Най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа Ryanair отчете рекордна печалба за миналата година, но предупреди, че растежът може да бъде силно ограничен през следващите 12 месеца заради отслабващото търсене в Европейския съюз и поскъпването на горивата.
Нетната печалба на компанията за финансовата година, приключила в края на март, е достигнала 569 млн. евро, което е с 13% повече от миналата година и надхвърля дори най-оптимистичните прогноза на анализаторите. Приходите за периода също са се увеличили с 13% до 4.884 млрд. евро. Ryanair обаче прогнозира, че за следващата финансова година печалбата ще достигне най-много 600 млн. евро, или 5% ръст, като може и да остане на ниво от около 570 млн. евро. Разходите за гориво са се увеличили с над 10% и вече представляват 45% от всички разходи на компанията.
Занижени очаквания
"Очакваме умерената доходност и увеличението на трафика през годината да бъдат отчасти компенсирани отчасти от по-високите разходи за гориво и такси за Евроконтрол (европейската организация за безопасност на въздухоплаването)", коментира изпълнителният директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри. "Предвид рецесията в много страни от ЕС и трудната за предвиждане ситуация, очакваме да продължи натискът върху доходността, което ще се отрази на годишния финансов резултат", добави той.
О'Лиъри също така изтъкна, че резервациите по новите летни маршрути на компанията са по-добри от очакваното, но при ниска средна цена. През миналата година Ryanair е започнал да лети по 217 нови маршрута, увеличавайки общият им брой до 1611 в 29 държави. Компанията е изградила и седем нови бази в Гърция, Холандия, Мароко, Полша и Хърватия. През миналата година пътниците на ирландския превозвач са нараснали с 5% до 79.3 млн., като същевременно има подобрение на средната заетост на полетите. Заради очаквания слаб растеж компанията прогнозира увеличение само с 3% до 81.5 млн. пасажера през следващата година.
През март Ryanair сключи сделка за закупуване на 175 нови самолета Boeing 737-800 на стойност 15.6 млрд. долара. Машините ще бъдат доставени през периода 2014-2018 г. и ще увеличат флотилията на компанията до 400 самолета. Водят се разговори за допълнителна поръчка на още 100 самолета, най-вероятно то новия модел на Boeing 737 Max.
Регулаторни ограничения
През февруари плановете за разрастване на Ryanair обаче бяха спънати от Европейската комисия, която блокира третия опит на компанията да погълне местния си конкурент Aer Lingus, в който вече притежава дял от 30%. О'Лиъри определя ситуацията като "странна" а решението на ЕК като политическо мотивирано.
Ryanair изтъква, че само няколко месеца по-рано европейските регулатори са позволили сливането на British Midland с British Airways с минимални забележки. Същевременно сделката за Aer Lingus, която я оценяваше на 694 млн. евро, беше спряна, въпреки че е била придружена с "революционен пакет" за гарантиране на конкуренцията. Отделна проверка на британските антитръстови регулатори може да доведе до искане за намаляване или продажба на дела на Ryanair в Aer Lingus.
Акциите на Ryanair поскъпнаха с над 6% до 6.717 евро, като от началото на годината нарастването е с 35%, а пазарната капитализация на компанията достига 9.16 млрд. евро. Вторият по големина нискотарифен превозвач в региона EasyJet обаче е постигнал 55% ръст на акциите си благодарение на успешната стратегия за привличане на бизнес клиенти.
Най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа Ryanair отчете рекордна печалба за миналата година, но предупреди, че растежът може да бъде силно ограничен през следващите 12 месеца заради отслабващото търсене в Европейския съюз и поскъпването на горивата.
Нетната печалба на компанията за финансовата година, приключила в края на март, е достигнала 569 млн. евро, което е с 13% повече от миналата година и надхвърля дори най-оптимистичните прогноза на анализаторите. Приходите за периода също са се увеличили с 13% до 4.884 млрд. евро. Ryanair обаче прогнозира, че за следващата финансова година печалбата ще достигне най-много 600 млн. евро, или 5% ръст, като може и да остане на ниво от около 570 млн. евро. Разходите за гориво са се увеличили с над 10% и вече представляват 45% от всички разходи на компанията.
8 коментара
А друго щеше да бъде ако бяха поръчали Сухой Суперразбил се и ТУ-204-катастрофи, какви резултати само...
Като таксуват за всичко
Публикувано през m.capital.bg
Крайно време е да спрете да наричате Ryanаir 'нискотарифна' компания! Първо: цените на билетите не са чак толкова ниски. Второ: като се прибавят всичките допълнителни такси, които си вземат и особено цената за един куфар 15кг (30 + 30 паунда= 60); като се прибави фактът, че много полети са в нечовешки ранни или късни часове; че много хора прекарват цяла нощ в студ, на неудобни и недостатъчни пейки на летищата - тогава истинската цена на билета става доста солена.
Когато се появи преди около 10 години, Ryanаir зариби хората с наистина невероятно ниски цени. Аз лично съм пътувала Бергамо-Станстед за 2 (две!) евро, отиване и връщане, на връх Коледа! Тогава не се плащаше за куфара и можеха да се носят две ръчни чанти. А сега - мисля, че последното ми пътуване с Ryanаir беше миналата седмица; дойде ми в повече!
До коментар [#3] от "princess_x":
Много са ми интересни тия нискотарифни компании, миналия месец сефтосах AirAsia, допълнително за ме таксуваха за ръчен багаж, местата, чек ин на гише, че имаше и още нещо, а единия куфар не бях го преценил добре и за 1.7 кг над чекнатите 25 кг, ме одраха 35 лв.
До коментар [#4] от "Consumer":
Не е само това, ами докато си купиш билета онлайн, трябва да откажеш още не знам колко оферти за какво ли не. Сигурно много хора се объркват и купуват ненужни неща и услуги. Та, те така се правят 'рекордните' им печалби!
Не мога да си обясня защо Капитал периодично им правят релама на тази авиокомпания, за която освен негативи (от клиенти) и не особено умни изказвания (от ирландския й собственик)- не съм чела или чула.
До коментар [#1] от "Consumer":
къф е тоя тъпия коментар ни в клин ни в ръкав?
Да им видите печалбите догодина като се върнат към старата си идея за 1 евро за ходене до тоалетната:-) Да не забравяме,че от догодина и въздуха на борда на самолетите поскъпва ;-)