Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
39 31 май 2013, 17:10, 26306 прочитания

Без хипария

Музикалните фестивали в България обявиха 2013 г. за нулева година или съкратиха програмата си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Джон Бон Джоуви се отказва от хонорара си за концерта в Мадрид, който ще изнесе на 27 юни. Той обясни това с опасенията си, че заради икономическата криза в Испания мнозина негови почитатели не биха могли да си купят билет на пълната му цена. Новината за неговата щедрост беше предшествана от тази за отменянето на фестивала Peace and Love в Швеция, тъй като въпреки хедлайнерите Depeche Mode продадените билети са едва 9 хиляди, или далече от целите на организаторите за покриване на оперативните разходи. Рок събитието Sonisphere тази година ще се състои само в Италия, Франция и Испания, като дори Обединеното кралство ще бъде заобиколено. Изследване наскоро показа, че средната възраст на жителите на Острова, които ходят на концерти, е над 35 години - т.е. типичната публика на 20 и няколко годишните отстъпва фронт стейдж на предходното, по-платежоспособно поколение. Фестивалите стават по-трудни, за да си позволиш да ги посетиш, а логично и да ги организираш.

На фона на трудното концертно международно положение не е изненада, че и българската сцена през 2013 се очертава да е доста по-тиха. Това са лоши новини за моя познат Калата, който почти не пропуска фестивал. Той обаче далеч не е мечтата на всеки един организатор на събития, тъй като е истинска енциклопедия за това как да влезем с по-малко пари на концерт.


Единични изпълнения, разбира се, има, но по-рисковите фестивални мероприятия на открито за по няколко дни или липсват, или скъсяват времетраенето си. Така след пет година край язовира "Голям Беглик" в Родопите алтернативният фестивал "Беглика", популяризиращ идеите за устойчивото развитие, няма да се състои. Третата година за Elevation също е нулева, като организаторите я определят като "кратка и зареждаща пауза". На летище София силна музика или Lоud Festival също няма да има. A наложилите се Sofia Rocks и Spirit of Burgas ще са с по един ден по-къси от обичайното. Случайно или не, скъсяването на Spirit of Burgas става в годината, в която общината реши да предостави само половината от това, което заделя за фестивала. Или най-устойчив във времето се оказа Kavarna Rock Fest. Но за жителите и гостите на морското градче рокът така или иначе е гарантиран (без значение дали искат или не) поне докато кметът Цонко Цонев е на поста си.

"Събирането на сили за следващата година означава събиране на пари", коментират представители на бранша липсата на фестивали, а причините са, общо взето, тривиални - свръхпредлагане, съчетано с намалени финансови възможности от страна на зрителите и спонсорите. Спорна фестивална култура. А защо не и несигурната политическа обстановка в страната. "Bon Jovi беше успешен концерт. Макар и доста скъпоструващ, се знаеше, че рискът е премерен, т.е., ако и за Bon Jovi не бяха дошли хората, трябваше изобщо да спра да се занимавам с този бизнес в България", коментира Петър Петров, съдружник и управляващ директор в "Болкан ентъртейнмънт къмпани", организатор и на фестивала Sofia Rocks. "Но имаше какво да се желае и за него. Само като пример - февруари, когато започнаха протестите по улиците, всичко замря, продажбите спряха на момента, просто беше нещо невероятно."

Край язовира на идилията
Единствено организаторите на "Беглика" не изтъкват финансовата или пазарната обстановка като причина за отмяната на събитието. "Ние не разглеждаме "Беглика" толкова като пазарен продукт", коментира Георги Мавров, мениджър на събитието."Никога не е имало и няма да има голям спонсор или финансова подкрепа от страна на общината. Тази година например си позволихме да откажем генералното спонсорство на една мултинационална марка, което се очакваше да се равнява на едногодишния бюджет на фестивала", продължава той. Последните три издания финансовата равносметка от събитието е положителна или причините за нулевата година край язовира са други.     

"Бихме искали фестивалът не просто да се случва година след година самоцелно, а да търпи някакво развитие, да се преформулира като концепция", коментира другият съдружник Васил Тодев. Все още обаче концепцията за следващата година не е съвсем изчистена. Възможно е обаче времетраенето да бъде увеличено, като при всички случаи ще се търсят възможности за задълбочаване на форумната част. Или организаторите ще се стремят все повече да развиват  индивидуалното творческо преживяване (или уъркшопите ще стават все повече) за сметка на консумацията на готови продукти (каквито са музикалните групи например). Организаторите имат и желанието територията около Беглика да се превърне в целогодишно събитийно пространство с по-натоварен календар. "В момента преговаряме за провеждането на европейска среща на пермакултурните дизайнери. Отворени сме за всякакви колаборации и предложения", казва Мавров.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес

Агенцията започва поредица от безплатни консултации за адаптиране на компаниите към онлайн средата

7 апр 2020, 132 прочитания

Седем съвета, с които да използвате пълната сила на социалните мрежи Седем съвета, с които да използвате пълната сила на социалните мрежи

Търговията на дребно може да печели изключително много от социалните мрежи, където се намират огромна част от настоящите и бъдещите ѝ клиенти

7 апр 2020, 222 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Още място върху рафта

Пазарът на натурални сокове и напитки остава в стагнация за поредна година, а играчите продължават да се увеличават

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10