Ryanair отчете рекордна печалба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ryanair отчете рекордна печалба

През март Ryanair направи поръчка за 175 нови самолета Boeing 737-800 на стойност 15.6 млрд. долара

Ryanair отчете рекордна печалба

Нискотарифна авиокомпания очаква по-умерен растеж през тази година заради скъпото гориво и кризата в Европа

4173 прочитания

През март Ryanair направи поръчка за 175 нови самолета Boeing 737-800 на стойност 15.6 млрд. долара

© Reuters


Най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа Ryanair отчете рекордна печалба за миналата година, но предупреди, че растежът може да бъде силно ограничен през следващите 12 месеца заради отслабващото търсене в Европейския съюз и поскъпването на горивата.

Нетната печалба на компанията за финансовата година, приключила в края на март, е достигнала 569 млн. евро, което е с 13% повече от миналата година и надхвърля дори най-оптимистичните прогноза на анализаторите. Приходите за периода също са се увеличили с 13% до 4.884 млрд. евро. Ryanair обаче прогнозира, че за следващата финансова година печалбата ще достигне най-много 600 млн. евро, или 5% ръст, като може и да остане на ниво от около 570 млн. евро. Разходите за гориво са се увеличили с над 10% и вече представляват 45% от всички разходи на компанията.

Занижени очаквания

"Очакваме умерената доходност и увеличението на трафика през годината да бъдат отчасти компенсирани отчасти от по-високите разходи за гориво и такси за Евроконтрол (европейската организация за безопасност на въздухоплаването)", коментира изпълнителният директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри. "Предвид рецесията в много страни от ЕС и трудната за предвиждане ситуация, очакваме да продължи натискът върху доходността, което ще се отрази на годишния финансов резултат", добави той. 

О'Лиъри също така изтъкна, че резервациите по новите летни маршрути на компанията са по-добри от очакваното, но при ниска средна цена. През миналата година Ryanair е започнал да лети по 217 нови маршрута, увеличавайки общият им брой до 1611 в 29 държави. Компанията е изградила и седем нови бази в Гърция, Холандия, Мароко, Полша и Хърватия. През миналата година пътниците на ирландския превозвач са нараснали с 5% до 79.3 млн., като същевременно има подобрение на средната заетост на полетите. Заради очаквания слаб растеж компанията прогнозира увеличение само с 3% до 81.5 млн. пасажера през следващата година.

През март Ryanair сключи сделка за закупуване на 175 нови самолета Boeing 737-800 на стойност 15.6 млрд. долара. Машините ще бъдат доставени през периода 2014-2018 г. и ще увеличат флотилията на компанията до 400 самолета. Водят се разговори за допълнителна поръчка на още 100 самолета, най-вероятно то новия модел на Boeing 737 Max.

Регулаторни ограничения

През февруари плановете за разрастване на Ryanair обаче бяха спънати от Европейската комисия, която блокира третия опит на компанията да погълне местния си конкурент Aer Lingus, в който вече притежава дял от 30%. О'Лиъри определя ситуацията като "странна" а решението на ЕК като политическо мотивирано.

Ryanair изтъква, че само няколко месеца по-рано европейските регулатори са позволили сливането на British Midland с British Airways с минимални забележки. Същевременно сделката за Aer Lingus, която я оценяваше на 694 млн. евро, беше спряна, въпреки че е била придружена с "революционен пакет" за гарантиране на конкуренцията. Отделна проверка на британските антитръстови регулатори може да доведе до искане за намаляване или продажба на дела на Ryanair в Aer Lingus.

Акциите на Ryanair поскъпнаха с над 6% до 6.717 евро, като от началото на годината нарастването е с 35%, а пазарната капитализация на компанията достига 9.16 млрд. евро. Вторият по големина нискотарифен превозвач в региона EasyJet обаче е постигнал 55% ръст на акциите си благодарение на успешната стратегия за привличане на бизнес клиенти.

Най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа Ryanair отчете рекордна печалба за миналата година, но предупреди, че растежът може да бъде силно ограничен през следващите 12 месеца заради отслабващото търсене в Европейския съюз и поскъпването на горивата.

Нетната печалба на компанията за финансовата година, приключила в края на март, е достигнала 569 млн. евро, което е с 13% повече от миналата година и надхвърля дори най-оптимистичните прогноза на анализаторите. Приходите за периода също са се увеличили с 13% до 4.884 млрд. евро. Ryanair обаче прогнозира, че за следващата финансова година печалбата ще достигне най-много 600 млн. евро, или 5% ръст, като може и да остане на ниво от около 570 млн. евро. Разходите за гориво са се увеличили с над 10% и вече представляват 45% от всички разходи на компанията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    reckless avatar :-P
    Consumer

    А друго щеше да бъде ако бяха поръчали Сухой Суперразбил се и ТУ-204-катастрофи, какви резултати само...

  • 2
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Като таксуват за всичко

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    Крайно време е да спрете да наричате Ryanаir 'нискотарифна' компания! Първо: цените на билетите не са чак толкова ниски. Второ: като се прибавят всичките допълнителни такси, които си вземат и особено цената за един куфар 15кг (30 + 30 паунда= 60); като се прибави фактът, че много полети са в нечовешки ранни или късни часове; че много хора прекарват цяла нощ в студ, на неудобни и недостатъчни пейки на летищата - тогава истинската цена на билета става доста солена.
    Когато се появи преди около 10 години, Ryanаir зариби хората с наистина невероятно ниски цени. Аз лично съм пътувала Бергамо-Станстед за 2 (две!) евро, отиване и връщане, на връх Коледа! Тогава не се плащаше за куфара и можеха да се носят две ръчни чанти. А сега - мисля, че последното ми пътуване с Ryanаir беше миналата седмица; дойде ми в повече!

  • 4
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#3] от "princess_x":

    Много са ми интересни тия нискотарифни компании, миналия месец сефтосах AirAsia, допълнително за ме таксуваха за ръчен багаж, местата, чек ин на гише, че имаше и още нещо, а единия куфар не бях го преценил добре и за 1.7 кг над чекнатите 25 кг, ме одраха 35 лв.

  • 5
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    До коментар [#4] от "Consumer":

    Не е само това, ами докато си купиш билета онлайн, трябва да откажеш още не знам колко оферти за какво ли не. Сигурно много хора се объркват и купуват ненужни неща и услуги. Та, те така се правят 'рекордните' им печалби!

  • 6
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29

    Не мога да си обясня защо Капитал периодично им правят релама на тази авиокомпания, за която освен негативи (от клиенти) и не особено умни изказвания (от ирландския й собственик)- не съм чела или чула.

  • 7
    bitaka avatar :-?
    bitaka

    До коментар [#1] от "Consumer":

    къф е тоя тъпия коментар ни в клин ни в ръкав?

  • 8
    thepirineagle avatar :-P
    thepirineagle

    Да им видите печалбите догодина като се върнат към старата си идея за 1 евро за ходене до тоалетната:-) Да не забравяме,че от догодина и въздуха на борда на самолетите поскъпва ;-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK