15 години не стигат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

15 години не стигат

Мениджърът на Metro в България Антон Кнайф също заяви твърдо, че компанията въобще няма планове за излизане

15 години не стигат

Германската търговска верига Metro опроверга информацията, че може да се оттегли от българския пазар

12399 прочитания

Мениджърът на Metro в България Антон Кнайф също заяви твърдо, че компанията въобще няма планове за излизане

© Надежда Чипева


Отпадане от борсовия индекс DAX - своеобразната първа лига на компаниите в Германия, е достатъчно лоша новина за германската търговска верига Metro. Но тя не е единствената: малко след това последва намаляване на кредитния рейтинг от Standard&Poor's. Една от дъщерните компании – Real, но и други марки, стремглаво дърпаха бизнеса надолу. Ефектът беше предвидим: по-лоши от предварително заявените резултати и накрая – намалени дивиденти за акционерите. "2012 беше една изключително лоша година за нас. При такива цифри и настроението ни беше смачкано", разказа Йела Беннер-Хайнахер от Германското сдружение за защита на инвеститорите в ценни книжа.

Една от най-големите компании, смятана за символ на разцвета на германската икономика – Metro, изживява тежки времена. През изминалата година дружеството се освободи от някои свои активи, а в момента прилага оздравителен план, за да стабилизира бизнеса си и да върне усмивките на своите акционери. Заговори се за излизане от някои пазари, които не са стратегически, за да се освободят финансови ресурси за инвестиране в ключовите държави. Дори се появи информация в медиите, че Metro обмисля оттегляне от България.

През изминалите дни "Капитал" потърси официални и неофициални мнения на различни страни, за да разбере доколко информациите за изтегляне от българския пазар са основателни. Добрата новина за богатството на конкуренцията е, че няма план Metro да излезе от България. Лошата – че ако резултатите не се подобрят, в средносрочен план стратегията може да бъде ревизирана.

Излиза, но не

Информацията, че Metro обмисля оттегляне от българския пазар, се появи непосредствено след годишната среща на акционерите на 8 май в Германия. Специализираното издание Lebensmittel Zeitung съобщи, че компанията ще постави под лупа Cash&Carry бизнеса си с цел да се изтегли от някои нестратегически пазари. Сред изброените държави изданието постави и България редом с Казахстан, Египет и Япония. Според източници на медията компанията е ангажирала специална група, която да направи анализа и прогнозите, за да се вземе решение от кои пазари ще има изтегляне. "Процесът е в своето начало", коментират от Lebensmittel Zeitung.

Йела Беннер-Хайнахер, която е зам.-директор на Германското сдружение за защита на инвеститорите в ценни книжа, а с това и своеобразен представител на всички онези, които са вложили парите си в акции на германския концерн, потвърди пред "Капитал", че компанията действително ще ревизира своята международна политика и ще селектира пазарите. "На общото събрание бяха назовани държави като Казахстан и Египет. Но България не беше сред тях", обясни Беннер-Хайнахер. В същото време ще се засили експанзията на пазарите, които са стратегически за групата. Това са на първо място самата Германия, а също така Китай, Турция и Русия.

От централата на Metro в Дюселдорф също коментираха информацията за евентуално изтегляне пред "Капитал". "Това не е вярно. Нямаме планове да излизаме от българския пазар", заяви говорител на компанията. "България е интегрирана съставна част от международното портфолио на Metro Cash&Carry и ние сме убедени в потенциала на работата ни с корпоративните клиенти от сферата на хотелиерството, ресторантьорството и кетъринга, но също така и на самостоятелните търговци на дребно или на представители на услугите като адвокатски кантори, лекарски кабинети и др.", казват от компанията. Или с други думи, фокусът още по-силно ще пада върху корпоративните партньори за сметка на крайните клиенти, които бяха значителна част в първите и най-силните години на веригата в България.

Мениджърът на Metro в България Антон Кнайф също заяви твърдо, че компанията въобще няма планове за излизане. "Метро България" е част от международния портфейл на германското дружество и то е доволно от бизнеса тук. Metro e в България, за да остане", каза за "Капитал" Кнайф, който оглави българската верига в края на януари. Категоричността му идва след отговори от директора на дружеството за региона. Кнайф разказа, че ще направи срещи с доставчици и големи клиенти, на които очи в очи да заяви трайния интерес на Metro в България и да опровергае информацията на германската медия.

Малко, но с печалба

Претеглено на везна, евентуалното излизане на Metro от българския пазар точно в този момент звучи малко вероятно. Действително през последните няколко години компанията бележи спад на оборота и печалбата и дори преди година отстъпи първото място в класацията на най-големите търговски вериги на основния си конкурент Kaufland. Но в същото време веригата продължава да е на печалба, а инвестицията, направена през първите години при експанзията в страната, отдавна е върната. По данни от централата в Дюселдорф през 2012 г. Metro Cash&Carry има оборот в страната от 377 млн. евро, докато през 2011 г. той е 382 млн. евро. Реализираният спад е малко над 1%. Това е доста по-добре в сравнение с две поредни години преди това. Според данните на агенцията ICAP, която събира и сравнява финансовите резултати на целия сектор за бързооборотни стоки, през 2011 г. спадът в оборота на "Метро" спрямо 2010 г. е бил 10%, а година по-рано - 30%. Но това е на фона на силен спад в потреблението и навлизането на много нови вериги.

Данните за печалбата са по-ограничени поради политиката на компанията да не коментира финансовия резултат в отделните страни. Според данните на ICAP през 2010 г. веригата е имала печалба от близо 69 млн. лв., или близо 35.3 млн. евро. Управляващият директор Антон Кнайф потвърди, че дружеството работи на печалба от години. Източник на "Капитал" съобщи, че през миналата година положителният финансов резултат е над 10 млн. евро.

Само за сравнение на значението на българския пазар на фона на общия бизнес на групата - през 2012 г. оборотът на концерна с всички негови вериги и дъщерни компании е 66.7 млрд. евро и е с ръст от 1.2% спрямо 2011 г.. Изводът от развитието на данните в България до момента е, че пазарът е действително миниатюрен на фона на голямото цяло, но в същото време в централата все пак се вливат пари от него.

Друг аспект на евентуалното изтегляне е потенциалът за намиране на купувач. Кризата в Европа, която сериозно се отрази на покупателната способност на консуматорите и се усеща чувствително в бързооборотните стоки, направи този бизнес неатрактивен за инвестититорите. Към това се добавят някои специфики на българския пазар: той е изключително малък и силно конкурентен, за да бъде примамлив за нови капитали. И други вериги играят с мисълта да продадат бизнеса и са мерили температурата на пазара, но интересът липсва както от страна на стратегическите компании, така и на инвестиционните фондове. Дори и да се вземе решение за продажба на бизнеса на германската компания в България, привлеченият капитал едва ли ще окаже сериозно влияние за стабилизиране на бизнеса в ключовите пазари като Германия или Китай.

Съвсем различна обаче би изглеждала картината, ако тенденцията се запази и Metro продължи да губи оборот и стопи печалбата си. Тогава не е изключено и преосмисляне на стратегията.

За България през думите на новия мениджър в момента тя звучи така: "Ще растем, като доставяме все по-качествена услуга на професионалните ни клиенти." Заради краткия си престой на поста Антон Кнайф не говори с конкретен план, а чертае посоки. От японския си опит например той иска да вземе прецизността на доставките, като в момента приближава предлагането на стоки към нуждите на клиентите чрез разговори с тях. Тази година няма план за нови обекти, но след ориентирането Кнайф гарантира, че ще растат и с нова мрежа. Сочи като успешни стратегии за развитие "Метро компакт" (насочени към търговци) и складът тип хъб в Банско. Ще развиват и франчайз веригата с малки обекти "Моят магазин", която вече наброява 1500. Общата посока ще е развитието на бизнеса с професионалните клиенти - ниша, в която конкуренцията не е наситена.

