Renault не се отказва от колите на ток въпреки фалита на Better Place

Сдружението Renault-Nissan ще инвестира 4 млрд. евро в зелени технологии до 2015 г.

Новото Renault Zoe може да измине до 210 километра с напълно заредени батерии
Новото Renault Zoe може да измине до 210 километра с напълно заредени батерии    ©  Reuters
Новото Renault Zoe може да измине до 210 километра с напълно заредени батерии
Новото Renault Zoe може да измине до 210 километра с напълно заредени батерии    ©  Reuters

Френският автомобилен концерн Renault обяви, че провалът на съвместното предприятие с Better Place за разработка на по-ефективни електромобили няма да откаже компанията да се развива в тази сфера, съобщава Reuters. Better Place подаде молба за ликвидация в израелски съд точно когато Renault се подготвя да достави първия електрически автомобил от модела Zoe на телекома Bouygues.

Партньорството между Better Place и Renault датира от 2008 г., като целта беше изграждане на електрическа кола и създаване на система за смяна на батерии в станции по магистралите, което да направи зареждането на зелените автомобили бързо колкото на обикновените. През последните шест години израелската компания набра инвестиции за 850 млн. долара, а пазарната й капитализация беше достигнала 2.25 млрд. долара. Тази концепция обаче не успя да набере популярност, като вместо планираните 100 хил. компанията успя да продаде едва около 1300 електромобила, движещи се по пътищата на Израел и Дания. Better Place изгради и 130 станции за зареждане на четири острова в Хавай, но те бяха продадени през март тази година.

Провалени амбиции

"Това е много тъжен ден за всички нас. Продължаваме да стоим зад първоначалната визия за създаване на зелена алтернатива, която да намали зависимостта ни от силно замърсяващите транспортни технологии. За съжаление пътят на реализирането на тази визия беше труден, сложен и пълен с препятствия. Не успяхме да се справим с част от тях. Вярваме в това бъдеще, но то ще бъде реализирано без нас", заявяват от борда на компанията в специално обръщение.

Ръководителят на сдружението Renault-Nissan Карлос Гон инвестира много по-голям дял от средствата на компаниите в разработката на тези технологии, отколкото който и да е друг производител на масови автомобили, тъй като залага на значителен ръст на търсенето в бъдеще, особено на пазара в Китай. Директорът на Renault в Азиатско-Тихоокеанския регион Жил Норман изтъква, че Better Place представлява едва около 1% от общия обем на електрическите превозни средства, разработвани от компанията. "Това означава, че изобщо не може да става въпрос за смяна на стратегията ни по отношение не електромобилите", заявява той. Норман също така заявява, че общите проекти с израелската фирма представляват "изключително малка част" от планираните до 2015 г. инвестиции в електротехнологии в размер на 4 млрд. евро.

Ниски продажби

Въпреки щедрите субсидии продажбите на електромобили в САЩ и Европа остават по-ниски от очакванията три години след представянето на Nissan Leaf. Изграждането на инсталации за зареждане също се бави. Наскоро публикувано изследване сред германските шофьори на автомобилната асоциация ADAC показва, че те стават все по-скептични по отношение на електрическите превозни средства и очакванията им за тази технология са намалели значително. Политическата воля за налагане на зелените технологии обаче остава силна, като в понеделник германският канцлер Ангела Меркел потвърди заложената цел броят електромобили в страната да достигне 1 млн. до края на десетилетието.