Тежката общинска администрация пречи на инвестициите

Доклад на Световната банка обобщи проблемите, с които се сблъсква бизнесът в България

Служителите в общините масово изискват документи, които ги има в техните собствени системи
Служителите в общините масово изискват документи, които ги има в техните собствени системи    ©  АСЕН ТОНЕВ
Служителите в общините масово изискват документи, които ги има в техните собствени системи
Служителите в общините масово изискват документи, които ги има в техните собствени системи    ©  АСЕН ТОНЕВ
Излишният брой документи и честите лични взаимодействия, които сложните административни процедури налагат, насърчават корупция.

Общините в България изискват различни документи за едни и същи услуги, разходите и времето за изпълнение варират в широк диапазон, а обслужването като цяло е непрозрачно. Макар че едва ли са изненадващи, тези констатации в публикувания за обществено обсъждане доклад на Световната банка ясно обобщават проблемите, с които бизнесът се сблъсква ежедневно при контактите си с общинската администрация. Според авторите на документа въпреки желанието на правителството да проведе регулаторни и административни реформи темпът и резултатите от тях в последно време се забавят. Така страната прогресивно изостава в класацията Doing Business от 2007 г. насам и сега се нарежда на 66-о място след другите нови членки на Европейския съюз като Естония, Латвия, Литва и Словакия. В същото време административната тежест е една от най-важните бариери пред бизнеса и голяма пречка за инвестициите, се посочва в доклада.

Без връзка с реалността

Изследването е проведено в периода 2011-2012 г. и обхваща 16 общински административни услуги, които се смята, че са често използвани от фирмите или изискват време и разходи. Проучени са 11 общини - Благоевград, Бургас, Добрич, Кюстендил, Пловдив, Русе, Стара Загора, София, Варна, Велико Търново и Видин.

От доклада става ясно, че местните власти масово не спазват принципа на разходопокривност по отношение на таксите за услуги, което се вижда и от големите разлики в цените на отделните общини. Няма връзка и между обема на работа, необходим за извършването на услуга, и времето за нейното предоставяне. Често общините, в които има по-голяма натовареност, успяват да предоставят услугата по-бързо. Така например в Пловдив и Варна издаването на разрешения за поставяне на реклами отнема 30 дни, а в Стара Загора - 90 дни, въпреки че в последната община услугата се търси значително по-малко.

Излишният брой документи и честите лични взаимодействия, които сложните административни процедури налагат, нерядко насърчават корупция, смятат авторите на доклада. Освен това всяка община сама решава колко документа да поиска, а броят им често варира значително. Във Варна например за разрешение за строеж са необходими 5 документа, а в Стара Загора - 11. За регистрация на сгради пък на двата полюса са Добрич и Варна съответно с 5 и 18 документа.

Подобна е ситуацията и в туристическия сектор. Категоризирането на заведенията за хранене и развлечения отнема 60 дни в почти всички общини. Броят на изискваните документи обаче варира от 6 в София до 12 в Пловдив. Интересното е, че всичките допълнителни документи, които община Пловдив изисква, се изготвят от самата нея. Категоризирането на хотели също става за 60 дни, но в Кюстендил се изискват 7 документа, а в Стара Загора - 11. Големи различия както в изискваните документи, така и в срока и таксите за обслужване, има при регистрацията на туристи. В Добрич това отнема 3 дни, а във Варна - 7, при все че броят заявления не е толкова висок, колкото е в София или Пловдив, където процедурата се изпълнява на момента.

През погледа на фирмите

Примерите, които фирмите посочват в проведената анкета като част от изследването, са показателни за проблемите, с които се сблъсква бизнесът при контактите си с общинската администрация. Хотелиерите например са задължени да регистрират имената на чуждестранните си гости в общината, но това в масовия случай може да стане само на място. Това означава, че те трябва всеки ден да изпращат свой служител, който да регистрира новите гости. В същото време всичко това може да става по електронен път, което би било много по-ефективно и на практика без разходи. Такава възможност съществува на много малко места (например в София).

Общинските служители не са наясно със своите задължения, което създава проблеми при комуникацията, посочват фирмите от Видин и Добрич. Масово в общините пък служителите изискват документи, които ги има в техните собствени системи. Много фирми са на мнение, че въобще не трябва да се изисква удостоверение за актуално състояние, тъй като документът на практика престава да е валиден веднага след издаването му, тъй като обстоятелствата около дружеството могат да се променят във всеки един момент. В същото време това е най-често изискваният документ от местната администрация. Единствената община, където удостоверението не е необходимо, е Добрич, но тя е изключение от правилото.

Значително е оскъпена и усложнена процедурата, когато една компания иска да покани чуждестранен партньор от някои държави. Преди това е ставало чрез Българската търговско-промишлена палата и регионалните й офиси, като услугата е отнемала 10 минути и е струвала 30 лв. Сега фирмите трябва да изпратят писмото с поканата по куриер, което струва по 100 лв. на страница и нагоре. Освен това цялата документация трябва да бъде представена и в полицията, с което обработването може да се проточи със седмици и дори месеци.

Видин се посочва като лошо изключение по отношение на процедурата за издаване на удостоверения за завършен етап на строеж. За пететажна сграда администрацията не издава удостоверение, ако е издигнат само вторият етаж. В същото време обаче фирмата има нужда от удостоверението, за да получи банков заем за завършване на сградата.

Според авторите на доклада всички тези трудности пред бизнеса могат да бъдат намалени, за което те предлагат конкретни стъпки. Това е изключително важно да се случи, тъй като от общинските власти зависят редица административни процедури, които са ключови за бизнеса. Облекчаването на условията ще създаде по-добра среда за инвестиции и ще стимулира икономическия растеж.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


48 коментара
  • 1
    xmm avatar :-P
    xmm

    "Залудо работи,залудо не стой" за съжаление е тяхното мото.
    Макар че и с първата част не се справят.

  • 2
    rmarkov avatar :-|
    R VMarkov

    Главният проблем за българския бизнес е липсата на адекватна покупателна способност от страна на българските домакинства. Това е макроикономически проблем, който обаче може да бъде решен сравнително бързо чрез нужните промени в българската парична система и правилна фискална политика.
    http://bulgaria-mmt.blogspot.com

  • geordgeo

    Мразя общината и онова, за което ми се е налагало да ходя там, няма друг по-глупав начин да си изгубя времето и парите...

  • 4
    eskimos avatar :-|
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X

    Не е само общинската администрация мудна, в министерствата е още по-зле, към мудността се добавя алчност и корупция!

  • 5
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    трагедия и корупция !

  • 6
    user_1 avatar :-|
    user_1

    Истината е, че в България има безумно много изкуствено създадени общини, в които има толкова измислени в тях позиции, създадени с единствената цел да се заемат от наши хора.

  • 7
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    всички са отдавна са напълно наясно ... на кой ли му дреме

  • 8
    ladin avatar :-|
    ladinn

    Добър ден. Ние все едно не го знаем.

  • 9
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Личен опит:
    Вкарвам в дома си газ. Искат заверен проект (добре). Единият документ е скица на имота (живея в блок!), която се издава от ... самата община, т.е. от стая в 5 в стая 9. Подавам заявление и наивно питам - има ли шанс да стане не на 30-тия, а да речем на 15-тия ден? Не, едва ли, "по-добре не се разкарвайте". Отивам на 30-тия. Скицата не е готова, лелката се суети. Въздиша, отваря една папка, вади скица, копира я пред мед, удря печат и ми я дава, около 2 минути. Питам защо не го направи първия ден. Тя казва - срока е 30 дни. Не я познавам лично, необяснимо зло, непредизвикано с нищо, срещу такса.

  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Още личен опит:
    Решавам при смяна на документите си, да си сменя адреса в личната карта. В РУ ми казват да донеса "жълта бележка", от общината. Отивам. Казват да донеса нотариален акт или договор за наем. Акта е при тях, защото съм го регистрирал за местни данъци и такси. "Не, трябва да донесете копие". "Защо?". "Такъв е реда". "Да ви пик..м на реда". 3 дни, около 7-8 часа, бензин, студ и задръствания. Въпроси:
    1. Защо лелката го иска, като в съседната стая има копие?
    2. Ако живея при чичо си, какъв документ трябваше да занеса?
    3. В МВР нямат ли телефони, или само ги подслушват?
    4. Тези кретени нямат ли имейли? Имам даже е-подпис!
    5. С какво право искат такси за това?
    6. *** "Кой ги из пу...а извлече?"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България