Така, започвайки петнадесетата година след пристигането си в България, Metro опитва да е различна и да се разграничи от другите дузина чужди и местни вериги, които междувременно завзеха ритейл пазара. И въпреки риска от преструктуриране на германската група на глобално ниво българското дружество прави трайни планове за местния пазар.

Среща на сърдитите акционери

Срещата на новия мениджър на германския гигант Metro Олаф Кох отреди една седмица с неговите акционери не беше никак приятна. На нея той трябваше да успокои изнервените инвеститори, да им вдъхне доверие, че трудната 2012 г. няма да се повтори и че мениджмънтът владее ситуацията, за да стабилизира компанията и нейните цифри. И в същото време трябваше да остане реалист – подобно оздравяване не се случва с магическа пръчка.

През 2012 г. търговският холдинг, в който влизат двете вериги от типа Cash&Carry Metro и Makro, двете компании за техника - Saturn и MediaMarkt, както и търговските центрове Galeria Kaufhof, изпаднаха от индекса DAX, а с това и от елитната лига на германските борсови компании. Цената на акциите например в средата на седмицата беше малко над 24.4 евро, докато три години по-рано тя е била над 44.2 евро. Преди шест месеца е падала и до 20 евро на брой. "Едно време Metro беше една от най-печелившите компании, а сега създава предимно грижи на своите акционери", коментира пред "Капитал" Йела Беннер-Хайнахер.

Има няколко причини за лошите резултати на компанията. Една от основните е кризата в Европа, която се отразила на покупателната способност на веригите като цяло. Според Беннер-Хайнахер другата причина е, че в някои важни за компанията региони представянето й е било слабо. Това важи най-вече за най-важните звена на компанията: Cash&Carry и търговията с техника. При първото през последните години конкуренцията се засили сериозно в лицето на дискаунт веригите като Lidl и Aldi. "Едно време беше само Metro Cash&Carry. Сега има много други вериги", каза Беннер-Хайнахер.

При търговията с техника проблемът е в изпуснатата онлайн вълна. Много от клиентите започнаха да пазаруват през интернет. "Освен това благодарение на мрежата те могат да сравняват цени. А Metro нямаше най-конкурентните цени, казва още Беннер-Хайнахер.

Беше брутално тежка година. Не успяхме да постигнем всичките си цели, но поставихме компанията на нова основа."

С тези думи Олаф Кох помоли акционерите за търпение и им представи своя план за оздравяване. През изминалата година германския концерн вече се раздели с някои звена, които бяха определени като губещи или нестратегически. Затвори Cash&Carry бизнеса си в Англия, продаде магазините си Real в Източна Европа и прекъсна търговията си с техника в Китай. Оттук насетне предстои ревизия на портфолиото, на международното присъствие и засилване на позициите на силните и стратегически пазари. Лупата над всички пазари се увеличава. В това число и България.

Автор: Капитал

Отпадане от борсовия индекс DAX - своеобразната първа лига на компаниите в Германия, е достатъчно лоша новина за германската търговска верига Metro. Но тя не е единствената: малко след това последва намаляване на кредитния рейтинг от Standard&Poor's. Една от дъщерните компании – Real, но и други марки, стремглаво дърпаха бизнеса надолу. Ефектът беше предвидим: по-лоши от предварително заявените резултати и накрая – намалени дивиденти за акционерите. "2012 беше една изключително лоша година за нас. При такива цифри и настроението ни беше смачкано", разказа Йела Беннер-Хайнахер от Германското сдружение за защита на инвеститорите в ценни книжа.

Една от най-големите компании, смятана за символ на разцвета на германската икономика – Metro, изживява тежки времена. През изминалата година дружеството се освободи от някои свои активи, а в момента прилага оздравителен план, за да стабилизира бизнеса си и да върне усмивките на своите акционери. Заговори се за излизане от някои пазари, които не са стратегически, за да се освободят финансови ресурси за инвестиране в ключовите държави. Дори се появи информация в медиите, че Metro обмисля оттегляне от България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    konstantin80 avatar :-|
    konstantin80

    Всъщност Кауфланд измести Метро не толкова заради кризата в потреблението, а защото Метро загуби голяма част от крайните си клиенти, като се насочи почти изцяло към корпоративни. Обратното Кауфланд заложи на крайният клиент, то това им е и стратегията и явно е печеливша поне като оборот, като печалба не знам.

  • 2
    contxt avatar :-|
    conTXT

    До коментар [#1] от "konstantin80":

    Това е следствие от принципната разлика в позиционирането на двете вериги. Метро е насочена към бизнеса, а Кауфланд изключително към крайния клиент. Нищо учудващо.

  • 3
    patchev avatar :-|
    HXP

    Метро бяха първия сериозен ритейл играч, които влязоха в България през 98ма и допринесоха за хармонизиране на пазара и сваляне на цените. За съжаление, маржовете в този сектор са минимални и всяко разтърсване на икономиката влияе доста пагубно. С навлизането на вериги като Карфур, за Метро стана все по-трудно да удържи конкуренцията. Също така делът на собствените марки в Метро е много малък, а именно те са най-продаваните продукти.

  • 4
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    много от цените на метро вече не са от най ниските ,така ,че каквото и да се случи ,нищо не губим,спомням си в началото ,като се появи първия магазин в София ,излизаше по евтино от Русе да се пътува до София и да се напазарува основни стоки ,след това дълги години това е най евтиния магазин ,но от 1-2 години това не е така

  • 5
    vasil_j avatar :-|
    vasil_jordanov

    Ма то хубаво, че цените в МЕТРО не са най-ниските, ама качеството пък е високо. Не продават ГМО боклуци от Австрия, Полша, Чехия, Унгария и т.н.

  • 6
    2.5 avatar :-?
    2.5

    [quote#3:"HXP"]Метро бяха първия сериозен ритейл играч, които влязоха в България през 98ма и допринесоха за хармонизиране на пазара и сваляне на цените.[/quote]

    МЕТРО Cash & Carry е търговец на едро. Няма нищо общо с retail-а. Още в самото начало се ползваха от държавна протекция. Наистина са част от обективни процеси, на които понастоящем "сърбаме попарата". Не случайно в предизборините платформи на някои от партиите беше залегнала борбата с картела при търговските вериги. Отдавна не продават най-евтино, всъщност, едва ли някога са го правили. Интересно колко малки и средни български търговци са "ударили кепенци", заради експанзията на търговските вериги. Така и стигаме до въпроса: каква е цената, която обществото ще плати за на т.нар. "хармонизация на пазара"?

  • 7
    voxy avatar :-|
    voxy

    проблемът на Метро е че останалите вериги почти убиха по-малките магазини които са корпоративните им клиенти
    За България ще е лошо ако напуснат пазара, защото това съвсем ще убие конкуренцията, а както виждаме големите вериги няма кой да ги контролира в безобразните условия които поставят на производителите и картелирането им

  • Ariman

    Метро са ужасен магазин - дрехи, мебели, телевизори, огромни опаковки, при това на неконкуретни цени, при доста съмнително качество, етикетът произведено в Китай се среща в пъти по-често от произведено в Германия или дори просто в Европа.
    Моят Магазин от своя страна е тъжно място където се срещат нищетата и глупостта и то на лоша цена.

  • 9
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    МЕТРО се самоубиват с лоши търговски практики в името на печалбата !

  • 10
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    До коментар [#8] от "Ariman":

    ++++++


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK