните превозвачи, ама поне да видят и фесовете хубаво ли е.
    Ама у нас няма нито един политик, който да има куража да се опъне на южните ни съседи и тяхното протеже, Сопола, и който би предприел нещо без да има персонална изгода.

  • antikomunist

    не на турция в ЕС

  • 10
    balyk avatar :-|
    batak

    До коментар [#8] от "Филанкишията":

    Това с горивото няма смисъл да се прави. При тях дизела в момента е около 3,60 в лева(четири и нещо лири) така че те така и така е логично тука да си зареждат(освен ако не им връщат някакви пари после).Но във всички случаи държавата би печелила много ако можеше да предложи пътища (платени разбира се)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK