Спирачки за продажбата на "БДЖ - Товарни превози"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спирачки за продажбата на "БДЖ - Товарни превози"

Министър Данаил Папазов обяви в първия си работен ден, че иска да запази работните места, затова е против приватизацията на дружеството.

Спирачки за продажбата на "БДЖ - Товарни превози"

Новият транспортен министър предпочита предприятието да е държавно, но няма окончателно решение по темата

Паулина Михайлова
11231 прочитания

Министър Данаил Папазов обяви в първия си работен ден, че иска да запази работните места, затова е против приватизацията на дружеството.

© Мария Съботинова


Първото конкретно намерение на новата власт, оповестено пред медиите след официалното й встъпване в длъжност, вече е факт -  транспортният министър Данаил Папазов заяви, че ще спре приватизацията на "БДЖ - Товарни превози". "Желанието ми е да се опитам да спра продажбата и да запазя предприятието държавно, като го направим по-ефективно", потвърди думите си Папазов и пред "Капитал". "Преди обаче да мога да вземам конкретни решения, трябва да се запозная със състоянието не само на товарния превозвач, но и на холдинга като цяло, да се срещна с кредиторите му, да преценим кои задължения могат например да се разсрочат или предоговорят. Трябва също и да имаме виждания какво да включват мерките за стабилизиране на превозвача и подобряване на състоянието му", каза Папазов. Твърд срок за вземане на окончателното решение по темата засега няма.

Очевидно, докато новата власт в сектора придобие яснота за възможните изходи, сегашната текуща процедура просто ще бъде проточена. Затова и Агенцията за приватизация ще направи поредно удължаване на срока. Източници от изпълнителната власт казаха за "Капитал", че оферти ще се подават до 25 юни, което е 15 дни след сегашния срок. Решението на ведомството вече е взето и е съгласувано с транспортното министерство, допълни източникът.

Приватизацията дотук

При втория опит за продажба на товарните превози сроковете за оферти вече бяха удължавани неколкократно, но на друго основание - просто дяловете на държавното дружество бяха запорирани от кредитор и продажбата беше невъзможна. Иначе за разлика от първия опит, когато интерес прояви само един потаен кандидат, сега заинтересованите са четири. Двата активни са румънската Grup Feroviar Roman и австрийската Donau Finanz. Освен тях право да подадат оферти имат и дружества на Първа инвестиционна банка и на съсобственика на БМФ Кирил Домусчиев.

Самото решение за спиране на сделката трябва да бъде взето от транспортния министър. Причината е, че БДЖ е в забранителния списък за приватизация и агенцията е просто упълномощена да проведе продажбата на участието в дъщерното дружество. Анализът на министъра обаче трябва да е бърз, защото ще е лош сигнал, ако инвеститорите първо внесат депозит от 20 млн. лв. и изготвят оферта, а после конкурсът се прекрати. Предварителните нагласи бяха държавата да получи около 100 млн. лв. от продажбата на товарното поделение.

Вариантите - сигурен и рисков

До момента продажбата на "БДЖ - Товарни превози" се разглеждаше като единствен възможен вариант не само за бъдещето на самото дружество, но и за спасяване на целия холдинг. На прихода от сделката се разчита, за да може с него да се погасят част от просрочените задължения на компанията-майка към кредиторите й. Общо дълговете на холдинга по последна информация са 716 млн. лв. Една част от тях са за новите пътнически мотриси Siemens, а друга - по два облигационни заема. По всички тях вече има просрочия, а финансовите резултати, меко казано, не дават основания за оптимизъм - загубата само на товарното поделение за първото тримесечие на тази година е 6.7 млн. лв. при планирани 3.2 млн. лв. Заради това положение служебният транспортен министър планираше да поиска 200 млн. евро кредит от Световната банка за БДЖ. За да даде разрешението си за този ход, който сам по себе си е държавна помощ, Европейската комисия обаче постави условие именно за приватизация на товарното крило.

Очевидно единият вариант за бъдещето на БДЖ е следваният досега - товарните превози да се продадат на частен инвеститор, с парите от сделката да се облекчи финансовото бреме върху холдинга, а впоследствие да се вземат мерки за преструктурирането му. Продажбата има и модифицирана версия - да бъде спряна и после подновена отново, за да могат да се включат още участници. Според последните слухове интерес бил проявен и от руски кандидат, и от местен.

Вторият вариант - със запазването на целия холдинг държавен, е доста по-рисков. Защото означава преструктуриране на цялата система - нещо, за което е необходима реформаторска воля, която не е показал нито един транспортен министър досега. Принципно не е невъзможно БДЖ да бъде съживено. Но това би означавало вземане на непопулярни мерки: съкращаване на персонал от товарното звено, затягане на дисциплината, модернизиране на парка от вагони и локомотиви, по-гъвкаво управление. И от друга страна - реформа на пътническото звено, намаляване на наетите и там, също инвестиции в нов подвижен състав, затваряне на част от направленията, подмяна на други с автомобилен транспорт. Първото намерение на транспортния министър обаче говори за друга посока. Той обяви като основна цел при спирането на приватизацията запазване на работните места. А това не се вписва в нито един от успешните сценарии за губещото все повече бизнес дружество.

Приватизацията на ВМЗ продължава

От двете приватизационни сделки, които през последната година движеше Агенцията за приватизация, едната поне засега продължава. Втората продажба на ВМЗ - Сопот, трябва да започне до дни. По неофициална информация новият икономически министър Драгомир Стойнев е подкрепил приватизацията и агенцията до дни ще публикува в Държавен вестник обява за конкурса. Самото решение беше взето в средата на май, но заради изборите и новото правителство началото на сделката беше отложено.

Първото конкретно намерение на новата власт, оповестено пред медиите след официалното й встъпване в длъжност, вече е факт -  транспортният министър Данаил Папазов заяви, че ще спре приватизацията на "БДЖ - Товарни превози". "Желанието ми е да се опитам да спра продажбата и да запазя предприятието държавно, като го направим по-ефективно", потвърди думите си Папазов и пред "Капитал". "Преди обаче да мога да вземам конкретни решения, трябва да се запозная със състоянието не само на товарния превозвач, но и на холдинга като цяло, да се срещна с кредиторите му, да преценим кои задължения могат например да се разсрочат или предоговорят. Трябва също и да имаме виждания какво да включват мерките за стабилизиране на превозвача и подобряване на състоянието му", каза Папазов. Твърд срок за вземане на окончателното решение по темата засега няма.

Очевидно, докато новата власт в сектора придобие яснота за възможните изходи, сегашната текуща процедура просто ще бъде проточена. Затова и Агенцията за приватизация ще направи поредно удължаване на срока. Източници от изпълнителната власт казаха за "Капитал", че оферти ще се подават до 25 юни, което е 15 дни след сегашния срок. Решението на ведомството вече е взето и е съгласувано с транспортното министерство, допълни източникът.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Много добре сте споменали двата случая: ВМЗ и БДЖ-Товарни превози, в една обща статия. Както виждаме днес по телевизията, във ВМЗ хората казват: "Поръчки да имаше поне, все щеше и заплати да има. Ама ние от зимата насам не работим". Веднъж взето концептуално грешното решение, има голяма вероятност да почне надграждане Нейчо Неев 1993-та година. Например да почнат да пречат на 8-те частни превозвача, белким им съсипят бизнеса и товарите дойдат при БДЖ.

  • 2
    svet0slav avatar :-|
    4ove4encence

    Частниците тотално разбиват държавата, което е n-доказателство, че държавата не е конкурентоспособна. Днес по телевизията много хубаво показаха как се крадат релсите :) показваща занемареността и при НКЖИ.

  • 3
    gost22 avatar :-|
    gost22

    Номера е да е запазят работните места, ама без държавна дотация. Така де, каквото и да разправя, става дума за едни държавни (наши) пари — дали ще ги вземем или ще продължим да ги прахосваме.

  • 4
    skch avatar :-|
    skch

    Номерът е, че аз като данъкоплатец не искам да издържам шайка крадливи и мързеливи тъпаци, работещи в БДЖ, за да се хвалим, че е държавно. Ако трябва, 1/4 да останат от сегашните и да се оправи компанията е по-добре. Запазването на работните места не води до нищо добро - само стимулира едни хора, чиято висша ценност е да прецакат компанията, в която работят, и после да реват за заплати.

  • 5
    olegkustov avatar :-|
    Олег Кустов

    А честито на печелившите! Предлагам да обявим 2 юни за официален неработен ден! Като ще е протест, поне всички да имаме възможност да отидем:) http://goo.gl/7FPh6

  • 6
    kons avatar :-|
    Viscount Ganyo

    То пък щото инвеститорите се тълпяха да ги купуват. Колко пъти е рестартираха тази процедура, удължаваха срокове и прочие.

    "Анализът на министъра обаче трябва да е бърз, защото ще е лош сигнал, ако инвеститорите първо внесат депозит от 20 млн. лв. и изготвят оферта, а после конкурсът се прекрати."

    Това е не серизоно. Кой потенциален инвестиотор изощо ще си помисли да участва в такава процедура при ново правителство?

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "4ove4encence":

    Показва само "занемареността" при МВР-то управлявано 3.5 години от Цвъ.Цвъ.
    При Татовото МВР преди 1989, например, никому и през акълане минаваше да краде релси на километър....
    Значи не държавата е виновна, а управниците....

  • 8
    svet0slav avatar :-|
    4ove4encence

    До коментар [#7] от "boby1945":

    Как е било преди 89та - не мога да ти кажа.. :D но ти гарантирам, че един частник би се грижил много по-добре, отколкото държавата.

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#8] от "4ove4encence":

    Не "гарантирай" с мантри, като не знаеш!
    Поинтересувай се как частника Банев се грижи за завода си за ел.двигатели в Троян или как частника Захарчо се грижи за завода си Кремиковци или завода си КЦМ .....

    При тато цар Киро го осъдиха на 15 години само защото царицата си помисли за 1 кг, не крадено злато!!

  • 10
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    [quote#9:"boby1945"]как частника Захарчо се грижи за завода си Кремиковци или завода си КЦМ ..... [/quote]

    забравяш за ОЦК в Кърджали, което от най-голямото подобно предприятие на Балканите, сега ще го продават за скрап.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK